روايات

رواية بنت الملك ثروان الفصل الأول 1 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الفصل الأول 1 بقلم نورهان ثروت

رواية بنت الملك ثروان الجزء الأول

رواية بنت الملك ثروان البارت الأول

رواية بنت الملك ثروان الحلقة الأولى

نظرت روفان لباب بقلق :ماما هو الباب بيخبط كد ليه انا هروح افتح
نظرت يارا لباب بخوف :لا اهربي يا روفان اكيد دا عمك
روفان بستغراب:طيب ما عادي افتح لعمي وهو ليه اصلا بيخبط كد وليه اهرب انا مش فاهمه حاجه
قطع كلماتها صوت دق الباب القوي نظرت يارا لي الباب بفزع وقالت يارا بخوف :امشي عشان خاطري اهربي عمك هيقت*لك لو فضلتي هنا
نظرت له روفان بعدم فهم :يقت*لني ليه هو عشان بابا ما*ت فاكرين أننا مش هنقدر عليهم
يارا بتوتر :محمد مش ابوكي دي الحاجه الوحيده اللي لازم تعرفيها خدي الكشكول دا يومياتي انا كتبت في كل حاجه الحقيقه كلها هنا اهربي يلا بسرعه
نظرت لها روفان بصدمه:انا ازاي مش بنت محمد اومال انا بنت مين ازاي اهرب و ليه عايزين يقتلو*ني
يارا وهي تنظر لباب : انتي بنت الملك ثروان اول ما تخرجي شوفي يومياتي وانتي هتفهمي يلا امشي
غادرت من منزلي و انا لا أدري ماذا يحدث ؟ و لا أعلم أين أذهب ؟ ليس لي سوئ أمي في هذه الحياه هل أنا حقًا لست أبنة محمد ؟و الكلمه الوحيده التي تتكرر في عقلي اهربي استمريت في الركض وانا شادره في كل الذي يحدث من مو*ت ابي أو الأب المزيف لهروبي من المو*ت استمريت في ان اركض واركض و في كل ثانيه تمر انظر في كل مكان خوف من أن يكون احد يتباعني وفجأة ظهر شخص لا أستطع أن اري ملامحه و وضع منديل مخدر علي انفي وفمي تحرك بعشوائية حتي استطيع ابعد هذا المنديل عن وجهي إلي أن فقدت الوعي لأفتح عيناي وانظر الي الغرفه كانت كبيره لكن شكلها كان مر*عب كان اللون الاسود موجود على كل شيء فى الغرفه وموجود علي الحيطه صوره مر*عبه نهضهت من علي الفراش وانا انظر حوالي بخوف ،ثم غادرت من الغرفه أنظر في كل ركن في المنزل كان المنزل باللون الاسود ونفس الرسومات والصور المرعبه موجوده في كل المنزل ركضت الى باب المنزل ومن حسن حظي أن باب المنزل مفتوح لكن اول ما فتحت الباب شوفت نا*ر في كل مكان حاولت اخرج لكن النا*ر كانت مر*عبه جعلتني ادخل المنزل مره اخرى وانا لا اعلم اين انا وماذا افعل هنا
نظرت روفان حوالها وقالت بهمس :اي اللي بيحصل دا انا فين واي النا*ر دي هو انا مو*ت ودخلت النا*ر ولا اي انا مش فاهمه حاجه طب النا*ر دي بيوت بتتحر*ق ولا اي لان بجد عقلي هيقف
‘النا*ر دي مش بيوت بتتحر*ق انتي في العالم بتاعننا ‘
قالها صوت شخص يقف بجانبها لاقف متسمره في مكاني وانا لا اعرف ماذا افعل التفت بي بطئ وانا انظر لاسفل بخوف
‘هتفضلي بصه في الأرض كتيرر مش عايزه تعرفي انتي فين ولا جايه هنا ليه ‘
رفعت وجهي ونظرت لهذا الشخص أغمضت عيني مرارا وتكرارا وانا لا أصدق انسان بهذه الملامح انا لا اتوهم ملامحه شابا طويل جداا جسده مخيف يخرج من جسده نار كأنها جزء من جسده وعيونه كانت سوداء
نظرت روفان برعب وهي بترجع لي وراء :انت مين وشكلك وحش ومخي*ف كد ليه انت مش انسان صح مفيش انسان بشكل دا وانا بعمل اي هنا
‘انتي في مملكه الملك ثروان وانا أحد رعايه الملك ‘
روفان بهمس:الملك ثروان
‘ايوه الملك ثروان وهو هيجي ليكي كمان ربع ساعه انتي متخرجيش بره لان الاكيد انك هتمو*تي من النا*ر دي ‘
نظرت له روفان برعب وقالت بعدم تصديق :هو احنا فين وانت اي ومين الملك ثروان والكشكول اللي كان معايا فين هو اللي هيفهمني كل حاجه
‘انتي في عالم الجا*ن والملك علي هذه المملكه هو الملك ثروان مش عارف الكشكول فين اسالي الملك انا همشي ‘
فجأة اختفاء الشخص دا زي ما ظهر من الصدمه جلست علي الارض وانا انظر امامي وانا شارده في كل الذي يحدث مين الملك ثروان لو انا بنته ازاي هو ملك في عالم الجا*ن وانا بشر وانا ازاي جيت هنا وهعرف اهرب من هنا ازاي خرجت من شرودي علي صوت شخص لانظر نحو هذا الشخص كان ملامحه طبيعيه ملامح انسان كان طويل و جسده ضخم وبشره سمراء وعينه خضراء
روفان بهمس :اي الجمال دا مين القمر دا هو دا وقته انا بعمل اي بس ثم قالت بصوت مرتفع انت مين وليه شكلك مش زي الشخص التاني
‘انا الملك ثروان ياروفان ابوكي ‘
قهقه روفان بقوه ثم نظرت له مره اخرى وقالت بسخريه :يعني دون عن كل الناس ابويا شكلوا يبقي اصغر مني دا اي المقلب السخيف دا ضحكتني والله ابويا مين انا ابويا اسمه محمد انا تقريب اول مره اسمع اسمك كان من امي انهارده خليك عارف دا وحاجه كمان انت شكلك انسان اي اللي مخليك عايش في العالم دا وانا جيت هنا ازاي و ليه
نظر لها الملك ثروان بحب :انتي شبها اوووي
نظرت له روفان بستغراب :شبه مين
تنهد الملك ثروان بعشق:يارا شبها في الشكل حتي في الصفات هي كانت زيك كد بتتكلم كتيررر اووي ومش بتخلي حد يتكلم
نظرت له روفان بغضب :رد علي السوال لان انا بجد هتجنن انا لحد دلوقتي متاكده اني في حلم وهصاح منه كمان شويه
الملك ثروان بهدوء :لا دا مش حلم دي حقيقه انتي بنتي مش بنت محمد
روفان بهدوء مزيف:خليني معاك لنهايه انا بنتك انت مش بنت محمد ازاي وانا انسيه وانت ملك في مملكه الجا*ن وانت كنت فين كل السنين دي عارف انا عندي كم سنه ٢٤ سنه وازي شكلك انسان مش شبه الشخص اللي كان هنا
جلس الملك ثروان بجانبها وقالت :بصي تعالي نقعد وانا هفهمك اللي المفروض تفهمي دلوقتي
نظرت له روفان بغيظ :ماشي اقاعد وفهمني
الملك ثروان:انا مش انسان انا الملك ثروان وانا شكلي انسان لان كل ملك يقدر يتحول لانسان علي عكس الشعب وانتي مش عندك ٢٤ سنه لا انتي عندك٥٠٠ سنه عمرك هنا ٥٠٠سنه هناك في عالم البشر ٢٤ سنه ازي انتي بنتي وانتي انسيه ولا انا كنت فين كل السنين دي الاجابه في غرفه رقم ٧
نضهت روفان بصدمه وقالت وهي تشاور على نفسها:انت بتقول اي ٥٠٠ سنه اي انا ازاي ٥٠٠ولو علي كلامك يبقي كد انا مش انسيه مفيش انسان عمره ٥٠٠ سنه وغرفه ٧ اي اللي هلقي فيها كل حاجه وفين كشكول امي هي قالت ليا أن كل حاجه في الكشكول دا
الملك ثروان بهدوء :الكشكول والحقيقه كلها في الغرفه دي وانتي انسيه او لا بعدين هتعرفي الحقيقه كلها مش دلوقتي
جلست روفان بستسلم:طب بص رجعني عالم البشر وانا مش عايزه اي حاجه تانيه ولا اعرف انا بنتك ولا لا ولا اي معلومه
تنهد الملك ثروان بحزن وقال :لو رجعتي هتمو*تي زي ما امك انقتل*ت
نظرت له روفان بصدمه:ام مين اللي ما*ت انا لسه سايبها ثم قالت ببكاء لا متهزارش انا عايزه امي لا امي رجعني ليها
الملك ثروان بحزن :لا بجد ما*تت كان نفسي احميها ثم قال بح*قد عمك والناس دول دخلوا فضلوا يسالوهه انتي فين وبنت مين وهي كانت ساكته ومش بتقول حاجه فا عمك وهو بيتخانق معاهه ضربها لحد ما ما*ت اقتل*ها وانا عرفت بعد ما هي ماتت
وضعت روفان يدها على وجهه وقالت ببكاء :بس بس ان ت انت كداب كلكم كدابين دا كابوس حد يخرجني من هنا
خرجت روفان من المنزل وهي تركض لا تفكر في اي شئ فقط تريد ان تعانق والدتها بعد خروج روفان من المنزل نظرت حوالها كانت النار محاوطه اياها في كل مكان كادت ان تتعثر من الصدمه لكن في الثواني الاخيره من بدايه وقوعها وجدت شاب ملامحه ليست واضحه يحملها بين يديه اغلقت روفان عينها تريد ان تسييقظ من ذلك الحلم
روفان
عمرها ٢٤سنه بشرتها بيضه وشعرها طويل لونه اسود وعيونها رمادي ملامحها هاديه وهي فتاه كانت محبوبه بين الناس لكن من بعد اعدادي ابتدأ الكل يبعد عنها وهي مش قادره تعرف السبب لكن مركزتش معاهم وفضلت عايشه حياتها عادي
#مين الشاب دا
#روفان هتعمل اي مع الملك ثروان

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت الملك ثروان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى