روايات

رواية بريق حياه الفصل التاسع 9 بقلم نرمين قدري

رواية بريق حياه الفصل التاسع 9 بقلم نرمين قدري

رواية بريق حياه البارت التاسع

رواية بريق حياه الجزء التاسع

رواية بريق حياه
رواية بريق حياه

رواية بريق حياه الحلقة التاسعة

ارتبكت نورين من كلام ولدتها ولم تجب عليها
قالت لها الام في حنان : يا نوري يا حببتي انا خايفة عليكي يا قلبي كلام الناس مش بيرحم
قالت نورين وهي تحاول الهروب من أمامها : اتاكدي يا امي انا لا يمكن اعمل حاجة غلط و اعرفي كده كويس نورين دائما حتخلي ابوها فخور بيها دايما
ابتسمت الام وحضتت ابنتها وربطت علي ظهرها وقالت بحنان : ربنا يحفظك يا قلبي ويبعد عنك كل سؤ يا قلب امك ويوفقك في شغلك يارب

خرجت من حضن امها وقالت لها وهي تذهب لغرفتها بطلي بقا يا فوفو تتعملي معايا كاني طفلة انا مهندسة قد الدنيا
قلت لها وفية وهي تجلس على الأريكة: والله لو بقيتي ام و جده حفضل شيفاكي نوري الطفله اللي مش بتبطل لعب وشقاوة
رمت لها نورين قبله عبر الهواء ودخلت حجرتها وأغلقت الباب وراها وقفت نوري خلف الباب تبتسم في شرود و كأنها تتذكر شيئا جميلا ثم نظرت اللي ساعة الحائط و قالت : يالهوي الوقت اتاخر و ما نمتش حاصحي بلضرب بكرة
حاولت نورين أن تغفوا ولكن النوم أبا أن يزور عينيها كانت صورة حمزة تظهر لها كل ما أغمضت عينيها

 

وهو أيضا لم يكن حاله افضل منها لقد شغلت نورين كل تفكيره حتي أنه نام وحلم بها
استيقظت حمزة وعلي وجهه ابتسامة لا يعلم مصدرها ولكن في داخلة شعور غريب بالسعادة
بدل ملابسة واعد لنفسة فنجان من القهوة وارتشفه في بطء و هو سارح في عالم تاني خالص لا يوجد فيه غير وجه نورين فقط
استيقظت نورين و هي تشعر بتحسن ملحوظ في صحتها لقد بدت اليوم افضل من أمس
بدلت ملابسها وارتدت ملابس عملية جداا تساعدها علي حركة طول اليوم و ذهبت تعد لنفسها قدح من القهوه وأثناء احتساءها للقهوة رن جرس الباب
ذهبت لتفتح الباب وكان الطارق حمزة
طل حمزة بأناقة المعتادة وقال لها : هاه جاهزة ولا حتوقفيني كتير
قالت له وهي تحمل حقيبتها : اولا الناس بتقول صباح الخير الاول غير كده انا جاهزة من ساعة
ابتسم ونظر اللي مظهرها العملي الغير متصنع و اللي وجهها البريء بدون مساحيق التجميل المبالغ فيها
اعجب حمزة بسساطاها ولكن حب يناغشها قليل

 

فقال : اده بقا هو انتي حتنزلي معايا بالمنظر ده ايه اللي انتي لابساه ده انتي مش بتشوفي البنات في شركة لبسين ازاي انا من سابع المستحيلات امشي معاكي كده
وفعلا قد استفز حمزة القط الشرس بداخلها
قالت له بهدوء تام وهي تعقد ربطت شعرها : اولا انا ما اجبرتكش تمشي معايا انا ممكن اوصل الشركة لوحدي انا مش نونو حتوه
ثانيا :ده شكلي وانا حره في انا مليش دعوة غيري بيلبس ايه المهم اللبس ده انا مرتاحة في و لا لاء
ثالثا: مين بقي عطاك الحق تقول رايك في طريقة لبسي انا حرة انا ايه يا بشمهندس حرة تمام ويلا بقي علشان اتاخرنا. قوي علي بيع اللبن كده مش حا نلحق نبيع اللبن من أوله
وسابتة ونزلت علي الدرج وقد بدأت تتناسي الإعاقة في قدميها
لاحق بيها حمزة وهو معجب جداا باختلافها عن الآخرين و بطريقة فكرها فعلا تستحق أن تحتل جزء كبير من تفكيره
ذهبا اللي الشركه معا لمحتهم نجلا من نافذة مكتبها و نورين تنزل من سيارته اشتد غضبها وقالت : الا الله الله بقي حكاية الاخت الفاضله. نورين مدورها بقا اااه دي جايبة واسطة من فوق قوي وانا بقول عطيها صلاحيات مش عند حد فينا تمام كده صورة بانت علي أصلها

 

دخل حمزة الشركة و راءة تمشي نورين ببطء قليل
طلب حمزة المصعد ولكن نورين قال له : معلش بقا يا بشمهندس انا حطلع علي سلم سلام
استعجب حمزة من كلامها وقال وهو ينظر. لارقام المصعد : مش فاهم و ليه ما تطلعيش معايا في الاسانسير ايه حاكلك ولا ايه
ضحكت نورين وقالت : لاء طبعا محدش يقدر يا كلني من اصله انا بس الاماكن المقفوله بتتعبني جدا بحس أن ما فيش اكسجين عندي خالص بتخنق
رفع حاجبية مستعجب وقال: بس انتي امبارح ركبتي معايا الاسانسير و ملاحظاتش حاجة عليكي كنتي زي القرده
قالت له وهي تنظر لساعة : امبارح كنت تعبانه جداا و كنت ماسكة نفسي علشان محدش يعرف الفوبيا بتاعة الاماكن المغلقة اللي عندي بس كده انا لازم اجي كل يوم فا لازم حضرتك تعرف بس كده
قال لها باستغراب وتعجب : انتي عارفه المكتب في الدور الكام يا آنسة
رفعت نورين أكتافها دليل علي عدم معرفتها برقم الطابق
ضحك حمزة وقال : امال كنتي حا تطلعي علي سلم بناء علي ايه

 

قالت له : كنت حقف علي الدور اللي حيوقف به الاسانسير مش محتاجة بقا
رفع حاجب واحد بدون اكتراس و قال لها تمام براحتك بس المكتب في الدور ١٦ اطلعي بقا علي سلم و نتقابل فوق يا نونو
برقت نورين بعينيها فور سماعها لرقم الطابق
قال لها بنفاذ صبر : هاه الاسانسير وصل حتعملي ايه اخلصي انا متأخر

ضحك حمزة علي سذاجتها لان المكتب كان في الطابق الرابع

نظرة له ولوت فمها و قالت امري لله
دخلت داخل الاسانسير مجبرة ولكن فور اغلاق الباب بدأت تتعرق جبهتها وتحمر وجنتيها ولكنها ظلت صامده امامه
لاحظ عليها تغيرات وجهها ولكنه عمل كانه لم يلاحظ شيء حتي لا يلفت انتباها وتعمد أن يتكلم في أي شيء كي يشتت تفكيرها في الخوف
قال حمزة دون أن ينظر لها : هو ايه اللي حصل امبارح كنت سامع صوت مامتك عالي كانت بتزعقلك صح
أغمضت عينيها و هزت رأسها بالايجاب و بدت كأنها طفله صغيرة
ضحك حمزة علي طريقتها المرحة في التعبير

 

وصل بيهم المصعد اللي الطابق المقصود دخل حمزة مكتبه وهي ذهبت الي مكتبها تقابلت مع رنا التي كانت تجلس علي مكتب تحتسي قدحا من القهوة
قالت لها رنا وهي ترفع الكوب من علي فمها : نوري حببتي عاملة ايه بقيتي احسن ولا لسة تعبانه

اومأت نورين برأسها و قالت مؤكده : اه الحمد لله كنت فين و باقيت فين احسن كتير الحمد لله
قالت لها رنا ،: الحمد لله يا حبيبتي كنت قلقانه عليكي وما عيش رقمك علشان أطمن
قالت لها نورين مداعبة : هو ممكن سؤال يا رورو انتم بتيجو بدري قوي كده ليه احنا لو حنبيع لبن كنا اتاخرنا شوية
جاء صوت من وراها يقول بسخرية
طايب جناب البرنسيسة تحب نفتحلها الساعة كام
وانتي يهمك ايه في الوقت ما انتي تقدري تيجي وقت ما تحبي و تمشي وقت ما تحبي
تم التفت لرنا وقالت : اصل البشمهندسة وسطتها من فوق قوي. من علي السطح كده ولا ايه وغمزت لها

 

قامت نورين وقفت والتفت لها وقالت يتهجم: معلش أستاذة نجلا فاهمين قصدك اصل بصراحة فهمي تقيل و علي قدي ممكن تواضحي يعني ايه وسطتي من فوق
قالت نجلا وهي تدخل مكتبها بسخرية : هههههههههههه ولا حاجة يا بشمهندسة و دخلت وتركتها تغلي من جوا
التفتت نورين لرنا وقالت بعصبية: هي البتاعة دي قاصدها ايه بكلامها بجد ما فهمتش هي عاوزه تقول ايه
قالت لها رنا : بقولك ايه سيبك منها هي اصلا مش بتبطل كلام وغيره
هي كده ملاحظة القرب اللي بينك وبين الباشمهندس حمزة فده في حد ذاته مولعها من جوا
استغرب نورين من كلام رنا وقالت: بس انا والباشمهندس حمزة مش مقربين زي ما انتي فاكرة
ضحكت رنا وقالت ،: يا بنتي دي شركة من امبارح معندهاش كلام غير اللي حمزه عمل. اول ما وقعتي وغيتي عن الوعي في اوضة الاجتماعات بيقولوا كان زي المجنون وخطفك من ايد حازم و جري بيكي بسرعة
بصت لها نورين بتعحب ،: الله أنا بقيت حديث الساعة بقا هنا
وده بقي يضايق الحاجة نجلا في ايه انا بردو مش فاهمة
ضحكت رنا علي طريقة كلام نورين وقالت لها: هههههههههههه اصل الحاجة نجلا بقالها سنتين حاطه عينيها علي باشمهمدس وهو اصلا مش شا يفها واي واحده تيجي وتكون حلوة شوية وتلفت نظر حمزه نجلا بتقوم بالواجب ويا عيني

 

مش بتعمر معانا اسبوع
قالت لها نورين وهي تعدل من حذائها. : طايب احمدي ربنا أنها بعيده عند
ضحكت رنا بشده و قالت: انا الوحيدة اللي ما تقدؤش تتكلم معايا مهما أعمل
تعحبت نورين وقالت:ليه بقي أن شاء الله وسطتك وصلت لقين انتي كمان
قامت وقفت رنا ووضعت يدها علي خصرها وقالت علشان ببساطة انا خطيبة حاتم اخو حمزة
التفت نورين و قالت : اوبا اوبا علشان كده الله يسهلو يا عم توقفوا عن الكلام فور دخول حازم وحاتم
تقدم حاتم يسلم علي رنا بشوق عارف ثم التفت اللي نورين ورفع حاجبية لاعلي وقال : لاء مش معقول اوعي تقولي انك انتي نوري
ابتسمت نورين و هزت راسها في مرح
ثم كمل كلامة وقال : تيته كده ظلمتك لما وصفتك
واستدار لحازم وقال له : فعلا يابني مختلفة
رسمت رنا لي وجهها غضب مصتنع وقالت بدلع خلاص بقا اروح انا راحت عليا
التفت ليها حازم : هي مين دي اللي راحت عليها انتي حياتي و حب عمري يا رورو بس نوري ليها معزة عندنا كلنا علشان خاطر تيتا احسان موصية عليها جامد .

 

قالت رنا بغمزه: اممممم الحكايه بقي تيتا احسان اه ياستي انتي وصتك عدت السطوح كمان نجلا دي غلبانه قوي متعرفش انك في حماية اكبر راس هنا

ضحكوا الكل وقال حازم في استخفاف: اهلا هي نجلا حطتها في دمغها لحقت مش بضيع وقت
هزت رنا رأسها أيوا
قال حازم وهو يلتفت لنورين: الله يكون في عونك يا بنتي الاسفينات حتنزل عليكي ترف استقبلي بقا
قالت له نورين بشقاوة و مرح : عيب عليك هي اللي تخاف مش انا.
ده انا نوري يا بني والأجر علي الله و نشوف مين حيطفش مين
صفق حازم وقال : يا نوري يا جاااااامد ايو بقا و ريهم اللعب. بيكون ازاي حلاوتك يا نوري

ضحكوا جميعا بصوت عالي وفجاءة دخل عليهم هولاكو بغضب عارم وقال بصوت عالي : انا مش قلت القهوة اللي مفتوحة هنا دي ما تنفعش احنا هنا في شركة محترمة مش في قهوة بلدي والتفت لنورين وقال بغضب : وانتي ايه حكايتك كل شوية حبه ملمومين حوليكي وهاتك ياضحك خير اللهم اجعله خير ايه بتزغزغيهم

قالت بصوت منخفض : خلاص المرة الجاية حعيطهم ولا تزعل نفسك

 

سمعها حازم ولم بقدر يتحكم في الضحك انفجار ضاحكا حتي ادمتعت عيناه

مما أثار من غضب حمزة عليها وقال لها : اتفضلي يا آنسة لمي حاجتك واتنقلي المكتب عندي بسرعة
انتفضت نورين من صوته ولكنها لم تظهر له ولكنها لمحت نجلا واقفة على الباب تبتسم بشماته و تشاهد ما يحدث استشاطت نورين غيظا منها و التفت إلي حمزة وقالت : شكرا لزوقك جدا يا بشمهندس انك وافقت علي نقلي مكتبك ما كنتش متوقعة انك حتوافق بسرعة دي
التفت لها حمزة و اتغيرت تعبيرات وجه بتعجب ولكنه لمح نجلا فابتسم وفاهم
نظر حازم لحاتم وانفجر ضحك
نظر لهم حمزة محذرا وتركهم وماشي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريق حياه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى