رواية بنات ليلى الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم أسماء السيد
رواية بنات ليلى الجزء الرابع والعشرون
رواية بنات ليلى البارت الرابع والعشرون
رواية بنات ليلى الحلقة الرابعة والعشرون
مصطفى : ابنك بدور عليه مش لاقيه يا خيريه
خيريه : هيجي يا مصطفى الغايب حجته معاه
الي أن جاء أحد الأولاد الي مصطفى
مجدي : يا عم مصطفى يا عم مصطفى
مصطفى : في ايه يا واد عايز ايه
مجدي : محمد لقوه مرمي في الشارع وخدوه علي المستشفي الكبير اللي في المركز بيقولوا اسمها الطوارئ
مصطفى : البسي بسرعه نشوف ابنك جراله ايه
خيريه لبست ملابسها ثم تحدثت بحزن : يا حبه عيني يا ولدي ده انت اللي ساند ضهر ابوك بعد خلفت البنات
مصطفى بغضب : بطلي لت وعجن الا بالله اطين عشتك
خيريه وهي تضع يديها على فمها : جفلت خشمي اهو
وصلا الي المستشفي
مصطفى : لو سمحت انا ابني بيجولوا جبوه اهنا
الممرض : ابنك اسمه ايه يا حج
مصطفى : محمد مصطفى الدمنهوري
الممرض : اه الواد الصغير اللي كان شارب حشيش هما خدوه يعملولوا غسيل معده
خيريه بدموع : ابني اني يشرب يا حزنك يا خيريه يا سواد ليلك
مصطفى بغضب : اجفلي خاشمك يا مرا طب هو هيطلع من العمليات أمتي
الممرض : كمان ربع ساعه ده عمليه تنظيف مش حاجه بس ابقوا خلوا عينكوا عليه
ثم تركهم وخرج
مصطفى : ده آخره تربيتك ابنك بيشرب
خيريه : مش ولدي لواحدي يا ابن الدمنهوري ده عطيت ربنا ليك عايز ولاد عايز ولاد اشرب بقي عيالي سابوا التعليم وبيشربوا اهو
★★★★★★★
أحمد : بصي يا هنا انا هتكلم معاكي بكل هدوء مش شهد ده اللي بتشيل اللقمه من بقها وعشانكوا وتقول أنا شبعانه شبعانه عشان انتوا وأخواتك تأكلوا براحتكوا مش دي اللي وقفت قدام العالم كله عشان تحميكوا من الكل ده بالله مفيش ام تعمل اللي شهد عملته والكل بيتكلم علي شهد مش بيقارنوكي بيها ولا حاجه ده بيقولك يا بختك يا بختك انك عندك حد يدافع عنك كده بصيلي وانا بكلمك يا هنا
هنا ببكاء : انا اسفه انا غلطت في حق شهد وهي معملتش حاجه هي يا ما ضحت عشاني شكرا ليك يا احمد انك فوقتيني انا كنت هرتكب ذنب عظيم
احمد : ده حقك عليا يا هنا اني اوجهك ثم أضاف بمرح هيا بنا يا زوجتي العزيزه لكي نتناول الطعام
★★★★★★★★★★
مصطفى : فين الدكتور اللي عمل لإبني العملية
الممرضة : الدكتوره وقفه بتشرب هناك اهي
خيريه : يالا يا مصطفى نسألها علي حال ابننا
خيريه وهي تطرق علي ظهرها : يا حضرت الدكتوره ابني عامل ايه
التفتت شهد اليهم
شهد : هو اللي كان في العمليات ابنك
خيريه : اه اخوكي
مصطفى : هما ازاي خلوكي انتي تعملي العملية لإبني
شهد : عشان مثلا يعني انا دكتوره جراحه وشغاله هنا
مصطفى : اكيد شمتانه فينا
شهد : ستي ربنا يرحمها علمتنا ان منشمتش في حد يا استاذ مصطفى
مصطفى : ماشي يا ست الدكتوره جوزك عامل ايه
شهد : بخير معلشي يا مدام الممرضة هتبقي تيجي تقولك علي التعليمات بس رجاء خلي بالكوا منه المرادي عرفنا ننقذه يا عالم المراه الجايه هيحصل ايه
بعد ما مشيت شهد
مصطفى : شوفتي ولادك عملوا ايه
خيريه : مصطفى مش عايزين مشاكل خلينا نشوف الواد الأول وبعدين اعمل اللي عايزه
★★★★★★★★★
عمر : كنتي فين يا شهد كل ده
شهد : طلبوني اني اعمل عمليه عشان في عجز في دكاترة الجراحه وطلع المريض محمد مصطفى الدمنهوري
عمر : ماله محمد حصله ايه
شهد : غسيل معده يالا كل بقي
عمر : ما تشوفيلنا هخرج من المستشفى ده أمتي
شهد : حبه كده
عمر : حبه ايه يا شهد انتي تتصرفي وتخرجيني النهارده
شهد : مستحيل يا عمر تخرج من المستشفى غير بعد علي الاقل اسبوع
عمر : شهد اخرك معايا بكرا
شهد : والله ما ينفع يا عمر ما احنا كلنا معاك اهو ايه اللي مدايقك
عمر : طب اكليني يا ختي وانتي ساكته
بعد فتره
عمر : الا صحيح انتي مروحتيش جيبتي الدوسيه بتاعك ليه عشان تقدمي في المستشفى
شهد : ما انت بعد ما قولتيلي جبت الدوسيه وقدمت وقبلوني علي طول
عمر : طب احمد ويوسف والبنات فين
شهد : ما هم ما صدقوا قالوا شهد في المستشفى مش شايفه حاجه وعمالين يخرجوا ورهف ورغد عند خالتي روح
عمر : مش هرد عليكي عشان انتي مخك صعيدي مقفل كل واحد ومراته خارجين يشموا هو
شهد : برده يقولوا وانت يعني محسسني ان مخك اسكندراني ما انت صعيدي زي زيك
عمر وهو ينظر إلي خمارها : المره الجايه طولي خمارك حبه
شهد : ماهو طويل اهو
عمر : طويل من انهي زاوية روحي يا شهد ربنا يهديكي
شهد بإبتسامه : اللهم امين حاضر
★★★★★★★★★
بعد اسبوع في منزل الحاج جلال الدمنهوري
عمر : اخيرا خرجت من المستشفى
شهد : محسسني انك كنت قاعد في سجن
عمر : اه سجن ريحه المستشفى تعي السليم
احمد طرق الباب ودخل هو وهنا : انا خليت اخوي يأجل المجيه لبعد شهر عما سياتك تخف
عمر : ايون كده عشان يكون فرحنا سوي
شهد : وحتي لو احمد اجله مش هينفع يكون فرحنا سوي
عمر : ليه يا شهد ايه اللي مش هينفعه
شهد بمرح وتنظر لعمر : انا عايزه استمتع بفرح هنا وعشان اعرف ألبسها الطرحه وعشان تجيبلي فستان سواريه ولا انت مش عايز تجيبلي
عمر وفهمها : إذا كان كده يبقي ماشي
شهد : سلام بقي صاحبك قاعد معاك انا هاخد اختي واروح
احمد : شكلك فوقتي لنا يا شهد
عمر : ده انا اللي مهديها عن الكل
في طريق عوده شهد الي المنزل
هنا : انا بحبك اوي يا شهد انتي عارفه نفسي في ايه
شهد : نفسك في ايه يا ست هنا
هنا : نفسي أما اتجوز أن شاء الله اخلف بنت واسميها شهد علي اسمك
شهد بضحك : لأ يا ستي يفتح الله عشان لما تيجي تشتميها تشتميني
هنا : هو عمر هيمشي كويس أمتي
شهد : علي الاسبوع الجاي أن شاء الله يالا غيري هدومك وروقي في البيت وانا هغير واجهز غدا
هنا : حاضر
بعد ساعتين
وكانت البنات الخمسه يجلسون لتناول الطعام اذا وطرق الباب
شهد : شوفي يا رغد مين يكون حد من اجواز اخواتك واحنا مش لابسين طرح
رغد : حاضر
خيريه : اذيك يا بتي عامله ايه
لم ترد رغد
شهد : مين يا رغد
خيريه : انا يا ست الدكتوره
ذهبت شهد وجلبت حجاب ووضعته علي رأسها
شهد : أهلا بحضرتك اتفضلي
خيريه : انا جايه اجولك يا بنتي كلمتين بالنيابه عن جوزي احنا عايزينكوا تعيشوا بينتنا ومش عايزين عداوه احنا حالنا اتعدل وفهمنا بس بعد ايه بعد مكان ابني هيضيع مني
شهد : اولا اتفضلي اقعدي بنات حد يعمل شاي
خيريه : انا مش ضيفه عشان اتضايف
شهد : انا مقدره جيتك علي عيني وعلي رأسي بس يا خاله انا خواتي هيفضلوا معايا ومش راحين في حته
خيريه : ما انتي هتتجوزي يا بنتي هتاخديهم معاكي فين
شهد : هيكونوا معايا متقلقيش حضرتك
خيريه : طب سامحونا
شهد : أن شاء الله
رهف : شهد رغد مش بتتكلم
شهد : عن اذن حضرتك ممكن اروح اشوف اختي
خيريه : اذنك معاكي يا بنتي استأذن انا
شهد : اذنك معاكي
شهد لرهف : اعملي شويه مايه بسكر
أخذت شهد رغد في حضنها
شهد : ايه العسل ده يا خراشي يا ناس علي الجمال والحلوه مبترديش عليا ليه يا حلوه انتي تعالوا يا بنات احنا نموتها زغزغه النهارده
ظلت الفتيات يمرحن سويا الي وقت متأخر
★★★★★★
خيريه : بناتك كبروا يا مصطفى انت اه عايز تلمهم حواليك بس مش هينفع هم زيهم زي الغرب ميعرفكش معشروكش مشاوفش الحلوه اللي فيك فأنت تحاول علي جد ما تجدر تبينلهم الحلو بس بالهداوه يا خوي هنعمل ايه في الصبيان
مصطفى : هرجعهم التعليم أن شاء الله بس حته يكونوا معاهم دبلوم يارب ربنا يسامحني علي اللي عملته في حق البنات
خيريه : أن شاء الله هيسامحك يا خوي
★★★★★★★
جلال : يا عمر اعمل حسابك يا ولدي انت هتعيش في البيت التاني مش أهني
عمر : ليه يا أبا ما البيت هنا واسع
جلال : ده اللي عندي كل واحد يقعد في بيت علي راحته
روح : ليه يا جلال أكده عايز تبعد عيالي عني
جلال : ياروح انا مبعدتهمش ولا حاجه ما هو ده بيتهم برده بس عشان الكل ياخد راحته يا ولاد
عمر : هو في حاجه حصلت يا ابوي
جلال : محصلش حاجه يا بني بس انا من زمان وانا كنت عامل حسابي على كده
عمر : خلاص اللي تشوفه يا ابوي
يوسف : احنا مش هنجيب الشبكه بقي
جلال : لما اخوك يتعافي ابجوا روحوا جيبوا الشبكه
عمر بمرح : انا بقيت كويس اهو يا حج
★★★★★★★★
بعد يومين
الكل مجتمع في بيت الحاج جلال
شهد واخواتها وأحمد وعمر
احمد : عن اذنك يا عمي هاخد هنا واروح مشوار
جلال : ماشي يا بني اتفضل
شهد : طب يالا يا بنات نروح بقي
جلال : ما انتوا قاعدين حبه
شهد : كفايه كده
جلال : خلاص ماشي يا بنتي
في الطريق
شهد : ريم خدي المفتاح اهو وانا هروح مشوار واجي
رغد : جيبيلي شوكولاته وشيبسي وانتي جايه
شهد : من عنيا
ذهبت شهد الي المكان المراد وطرقت الباب
شهد : السلام عليكم
خيريه بفرحه : وعليكم السلام اهلا يا بنتي اتفضلي
دخلت شهد
شهد : انا حبيت اطمن علي محمد عامل ايه
خيريه : الحمد لله بخير يا بنت الاصول
مصطفى : أهلا يا شهد يا بنتي عامله ايه
شهد : الحمد لله بخير فرح هنا كمان شهر بإذن الله
مصطفى : شهر بدري اوي
شهد : عشان اخو احمد هينزل وعايز يحضر فرح اخوه عايزه أسألك سؤال
مصطفى : اتفضلي
شهد : انت وعمي متولي اللي خططوا لحادثه عمر
مصطفى بخزي : اه وسعد ابن متولي اتصل علي عمر عشان يحذره بس ملحقش والله انا ندمان يا بنتي وعايزكوا تيجوا تعيشوا معانا اهني
شهد لم ترد عليه شهد وتركته
شهد في الطريق الي المنزل
شهد لنفسها : ياه كل ده تعملوا يارب انا بحاول علي قد ما اقدر اصلح منه عشان ميبقاش حرام عليا
★★★★★★★★★
احمد : اهو يا ستي وصلنا
هنا : انت جايبني هنا ليه يا احمد
احمد : ممكن يا عني عشان تجيب الشبكه
هنا : انا عايزه دبله بس
احمد : لأ هتجيبي شبكه كامله
هنا : اسمع كلامي انا عايزه دبله بس
احمد : خشي بس وبعدين هنشوف الحوار ده
★★★★★
في مكان آخر
شخص : مينفعش اللي بيحصل ده والله لوريهم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات ليلى)