روايات

رواية بريئة في عالم المافيا الفصل الأول 1 بقلم ملك شكري

رواية بريئة في عالم المافيا الفصل الأول 1 بقلم ملك شكري

رواية بريئة في عالم المافيا الجزء الأول

رواية بريئة في عالم المافيا البارت الأول

رواية بريئة في عالم المافيا الحلقة الأولى

تبدأ روايتنا ببنت ماشيه ف شارع فاضي تماماً من الناس وهي خائفه بشده وجسدها ينتفض من الخوف ومن خلفها شابين يمشو خلفها
واحد من الشباب: اي ياقمر مش عايزه تبصيلي ليه
الشاب التاني: طب نجيلك احنا طيب
البنت كل ده ماشيه ساكته تماماً كل الذي تفعله فقط هو البكاء بصوت مكتوم والخوف
وهي ماشيه يمر من جانبها سياره شديده الفخامه من احدث وافخم انواع السيارات ووراها تلات عربيات حراسه
في السياره من الداخل يجلس شاب يبلغ من العمر29عام شاف البنت الي ماشيه بتبكي بخوف والشابين وراها من ازاز العربيه قال للسواق بنبره حاده: اقف ثواني
السواق بحترام: تحت امرك يارعد بيه
وقف السواق ونزل رعد بكل هيبه وغرور وحاطط ايده ف جيبه اول ما رعد نزل نزل رجاله منا لعربيات الي ماشيه وراه ضخمين بطريقة ترعب شاورلهم رعد يقفو
رعد بص للبنت وقال بنبره حاده بعض الشئ: اتأخرت عليكي
البنت بصتله ودموعها ف عينها بتعجب
رعد بصلها بنظره تحذير ردت بخوف وقالت: ل لأ
رعد بأمر:طب يلا اركبي العربيه
مشيت وهي بترجف من الخوف من ذاك الرعد وركبت ف العربيه من ورا اما رعد بصلهم نظره كفيله انها ترعبهم وقال بصوت رجولي حاد: في حاجه ياض منك ليه
الشابين بصولو بخوف وطلعو ينفدو بجلدهم من منظرو
رعد ركب العربيه بنفس الغرور واتكلم بحده: اي الي ممشيكي ف طريق فاضي زي ده لوحدك
البنت معرفتش ترد من الخوف وجسمها كله بيترعش بطريقه غريبه
رعد اتعصب من صوت عياطها وعدم ردها عليه وعلى صوته جامد خلى البنت تتنفض: انتي خرسه ولا ايه يابت ماتردي
البنت واسمها ملاك
ملاك بصوت مرتعش جدا: أ انا ا اسفه ل ل حضرتك والله د ده ا. الطريق ا الي بمشي م منه ل مدرستي و وانا ر رايحه المدرسه الشباب دول طلعو وضايقوني زي ما حضرتك شوفت
رعد بصلها نظره مفهمتهاش وقال: فين مدرستك
البنت بخوف: ن نعم ل ليه
رعد بزهق من توترها وخوفها على صوته: انتي لسه هتسألي يلا خلينا نخلص ف اليوم الهباب ده
ملاك بخوف: ف………..

ملاك بخوف: ف…………..
رعد بص للسواق: اطلع ياعلى ع العنوان الي قالته
على: تحت امرك يارعد بيه
ملاك ف تفكيرها: اي الكائن النرفوز ده لولا اني كنت خايفه من الموقف مكنتش سكتلو
رعد بصلها بحده: كنتي هتعملي اي بقا ان شاء الله ياسيدت الصغيره
ملاك بصتله وبرقت: ح حضرتك سمعتني از ازاي
رعد بسخريه: بعد كده ابقي خدي بالك عشان بتفكري بصوت عالي
سكتت ملاك وخافت تفكر تاني عشان ميسمعهاش وبعد وقت مش كبير وصل قدام المدرسه
ملاك: شكرا ياعمو
رعد بصلها بصدمه: عموو
ملاك خافت من نظرتو ونزلت من العربيه جري دخلت المدرسه
رعد بصلها وابتسم ابتساده خفيفه ابتسامته اختفت بعد كده ملامحه رجعت للجمود والجديه على طول
اعرفكم ب رعد(رعد الحديدي، 29سنه، طويل، جسمه رياضي جدا، شعره بني غامقه، له دقن خفيفه تتميز باللون البني الغامق، عينه لونها رمادي و يميل للأخضر،بشرته الفاتحه ملامحه يبان عليها القوه والجديه،يتميز بوسامته الزايده وكل البنات تتمنى بس انها تقابله ولو صدفه، حياته عباره عن الشغل وبس، ملوش غير اتنين ف الدنيا وهما صحابو هنعرفهم بعدين، وهو يشتغل ف المافيا الأمريكية، له شركات كتير جدا ودي في منهم بيداري بيها على شغله ف المافيا الامريكية)
ملاك(18سنه، بريئه جدا لكن ف نفس الوقت ذكيه اوي، عنديه،دمها خفيف جدا،مرحه اوي، جمالها مش طبيعي، شعرها الطويل التي يوصل الا بعد ظهرها ويتميز بلونه البني الفاتح، شعرها ناعم من فوق ونازل ب ويڤي، عينها لونها زرقاء لامعه، بشرتها بيضاء،عندها نمش خفيف،وغمازات تبان لما بتضحك، ليس بمتوسطه ولا قصيره، تعيش مع ابوها ومرات ابوها وبنت مرات ابوها، ولا هي بتحب بنت مرات ابوها ولا مرات ابوها ولا هما بيطيقوها، ابوها مش مهتم بيها نهائي، مجتهده جدا ف دراستها عكس روان بنت مرات ابوها، تعرف اللغه الأنجليزيه والفرنسيه بسبب الكورسات الي ع النت ملهاش بردو غير اتنين صحابها هنعرفهم قريب)
دخلت ملاك المدرسه وهي بتجري بخوف وكل ده ورعد واقف اول ما اختفت من قدامه شاور للسواق انه يطلع
دخل ملاك المدرسه لقت زينه وليان صحابها واقفين مستنينها
ليان وزينه: انتي كنتي فين يابنتي كل ده
ملاك وهي بتاخد نفسها: تعالو نقعد بس واحكيلكو
حكتلهم كل حاجه وهما خافو عليها وقعدو يضحكو ع موقف الي حصل مع رعد
ليان: احمدي ربنا انه انقذك يابنتي
ملاك: والله يابنات عندكو حق
زينه(هي وليان وملاك اقرب تلاته ل بعض وكل الناس مسمياهم الثلاثي المرح او الثلاثي الفاقد للعقل بسبب مرحهم وخفه دمهم الزايده، عيونها عسلي فاتح، شعرها وسط اسود ك الليل وسط، طولها متوسط، 18سنه، عايشه لوحدها وخالتها بتصرف عليها)
ليان(18سنه هي وزينه وملاك زي التؤام الملتصق مبيتفرقوش عن بعض نهائي، عيونها بني، شعرها وسط بني غامق، طولها وسط، عايشه لوحدها واختها المتجوزه بردو بتصرف عليها)
عند رعد وصل الشركه نزل من باب العربيه بكل هيبه وكبرياء وداخل حاطط ايده ف جيبه كل الموظفين وقفو احتراما وخوفاً من ذاك الرعد ذات الطباع الحاد والذي لا يقبل اي نقاش
طلع رعد على مكتبه دخل وراه السكرتيره بعد ما طبعا وقفت بكل احترام: احم رعد بيه في انهارده اجتماع مع شركه مستر جاك وده ورق الصفقه الجديده محتاجين بس امضه حضرتك وعندنا اجتماع ف الفندق مع الوفد الأيطالي
رعد: تمام حطيهم على المكتب وهاتيلي قهوتي
السكرتيره: تحت امرك يافندم
طلعت السكرتيره ودخل وراها ادهم صاحب رعد من الطفوله ادهم: عم الناس اتأخرت ليه انهارده
رعد: ياض يابيئه في حاجه اسمها صباح الخير+ده موضوع طويل ابقا اقولك عليه لما الواد حمزه يجي عشان هيسأل نفس سؤالك وانا مش هحكي مرتين
ادهم: براحتك ياباشا صح هتعمل اي ف الوفد الايطالي هتمضي معاه ولا اي
رعد بغرور: هشوف والله لو امكنياته تناسب شركه الحديدي هنمضي مناسبتش يروح زي غيره
ادهم ببتسامه: معلم واحنا منك نتعلم
دخل حمزه كلعاده بدون خبط على الباب: متجمعين كده يبقا في حوار راح قعد ع الكرسي بسرعه: ها يلا احكي
رعد: يا اخي يخربيت شكلك اي قعده البغل دي ياض متترزع زي البني ادمين هو انت. كده عمركو مهتتغيرو هتفضلو تهلسو كده وانا اظبط من واركو
ادهم: ايه ياعم الاوفر ما تنجز احكي بدل الذل ده
رعد: اسكت ياض
حكالهم رعد على كل الي حصل مع ملاك
ادهم وحمزه بصو ل بعض بنظره ذات مغزه وبصه ل رعد بخبث اتكلم حمزه وقال: بقا رعد الحديدي ينزل من عربيته عشان ينقذ بنت اول مره تحصل ف التاريخ
رعد بعصبيه: ليه قاعد مع سوسن ياض متظبط مطبيعي لو شوفت بنت محتاجه مساعده هساعدها
ادهم: ياعم اقعد امال لو مكنتش مافيا
قام رعد بسرعه وضربو بالقفه خلا ادهم ينط من مكانه من قوا الضربه ادهم بألم: اهه ياغبي اي ياعم شغل المصارعين ده انت هتطلع طاقتك فيا
رعد: واحنا من امتى بنتكلم ف الموضوع ده ف الشركه ياحيوان
ادهم: خلاص ياعم نسيت
حمزه: استنو ياجماعه بس بص ل رعد وقال: وكمان وصلتها المدرسه يارعد
رعد قام وضربه نفس القفه الي ضربه ل ادهم وقال: تقريبا مبتمشوش غير بالضرب زي الحمير ولا ما تظبط لا اسيبها ف نفس الشارع عشان يتكرر الي انا نزلت لحقتها منه
حمزه: طب انت عايز اي دلوقتي
رجع رعد قعد على مكتبه وبص للفراغ بشرود وغموض وقال: عايز ملف يجيلي في معلومات عن البنت دي ف اسرع وقت
ادهم بسخريه: ودي نعملها ازاي دي يعني شايفنا هنخبط ع الارض الملف الي في معلوماتها ينط ف وشنا ده احنا حته منعرفش اسمها
رعد بصله بغيظ وقال: مليش دعوه اتصرفو عايز قبل ما الليل يجي يكون الملف ده قدامي فاهم يا ادهم انا هقولك انت تروح تفضل واقف قدام المدرسه لحد ما تخرج وتسأل الامن عنها او عن اسمها اتصرف
ادهم: هو كل حاجه ادهم ادهم ما حمزه يروح
رعد:حمزه هيجي معايا الاجتماع وانت خلص واسبقنا ع الفندق عشان نتفق مع الوفد
ادهم بجديه: تمام لسه هيمشي رجع وقال: صح طب اوصفلي حتى حاجه من شكلها عشان اقدر اعرفها
رعد مش عارف ادايق ليه من جواه انه هيوصفله شكلها بس نفض كل حاجه من دماغو وقال بختصار وصف بسيط عنها فهم ادهم ومشي ع العنوان الي رعد اداهولو ووقف بعربيته قدام مدرسه ملاك بعد ساعه تقريبا لقا تلت بنات خارجين مع بعض بيضحكو بص لقا الوصف الي رعد قالهولو ف البنت الي ف النص بصلها لقاها جميله بطريقه رهيبه بص للبنات الي معاها لفت نظرو بنت بس نفض لكل حاجه ف دماغه ومجرد ما مشيو نزل من عربيته وراح للأمن وقال: بقولك
الامن: ايوه ياباشا اؤمر
ادهم: الامر لله بقولك عارف التلت بنات الي لسه خارجين دول
الامن: اه تقصد ملاك وزينه وليان مالهم ياباشا دول بنات بسم الله ماشاء الله عليهم قمه ف الادب والاخلاق والله هما عملو حاجه ياباشا ولا ايه مع ان استحاله يطلع منهم العيبه والله ويشهد عليا ربنا
ادهم: لا لا ابدا معملوش حاجه بس هي اسمها اي الي كانت واقفه معاهم ف النص دي
الامن: دي ملاك وال على شمالها زينه والي على يمينها ليان دول مبيتفرقوش عن بعض ابدا
ادهم: مم طب هي اسمها ملاك ايه
الامن: ملاك عز محمد سلام
ادهم طلع 200جنيه وحطهم ف ايد الراجل: تشكر يازوق
الامن بفرحه: العفو يابيه ربنا يرزقك
مشي ادهم
وجمع ملف كامل عن ملاك وراح المكتب ل رعد لقاه دخل الأجتماع حط الملف على مكتبه وخرج راح على الفندق
عند ملاك وصلت البيت دخلت كالعاده على نفس الجملتين من مرات ابوها سعاد: شرفتي ياسنيوره يلا ياختي الغسيل وعمايل الاكل المواعين مستنياكي
ملاك. بدموع بتلمع ف عنيها بصتلها وقالت: ماشي يامرات ابويا ودخلت غيرت هدومها وابتدت ف عمايل البيت لحد ما خلصت
حياه بعد ساعتين بتعب: اووف واخيرا خلصت ابوها كان جيه من الشغل وروان كالعاده خارجه مع صحابها حطتلهم الاكل
ابوها: مش هتاكلي ياملاك
ملاك بتعب: لا يابابا كلو انتو انا هدخل اخد شاور واذاكر شويه وانام
ابوها بعدم اهتمام: تمام
دخلت ملاك خدت شاور وطلعت قعدت تذاكر شويه بعد ساعه ونص من المذاكره ملاك بتعب: اووف خلااص الواحد بقا بيعشق نهايه اليوم دي راحت على سريرها ونامت بتعب وجسمها واجعها من تنضيف البيت
عند رعد خلص ورجع على الشركه خلص كام حاجه ولقا ملف ع المكتب مكتوب عليه ملاك
رعد شبح ابتسامه ظهرت على وشه لما عرف اسمها قعد ع المكتب وبيقرا ف الملف بتركيز شديد
رعد وهو بيبص للملف: ملاك عز محمد سلام السن18سنه دي نونو اوي
قرا الملف بعد كده خدو معاه البيت وروح بيته الي عباره عن قصر ف منتهى الفخامه وكأنه قصر فرعوني من شده جماله مليان بالأساس الراقي يجلس فيه رعد بمفرده ويجلس معه الشرود والحزن والغموض فقط
نام رعد وكل شويه يفكر ف شكل ملاك وملامحها الي تشد اي حد ليها
لحد مانام
*تاني يوم الصبح ف بيت ملاك*
صحيت ملاك لبست ل مدرستها وعملت ليها ساندوتش وطلعت دخلت اوضه روان وقالت ف سرها: هعمل الي عليا واصحيها تروح المدرسه لو مصحيتش براحتها بقا
دخلت تصحيها زعقتلها روان وقالت: ملكيش دعوه مش هروح
مشيت ملاك من غير ما ترد عليها ونزلت من باب البيت اول ما وصلت للشارع حست ب عربيه بتتبعها ولكن نفضت للافكار دي من دماغها عشان متخوفش نفسها على الفاضي فضل الاحساس ده ملازمها لحد ما وصلت المدرسه
عدت الايام وملاك كل يوم تحس بنفس العربيه الي بتتبعها ف كل مكان بتروحو حتى ف الدروس
ف يوم كانت راحه ملاك المدرسه في الساعه السابعه صباحاً وكالعاده نفس السياره تتبعها ملاك المرادي شافت العربيه وده اكدلها ان فعلا العربيه دي بتمشي وراها ف ابتدت تسرع ف خطواتها وبقت اشبه بالجري لحد ما وهي ملاك ماشيه بسرعه لقت عربيه معديه بسرعه شديده خبطتها
وقعت ملاك على الارض وهي تنذف
نزل شخص من العربيه الي بتتبعها بسرعه وجري عليها بص لقاها بتنذف
الشخص: ملاااك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية بريئة في عالم المافيا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى