رواية جرح الحياة الفصل الحادي عشر 11 بقلم رنا سليمان
رواية جرح الحياة الجزء الحادي عشر
رواية جرح الحياة البارت الحادي عشر
رواية جرح الحياة الحلقة الحادية عشر
_متجوزتهاش يا هاجر………انا مستحيل اعمل كدة…….دي بتكذب صدقيني
_والامضاء بتاعتك اللي علي ورقة الجواز العرفي دي كذب كمان يا علي
_انا…….انا معرفش امضتي ازاي موجودة علي الورقة دي……..هاجر انتي اكيد مستحيل تصدقيها وتكذبيني انا انتي……..انتي بتثقي فيا مش كدة
_بتقولي عني كذابة يا علي…….وانا هكذب ليه في موضوع زي دا………مش انت اللي اتحايلت عليا علشان نتجوز عرفي لحد ما تطلقها وبعدين تتجوزني رسمي
_كذابة……….انا مستحيل اعمل كدة انا بحب هاجر وعُمري ما فكرت اني احب غيرها
_كفاية بقي………انت لسة ليك عين تكذب وتكمل في تمثيلك دا………بس الغلط مش عندك الغلط عندي انا علشان صدقت انك غيرهم وانك بتحبني بجد كنت غبية وصدقت ان في راجل ممكن اثق فيه واحبه ويقدر حُبي دا………حكيتلك كل اللي مريت بيه وقد اية انا اتكسرت من كل اللي حواليا وفقدت ثقتي في الكل وقولتلك لو هتكسرني زيهم ابعد عني وبلاش تدخل حياتي وتخليني احبك……..ازاي قدرت تعمل فيا كدة يا علي ازاي قدرت تضحك عليا رغم اني وثقت فيك وحبيتك……..بس الغلط مش منك لا……..الغلط عندي انا اني صدقتك وثقت فيك وفي حبك
_يا هاجر صدقيني انا بحبك ولا يمكن اعمل كدة ……..والله العظيم انا مظلوم يا هاجر
_كفاية يا علي بقي كفاية………مهما هتقول او هتعمل انا عُمري ما هصدقك تاني ………انت اكتر انسان وجعتني …….وجعتني اكتر من ادم واكتر من ابويا وامي
_يا هاجر علشان خاطري اسمعيني مرة واحدة بس
_مش عايزة اسمع حاجة يا علي……..خدها واطلع برا ……….انا مش عايزة اشوف وشك تاني …….ابعد عني يا علي
دخلت الاوضة وقفلت الباب عليها……..فضلت باصص علي باب الاوضة وبعيط ومش قادر حتي اني اروحلها واكلمها……..حطيت ايدي علي كتفي بصتلها بعصبية
_سيبك منها يا حبيبي……..هي عمُرها ما حبيتك……..لو كانت بتحبك مكنتش هتسيبك لكن انا اللي بحبك ومُستعدة اعمل اي حاجة علشان اكون جمبك……..تعالي يا حبيبي معايا وانساها
مسكت ايديها بعصبية
_اوعي تفكري اني هعدي الموضوع دا بالساهل يا فاطمة………انا مش هسيبك علي اللي عملتيه معايا وانك خليتي هاجر تسبني………انا عارف هاخد حقي منك ازاي……..احسنلك تعقلي وتعترفي انك ورا اللي حصل دا واني مليش ذنب في كل دا
_عايزني اكذب يا علي……..امضتك موجودة علي عقد الجواز ومهما حاولت تكذب مش هتعرف تحصل حاجة ………ولا حتي تخليها تسامحك………هي خلاص مبقتش تحبك ولا عايزة تشوفك حتي……..الاحسن ليك انك تعقل وتعرف انك مش لحد تاني غيري……..احسنلك يا علي ترجعلي وتكون معايا انا وتنساها علشان متندمش بعد كدة……..هستناك تجيلي بكرا الصبح وانت معاك الماذون والشهود علشان الجوازة تكون رسمي بدل ما تكون عرفي……….سلام يا حبيبي
خرجت من الشقة……..فضلت باصص عليها لحد ما الباب اتقفل………رجعت بصيت ناحية اوضتها………بدات اقرب ناحية الاوضة بخطوات بطيئة……….للحظة وقفت قدامي مش عارف اتصرف ازاي ولا اعمل اية………كنت عارف ان عندها حق وطبيعي اللي هي عملته لان الامضاء فعلا كانت بتاعتي بس انا معرفش انا مضيت علي الورقة دي امتي وازاي……….عارف ان في حاجة غلط وان اكيد فاطمة عملت كدة علشان تبعدنا عن بعض بس انا لازم الاقي دليل علي كلامي دا ………قعدت علي الارض وسندت راسي علي باب الاوضة وبدات اتكلم
_هاجر انا عارف انك عندك حق في اللي بتعمليه وانك معذورة في كل اللي هتعمليه بس والله العظيم يا هاجر انا مظلوم……….لو كُنت ناوي فعلا اني اعمل كدة لية جيت وقولتلك عنها من الاول واني قابلتها م انا كان ممكن اقابلها من غير ما اجيلك او اقولك حاجة يا هاجر……….فكري يا هاجر اكيد دي لعبة فاطمة عملتها علشان تبعدنا عن بعض………انا بحبك يا هاجر ومعنديش استعداد اني اخسرك عارف انك مش مصدقاني بس انا هفضل مش هسكت لحد ما اعرف الحقيقة واخليكي تتاكدي أني بريئ
قومت من مكاني ……..فتحت باب الشقة وفضلت باصص علي الباب وكان عندي امل انها تخرج بس محصلش……..قفلت الباب ورايا ومشيت وانا حاسس اني خسرتها للابد ومش عارف ازاي هخليها تسامحني وتصدق اني معملتش كدة
“ادم”
_مكنتش متخيل ان الموضوع هيخلص بالسرعة دي
_اهم حاجة انه خلاص خلص وهما الاتنين هيطلقوا وكل واحد فينا هيكون مع حبيبه خلاص
_ودي احسن حاجة………مش عارف لولا مساعدتك دي كُنت هخليهم يطلقوا ازاي
_انا اللي عايزة اشكرك علشان جيت لحد عندي وعرضت عليا الفكرة بتاعتك دي لولاك عُمر علي ما كان هيرجعلي
_ادم
بصيت ناحيتها ………اول ما شوفتها قفلت التلفون وقربت منها
_في اية يا فرح مالك يا حبيبتي
_انت السبب ورا اللي حصل ل هاجر دا
_مالها هاجر يا فرح حصلها اية هو كويسة صح
_انت فاكرني هصدق تمثيلك دا………اية مش عارف انها هتطلق
_هتطلق!……وانا هعرف منين يا فرح
_انت السبب ورا اللي حصل مثلا……….صدقني يا ادم لو هاجر وعلي اطلقوا وانت كُنت السبب في دا انا مش هسكت
_انتي بتهدديني يا فرح………انتي هتقفي ضدي علشانها
_انت اللي عملت كدة من الاول يا ادم………حُبك ليها خلاك تتصرف تصرفات كلها غلط ولو فضلت كدة يا ادم انسي ان ليك اخت من الاساس لاني معنديش استعداد اني اخسر صحبتي الوحيدة بسبب تصرفاتك دي ………ابعد عن هاجر احسنلك يا ادم لان صدقني انا مُستعدة اني اخسرك لو اتاكدت انك ورا اللي حصل دا
سابتني وطلعت علي اوضتها………اتنهدت بعصبية وخرجت برا البيت ركبت العربية وسوقت لحد بيتها……….نزلت من العربية وطلعت علي البيت وبدات اخبط علي الباب……..فتحتلي الباب ……..اول ما شافتني اتنهدت واتكلمت بحزن
_خير يا ادم…….جاي علشان اية
_اول ما سمعت اللي حصل من فرح جيتلك علطول يا هاجر
_جاي علشان تشمت فيا
_عُمري ما فكرت كدة يا هاجر ………انا عارف انك في وقت صعب وجيت علشان اكون جمبك يا هاجر……..شوفتي انه مكنش بيحبك يا هاجر
_مستغربتش ………طلع زيك
_غلطانة يا هاجر………اللي انا عملته كان بسبب خوفي وحُبي ليكي لكن هو خانك واتجوز غيرك
_انت عايز اية دلوقتي يا ادم
_عايزك يا هاجر………عايزك تكوني معايا لاني بحبك ومحبتش غيرك وواثق انك بتحبيني……..تعالي نبدا صفحة جديدة يا هاجر وننسي اللي فات وانا اوعدك اني عُمري ما هزعلك ولا هسيبك ابدا
بصتلي وفضلت ساكتة…….فضلت واقف مكاني وعندي احساس انها هتوافق
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جرح الحياة)