رواية بين برجل ونبوت الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء حبيب
رواية بين برجل ونبوت الصعيد الجزء الثالث عشر
رواية بين برجل ونبوت الصعيد البارت الثالث عشر
رواية بين برجل ونبوت الصعيد الحلقة الثالثة عشر
كان امير بيفتح المخزن وياريته ما طلع من السرايا اليوم ده اتفاجأ بوالده قاعد جوه المخزن والغفر حوليه مكسرين كل حاجه…. ابوي!؟ ط طيب ليييه اكده انيييي عملت ايه علشان توريني الوش ده يا بوووي ده كله علشااان بعمل الحاجه الي بحبهاااا.
ابوه وقف وقرب منه وامير مكنش يتوقع الي ابوه عمله والكلام الي هيسمعه….. اني مش ابوك من هنا ورايح خرجت برا طوعي وخالفت مبادئنا تبقي مش ولدييي… خليفه.
خليفه اداله شنطه وهمس…. حقك عليا يا امير بيه.
جابر… مشفش وشك في البلد غووور.
في قسم الشرطه….
كان حازم بيجهز علشان يروح حسين خبط…. ادخل.
حسين… حازم بيه اكتشفنا بنتين دخلوا المحل ومطلعوش وبعتنا كام واحد المحل اكتشفنه انهم مش موجودين.
حازم…. متأكد.
حسين… ايوه.
موبيل حازم رن…. خير يا ريم.
ريم… كارسه يا حازم بيه مريم وكريمه صحباتي كنت عرفتهم علي المحل وراحو بس دلوقتي بدوروا عليهم ومش لقينهم.
حازم… مش تقلقي بس جوبيني يا ريم هو المحل ليه باب جانبي او مخرج تاني!
ريم… لا انا فصصت المحل هو محل عادي اوي.
حازم…. طيب يا ريم انا هتصرف.
ريم…. حازم باشا هما جرالهم حاجه!؟
حازم… قولتلك مش تخااافي يا ريم يلا سلام.
حسين…. انت شايف نتصرف ازاي يا فندم.
حازم…. هتشوف.
كانت هدي قفلت المحل وخرجت طلبت تاكس وكان حازم الي في التاكس…. اطلع يسطا بسرعه.
حازم اتخرك وبدأ يزود السرعه…..
هدي بخوف…. اييا عم هديييي شويه ممكن نعمل حادثه.
حازم وقف العربيه وخرج اسبراي ورشه علي وشها وفقدت الوعي…
هدي بعد ساعه فتحت عنها وبدأت تفوق.
حازم… حسين اخرج.
حسين خرج من اوضه الحجز الانفرادي….
هدي… انا فين! ه.. هو في اي طيب!.
حازم وبيولع سجاره….. في ان في بنتين دخلوا المحل ومطلعوش من عندكم هما فين.
هدي… ا انا معرفش حاجه.
حازم…. كدا هتدخلي معايه في سكه انا وانتي مش هنستلطفها.
هدي… سبني او سمحت.
حازم… شوفي يا هدي انتي شكلك بنت ناس فخليكي متعاونه وقولي الحقيقه احسنلك وهطلعك بره اللعبه دي انتي وقعه في ورطه كبريه مع البنك مش في قضيه خطف البنات بس.
هدي… انا لو اتكلمت اخويه هيموت وانا مليش غيره في الدنيا دي يا باشا.
حازم… انتي واخوكي في امان ادام هتسعدينه.
هدي…. المحل في اوضه تانيه ورا ازاز البروفا و و…
حازم… كملييي.
هدي… و اخويه يبقي الدكتور هيثم الي خالد مشغله معاه في عملياته القذره وقال انه لو مش نفذ الي قول عليه هيأذيني انا.
حازم…. والبنات فين دلوقتي.
هدي… في المحل تحت تأثير المخدر هيثم هيروح ينفذ العمليه الساعه 1 بالليل ومش هما بس في بنات غيرهم ارجوك ساعدهم وساعد اخويه من شر خالد.
حازم…. يعني تجاره اعضاء.
هدي كانت منهاره من العياط…. امممم.
حازم… اهدي.. طيب والفلوس دي كلها بتجبيها منين.
هدي… دي فلوس خالد الي بكسبها من الشغل القذر ده وبيخليني انا احطها علشان ناوي بعد فتره يسافر وياخدهم مني لو اتأذيت انا يبقي هو بره الموضوع.
حازم…. هه مش سهل .. طيب هيثم فين دلوقت.
هدي… في البيت مستنيني.
حازم… مين الي ورا خالد يا هدي.
هدي… انا معرفش بس هيثم هو الي يعرف.
حازم… طيب انا عايزك تنفذي الي هقولك عليه بالحرف.
هدي… حاضر بس هو انا بأمنك بالله اخويه مش يجراله حاجه
.
حازم… متخافيش بأذن الله انتم الاتنين في امان.
كان خالد في البيت بيكلم الكبير بتاعهم….
خالد…. كله تحت السيطره العمليه علي وشك التنفيذ والحلويات من كبد وقوانص هتوصلك بكره هههههه.
المجهول…. تمام اوي يلا الزبون مستني.
خالد…. رشدي بيه كله تحت سيطره العبد لله متخفش.
رشدي…. عايزك تبهرني زي كل مره.
خالد…. المره دي بذات هتشوف العجب..
رشدي… ماشي يا نمس اما نشوف.
كان خالد قاعد بيقلب في الموبيل… مااامااااا يا مااماااااا!…… مامااا؟!…. يااااا رباااب ربااااااب.
رباب الخدامه جت.. نعم يا خالد بيه.
خالد… امال فين ماما مش شفتها النهارده من ساعت ما جيت!
رباب… هي قالت انها نازله مع صحباتها تشتري لبس.
خالد… اه طيب ماشي روحي اعمليلي حاجه اشرابها.
رباب… حاضر يا بيه.
خالد بيقلب في الموبيل لقي ريم بترن…. ايييح…. الو يا روح قالبي.
ريم… يا مساء العناااب.
ريم… بقولك انا عايزه اروح المحل لو فاضي دلوقتي ضروري!
خالد… لا والله مش هينفع النهارده.
ريم…. خالد بجد الخاتم ضاع ودا هديا من جدتي الله يرحمها وانا هتجنن عليه.
خالد…. امممم طيب البس وانا هستناكي بالعربيه علي الطريق.
ريم… اوكاي يا بيبي في ماااانت وهكون جاهزه.
خالد… سلام يا حب.
ريم… سلام.
خالد قفل… يووووه ودا وقته يا ريم.
خالد دخل يلبس هدومه تاني بملل.
كانت ريم خارجه من البيت بتتسحب ونزله من علي السلم…
عبدلله كان طالع….. رييييم يا خبيثه راحه فين دلوقتي اممممم.
ريم كتمت بؤه بسرعه… اششش اسكت.
عبدلله…. راحه فين.؟!
ريم…. مش هينفع اقولك.
عبدلله… طيب يااااعم اممممم.
ريم كتمت بؤه تاني…. يااض اسكت انا راحه مهمه سريه.
عبدلله قعد يضحك.
ريم…. وسع بقي.
عبدلله شدها من دراعها… راحه فين انتي بتسطعبتي.
حازم كان بيرن….الو يا باشااا.
عبدلله… باشا!
ريم…. اه انا خارجه بس في عائك كدا ابن عمي مش راضي يسبني…. عبدلله خد كلم…
عبدلله اخد الموبيل… ميين يعني ده اييييوه….. ا انا اسف والله يا باشا حقك عليا دا انا فدا الوطن مع السلاام سلااام سلاام.
ريم… هااات وياريت متعطلنيش.
عبدلله… معاكي ربنا وابقي خالي بااااالك من نااافسك.
ريم خلعت الموتشي وقعده تضرب فيه ياااض انا بقولك اسكوووت اسسسسكوت.
كان خالد واقف مستني بملل… هي اتأخرت مدا ليه.
ريم خبطت علي ازاز العربيه…. انا جييت.
خالد فتحلها… دا كله!
ريم… كنت بداري الشوائب الي في وشي بشويه ميكب.
خالد… طيب يلاااا.
ريم… يلااا بينا.
خالد وصل المحل وفتحه وشغل النور… يلااا ندور.
ريم بسخريه… يلااا وشوف كدا عند الكاشير…
خالد كان بيدور…. لا مش لاق…
خالد مكملش كلامه واتصدم لما شاف ريم وقفه في البروفا وفتحه الباب السري….
ريم… الي اي دا يا خالد!
خالد اتوتر وبدأ يطلع لاسبراي الموبيلدر براحه من جيبه… د… د.. دا دا ريم انا عايز اقولك حاجه اوكاي.
حازم مسكه كتفه من دراعه ودخله الاوضه جوه وكان فيها البنات نيمين علي الارض وفيه سرير عمليات وادوات طربيه وهيثم واقف مبيتكلمش…. عاتي يا ريم كرسي.
ريم شدت كرسي وحازم ضرب خالد بالبوكس اغمي عليه.
بعد دقايق خالد فاق وكان متكتف وريم قعده تكب عليه ميا…. يا عم فوووق دا لو كنت بذقي نبات الصبار كان غرق.
خالد… ريم انتييييي معاهم.
ريم…. لا يا عم انا مع الحكومه.
حازم… وتحب تتكلم بمااا يرصي الله ولا اخليك تتكلم ما لا يرصي الله!
خالد قعد يضحك بطريقه هستيريه…
ريم… هو في حد بيزغزغه ولا اي! يا خالد اتكلم.
خالد…. دااا في بعدكم وانتو مفكرييين انكم هتعدوااا بالساهل.!
حازم شغل فيديو من علي الموبيل وكانت والده خالد مربوطه… شوف دي ست الكل اهي… تعرف يا خالد الي بيحفر حفره لحد بيقع هو فيها.
هيثم… شكرا يا باشااا.
حازم…. اخرج يا هيثم روح لاختك…. هااا يا خالد هي كدا كدا لبساااك لبساك مسكنه المجرم في مسرح الجريمه.
خالد…. خلاااص هعترف بكل حاجه.
طبعا خالد اعترف بكل حاجه والعساكر اخدوه والاسعاف جه يشيل البنات وينقلهم المستشفي…
ريم وقفه بفرحه…. الحمد الله عملناااهااا.
حازم… شكرا يا ريم انتي بجد ساعدتينا جدا.
ريم… اه طيب فين حلاوتي!
حازم…. حلوتك! انتي عايزه فلوس! هو انتي طلعتي كدا بجد!
ريم….. يا دكتور بهزر.
ريم فتحت شنطه الدهر بتاعتها وخرجت الفستان وظرف الفلوس…. دي كل حاجه اخدتها من خالد.
حازم… مصرفتهاش!
ريم… انا مقبلش اخد حاجه مصدرها حرام.
حازم…. جدعه.
ريم… علي فكره جداااا جدااا وا انت لو سألت الجدعنه عني هتقولك دي ماما.
حازم… بطلي غرور ويلا اركبي التاكس ده العسكري هيوصلك.
ريم… لااااا انا عندي شرط ولو مش نفذته انا شخصيا هتوئد.
في البيت عند عبدلله….
فرح شايله قفص البط علي راسها وجمبها الشنطه…. يااا جماعه افتحوووو.
احسان جريت فتحت الباب…. فرررررح.
فرح… قبل البوس والاحضان حطاااطيني.
احسان… وكمااان بط.
فرح… تعمليلي واحد منهم بكر.
احسان شالت البط ودخلت فرح اتصدمت…. امي باعتني بكام دكر بط اخص.
عبدلله فتح الاوضه بسرعه اول ما سمع صوتها…. فرااااااح.
فرح… اخيرا حد هياخدني بالاحضان.
عبدلله مسكها من افاها فجأه…. هاااتي مفتاح العربيه وربنا لو جرالها جاجه لنفخك نااافخه الكوتش نافسه متنفخهاش.
فرح ادتله المفتاح ونزل بسرعه.
فرح اتنهدت ودخلت قعدت…. في حاجه تتاكل يا ماما.
امها جت بالخرطوم…. تتاكل يا مفتريه يالي وقعتي قالبي دا انا الي هكلك عالقه.
فرح قامت تجري بسرعه… اهدييي بس انا هشرحلك.
فجأه سمعو صوت صريخ طالعو بسرعه…
ام ريم مسكاها وقعده تضربها وحازم بيهديهم…
امها…. بتتسرمحي مع دااا وكماان جيباه لحد هنا.
حازم خرج المسدس… اسمع نفس كمااان وربناااا ما هرحم حد.
تم ريم بسرعه…. ططيب تشرب شاي سكرك كام.
فرح…. مجيبك هباب طيب استنضفييي.
حازم بصلها بقرف… انا الضابط حااازم جابر القناوي اتكلمييي معايه باحترام.
فرح اتصدم…. مش معقول… ايوه صح فيكم شبه من بعض!
حازم…. افندم.
فرح… بس انتم مش بتكلموا زي بعض غريبه!
حازم… هوو في اي!
فرح بشك … هو حضرتك تعرف واحد اسمه امير جابر القناوي!
حازم… ده اخويا بس انتي عرفتي ازاي.
فرح… ينهاااار دا انت تضايف بقي.
حازم… مش فاضي للهري دا لو سمحتي يا استاذه ام ريم بنتك كانت بتشتغل معانه وانا مطر امشي وهبقي اجي اوضح ليكي كل حاجه عن اذنكم.
ام ريم…. طيب مش تعرفينا انه ظابط يا بت.
ريم…. هو شبشبك اداني فرصه انتي تعرفيهم منين يا بت يا فرح.
فرح بغرور…. يا حببتي علاقات خاصه يلا با جماعه ندخل.
ريم… بترفعي منخيرك قوي لي كدااا دي حته كبيره وتشيل 30 الف متفرج.
فرح بتشمر كم الجاكت… انا عارفه ان البت دي مش ناويه تجبها البر معايه.
وكا بنتين بنات العم قلبت خناقه وعبدلله حلها بطريقته الخاصه وهي عصايه المقشه…
عدا اليوم وتاني يوم الصبح كان حازم راجع البيت بتعب لان القضيه خدت وقت كبير معاه بس اتفاجأ بامير نايم قدام باب الشقه…. امييير!!! اميررر اصحااا.
امير… اخوي انت جيت!
حازم… ينهار ابيض نايم كدا طيب رن عليااا.
امير… ماني نرنيت وطلعت غير متاح.
حازم قومه… تعاله هو في مشكله حصلت.
امير دخل وقع وحكا لحازم كل حاجه.
حازم…. بعيدن عن موضوع ابوك متقلقش هحله انت حبيت البت دي.
امير… مخابرش.
حازم… الله علي خووك.
امير…. وهي هتحبني يعني معايزش اعشم نفسي.
حازم…. علي فكره انت احلا منها.
امير… بطل بقي اتجامل هو انت تعرف هي سكنه فين حته علشان تعرف شكلها.
حازم… اه قابلتها كمان امبارح.
امير… بتتكلم جد.
حازم… هي كانت صدفه غريبه.
امير… طيب هييي فين.
حازم… هقوك وليك عليااا كمان اعرفلك ازا مانت بتحبك ولا لاء.
امير… كيف ده!
حازم…. ههههه بطريقتي الخاصه…
كانت ريم قعده بتفطر مع عيلتها وحطه مسك علي وشها…
مرفت…. ما تشيلي الي علي وشك دا كنت هتسرع منك وانا خاجه من المطبخ.
ريم…. اهو يشيل حاجه من الخريطه الي اترسمت علي وشي.
مرفت…. ابقي قابليني هههه دي اترسمت بالجاف مبتمسحش بسهوله.
موبيل ريم رن… ودااا عايز اي…. الوووو.
حازم…. صباح الخير.
ريم… ندخل في الموضوع دغري علشان بفطر.
حازم… عايزك في عمليه جديده….. ريم!… رييييم! الووو..
مرفت قابت بخضه لما شافتها نامت علي السفره فجاه…. بتتتتت ريييم يااالهوي البت راحت مني.
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بين برجل ونبوت الصعيد)