رواية بنت العدو الفصل الأربعون 40 بقلم ندا علي
رواية بنت العدو الجزء الأربعون
رواية بنت العدو البارت الأربعون
رواية بنت العدو الحلقة الأربعون
” الايام بتمر ومر 3 شهور في حكايتنا كل واحد اكتفي بحبيبته وبحياته ، مصطفي مكتفي بليل وسلمي وفرحان بيهم جدا سلمي اللي متعلقه بمصطفي بطريقه شديده بس هو فرحان بتعلقها دا رغم ان الوضع مش عاجب ليلي ، غالب اللي حبه لبسمله بيكبر يوم عن يوم بيكتشف فيها حجات جديده وحجات حلوه ، اخيراااا صفوان واسراء كتبت كتابهم اتحدد وبدؤ يجهزو ليه من دلوقتي ، جمال اللي عرف مروه علي العيله كلها وخلاص حددو معاد مع ابوها علشان يتقدم ، الحياه ضحكت للكل العلتين اللي كانو اكبر اعداء لبعض اصبحو عيله وحده الحب اتغلب علي الكره وانتصر بعد تعب كبيرررر ”
” صباح يوم جديد واحداث جديده بس النهارد مش يوم عادي النهارده جمال رايح يتقدم لحبيبته مروه صحي فرحان اووي ونشيط عكس كل الايام ”
قام من سريره كان نايم عريان الصدر بشورت قصير في شقته بعد ما نقل لدور الرابع في المنزل بص في المرايا وهو بيعدل شعره ببتسامه : هو الحب بيحلي الواحد اووي كدا ولا مالي النهارده ” واخد فونه ورن علي مروه اللي فضلت كتير علي ما ردت ”
مروه بنهج : الووو صباح الخير يا حبيبي عامل ايه ؟
جمال بستغراب : اولا بتنهجي ليه ؟ ثانيا مردتيش بسرعه ليه ؟
مروه بتنهيده : يا حبيبي النهارده اهلك جايين معاك علشان تتقدم ليا وانا وماما وبنات خالاتي عملين ننضف في البيت ونطبخ وحجااات كتير اووي ؟
جمال بضحك وهو بيطلع هدوم من الدولاب : اوعاا يعني هنتغدي عندكم عملين اكل ايه بقاا ؟
مروه ببتسامه : مفجأة يا فوووزي ولعلمك بقا الاكل كله عماايل ايدي
جمال بضحك : ياااا جااامد انت يا خووفي يا مروه لتكوني مبتعرفيش تطبخي وبتضحكي عليا معيش فلووس اجيب دليفري انااا
مروه : اطمن يا جدع انت واخد اي حد ولا اييه دا مروه والقدر علي الله
جمال بضحك : لاااء مطمن متقلقيش المهم عليا الحلال من ديني يا مروه لو جيت ولقيت لبسك فيه حاجه مش عجباني لكسر الورد اللي مجبر اجيبه دا علي دماغك وانا عرفتك اهوو
مروه : استهدي بالله بس كدا وقول هديت انا لبسي حلو والله كش مبالغ فيه ولا حاجه يعني اطمن يا جيمي
جمال وهو بيرزع ضلفه الدولاب : مطمن يماااا مطمن
مروه : كسر الشفه قبل ما ادخلها يا جمال بالله لتكسرها يا جدع ريح اعصابك في المراية السراحه يا بني
جمال ضحك عليها اووي : اقفلي لما ادخل استحمي علشان لسه نازل احلق وورايا شويه حجات هعملها كدا ولما اخلص هرنلك
مروه ببتسامه : ماشي يا حبيبي خد بالك من نفسك علشان خاطري يا جمال
جمال بحب : عيوني لعيوني يلا سلام ” وقفل ببتسامه وتنهيدة حب هي هي اللي مروه اتنهدتها ”
……………………………
” في منزل عائلة الجبراني ”
” مصطفي ومراته وبنته ، وغالب ومراته ، وخالد واميمه ، ورشا وفؤاد والبنات ، وغالي وفاطمه كلهم متجمعين علي الطلبيه في الصاله علي الفطار بيفطرو مع بعض في ضحك وحب ”
غالي : النهارده فرن العيش كان عليه زحمه في تاريخ حياتي ما شوفتها رايح من 5 الفجر راجع الساعه 9 الصبح
خالد : هقوولك لييه بقا هما فرنين في البلد فيهم فرن عطلان من اسبوع كل الحاره اللي تحت دي بقا جت عندنا تاخد عيش من فرننا
غالب : دا انا روحت يوم اجيب العيش دا عليا النعمه اتعاركت مع نص الرجاله اللي هناك
بسمله ضربته في صدره : الكدب اشتغل اهو مروحتش انت يعني قعدت في وسط النسوان تحكي وتقصص معاهم وسبت الدور بتاعك ولا جبت رغيف عيش حتي
مصطفي بضحك : والله يا بسمله انتي قولتي اللي كنت كااتم نفسي من ان اقوله من ساعة ما حوار الفون اتفح في الكلام
” سلمي قعده في حجر مصطفي وفي ايديها حتت طماطم بتاكل فيها وعماله تخبط علي الطلبيه عوزه توصل للخيار المخلل ”
ليلي اخدت بالها : مصطفي شيل طبق المخلل من قدامها خالص علشان مش هترجع غير لما تخده
فؤاد بضحك : عمري ما شوفت طفله مكملتش سنه عرفه المخلل وبتحبه زي سلمي بنتك يا مصطفي
مصطفي : طالعه لليلي في اول الجواز كانت مطلعه عيني في حوار الحوادق والشطه دا برضو
اميمه : وهل هي اتبعت يعني وسابت المخلل دي بتدخل علي التلاجه لو ملقتش مخلل تاخد جبنه حدقه
ليلي : اعمل ايه يا ماما بمووت في المخلل والحار حتي في الحمل كنت بتوحم علي حادق برضو
اميمه بلوية بوز : كلي حار وحادق ومعدتك تتعبك واجري يا حزين علي دكاترة الارض
” ليلي خلاص بقت حفظه طبع اميمه مبتحبش هلكة الفلوس خااالص اتعودت علي كلامها خلاص ”
غالي : سالم مكلمني امبارح ريحين النهارد يقرؤ فتحة جمال في مصر اعملو حسابكم يا رجاله كلنا هنروح
غالب : انا ومصطفي كنا سهرنين معاه ومع صفوان امبارح علي القهوه وقالنا انشاء الله هنروح عاملين حسابنا
مصطفي : احنا كدا كلنا هنروح ونسيب البيت لوحده مينفعش لازم راجل يبقي في البيت
فاطمه : روح يا مصطفي متشغلش بالك انا هنا اسد وامد عين الشمس لكون مش ماليه عينك يوااد
مصطفي بضحك : مش ماليه عيني ازاي بس يا بطوط دا انا باخد القوه منك ربنا يطول في عمرك كمان وكمان
غالب بص لبسمله اللي بتبص ليه : ايوااا بتبصيلي كدا لييه يعني ماالك ؟
بسمله : قراءة فتحت اخويااا يعني جاايا معاك وجلي علي رجلك
غالب : لاء يماااا انتي مش جايا غير في الخطوبه احنا كلنا رجاله محدش جاي غير امك وابوكي واخوكي وصفوان والحريم كلهم في البيت هتيجي تعملي ايه انتي بقا
بسمله : انا ليا كلام مع مروه بعد ما شوفتها اخر مره وعوزه اروح مش عارز تاخدني معاك هروح مع ابويا
غالب بنرفزه : شوفو الكلام اللي يخلي الواحد يتنرفز عليها شووفو
غالي : غاالب خدها معاك هو اخوها واللي هناك هيكونو اهلها ميجراش حاجه
غالب وهو بياكل اخر لقمه : حاضر يا جدي هخدها اجهزي بقا من الوقتي علشان مش عوزين 30 ساعة قدام المرايا واختيار الفستان
بسمله : فيييك اڤوره مشوفتهاش علي ليلي
ليلي بصتلها : الله الله وسيرة الناس بتيجي لييه زفته عملتلك اييه علي الصبح
غالب : ليلي انتي مهما تتشتمي المفروض متتكلميش علشان احنا مبنعرفش ننام بليل من عياط بنتك
مصطفي : حبيبة ابوها تعمل اللي هي عوزاه يلا ” وباس سلمي من بوقها اللي مليان اكل ورياله ”
غالب بقرف : يقرفك علي الصبح يا بعيد
مصطفي : علي قلبي زي العسل يا بابا وقلب بابا
” سلمي بزعيق وهي عماله تقول كلام مش مفهوم وكلهم بيضحكو عليها وليلي بتمسح بوقها بضحك “
فاطمه بضحك : انتي بتقولي ايه يا وحشه هاا بتقولي ايه يا بت وانتي شكلك ابوكي خاالص كدا
مصطفي بضحك لليلي : شووفتي علطول بقولك كداا بس انتي مش مصدقهه اهوو الكل بيقول انها شكلي
اميمه : عندي صوره لمصطفي وهو صغير نسخه من بنته كدا والله هي بس وخده شعر ليلي
مصطفي قام وقف وسلمي متعلقه في رقابته وبتعملهم باي مصطفي بضحك : انتي فاهمه غلط انتي هتعدي وانا ماشي قومي يا ليلي خديها علشان رايح احلق وهعدي علي الصنايعيه اللي بيبلطو في البيت اشوفهم خلصو ولا لسه
ليلي قامت واخدت سلمي بصعوبه منه اللي عيطت لما ابوها طلع وغالب معاه : بس يا روحي هنروح باي عخدك ونروح الحديقه يلا قولي لبسمله قومي وديني الحديقه وهتيلي توكه يا بسمله
فاطمه : خديها وروحي الحديقه لعبيها شويه يا ليلي بس اوعي تتعور منك
ليلي : متقلقيش هروح اعرف مصطفي ونروح
زينب وكنز : هنيجي معاااكم
ليلي : طيب يلا هعرف مصطفي ونمشي علطول اطلعو البسو يلا
” بسمله قامت وشالت الاكل من علي الطبليه دخلته المطبخ وجابت مقشه وكنست مكان الفطار ورتبت المكان ”
بسمله : ماما انصاف انا خلصت كنيس وعملت كل حاجه اطلع البس انا
انصاف وهي بتفصص بسله : اطلعي يا بسبوسه منحرمش من ابدا يا قلبي
” بعد وقت البنات عرفو اجوازهم و لبسو واخدو بعضهم وراحو علي الحديقه اشترو عصير قصب من المعصره وراحو فعدو في الهوا الحديقه مليانه اطفال بتلعب “
ليلي بحب : بسم الله مشاء الله علي القمر عياال بصو علي القمر اللي علي قعده بتلعب هناك دي
بسمله بصت علي البنت وكانت عسوله بحق شعرها طويل وقصيره وبيضه وقلبوظه بسمله ضحكت : يا قمري عليكي وعلي امك البت دي هتلاقي امها بطل يا عيال والله هتلاقيها بطل
كنز قامت وراحت عندها اشتالتها بحب : قلبي الصغنن بتلعبي لوحدك ليه يا قمر
البنت بصتلها ببتسامه : انتي مين ؟
كنز مدت ايديها ليها : انا كنز وانتي ؟
البنت مدت ايديها ببتسامه : انا اماندا بنت بابا
ابوها جيه عليها كان لابس تيشيرت ابيض وبنطلون رصاصي ولابس نظارة شمس : يلا نروح يا اماندا كفايه كدا
اماندا بصت لكنز : صحبتي الجديده لسه هتلعب معايا استني شويه
كنز بإحراج : هي بنت حضرتك اسفه والله ان جيت ليها لاقيتها قموره وقعده لوحدها جيت اشوف فين مامتها
الشاب بص لكنز من ورا النضاره ببتسامه : انا بس اللي موجود مامتها متوفيه من فتره
كنز قلبها وجعها علي البنت وحضنتها : يا حبيبة قلبي ربنا يرحمها يارب طيب انا معايا بنت اخويا خليها تلعب معانا شويه لو مفيش مشاكل يا استاذ
الشاب : سليم مفيش مشاكل بس خدي بالك منها روحي مع طنط يا اماندا
” كنز اخدت البنت وراحت للبنات اللي اتبسطو منها اووي ومن لطافتها تحت انظار سليم الحزينه علي وضع بنته سلمي حبت اماندا اووي واماندا وفضلت تلعب معاها “
ليلي بغمزه : الولا واقف جنبك كدا ولا كأنك مراته وبنته اييه الحلاوه دي يابت
كنز : بطلي هبل البنت صعبت عليا امها متوفيه من فتره وانا روحت اشوف البنت مالي بأبوها انا ” وغصب عنها عيونها جت عليه وهو قاعد بيشرب قهوه وبيبص ليها ”
بسمله غمزت ليلي وزينب بهمس : مبقاش مرات غالب الجبراني لو مبقاش بينهم حاجه
ليلي : صلي علي النبي في قلبك بقا الراجل متجوز ومخلف مين اللي هيرضي بيه من العيله
زينب : مش وخدين بالكم انكم حبكتو الموضوع شويه يا نسوان
ليلي بضحك : انا بقول كدا برضو والله المهم حد يقوم يجيب لينا فشار ” وفونها رن وكانت اسراء ”
اسراء بغضب : ايه يا هااانم ولا جيتي ولا وريتنا وشك انتي والتانيه ولا كأن اختكم فرحها بعد بكرا
ليلي: انتي اكتر وحده عرفه طبع مصطفي لو بموت قدامه والحل ان اروح ابات عند اهلي او اخرج من البيت هيقولي موتي
اسراء بغضب : وانا اعمل ايه لوحدي ولا عرفه اجيب حاجه ولا عرفه افرش الشقه ولا عرفه حاجه خالص وانتو علشان خاطر اجوازكم ميزعلوش بغتوني رغم ان مسبتش ولا وحده منكم في فرحها الف شكرا ليكم مع السلامه يا ليلي ” وقفلت في وشها ”
بسمله بستغراب : في ايه ومين دي ؟
ليلي : لو مروحناش بكرا لإسراء احتمال تتبري مننا جهزي نفسك علشان هنروح بكرا من بدري ليها علشان الفرح بعد بكرا والشقه لسه مخلصتش فرش
بسمله : هنعمل ايه في غالب ومصطفي هنقولهم ايه
ليلي : مفيش قدامنا اختيار هي عندها حق مسبتش وحده مننا في افراحنا واحنا سبناها خالص هنحاول نتكلم علشان نروح
” بسمله هزت راسها وفضلو قعدين في الحديقه يتصورو ويلعبو مع اماندا اللي حبوها وحبتهم اووي وكان يوم جميل في الاخر سليم كان فرحان لفرحة بنته وابتسامتها وعلي العصر ودعو اماندا”
اماندا بزعل : كنز مش هشوفك تاني صح انا عندي بيت وبلعب فيه لوحدي تعالي العبي معايا هناك بابا علطول في الشغل
كنز : اوعدك ان علطول هشوفك وهلعب معاكي
سليم راح وقعد علي الارض جنب كنز واماندا : يلا يا مانجا عوزين نروح كفايه كدا تعبتي طنط
كنز بصتله : والله كنت فرحانه بيها اوي وزعلانه ان هسيبها وهمشي
سليم بصلها كتير وابتسم في نفسه : الوقت الخلو ديما بيجري
كنز ابتسمت وبصتله : دي حقيقه هاتها هنا علطول علشان عوزه اشوفها علطول
سليم ابتسم : حاضر مع السلامه يا اسمك اي؟
كنز ببتسامه : كنز
سليم ابتسم وهي مشيت مع البنات وهو شال بنته : كنز وانتي كنز فعلا يلا يا مانجا
اماندا : بابا خليها تعيش معانا
سليم ببتسامه : طيب ازاي هي اكيد عندها اهلها وعوزينها
اماندا ببرائه : طيب وانا كمان عوزاها زي اهلها
” سليم حضنها ومشي علي عربيته وركب ومشي ”
(؛: لقاء بسيط هيحدد حياة فيما بعد :؛)
………………………………….
” علي بيت الحبايبه متعلق عقد نور كبير بعرض البيت كشكل من اشكال الزينه علشان فرح صفوان واسراء اللي بعد يومين تقريبا احلام واسراء وشهد غرقانين في فرش الشقه وترتيبها ”
” الساعه بقت 7 المغرب جمال واقف قدام البيت وراكب عربيته بغضب علشان اتأخرو كان لابس بنطلون اسود وقميص بيج جزمه بيج واخر شياكه ومعاه بوكيه ورد وعلبة شوكولاته ”
جمال بزعيق : يا جدعاااان اتأخرنا انجزوووو ميتين كدا بجددد
مصطفي اللي راكب في العربيه اللي وراه ومعاه غالب اللي راكب جنبه : اصبر يلااا مستعجل علي ايه دا انت بتدخل النار برجلك بس مش واخد بالك
جمال بصله بضحك : هسجلك الكلام دا واسمعه لليلي خد بالك
مصطفي بضحك : خد بالك مش جدعنه منك يا جيمس وبلاش تدخلها معايا بقلة ادب علشان انت متربتش
” سالم طلع وانصاف معاه ركبو مع جمال وصفوان وراهم بالعربيه وعيلة الجبراني معاهم وبسمله اللي قعدت غصب عنها علشان ابوها قالها خليكي متجيش والكل راحو علي بيت مروه ”
” في بيت عيله الجبراني ”
كنز قعدة مع البنات بتتفرج علي الانستا علي فونها كالعاده لما بتكون فاضيه بس المره دي مش كالعاده بقا دخلت علي البحث وكتبت سليم وعرفته من صورته اول ما شافت صورته ابتسمت ودخلت فضلت تتفرج علي صوره ”
بسمله اللي قعده جنبها بتاكل عنب وعيونها في فونها : مز مش كدا
كنز اتخضت اووي وسابت الفون بتوتر : فيي اييه
بسمله بغمزه : انا اللي فيه اييه ولا انتي اللي فيه ايه من ساعة ما رجعنا وانتي مش علي بعضك بس احب اقولك دا راجل متجوز ومخلف يعني شيليه من دماغك
كنز بغضب : قمله هو ؟ اشيله من دماغي بسهوله كدا ؟ وبعدين انا بتفرج عادي بشوف صور لأماندا علشان حبيت البنت مش بدور علي صوره هو
ليلي : لاء يا اختي مش قمله بس غصب عنك هتشيلي الراجل من دماغك علشان محدش من هنا هيوافق عليه
كنز مسكت الفون بعشوائيه وصوباعها ضغط علي الفولو قفلت الفون : كبرتو الحوار اووي علي فكره ” ولقت رساله اشعار جاي انه رد الفولو هو كمان وقالت بصدمه ” ينهاااار اسود انا بعت فوولو امتي ” وبصت لبسمله ” كلله بسببك هيفكر ايه دلوقتي
بسمله راحت قعدت جنب ليلي : اعملي العمله ولبسيها ليا بقااا ياست كنز
كنز قعدت بغضب : طيب اروح اقوله اسفه عملت فولو ليك بالغلط ؟ بس هيقولي انتي بحثتي عني ليه ؟ اقوله اييه ياااربي علي دا موقف
سليم بعت رساله وكانت : الدكتور مصطفي والدكتور غالب الجبراني يبقولك ايه يا انسه كنز ؟
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنت العدو)