روايات

رواية جاسمين الفصل الثاني 2 بقلم ميادة محمد

رواية جاسمين الفصل الثاني 2 بقلم ميادة محمد

رواية جاسمين البارت الثاني

رواية جاسمين الجزء الثاني

رواية جاسمين
رواية جاسمين

رواية جاسمين الحلقة الثانية

نزل الجميع عل الفطار ماعدا جاسمين وجاسر
تكلم الحاج حمدان وقال_اومال فين ويلادك يا ولدى مش هينزلو يفطرو معنا ولا ايه
رد سيد وقال_معلش يا اسر يا ابنى روح صحى جاسر وجاسمين
طلع اسر وقاعد يخبط عل الباب بس محدش رد اخر ما زهق فتح هو الباب واتلاقا جاسمين نيمه ف حضن جاسر حس وقتها بغيره شديده
وبعد كده تكلم ف نفسه وقال_ايه ده هو انا غيران من ايه ما هو اخوها وبعدين انا مشوفتهاش ال مره وحده اكيد يعنى مش هلحق اقع ف غرامها وبعد كده فاق من سرحانه عل صوت الجد حمدان وهو بينادى عليهم قام مصحى جاسر وقال_صباح الخير يا جاسر
جاسر_صباح النور يا اسر
اسر_جدو عايزكم تحت يالا عشان تفطرو
جاسر_حاضر هصحى جاسمين وننزل
وبعد كده مشى اسر ونزل تحت
جاسر_اصحى يالا يا جسمين وقعد يصحى فيها وفعلآ قامت اخذت شور ولبست بنطلون ابيض وهاف كول ابيض وجاكت اسود وهاف بوت اسود
وهكذا جاسر وبعد كده نزلو وهما نزلين عل السلم ضحكهم كان مسمع البيت قوله وعل الفطار تكلمت العمه عايده وقالت_اى ده يا ولاد انتم مطقمين مع بعض كيف الحبيبه
تكلم جاسر وقال_انا وجاسمين بنحب نطقم مع بعض يا عمه فيها حاجه دى وبعد كده الكل قاعد يفطر وبعد الفطار تكلم حمدان وقال_روح يا اسر يا ولدى فرج ولاد عمك عل الصعيد
قالت جاسمين بطفوليه_والبس زى انا وابيه عشان نبقى مطقمين سوى ردو حسن ورنيا وشيماء ولاد العمه وقالو_وحنا كمان عايزين نجى معاكم
رد اسر وقال لاخته تعالى معانا يا روز
ردة ؤوز وقالت طيب
ردة جاسمين وقالت_والبسى زينا انتى كمان عشان ابقى انا وابيه زى بعض وانتى واسر زى بعض
ردو ولاد العمه وقالو_احنا كمان هنلبس زيكم
وبعد كده راحو كلهم ولبسو ونزلو وكان اسر وروز وجاسر وجاسمين مشين جمب بعض ووراهم ولاد عمتهم
وقعدو يتفرجو عل البلد وسط همسات الناس ال بيقول مين دول ال مشين مع ولاد الاسيوطى وال بيقول مين البنت الحلوه دى
وبعد كده شافت جاسمين واحد بيبيع غزل بنات قامت مصوته بصوت عالى وقايله_ جااااااااااسر انا عايزه غزل بنات وطلعت تجرى وهيه بتعدى الطريق ومش وخده بالها خبطتها عربيه
جاسر بخضه عل اخته_جااااااااااسمين وطلع يجرى عليها
والناس اتلمت وكانت خبطه بسيطه وبعد كده قال اسر_كل واحد شغله وبعد كده تكلمت جاسمين وقالت_الحق يا جاسر بتاع غزل البنات مشى وقعدة تعيط ام شيلها جاسر وراح جبلها غزل بنات وبعد كده رجعو عل البيت
(ف البيت)
يالدز اول ما شافت جاسر شايل اخته جريت عليه وقالت_جاسر مالها اختك
جاسر دى خبطه بسيطه وبعد كده راح قاعدها ف الصلون
تكلم الحاج حمدان وقال_هنا الغرف كتير ليه جاسمين تنام مع جاسر بقى
رد حسن ويالدز بتوتر_محدش يقول كده قدام جاسر
رد اسر وقال_ليه يا عمى
رد سيد وقال_لان جاسر هو ال مرابى جاسمين وبيخاف عليها من الهو الطاير وحته بيغير عليها جدآ
عند جاسر وجاسمين جاسر قعد يزعق لجاسمين ويقول_انا قولتيلك كذا مره بلاش تهورك ده افرط كان حصلك حاجه
جاسمين_ما قولتلك اسفه خلاص بقى
نفخ جاسر بيديق وسبها وخرج
حمدان شيل بنت عمك يا اسر طالعها عل الاوضه
اسر _حاضر يا جدى
جاسمين_ودينى اوضة روز هنام معها انهارده
اهلها بس يا بنتى كده اخوكى هيقلب الدنيا
جاسمين انا قولت ال عندى
وقام اسر شيلها ومطلعها عل اوضة اخته
فى اليل
رجع جاسر من بره وطلع عل اوضه متلقاش جاسمين قاعد ينادى عليها بس مفيش رد خرج بره ونادا عل قل ال ف البيت وقالهم _فين جاسمين اهلو بتوتر نايمه ف اوضة روز قام مزعق وراح جرا عل اوضة روز واخذ اخته ونيمها ف اوضه وخرج بره وقال_ انا قولت كذا مره ان جاسمين تنام ف اوضى انا وبس وبعد كده خش اوضه
ف صباح يوم جديد
تصحى جاسمين من نومها تفجئ بجاسر يجلس قدامها ويقول_ صحيتى مش انا قولت كذا مره نتخانق او يحصل اى حاجه بينا فده ملهوش دعوه بنوم
ردة جاسمين وقالت _بس انتا زعقتلى اوى امبارح رد جاسر وقال عشان بخاف عليكى وطبطب عليها واخذه ف حضنه وبعد كام دقيقه قالها يالا قومى البسى عشان ننزل وبلفعل قامت لبسة ونزلت معاه وقعدو يفطرو وبعد الفطار قالت مرات الحج حمدان_ مش تفتحهم بلموضوع ال انتا كنت قيلهولى يا حج رد الحاج وقال _كنت عايز اطلب ايد جاسمين بنتك يا سيد يا ولدى لابن عمها اسر تكلم جاسر بغضب وغيره شديده واضحين عل ملامحه بس انا اختى لسه صغيره ولسه هتكمل تعلمها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جاسمين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى