روايات

رواية بيت العيلة الفصل الحادي عشر 11 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الفصل الحادي عشر 11 بقلم هايدي البنا

رواية بيت العيلة الجزء الحادي عشر

رواية بيت العيلة البارت الحادي عشر

رواية بيت العيلة الحلقة الحادية عشر

سلمي : كويس اني محولتش افضحها كانت هتوديني في داهية
احمد : سلمي هي هتددك ب ايه غير انها تقت*لنا و قوليلي ال حقيقة
سلمي ب توتر : انا كان فيه واحد زميلي قالي ابعتيلي ال محاضره و جاب رقمي من جروب ال دفعة و لما مردتش رن فون وهي سمعتني وانا بقولو مترنش تاني و كنت بزعقلو ف فهمتني غلط و كانت هتوصل كلام كدب ل عمر و بابا
احمد : يا بنت ال كلب يا سماح
ياسمين : احمد اهدي انا عارفه هنعمل ايه معاها
سلمي و احمد في نفس اللحظه : ايه قولي
ياسمين حكتلهم ال خطة
ياسمين : بس مش هينفع ننفذ حاجة دلوقتي علشان خطوبه و فرح سليم و ميرنا
سلمي : انتي بتتكلمي صح
احمد :تمام ما هصدق امتى نخلص منها بجد
______________________

 

 

تسريع في الأحداث…
بعد اسبوع (يوم ال خطوبة)
سلمي : اي رأيك في ال ميكب بتاعي يا ياسمين
ياسمين : حلو اوي.. تعالي بقا ارسميلي ام الايلاينر ده علشان زهقت مش عارفه اظبطه
سلمي : طيب تعالي
رسمتلها الايلاينر دخلت سماح و خبطتها
سلمي : يالهوي انا اسفه يا ياسمين روحي اغسلي وشك من الايلاينر بسرعه
ياسمين : ليه ال غباء ده يا سماح منك لله يا شيخه انا كده هتأخر
سلمي : معلش يا ياسمين روحي وانا هساعدك و هتخلصي بسرعه
سماح : لمى لسانك هو انا عملت حاجة
سلمي : لا امي هي ال خبطتني مش كده
سماح : انتي هتلمي نفسك يا سلمى ولا اروح انادي عم حسين
ياسمين : خلاص يا سلمى مترديش عليها تعالي ساعديني علشان منتأخرش
بعد ربع ساعه……..
سلمي : و اخيرا خلصنا بقيتي قمر يا ياسمين
ياسمين : شكرا يا قلبي
و قاموا كلهم و راحو على بيت ميرنا
في ال خطوبة كان سليم طول ال وقت قاعد على ال كرسي بتاع ال عريس ومتحركش بس ميرنا علشان متحرجش نفسها قدام صاحبها قامت و رقصت معا صحابها و ياسمين و سلمي و ال كل كان بيرقص معادا سليم و سماح ال كانت بتمثل ال تعب
و عمر ال كان قاعد جمب مراتو
ميرنا راحت قعد على ال كرسي بتاعها
ميرنا : انت يا بني آدم
سليم :نعم
ميرنا : هو ايه ال نعم ما تقوم هو انت مغصوب على ال خطوبه
سليم : اه مغصوب

 

 

ميرنا : انت محسسني اني بخطبك غصبآ عنك
سليم : مش عايز اصدمك بس ده ال حصل فعلا
ميرنا : ولا انت عصبتني خد دبلتك و مع ال سلامة
سليم : ولا……. ولا… و كمان خد دبلتك لا خليها ال دبله انا مستعد امشي عادي
ميرنا : اي يا عم انت ما صدقت ما تقعد و استهدي بالله
سليم ضحك على طريقتها في ال كلام..
ميرنا : ده انت طلع عندك سنان بيضاء و بتضحك زي ال بشر كده عادي زينا يا سبحان الله
خلصوا كلام و ال خطوبه خلصت و روحوا على ال بيت
______________________
تاني يوم……
حسين : انا فرحان اوي تعرفوا اول واحده هتخلف انا هكتب ل أبنها محل وعمارة و هحط 200 الف في حسابه ال بنكي
سماح في سرها :يعني كان لازم امثل اني سقطت هعمل ايه دلوقتي
ياسمين : ديه حاجة بأيد ربنا يا عمو
يسرا : ده هيكون اول حفيد في ال عيله يستاهل اكتر من كدة
_______________________

 

 

بعد شهر….
سماح بتتكلم في ال فون
سماح: يا دكتور انا عايزه اختبار حمل إيجابي تاني لو سمحت
ال دكتور :حاضر طب و الفلوس
سماح :يعني هو ده اول تعامل ما بينا هديلك فلوسك كاملة متخافش بس ابعتهولي عالطول
بعديها ب شوية…..
سماح :عمر انا حامل…….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بيت العيلة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى