روايات

رواية جاء بعدما تعافيت الفصل الأول 1 بقلم ضحى إبراهيم

رواية جاء بعدما تعافيت الفصل الأول 1 بقلم ضحى إبراهيم

رواية جاء بعدما تعافيت الجزء الأول

رواية جاء بعدما تعافيت البارت الأول

رواية جاء بعدما تعافيت الحلقة الأولى

مسا مسا يا رؤوف
– بالذمة في واحدة تقول لخطيبها مسا مسا يا رؤوف ؟!!!
– مالك يا زين بهزر معاك
– هتغيري طريقتك دي امتا انا..
– زين انت واخد الموضوع جد على فكرة
– انا ماشي
……………………
فون مي بيرن
– اي يا ضحضوحة بتكلميني وهو جمبك
ضحى بعياط
– اخوكي اتعصب وسابني ومشى يا مي
– اهدي بس شكل في حاجه مضيقاه في الشغل
– انتي متأكدة ؟
– ايوا اهدي بس وانا هاشوفه أما يجي
قفلت ضحى مع مي وهي مضايقة وبتعيط إن زين مشي واتعصب عليها
…………………….
زين رجع البيت
– زين تعالي عايزة اتكلم معاك شوية
– يا نعم
– اي اللي انت عملته مع ضحى دا
– بقولك اي انا لا طايق ضحى ولا الخطوبة وشكلي هفشكلها
– دا ازاي دا مش كنت عايز تخطبها وحلم من احلامك
– ومبقتش
– مبقتش ياااه للدرجادي انت فيك اي؟ اي اللي حصل !!؟
– زهقت ومش عايزها بكرة تبعتي ماما تقولهم فركش
– هتندم راجع نفسك يا زين
– انا قولت اللي عندي انا داخل انام
………………………
مي فونها رن وكانت ضحى
– طب اقولها اي دلوقتي اقولها إن اخويا مش قد وعده وعايز يفشكل الخطوبة
قفلت مي فونها لانها مش عارفه ترد تقول اي
……………………..
ضحى قاعده في أوضتها وبتفكر تكلم زين ولا لا واخيرا قررت انها هتكلمه وبترن
– رد يا زين بقا قلقتني
– يوووه ارد اقولها اي دلوقتي
وقفل الفون بتاعه ونام
…………………….
تاني يوم زين اقنع مامته انها تروح تبلغهم إن الموضوع خلص
راحت عند ضحى وخبطت
– طنط اتفضلي أهلا وسهلا بيكي
– تسلمي يا حبيبتي عامله ايه
– الحمدلله بخير وحضرتك ومي اخباركم ايه
– الحمدلله بخير كلنا مامتك فين
– ثانية اندهلها
شوية وخرجت مامت ضحى
– البيت نور يا حبيبتي
– منور باصحابه
– كنت جاية في موضوع بس والله ربنا العالم انا رافضة بس مش بإيدي
– اتكلمي يا طنط
– زين بيقولك أنه مش عايز يكمل
وقعت الجملة ع ضحى كالصاعقة
– طب ثانية يا طنط
دخلت ضحى جمعت الهدايا والشبكة وقلعت دبلتها وقعدت تبص عليها وعنيها دمعت بس بسرعه مسحت دموعها وخرجت بيهم
– اتفضلي يا طنط دي الشبكة والهدايا وكل حاجه زين كان جايبها
– متزعليش يا بنتي ابني غلطان بس بكرة هيندم والله ومش هيلاقي زيك
– ربنا يرزقه بالبنت اللي بيتمناها يا طنط وعادي ملناش نصيب عن اذنكم
دخلت ضحى الاوضه بتاعتها وقعدت تعيط وهي بتفتكر ذكرياتها مع زين وقد اي هو كدب عليها وجرحها
نامت ضحى من كتر العياط
………………………
– هاا يا ماما ضحى عامله ايه
– يا حبة عيني كانت الدموع في عيونها
– ابنك دا حي**وان
– دا متربا*ش البنت كانت مصدومة يا حبة عيني
– ضحى دي اطيب قلب ممكن تشوفيه يا ماما انا مش عارفه بجد هي بيحصل فيها كدا ليه
– جيتي يا ست الكل
– امسك دول حاجتك وصدقني بكره تندم على اللي عملته دا
بيرد زين بسخرية
– ورجعت الشبكة والهدايا كمان فيها الخير والله
ردت مي
– وانت فاكرها زي اللي بتقابلهم حرام عليك بجد يا زين
…………………………
مي دخلت اوضتها ترن على ضحى
– الو ازيك يا مي
– الحمدلله يا ضحى انتي عامله ايه
– الحمدلله بخير
– ضحى انا آسفة والله مكنتش….
– مي خلاص الموضوع خلص سيبك مني وقوليلي فرحك امتا بقا عايزه البس الفستان
– هانت يا اختي
– على خير يا رب 😍
– ضحى اوعي تكوني زعلانه مني والله اخويا دا غبي وبكره يندم و…
– مي ارجوكي مش عايزه حد يفتح الموضوع دا تاني ارجوكي
انا هاقفل دلوقتي عشان ماما بتنادي…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جاء بعدما تعافيت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى