روايات

رواية بنات ليلى الفصل الثامن عشر 18 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الفصل الثامن عشر 18 بقلم أسماء السيد

رواية بنات ليلى الجزء الثامن عشر

رواية بنات ليلى البارت الثامن عشر

بنات ليلى
بنات ليلى

رواية بنات ليلى الحلقة الثامنة عشر

هنا : كانت حاجه بسيطه يا ريم متشغليش بالك يالا نجهز حاجاتك يالا
رغد : متكدبيش يا هنا ده شهد مكنتش بتقدر تحرك حاجه في جسمها
هنا ضربت رغد بالقلم : متسكتي بقي يا بت انتي
ريم حضنت رغد : بتضربيها ليه عشان قالت الحقيقة
هنا : شهد مكنتش عايزه تقلقك عليها
ريم : مش انا اختها مش من حقي اعرف اختي عامله ايه
رهف : ما هي كانت خايفه تسيبي دراستك وتيجي
ريم بصريخ : تتحرق الدراسة بجاز وسخ اهم حاجه هي تكون كويسه
هنا : ما هي بقت كويسه الحمد لله رب شفاها وعفاها ده كان شلل مؤقت وراح بالعلاج الطبيعي متبينيش ليها انك زعلانه منها هي والله كانت خايفه تقلقك عليها وانتي عارفه من أمتي شهد كانت بتحب تقلق حد حواليها فاكر عليكي لما كان يجيلها دور البرد كانت مبتحاول علي قد متقدر متعرفش حد واحنا لو تعبانين تفضل قاعده جنبنا لعند ما نخف فبالله عليكي يا شيخه متزعليش منها هي كانت خايفه عليكي
ريم : طب هي دلوقتي عامله ايه
رهف : بقت كويسه خالص و بتتحرك وبتروح وتيجي
ريم : طب يالا عشان تجهزوا معايا ونروحلها ولا مش عايزين تجهزوا معايا
رغد : انا هقول لشهد علي انك ضربتيني يا هنا وتلقي بقي اللي هيحصلك منها
هنا بتمثيل الخوف : لأ والنبي ده انا زي اختك متقوليش لشهد
رغد : بشرط
هنا : اتفضلي يا استغلالي فندم
رغد : تجبيلي شوكولاته وشيبسي
رهف : وانا كمان عايزه
ريم بضحك : وانا ايضا عزيزتي
هنا : ماشي بس يالا وانا هجيب اللي انتوا عايزينوا
★★★★★★★★
عند شهد في المطبخ
دخلت واحده جديده اسمها جميله وهي جميله فعلا عيون خضره ووش قمحاوي
جميله : يا عمه روح
شهد بإبتسامه : هي راحت تجيب طلب وجايه
جميله بنظره قرف : انتي بقي الاسكندرنيه اللي سيت الدكتور هيتجوزها
شهد : انا صعيديه مش اسكندريه
جميله : اسكندرنيه عشان طباعك مش زي احدانا ده البلد كلليتها حضرت شكلة ابوكي لما كان ابوكي عايز يا خدكوا هو بيقول انكوا كنتوا ماشين علي حل شعركم و البلد مش هتكدب ابوكي ده اكتر واحد أدر ببناته يا دمنهوريه واللي خليتي انتي وخواتك اسم الدمنهوريه في الأرض انا اه مش متعلمه بس بفهم قوي عمتي كانت واعدني أنها تجوزني الدكتور عمر بس جيت علينا جيه طين
دخلت روح
روح : خدي يا بتي حبوب اهي أما اروح اشوف الحج واجي
جميله : ورني أكده يمكن تكون حبوب منع الحمل
شهد : انا ساكتلك من ساعتها وخلاص فاض بيا يا بنت المحمديه
وقامت شهد جيبها تحت رجلها متناسيه آلامها
شهد : بقي انا يا ★★★ ماشيه علي حل شعري ورحمه الميتين والعيشين لأوركي من شهد الدمنهوري
جميله بصريخ : الحقوني هتموتني الحقوني
روح بصدمه : قومي يا شهد من علي جميله موتي البت
شهد : مش هقوم اما اوريها انا ابقي مين وتتعلم الاول
حاولت الحاجه روح فك النذاع ولم تقدر
روح : الحقني يا عمر شهد هتموت بنت خالك جوا
عمر : شهد وهتموت ازاي
روح : متستغربش ده عدمها العافيه يا ولدي البت هتموت في ايديها
عمر بيحاول فض النذاع
شهد : متحاولش انا خلاص خت حقي وبعدين يا حلوه ابقي اعرفي انتي بتتكلمي مع مين الاول ده انا دمنهوريه يا عنيه يعني اوديكي البحر واجيبك عطشانه
روح : حصل ايه لكل ده يا شهد انتي عدمتي بنت اخوي العافيه
شهد : غلطت في شرفي يا خاله
روح : متكدبيش بنت اخوي وانا اللي مربيها بوقها ده مبيطلعش العيبه اكيد انتي اللي عملتي حاجه
شهد : يعني انا هقوم اضربها من الباب للطاقة
جميله بدموع تماسيح : والله يا عمه ما عملت ليها حاجه ده كنت بقول لها مبروك سمعه انك اتخبطي للسيت الدكتور عرفتي تعمليها الزاي قامت قايمه في زي الطور الهايج وانت تعرفي عني أكده يا عمه ده انا تربيتك
روح : عارفه يا روح جلب عمتك من جوا
شهد : يعني مش مصدقاني يا خالتي روح
روح : معلشي يا بتي انا اصدق اللي مربيها بإيدي انتي جديده عليا الظاهرة لنا حلو بس برده ربنا عالم بالي جواكي
عمر : يا امي عمر ما شهد تعمل كده من الباب للطاقة يعني
روح : ده اللي عندي بنت اخوي مش كدابه
شهد : سلام عليكم
جميله : وعليكم السلام يا حبيبتي
عمر : استني يا شهد الكلام اخذ و عطا
شهد : الكلام خلص يا ابن عمي انا هرجع بإخواتي تاني وشكرا على وقفتكوا معانا الشويه دول وكأنكوا متعرفوناش اصل بنات ليلي يعروا
عمر : مين اللي قال الكلام ده يا شهد
شهد : مفيش يا بن عمي
شهد اتصلت بهنا
شهد : هنا خليكوا عندكوا متجوش
هنا : ليه في ايه
شهد : اللي اقول عليه يتنفذ
خرجت شهد تجر بعض الحقائب
عمر : انتي هتروحي فين دلوقتي الدنيا بدأت تليل
جميله : شكلها أكده متعاوده علي الخروج بليل
صمتت شهد وهي تكاد تنفجر
واخذت الشنط للخارج
جلال : راحه فين يا بتي ده انتي اساع جايه
شهد : معلشي يا عمي عندي شغل مستعجل فاهرجع انا واخواتي
جلال : طب ما تسيبي خواتك وتروحي وتيجي
شهد : لأ مش هعرف اقعد من غيرهم
روح : سيبها يا جلال تروح لحالها
جلال : اسيبها ازاي انتي اتجننتي هترجعي أمتي يا بتي
شهد : مش هنرجع خالص يا عمي موضوع روجوعنا الصعيد اتقفل انا هفضل فٱسكندريه وكبر اخواتي واجوزهم احسن جوزات
روح : انتي أكده يا بت ليلي بتلغي وجود عمك جلال
شهد : ومين قالك اني بلغي وجوده انا بشيل من علي كتفه حمل اخواتي
جلال : طب وهتصروفوا منين
شهد : الحمد لله مستوره يا عمي انا بشتغل والحمدلله هكفي اخواتي
جلال : حيس كده نتحاسب تاخدوا مالكوا انا مش عارف هفضل عايش لميتي
شهد : مال ايه احنا مالناش حاجه
جلال : لأ ليكوا ورثكوا من جدكوا ابو امك انا محافظ عليه بقالي ٢٦سنه وبكبروا
شهد : مبروك عليك يا عمي انا واخواتي مش عايزين حاجه
جلال : لأ يا بت ليلي حقكم ولازم تاخدوا
شهد : واحنا متنازلين عنه مش عايزينوا يا عمي وبشكر حضرتك انك طول المده دي محافظ عليه علي رأي الكل احنا بنات هنحتاج المال في ايه
عمر : انتوا بتتكلموا في ايه انتي مش هتخرجي من هنا خالص
شهد : مين حضرتك عشان تمنعني
عمر : خطيبك
شهد : ومين قالك أن حضرتك خطيبي اخطبي يا خاله روح الانسه جميله مش برده انسه جميله تعرفيها كويس مربيها علي ايدك امال انا واخواتي محدش يعرف اتربينا ازاي وعشنا ازاي
فهم الحاج جلال قصد شهد
جلال : ايه اللي حصل جوا يا شهد
شهد : محصلش حاجه يا عمي
جلال : عيبك الوحيد انك مبتعرفيش تكدبي
شهد : وانا زي ما قولت لحضرتك عايزه اسافر بأخواتي وشكرا لحضرتك يا عمي وشكرا لحضرتك يا دكتور عمر
احمد : استني كده يا حاجه انتي بتقولي ايه انا هخطب اختك النهارده يعني هخطبها ماليش فيه
شهد : اطلبها من عمها من هنا والي عمي هيقول عليه هعمله بس دلوقتي انا واخواتي هنمشي
عمر : اتكلم يا ابا انا ساكت احترام ليك مينفعش اللي هي بتقول عليه ده احنا جايين وعاملين حسابنا علي خطوبه وكتب كتاب
جلال : والعروسه مش رايدك وانا مش هغصب عليها
عمر : مش رايداني يا شهد
سكتت شهد ولم تتكلم
جميله بفرحه : طالما سكتت يبقي خلاص ده الحقيقة
ظلت شهد تنظر لهم جميعا
ثم حدث مالم يتوقع
★★★★★
في مكان تاني
خيريه : بيقولوا بناتك جوم وعند عمهم جلال
مصطفى : ميجوا هعملهم ايه يعني
خيريه : يا راجل فكر بعقل أكده شوف كل ما واحده فيهم تشتغل هتدخل ايه هتسيب كل ده لمين لروح وجلال ركز حاول تقرب منهم
خيريه : انا هسيبك تفكر واروح عند بيت جلال اخوك
مصطفى : شوفي عيالك فين الاول
خيريه : متشغلش بالك انت دول صبيان

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بنات ليلى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى