رواية جحيمي (حب من البدايه) الفصل الثاني 2 بقلم شروق خالد
رواية جحيمي (حب من البدايه) الجزء الثاني
رواية جحيمي (حب من البدايه) البارت الثاني
رواية جحيمي (حب من البدايه) الحلقة الثانية
تجلس ريم على السرير وهي تمسك التليفون وبتكلم صاحبتها وهي تبكي
يعني عايزاني اعمل ايه يا جميله بابا رافض ان اخرج من البلد واروح اتعلم ده انا اخذت الثانويه بالعافيه يا شيخه انت بتقولي ايه انت مجنونه
جميله…بمكر.. بقول لك ايه عايزه تروحي تكملي علامه وتبقي حاجه مهمه عشان خاطر هو يبص لك تمام خاطري باي حاجه ما توقفيش عند الحاجه دي مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه انا ما ضربتكيش على يدك انا ابوي موافق والحمد لله فاضل اسبوع على الكليه وانا جهزت نفسي وجهزت كل حاجتي وحجزت سكني مع البنات عايزه تيجي معانا اهلا وسهلا مش عايزه يا حبيبتي مع السلامه دي حاجه تخصك انت لازم تبقي كويسه ومتعلمه ومثقفه عشان خاطر هو يشوفك ويحبك هيحب ايه واحده جاهله متخلفه وفلاحه لازم تطوري من نفسك
ريم..يعني عايزاني اعمل ايه اعصي ابوي واهرب من البيت مستحيل يا جميله مستحيل
جميله….بصي انا هقولها كلمه واحده بس انا هسافر وابوي وامي موافقه وانت حره سلام
في اسفل الدار يجلس الاب والام وهم يتخانقوا بصوت عالي
بصي يا جمالات يا بنت الناس انا قلت بنتك من الاول ما لهاش علام وانت اللي صممته وخليتيها تكمل لغايه الاعداديه وكنا خلاص زي بعضه اهي وطب على الاقل بتعرف تقرا وتكتب لا تروح ثانويه وتروح الكليه ده اللي قلنا بلاش منه احنا مش قد البنات ودلعها لكن انت صممتي وجبت له اخواتك وانا ما رضيتش اكسفك يا بنت الناس جنب اخواتك وقالوا التعليم الثانويه في البلد وقريبه عليا وبعد الثانويه مش هتاخد اي حاجه ثانيه لكن تاجي انت دلوقتي وقولي تكمل كليه لا والف لا مش تكون مش جايبه 99% تكوني جايبه 100%
طلوع من الدار مش هتطلع غير على بيت جوزي او على تربطها واخر كلام عندي مش عايز الموضوع ده تتفتح تاني يا بنت الناس لانها تزعلي مني زعل كبير ما تروحوش تجيب اخواتك عشان برده هقول لا يعني لا
جمالات.. وهي تبكي ليه كده بس يا وهدان البنيه جايبه مجموع حلو وهيدخلها كليه الطب وعايز تحرمنا ليه يبقى عندنا واحده دكتوره في العيله بس يا وهدان انا عايز اعرف ايه السبب اللي ما يخليهاش تروح تكمل علامه ايه الحمد لله ربك سترها معانا ومعانا فلوس يعني يا وهدان وهي هتروح مع مين ده هي ولد عمها اساسا في الكليه يعني هتروح معاه وتاجي معاه واذا كان يا سيدي على السكن اذا ما اخذش سكن في الكليه تاخذ سكن مع ولد عمي ايه رايك
وهدان..بصوت عالي انتي اتجننتي في عقلك عاد ولا ايه تروح فين
جمالات…بسرعة تجوزها ولد عمها تكتب كتابه عليها وهي تروح وتيجي معاه وتبقى في حمايه راجل بس بلاش تقولي لا يا وهدان تحرمها من التعليم ديتي غلط وما فيش دلوقتي بقيت البنات اتحرم من التعليم يعني وتقفي بيت جوزها
وهدان وهو يقوم بغضب يعني ايه اروح اقول لمحسن تعالى والنبي يا دكتور يا بتاع الجامعي اتجوز بتي لا يمكن يحصل ابدا اذا ما جيش هو نفسه وطلبها مني انا ما اديش بنت الواحد بتاع جامعي والله اعلم بيعمل ايه بره البلد ما انت شايفهوش لما اما ينزل البلد ما شايفه هو اللي بيبص لنا ازاي ده بيبصنا بقرف يا وليه عايزاني ادي بنت لواحد زي ده ما اعرفوش هيعمل ايه فيها شوفوا بنتك بنتك مش حلوه زي البنات اللي بتكون بره وهو شايف بنات كثير اخرس يا وليه
ريم وهي تنزل علي السلم
تسمع ابوها وتجري على الاوضه وتبكي ليه يا بوي عايز تحرمني من التعليم هي الحاجه الوحيده اللي حبيتها في حياتي ربنا خد مني الجمال وداني الذكاء في التعليم نفسي يا ابويا اتعلم وابقى حاجه كبيره كده وقبل ما هفيد نفسها ابقى دكتوره وارجع افتح عيادتي هنا لاهل بلدي ليه يا بوي الحاجه الوحيده دي عايز تحرمني منها
جملات..برحتك يا وهدان ودي بتك وانت حر وتترك وهدان وتدخل المطبخ
في بيت مهران
مهران…يجلس في الباحه البيت انت بتقولي ايه يا وليه ازاي يعني ارفض الحكايه دي البنيه جايبه مجموعه زين قوي وهي الوحيده اللي تليق على ولدك محسن ولا حابه والدك محسن يجيب لنا بنت من البندر ما نعرفش اصلا ولا فاصلها اخر كلام عندي انا هروح لاخوي واطلب يد البت
ام محسن بصوت عالي بقول لك ايه انا مستحيل اخذ بنت جمالات لولد الدكتور انت عارف نفسك بتقول ايه كله الا بنت جمالات
يجيب اللي يجيبها لكن بنت جمالات لا مستحيل مخليه يجيب واحده من البندر تليق بيه بمستواني
مهران بصوت عالي ..انت مجنونه ياه عايزاني افرط في بنت اخوي في واحده ما اعرفش اصلها من فصلها لا 60 لا وخبر ولدك لما يوصل بكره الصبح ان هو يجهز نفسه وهيروح معايا بيت اخويا وهدان عشان نطلب البيت
تقوم هنيه من جنبه بصوت عالي وانا قلت لك لا مش هنروح البنت جمالات يعني مش هنروح لها
في مصر يسكن شاب في فيلا ويجلوس في غرفه المكتب
ويمسك التليفون ويكلم حبيبته فيه ايوه يا عمري انا اول بكره ما هوصل البلد هكلم بابا عليك وناجي علي طول هطلبك على طول ما تقلقيش انت
في الجهه الاخرى تجلس نيفين و تلعب في شعرها انا خايف من باباك قوي يا محسن ان هو يرفضني انا عارفه انكم انتم صعايده وليكم عادات وتقاليد انكم بنت بتاخد واد عمها افرك باباك رفض انا هعمل ايه ساعتها انا ممكن اموت نفسي انا مش مستحيل انا مش مستعد اعيش من غيرك
محسن وهو يقوم ويمشي في الغرفه انت بتقولي ايه يا عمري نحن اخذنا الكليه مع بعض وتخرجنا مع بعض وانا ما بحبش غيرك انت وايه بنت عمي دي انا بنت عمي لسه طفله ومش متعلمه ما عندناش بنات بتتعلم اخرنا البت في التعليم الابتدائي ولو اهلها متفهمين بيودوها الاعدادي بس لكن كليه والتعليم والزحمه دي مستحيل ولا مستحيل حد يليق بيا ولا باولادي ان شاء الله في المستقبل غيرك انت يا عمري وانا بحبك وهعمل المستحيل علي شان تكون من نصيبي يلا بقى تصبحي على خير وهدي اعصابك كده وانا بكره اول ما هنزل البلد هكلم بابا عليك سلام يا عمري
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيمي (حب من البدايه)
.
p
g
h