رواية بنت العمده الفصل التاسع 9 بقلم رندا الشرقاوي
رواية بنت العمده البارت التاسع
رواية بنت العمده الجزء التاسع
رواية بنت العمده الحلقة التاسعة
أحمد الهلالية اجي معاكي لحد يكلمك زهرة يعني هيضربني أحمد يمكن يزعل منك العمده فؤاد علشان اللي عملتيه قدام الحكومه زهرة لأ كلوا خير ان شاء الله ومشيت ولما زهرة وصلت البيت بتنادي بأعلى صوت بابا وفجاة طالعه سنام مامتها من الأوضة بتقول اي في ي زهرة أبوكي مش قاعد من شويه راح مشوار ومش عارفه فين ليه انتي عايزه حاجه مهما منه زهرة أكيد بس هرن عليه ب الفون واشوف؟ زهرة رنت على العمده لما رد انت فين ي أبويا كنت عايزك في موضوع مهم، ،،،،،،،،
؟؟؟؟؟؟ّ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ّّ
العمده أي مهم اكتر من زوجك دلوقتي يعني زهرة أنت فين؟ العمده عند خالك وبيت جدك أبو أمك علشان اعزمهم لفرحك زهرة أمانه تعال قبل ما توصل وهو لسه هيوصل حس انه في حاجة مهما من كلام زهرة علشان كده راجع البيت من غير ما يقدي اللي جي عليه وهو في الطريق وسنام في البيت بتحاول تقول ل زهرة في أي بس مش زهرة كآنت تتكلام غير لما أبوها يجي ولما جي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ودخل البيت وقال بلهفة أي في ي زهرة قلقتني زهرة مافيش حاجه كله خير ما فيش دعي للخوف ي عمده فؤاد في الوقت دي العمده بالع راقو وقال الحمدلله كنت مفكر في حاجة مش كويسه؟ زهرة أنا مش عايزة اكمل في حكايه الزواج مع بسام العمده فؤاد والله كان إختيارك محدش قال ليكي هو دي وكل يوم هتقعدي تعملي كده والله العظيم ادفنك عايشة زهرة لأ ي أبويا أنا حاسه أنا وبسام اخوات مش أكتر وحرام تزوجني ليه العمده بغضب شديد قال أنا قولت الرأي ولا انتي زهرة قبل ما تتكلم ماسكتها سنام وضربتها قلم على وشها قوي لدرجة عاليه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نحنا عندنا الكلام اللي بتقولي عليه دي ي زهرة البنت يوم كتب كتابها تقول مش عايزة العريس دي فضيحة وأنا مسمحش بيها انتي عايزة تخلي عين أبوكي في الطين لأ مش بس كده حتى خوالك وكل حد يعرفنا هتكون رأسه في الطين وانتي السبب الاساسي علشان من يوم ما عرفت نفسي مافيش بنت من عندنا عملت كده وطول عمرها العيالت بتاعتنا محترمة وانتي إحترامي نفسك أحسن ليكي ي زهرة وهي بتقول كده بسام وقف على غفله سمع الكلام كله
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ّ
بسام أنا مش زعلان غير علي حاجه واحده بس وهي اللي كنتي تضحكي عليا ليه ي بنت عمي تعملي كده حرام عليكي وأصلا عيب وسمعت العيله هتتهز بس برده أنا هكون أحسن منك بكتير ومش هقولك مع السلامه لأ وأرواح افضحك براه واقول قالت مش عايزه بسام خليني أنا أقول مش عايز بنت عمي زهرة أحسن فضيحة الراجل كام يوم وتنسها الناس آمال البنت هتقعد الناس كل ما نتكلم مع حد هيعيرنا وأنا مارضش ب كده ل عمي او جدي في القبر الله يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته العار مش مش قليل ي بنت عمي علشان كده هستحملوا منك بس مش هيطول وانتي هتكوني المظلومه اللي أتعرضت ل الكسوف من ولد عمها قدام البنات وبالفعل تاني يوم كان الخبر في كل مكان بسام ولد العمده الراحل قال مش هتزوج زهرة زي اختي
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وطالع بسام الشارع في يوم لاقي حريم في الحارة مع بعضيهم بيتكلموا في اللي حصلت واحده بتقول محدش فيكم سمع بسام من عيله العمده قال مش هتزوج غير بنت عمي ومن الكلام دي وبعدين يوم كتب الكتاب قال لأ قال زي اختي مش عيب كده حتى يكسر نفسها البنت المحترمة اللي مش بتطلع غير متنكره منه ل ربنا البعيد والله العظيم هو الزمن اتغير قوي والولاليد قليل أدب يمكن شاف واحده تاني عجبته قال لاعليها زهرة الف واحد يتمناها بنت عمده ومحترمه زياده عن اللزوم شويه
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسام بعد ما سمع الكلام دي قال الحمدلله يارب جات الفكره دي في عقلي أحسن ما كانت البلد قامت فيها سمعت زهرة يلآ اللي يعمل خير يالقي الخير كله بس دلوقتي يجي يتقدم ليها أحمد الهلالية وهي مش هترد بيه بسام بيقول الكلام على نياتوا ومش عارف ال زهرة وأحمد الهلالية متفقين مع بعض على الزواج وبعدين مشي بسام على الشغل يشوف المال ومن الكلآم دي وفجاة بنت العمده المتنكره طالعه الشارع رايحة تشوف شغلها قابلتها حريم وقفتها وقالت متزعليش ي زهرة ليكي نصيب في أحسن منه متستهلش اللي حصل فيكي بس هو مش يستهلكش انتي زهرة قالت على العموم نصيب ماشيه سنام مرات عاطف الهلالية قربت منها وقالت ليها ي زهرة انتي جوهره دهب وفي غيروا يتمني انتي تقولي موفقه حتى من بعيد زهرة اه تمام بس لازم أمشي علشان بسام لحالوا في الشغل وأنا لازم اقعد معاه واشوف كل حد لي كام في الوقت نفسه أحمد الهلالية في بيته وسمع الخبر وهو الوحيد اللي فاهم الموضوع وراح عند ابوه عاطف الهلالية وقال لي علشان يتكلم مع العمده في الخطوبه معاه هو وزهرة بنت العمده
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العمده)