روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الخامس عشر 15 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الخامس عشر 15 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الخامس عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الخامس عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الخامسة عشر

_«زين بصدمه» انت بتقول ايه
_«رجل 1»والله زي مابقولك كدا يابني وهما دلوقتي في المشرحة عشان يبينو سبب الوفاه ايه
_«زين بصدمه» المستشفي عنوانها ايه وانا جاي حالا
“اخد زين من الرجل عنوان المستشفي فهو كان في حاله صدمه ورعب شديد”
_«حياء بخوف» في ايه يازين استاذ مروان كويس
_«زين برعب» مروان مات ياحياء مات
_«حياء بصدمه وحزن شديد» لا حول ولاقوة الابالله يلا بسرعه نروح المستشفي
“ذهبت حياء وزين الي المستشتفي وكان الاثنين في حاله صدمه وحزن شديد فزين كان يستبعد فكره الموت ولكن جاءت لاقرب شخص له اكن الله يعطيه تنبيه لايقاظه من غفلته”
_«زين ببكاء وعصبيه» ايه اللي حصل ازاي مقدرتوش تنقظزوه
_«الدكتور بتفهم» يافندم هما كانو جايين الاتنين مايتين يعني مكنش في فرصه حتي ننقذهم
_«حياء برعب» الاتنين مايتين ايه هو مش مروان بس اللي مات
_«الدكتور» لا كان معاه بنت هي كمان ماتت اسمها سالي دا اللي عرفناه من البطاقه بتاعتها
_«زين بصدمه» سالي كمان ماتت لا اله الا الله
_«حياء بحزن شديد» ميغلوش علي اللي خالقهم ربنا يصبرك ويربط علي قلبك يارب
_«الدكتور بتفهم» انا هروح اشوف تصريح الدفن خلص ولا لاء
_«زين ببكاء» انا مش مصدق مروان وسالي مره واحده كدا
_«حياء بحنيه» اهدي يازين هما رايحين لربنا اللي احن مني ومنك
_«زين ببكاء» حاسس ان ربنا بيفوقني انا كنت ممكن ابقي بدال مروان انا كان ممكن اموت وانا مبصليش مروان كان عايش حياته بطول وبالعرض وعمره ماصلي ياحياء
_«حياء بحزن شديد» لا حول ولاقوة الابالله المشكله اننا بنستبعد الموت ونقول احنا صغيرين ونعيش حياتنا وبعدها نبقي نتوب والحقيقه ان مفيش وقت عشان نتوب فيه بجد حاجه محزنه اوي اللهم احسن خاتمتنا
_«زين برعب» اللهم امين
“استلم زين الجثث وتم غسلهم وصلاه عليهم ثم دفنو”
“تخيل معايا تموت وانت مبتصليش؟
تخيل تموت وانت بتاع بنات؟
” تخيل تموت وانت جواك حسد وحقد لحد ما؟
“تخيل عقابك كدا هيبقي ازاي؟
” تخيل لما الكل يسيبك وانت في قبرك لوحدك؟
“قبرك عليك حق لازم تحسن خاتمتك الله الدنيا دي كلها متسواش نحقد فيها او نزعل بعض فيها او نعصي الله فيها الدنيا دي اكبر كذبه في حياتك لازم تكون عابر فيها اعتبر نفسك ضيف ليك مهمه وهتمشي علي طول متخليش الفتن تدخل قلبك متخليش الشيطان يغويك ويبعدك عن طريق الصح كل حركه بتعملها في حياتك وكل كلمه بتقولها هتتحاسب عليها انت متعرفش الكلمه اللي بتقول عليها بسيطه عقابها عند الله ايه؟؟ انت مش قد جنهم؟؟ انت مش قد غضب ربنا عليك؟؟ تخيل ربنا الرحيم انت ياعبد متنولش منها حاجه💔ااقسم بالله هتقول ياريتني عملت وسويت وخلاص انت هتبقي في قبرك هتتحاسب وبس تخيل تموت ونت متركعهاش وابليس اطرد من الجنه عشان ركعه واحده؟؟ فتخيل انت بقي عقابك ايه؟ انت تكلم بنات وتصاحبهم وتمشي معاهم وربنا هتتحاسب؟ علي كل لمسه وعلي كل كلمه ايديك وكل حاجه في جسمك هتشهد عليك قال تعالي(يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ) هتعمل ايه ساعتها؟ هتبرر عملتك ازاي؟؟ اتقي الله يااخي وتوب الي الله يوم لا ينفع مال ولا بنون الا من اتي الله بقلب سليم
” تخيلي تموتي وانتي حاقده؟
“تخيلي تموتي وانتي في نيتك اذي لغيرك؟
” تخيلي تموتي وانتي متبرجه؟
“تخيلي تموتي وانتي بتسمعي اغاني؟
” تخيلي تموتي وانتي علي معصيه؟
“تخيلي تموتي وانتي مع شاب غريب؟
” الموت مش هيديكي معاد والله الموت بيجي في لحظتها انتي ضامنه تعيشي؟؟ تخيلي تروحي لربنا وانتي قلبك مش صافي لحد؟ او تموتي وانتي متبرجه تخيلي انتي مسلمه تروحي لربنا متبرجه؟؟ الموضوع خطير وكبير فوقي بجد انتي كدا ف ذنب كبير ولازم تخلصي منه قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (“صنفان من أهل النار لم أرهما بعد: قوم معهم سياط وأذناب البقر يضربون بها الناس، ونساء كاسيات عاريات مائلات مميلات رؤوسهن كأسنمة البخت المائلة لا يدخلن الجنة ولا يجدن ريحه) عايزه ايه بعد الحديث دا 💔تخيلي مش هتشمي ريحه الجنه حتي ولا تجديها عشان بس تبرجتي؟؟ متقوليش لاء الحديث قاصد البنات اللي مش لبسه لاء الحديث ليكي انتي الحديث شامل اللبس الواصف اللي بين انتي تخينه ولا رفيعه ومبين تفاصيل دقيقه فيكي دا يدخل في كاسيات العاريات لانك ببساطه محققتيش الستر المطلوب؟؟ تخسري اخرتك عشان ايه؟؟ فوقي وارجعي الي الله والله هيغفرلك وهيقبلك بس يلا خدي الخطوه وفوقي بتبقيش من اصحاب الحديث دا ارجعوكي هتندمي 💔احسني خاتمتك اعملي اعمال صالحه تنفعك لقبرك “”الكل هيسبنا ويمشي محدش فينا مش هيموت هيدفنونا وهيمشو وبعدها هيشوفو مصالحهم ايه واحنا خلاص لا حول لينا ولا قوه مش هتلاقي حد جنبك غير عملك الصالح فقط فتخيلي يكون معندكيش عمل صالح حياتك هتكون في القبر عامله ازاي؟؟ جاهدي وصلي واوعي تتركي الصلاه اعملي كل حاجه صالحه دي هتنفع في القبر خليكي صالحه خليكي مسلمه بجد بحق وحقيقي”
___________________________♡
_«فاديه بحب» يلا ياريم ياحبيبتي تعالي العريس جهه هو ومامته ومنتظرك
_«ريم بتوتر» حاضر ياماما
“كانت ريم تلبس الادناء الواسع الفضفاض ولم تضع اي شئ من مساحيق التجميل ثم خرجت لهم”
_«ام العريس (فاطمه)» ماشاء الله بنتك جميله يافاديه
_«فاديه» انتي اجمل ياحبيبتي والله
_«فاطمه بحب» كام سنه ياريم
_«ريم بتوتر» انا 20سنه ياطنط
_«فاطمه بحب» ماشاء الله مش باين عليكي سن ابدا دا جاسر ابني ياحبيبتي عنده 29سنه
_«ريم بتوتر» اه ربنا يحفظهولك
“استأذن فاطمه والده ريم انهم يجلسو لوحدهم ليتكلمو”
_«جاسر بحب» ماشاء الله شكلك ملتزمه
_«ريم بتوتر» ايوه الحمدلله ممكن اسألك سؤال
_«جاسر بحب» اتفضلي
_«ريم بقلق» انت بتصلي
_«جاسر بكذب» اه طبعا الحمدلله
“ارتاحت ريم بعض الشئ”
_«ريم» ماشاء الله ربنا يثبتك طب وبتسلم علي بنات
_«جاسر» اه عادي مفيش مشكله
_«ريم بزعل» بس دا حرام
_«جاسر بعدم فهم» حرام ليه انا نيتي خير
_«ريم بفهم» هي ملهاش علاقه بالنيات قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “لأن يطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له” رواه الطبراني والبيهقي)
_» جاسر بكذب» مكنتش اعرف بإذن الله مش هسلم علي واحده تاني
_«ريم ارتاحت بعض الشئ وحست انه صالح مثلها»: بارك الله فيك
_«جاسر بحب» ان شاء الله هاجي تاني نتقابل ونتكلم عشان تقولي رئيك فيا
_«ريم براحه» تمام ماشي
“استأذن جاسر ووالدته ثم غادرو”
_«فاديه بفرحه» ها يابنتي عجبك
_«ريم بكسوف» اه ياماما شكله فعلا محترم وملتزم
_«فاديه» الحمدلله
________________________♡
“حنين خرجت من المكتب ومعها الرسايل وسمتهم رسايل فاعل خير خرجت حنين بعد شغلها”
_«حنين بحماس» انتي ياقمر ممكن تخدي الجواب دا
_«البنت بعدم فهم» ليه؟!
_«حنين بثقه» دي رسايل فاعل خير بنحاول فيها نشجع بعض وننصح بعض فيها وان شاء الله تفيدك اتفضلي
_«البنت بحب» تمام
“وزعت حنين الرسايل وكانت فرحانه للغايه وكانت تتمني ان تكون معها حياء فهي لاول مره تعمل في عمل خيري ولكن بفضل الله ثم حياء فعلت ذلك”
“لما تكوني في بيئه صالحه صدقيني هتلاقي نفسك زيهم بالظبط لانك بتتأثري بلي حواليكي لو بتلاقي صحابك كلهم بيسمعو اغاني هتمسعي اغاني معاهم لو لقيتي صحابك بيسمعو قران هتسمعي قران معاهم ف مش الكل ينفع تكون صحبتك اختاري صح حتي لو علي طريق النت اختاري ناس تشجعك علي الصح مش الغلط انتي انسانه وبيجي علينا وقت بننتكس فيه فلازم يكون عندك صحبه صالحه ليكي حتي لو واحده بس تفوقك متقوليش انا قويه ومش هتأثر لا انتي هتتأثري فختاري صحبه تدخلي معاها الجنه مش النار”
“اللي بتقولك اكذبي علي والدتك دي مش صحبتك اللي تعرفك علي شباب دي مش صحبتك اللي تشجعك علي اللبس المتبرج دي مش صحبتك اللي بتقولك كل تفاصيل الناس وتفتن عليهم دي مش صحبتك دي عدوتك”
___________________________♡
“كان في بيت زين حاله من الحزن علي مروان وسالي فأخبر مروان اهل سالي ولاكنهم مسافرين برا مصر ولم يتمكنو من الحضور في دفن بنتهم”
_«سلمي ببكاء» لا حول ولاقوة الابالله حصل امتي دا يازين وازاي متقوليش احضر الدفنه
_«زين بتعب اعصاب» ماما انا مفيش اعصاب للكلام دا بجد
_«سلمي ببكاء» مروان دا صحيح ابن عمك بس كنت بعتبرو ابني زيك بالظبط كنت افضل انصح فيه بس مكنش بيسمعني كان بتاع بنات و
_«حياء قاطعتها برفض» ماما ارجعوكي هو بين ايد ربنا دلوقتي ياحبيبتي قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (اذكروا محاسن موتاكم، وكفُّوا عن مساويهم.)
_«سلمي» عندك حق بس دا حديث ضعيف ياحياء
_«حياء بفهم» ايوه عارفه بس الاحاديث الضعيفه بناخد بيها من حيث الفضل فعشان كدا انا استدليت بيه مينفعش نذكره بسوء حتي لو كان حقيقي بيعمل كدا لازم ندعيله ونطلعله صدقات ليه
_«سلمي ببكاء» من بكرا هطلعله صدقه وان شاء الله تكون في ميزان حسناته
_«زين بتعب اعصاب» انا طالع غرفتي
_«سلمي بحزن» اطلع يبني
“طلع زين غرفته وانفجر بالبكاء علي مروان فهو خسره للابد وكان زين مرعوب من فكره الموت فهو يخاف من الموت بشده ويخاف ان يموت علي معصيه جاء موت مروان تنبيه لزين واكن الله يقول له استيقظ من غفلتك فربما انت القادم ظل زين يبكي بحرقه فهو حزين علي صديقه وابن عمه مروان ومرعوب من القبر كلما تخيل زين انه في يوم من الايام سيموت ويدفن يترعب اكتر ويتذكر قول الله تعالي (وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيد وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ) 💔
_________________________♡
” صفاء وهي تسرح شعرها لاحظت ان شعرها يتساقط بكثره ولكن لم تهتم صفاء”
_«مني بقرف» شعرك دا بيقع كتير ياصفاء هو في ايه
_«صفاء بثقه» عادي يمكن من الصبغه اللي بحطها كتير علي شعري وهيرجع زي ماكان ان شاء الله
_«مني» طيب يختي يمكن
____________________________♡
“دخلت حياء الغرفه لقت زين نائم فجلست جنبه بحزن قائله ربنا يهديك يازين يارب متبقاش زيه ابدا ويحفظك وظلت حياء تقرء قران بسم الله الرحمن الرحيم (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ)
الي ان انتهت« ثم انتفض زين من نومه» قائل: مروان
_«حياء»……

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى