روايات

رواية بيت العيلة الفصل السابع عشر 17 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الفصل السابع عشر 17 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الجزء السابع عشر

رواية بيت العيلة البارت السابع عشر

رواية بيت العيلة الحلقة السابعة عشر

سليم :صباح الخير

ميرنا :صباح النور

سليم : عالفكرة انتي ممكن تنامي على السرير انا معنديش مشكلة

ميرنا : يا ريت الله يسترك دنيا و آخرة ل حسن انا ضهري اتكسر من نوم ال كنب

سليم ضحك و قال : طب يلا علشان انا طلبت الفطار و كمان عاوز انزل البحر انهاردة و عايزين نلعب رياضة

ميرنا : طب خلاص خلاص قايمة اهو

________________

ميرنا قامت غيرت و بعد كدة فطروا

سليم : يلا ننزل

ميرنا : يلا بس هنروح فين

سليم : ننزل نروح الجيم

ميرنا : طيب اذا كان كدة. اوكي

نزلو راحو الجيم…. بعد تلت ساعات…

ميرنا : انا تعبت و ربنا ما قادرة

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سليم : يا بنتي بطلي كسل

ميرنا : طيب انا عندي فكرة انا هاروح اكل و انت اضرب براحتك

و لفت ضهرها علشان تمشي سليم مسك ايديها و قال: تعالي هنا خلاص ماشي كفايا تدريب و بعدين تاكلي ايه ما احنا لسه واكلين

ميرنا: يا سليم كلنا من تلت ساعات و غير كدة عملنا تمارين كتير اويي ف اكيد الاكل اتهضم

سليم : خلاص خلاص هتكليني يلا نروح نتغدى

_________________

في المطعم….

سليم : هتاكلي ايه

ميرنا : ال منيو كله

سليم :نعم

ميرنا : احم احم…طيب خلاص هاتلى اي حاجة

سليم : لو سمحت

الجرسون: نعم يا فندم

سليم : عاوز فرخة ونص كفته و أرز اصفر

الجرسون : تمام يا فندم حاجة تاني

سليم : لا شكرا

الجرسون مشي

ميرنا : ده افتكرتك هتطلب لكل واحد فرخة ولا حاجة

سليم : يا نهار ابيض هتاكلي فرخة كاملة

ميرنا : بهزر بهزر

كلوا و قامو راحو الاوتيل

ميرنا : يا سليم انت نمت

سليم : اه انا تقلت في الأكل شكلي

ميرنا : لا يا سوسو متخافش انت كلت فرخة و نص كفتة بس متقلتش في الأكل خالص

سليم : و انتي كلتي ايه

ميرنا : انا كنت بتفرج بس

سليم : والله اومال مين ال نهت على الاكل كله

ميرنا : خلاص يا عم احنا هنفضل نعايير في بعض كده كتير

سليم : خلاص يلا نروح ننزل ال بحر

ميرنا : يلا

غيرو هدومهم و ميرنا لبست ال مايوه الشرعي و هو لبس المايوه و تيشيرت و نزلو

نزلو راحو البحر و فضلوا يلعبوا و راحو الاكوا بارك

ميرنا : يا سليم و حياة ابوك بلاش ننزل من الزحليقة ديه

سليم : زحليقة..

ميرنا : اومال اسمها ايه

سليم : مضيعيش في الموضوع يلا انزلي و انا هنزل بعديكي

ميرنا : غمضت عينيها ولسه هتنزل بس سليم كان زقها

ميرنا و هي بتنزل من على اللعبة و قبل ما توصل للماية: روح منك لله يا سليم الكلببيببييبببببب

سليم نزل بعديها و قال : ايه ما اللعبة سهلة ايه اومال في ايه

ميرنا : منك لله

سليم : هتسكتي ولا اقوم ارميكي في ال بوول

ميرنا : لا وعلى ايه هو انا ناقصة خضة تاني

_____________________

بعد اسبوعين تانيين و شهر العسل خلص و كان سليم و ميرنا قدروا يقضوا باقي الشهر في سعادة من غير مشاكل و قدروا انهم يتقبلوا بعض من غير اي مشاكل

ياسمين : اخيرا هنعمل ال حفلة بكرة اخيرا هعرف جنس المولود

سلمي : متتحمسيش اوي كدة

ياسمين : ده لسه فاضل ال هدوم و ال سرير انا ما اشترتش اي حاجة لل بيبي

سلمي: معلش انا هساعدك انا و ميرنا و هنشتري كل حاجة متخافيش

بعديها ب شوية ميرنا و سليم دخلوا

و سلموا على كل ال موجودين

حسين : يا رب يكون الاوتيل عجبكم

ميرنا : ده تحفي يا عمو تسلم ايدك

حسين : ربنا يخليكي يا بنتي… و انت يا سليم مش هتقولي رأيك في الاوتيل

سليم : لا اكيد هقول.. هو جميل بس مش اوي

حسين : يا ريتك ما قولت

ال كل ضحك

سلمي : طب ما تقوموا يا بنات نتكلم جوا

ياسمين : يلا

ميرنا : يلا

و دخلو أوضة سلمي……

ياسمين : قوليلي شهر ال عسل كان عامل ازاي يا ميرنا

ميرنا : كان لطيف بس مش اوي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سلمي : سليم عمل معاكي ايه

ميرنا : زي عدته كان قالب وشه ل حد ما وصلنا ل نص الشهر بس عيب عليكي قدرت اخليه يرجع يضحك و يهزر

ياسمين : ربنا يبارك فيكم يا قلبي

سلمي : اه صح يا ميرنا…

ميرنا : في ايه

سلمي : بصي كان فيه بوكس ل نور

ميرنا : انا ما صدقت انه بدأ ينساها متجيبيش سيرتها

سلمي : سليم مستحيل ينسى نور يا ميرنا ده كان بيعشقها

ميرنا : انا مقدرة انهم كانوا بيحبوا بعض بس انا مراتو يا سلمى مش كل شوية هتقوليلي انه كان بيحبها خلاص عرفت

سلمي : مش قصدي و الله يا ميرنا انا أسفة

ياسمين : مش وقته اعتذار…. خدي الصندوق يا ميرنا و وريه ل سليم يمكن يكون في حاجة هتفيده

ميرنا: انا خايفة بعد ما اوريه الصندوق يرجع تاني من نقطة الصفر انا عافرت معاه علشان يكون بالشكل ده

سلمي : لا متخافيش بس ابقى وريله الصندوق و ال يحصل يحصل هتعملي ايه يعني

ميرنا بتنهيدة : طيب.. حاضر.. هاتي الصندوق و خدت الصندوق و طلعت

________________________

سليم و ميرنا في شقتهم….

سليم : مالك يا ميرنا

ميرنا ب توتر: مافيش…هو انت مش عايز تحكيلي حاجة عن نور الله يرحمها

سليم : لا… ليه

ميرنا : افتكر كدة ……. اديتك هدية مثلا…

سليم قاطعها و قال: ياااااه.. مرة اديتني بوكس صغير هديه ب فتحه لقيت جواه مفتاح

ميرنا : و بعدين ايه الحصل

سليم : محصلش حاجة سألتها قالتلي هتعرف في الوقت المناسب بس…. بس خلاص ربنا يرحمها

ميرنا : و المفتاح ده فين

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سليم : بتسألي اسئلة غريبة اوي عايزه تعرفي ليه

ميرنا : لا عاددي عايزه اعرف بس

سليم : هو المفتاح معايا بس ليه سئلتي يعني

ميرنا بلعت ريقها و قالت : بص يا سليم في حاجة هوريهالك بس متدايقيش شوفها و بعد كدة كأنك مشوفتهاش

سليم : انتي بتقلقيني عالفكرة

ميرنا دخلت جابت الصندوق و خرجت الصاله

ميرنا : اتفضل

سليم : ايه…. ده

ميرنا : ده………. صندوق مكتوب عليه اسمك كانت نور شيلهولك

سليم الدموع اتجمعت في عينه و قال : ايي.. هه

ميرنا : بص انا مش هدخل في خصوصيتك انا هخرج و انت شوف الصندوق براحتك

دخلت ميرنا الأوضة و قفلت الباب

سليم طلع المفتاح ولسه بيفتح الصندوق لقى……….

___________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت العيلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى