روايات

رواية جعلتني ملتزما الفصل الرابع عشر 14 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الفصل الرابع عشر 14 بقلم رمضان

رواية جعلتني ملتزما الجزء الرابع عشر

رواية جعلتني ملتزما البارت الرابع عشر

رواية جعلتني ملتزما
رواية جعلتني ملتزما

رواية جعلتني ملتزما الحلقة الرابعة عشر

ابراهيم بغضب : وانتي جايه تفكري بكل ده دلوقتي؟!

مفكرتيش ليه وانتي بتشهدي ف المحضر!! الكلام ال عندي قولته؟

من النهارده مش عاوز اشوف وشك تاني!! وشنطة هدومك هسبهالك مع الممرضه تحت ،

وخرج ابراهيم بغضب وضرب الباب خلفه!!

ياسمين تبكي وتحضن صديقتها

متزعليش ياهمس والله هتتحل ياحببتي اهدي بس ياقلبي

ده ابتلاء من ربنا ليكي

 

 

 

 

همس بهدوء متفاعل : انا فعلا ماليش حد ياياسمين اهلي ماتوا وعمي ال كنت فكراه بيحبني طلعت بالنسباله ولا حاجه …

ياسمين : هو بس زعلان شويه عمره ماهيجبلك شنطة هدومك،

هتتحل ياهمس

همس : اللهم انت حسبي وولي ونعم الوكيل ماليش غيرك يااااارب

……………

كريم : كل مره كنت بظلمها ياياسر دلوقتي بقت ف الشارع مالهاش حد تروحله، وعمها الحيوان ده طردها !!

ياسر : بنت بمية راجل

كريم : انا تعبان اوووي ياياسر مش قادر اتخيل ان والدي كمان راح اول مره احس اني ضعيف وماليش ضهر يحميني، علطول كنت بعمل اي حاجه وانا متاكد انه ورايه !

وهيحميني من اي حد، دلوقتي حاسس اني ضعيف اووي رجعت طفل عندي عشر سنين!!

ياسر : كريم لازم تشد حيلك اكتر من كده انت مسؤليتك كبرت اوي ،

ف مستشفيات لازم فيها متابعه!!

 

 

 

 

 

 

وشركات لازم تتابع شويه،

الموضوع صعب عليك، انا عارف بس لازم تركز ع الاهم

ده قضاء ربنا

كريم : والله العظيم ياياسر لو اخر يوم ف عمري لازم ارجع حق ابويا حتي لو ايه حصل!!

ياسر بمواساه : حق ابوك هيرجع كل حاجه محتاجه وقت ،

،بس خلي عندك امل !!

كريم انا طلعت اذن الدفن ،وخلصت الاجرائات ياله بينا عشان نلحق نسافر ندفنه….

………

الممرضه خلاص كده احنا اتاكدنا الحمدلله ان مفيش اي نزيف داخلي، كده ممكن تعملي اذن خروج وتمشي !

همس : هو عمي مش برااا !

الممرضه: لا مشوفتهوش من امبارح

ياسمين :هنزل ياهمس اعمل اذن الخروج ونروح ياحببتي،،

وزي ماقولتلك توكلي ع ربنا

وماتفكريش ف اي حاجه ممكن تزعلك اتفقنا^^

همس بابتسامه حزينه : اتفقنا

……….

 

 

 

 

 

 

ياسمين ف الموبيل : بس ياماما ده كل ال حصل وقالها مش عاوز اشوف وشك ،

بحاول اطمنها بس انا كمان مش عارفه هعمل ايه !!

ام ياسمين : حسبي الله ونعمه الوكيل ازاي يرمي بنت اخوه كده اوعي تسبيها ياياسمين جبيها تبات معاكي، واخوكي انا هخليه يبات عند خالتك الفتره دي، لحد ما نشوف حل !!

ياسمين : طيب ياماما انا خلصت الورق اهه وهجيبها واجي ……

ياسمين :استني ياهمس هوقف تاكسي

همس : هروح فين ياياسمين

ياسمين : انتي غبيه طبعا هتيجي تباتي عندي ،

همس والدموع تنزفر من عينها : لا انا هروح عند عمي وديني ليه هو كان زعلان شويه بس لكن لو شافني هيدخلني ،،،

وتكمل كلامها بأمل: وبعدين هو قالي هسيبلك هدومك مع الممرضه ،وهو مجابش حاجه ده معناه اني ارجع البيت !!

ياسمين لم تعرف ماذا تفعل؟! فلقد رضخت لطلب صديقتها فلم ترد ان تقتل اخر امل بداخلها!!

وذهبوا سويا الي بيت عمها….

همس بتردد : ترن جرس الباب وبعد فتره ليست بكبيره !!

فتحيه : مين

همس بصوت مكسور : انا همس لم تجب عليها تركتها ع الباب خمس دقائق !

ثم انفتح الباب

 

 

 

 

 

 

فتحيه : شنطتك هدومك اهه ورمتها لها ،،

ودي الفيزا ال فيها فلوس الارض بتاعتك، عمك مش بياكل فلوس مش بتاعته !!

وتكمل فتحيه : ابعدي بقي عننا مش عاوزين نشوف وشك تاني !

وهمت ان تغلق الباب ..

اوقفتها همس ببكاء كالاطفال: فين عمي عاوزه بس اكلمه

فتحيه ببرود متفاعل : وعمك مش عاوز يشوف وشك ،

ولم تعطي لها فرصه لتكمل حديثها واغلقت الباب

بعدما تردتها زوجت عمها

لحظة صمت ، قاطعة هذه اللحظه صديقتها ،،

ياسمين : ياله ياهمس، متقوليش غير حسبي الله ونعمه الوكيل !!

لم ترد همس عليها ،

فقط ذهبت معها فلم يكن بيديها شئ اخر……..

ام ياسمين : حمد لله ع سلامتك ياهمس، والله كان نفسي اجيلك، بس انتي عارفه ان ابو ياسمين تعبان ومينفعش اسيبه لوحده !!

 

 

 

 

 

 

 

همس بتماسك : والله عارفه ياطنط ربنا يشفيه يارب،

ام ياسمين : همس يابنتي انتي زيك زي ياسمين بالظبط ،

اوعي تحملي هم حاجه وهي اوضتها كبيره باتوا فيها انتو الاتنين،

ومتقلقيش احمد راح عنده خالته

انتي عارفه انها عايشه لوحدها ،وبتتمني بس انه يقعد معاها ،

همس : انا اسفه ياطنط ع اللغبطه اللي حصلت بسببي، والوضع مؤقت لحد مااشوف هروح فين،

وتحاول ان تممالك دموعها : مش عارفه اشكركم قد ايه انتم فتحتولي بابكم

ف الوقت ال كل الابواب اتقفلت ف وشي،،

ام ياسمين : طب بس متتكلميش، انتي جايه تعبانه ادخلي نامي كده وارتاحي والصباح رباح

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جعلتني ملتزما

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى