رواية اه من سكر الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الربيع
رواية اه من سكر الجزء الثاني
رواية اه من سكر البارت الثاني
رواية اه من سكر الحلقة الثانية
دخل عليهم لقاه شايلها وهو مش لابس التيشرت وهيه متعلقه في رقبتو بصلهم بزهول وقال….انتو..انتو بتعملو ايه
يامن ساب سكر وقعت على الارض ورفع اديه وهو بيقول..اوعى تفهم غلط
سكر اتخبطت جامد وقالت بالم…اااااه يا غبي
يامن نزل لمستواها بارتباك وقال..يا خير انا اسف اسف…
لسه هترد اتقدم عليهم عادل بغضب شديد وقال…ده انا الي اسف الي قطعت عليكم خلوتكم بقى احنا قالبين الدنيا على الهانم وهيه معاك هنا بتتشال
يامن بلع ريقه بارتباك وقال…اهدى يا عادل ارجوك ووطي صوتك هفهمك كل حاجه بس مستناش يسمعه وشدها من شعرها من فوق الخمار ونزل بيها وهو بيجرجرها بغضب
سكر بقت تصرخ بالم من مسكتو ومن رجلها الي مش قادره تدوس عليها وبتضربو على ايده وتقول..اااه سبني يا حيو،،ان سبني
بس عادل مكمل ومجرجرها وراه بغضب رهيب ومش بسمع لها ولا ليامن الي كان جاري وراه بيحاول يهديه
نزل وزقها بقوه على امها وقال..ربي بنتك كويس حتى هتجوزها
امها سندتها وقالت في ايه ايه اللي حصل لكل ده
سكر كانت بتبكي وبس ويامن نزل وقال بسرعه انت بتعمل ايه.. بتعمل ايه ..انت اتجننت قلت لك اهدى وهفهمك كل حاجه
بس عادل قال بغضب تفهمني ايه ما انا شوفت كل حاجه مش محتاج تفهمني..
يامن قال بغضب…انت مجنون شوفت ايه لكل ده
عادل قال بغضب…شوفت الهانم في حضنك …وحضرتك قالع وشايلها والله اعلم كنتو بتعملو ايه
الكل اتصدم من الي اتقال ويامن الغضب عماه وضرب عادي قلم قوي وقال…لا انت اتجننت رسمي بقى..انا شلتها علشان رجلها اتعورت دخلت الحمام واتزحلقت يعني محصلش حاجه علشان تعمل كده
عادل بصله بغضب شديد ومسكه من القميص وقال…انت بتضرب مين يلا ..وبعدين الهانم ايه اللي دخلها حمامك اصلا
يامن لسه هيرد اتقدم عليهم راجل في ال 50 ده والد يامن وقال بغضب ..ماشاء الله بتضربوا بعض قدامي
يامن اتنهد وقال… يا بابا مش شايفه بيتصرف ازاي كل اللي حصل انه
بس ابوه قاطعه وقال انا مش عايز اسمع اللي حصل منك …سكره هي اللي هتقولي دي بنت اختي وهتحكيلي كل حاجه
وفعلا سكر حكتله اللي حصل كلو… بص لعادل وقال.. طب يا ابني ما هو الموضوع بسيط يعني مش بالقصد
عادل قال بغضب..وانت صدقتهم..انا الغلطان اني سمعت كلامكم..انا من الاول مش عايزه اتجوز واحده زي دي شرشوحه عايشه طول عمرها في الارياف وسط البها،،يم
عمه قال بغضب.. عادل دي بنت عمتك احترم نفسك
عادل قال بغضب..وبنت عمتي ما تحترمنيش ليه ورايحه تقعد في دولاب الباشا وتاخد راحتها معاه وبعد كده عايزين تجوزوهالي انا.. ليه ما عنديش د،،م
يامن بصلو بغضب وقال ..انت عامل مشكله ليه عامل مشكله ليه انت شوفت ايه يعني علشان تعمل كده
عادل قال بغضب شديد…شوفتك من غير قميصك يا باشا طالع من الحمام مع الهانم اللي بقى لنا ساعه بندور عليها عايزني افهم ايه اكتر من كده اسمعوا كلكم انا مش هتجوز البنت دي لو اخر واحده في الدنيا
عمه قال بزهول انت مجنون ده الفرح الليله انت عايز تفضحنا الناس على وصول نقولهم ايه
قال بغضب قلهم احنا بدلنا العريس وجوزها ليامن باشا اللي ما عندوش مشكله معاها وقاعد يتسرمحلي معاها في الحمامات قال كده ومشي بغضب شديد
بقوا ينادوا عليه بس مش راضي يسمع لحد
ام سكر قعدت بزهول شديد وحطت ايدها على قلبها وبقت تقول ببكا ..يا مصبتي…يامصبتي البنت مستقبلها راح خلاص وبقت تبكي وسكر كمان كانت بتبكي وبتحاول تسكت امها
يامن اتننهد و قال بسرعه …متزعليش يا عمتي بنتك ما عملتش اي حاجه غلط هي خافت شويه واستخبت في الدولاب كل اللي حصل زي ما حكيت لك بالظبط ولو على الحفله اللي هتحصل بالليل انا هتجوز سكر حتى لو بعد كده هنطلق مش مشكله المهم اني مش هخلي حد يتكلم عليها ما تقلقيش
امها بصتله بابتسامه وامتنان وقالت بجد يا يامن بجد هتعمل كده يا حبيبي
يامن ابتسم وقال…طبعا يا عمتي عمري ما هسيبكم في موقف ده
ابوه بصله باستغراب وقال يا ابني بس انت خاطب بشرى
يامن اتنهد وقال…متقلقش يا بابا بشرى مسافره ومش هتحضر الفرح .. خلينا نمشي يوم النهارده من غير فضايح وانا هبقى اكملمها وافهمها
قال كده وطلع على اوضته وسكر بصت لهم بغيظ ودموع وقالت ..خلاص كده اعتبرتوني مصيبه كتر خير الي يشلها .. ربنا يسامحك يا ماما انتي السبب في الجوازه دي من الاول ربنا ياخدني بقى
وطلعت على اوضتها وهيه بتبكي امها قالت بزعيق… ايوه سبقي سبقي علسان محدش يحاسبك..استني عليا ده انا لسه هطلع عينك النهارده
بعد ساعات معدوده كانت سكر لبست وجهزت وبقت اسم على مسمى وكانو بنات العيله حواليها
الست الي بتعمل لها الميك اب حطت لمساتها الاخيره وقالت..ما شاء الله عروسه زي القمر مش محتاجه اي شغل
امها كانت بتزغرط والناس كانو مجتمعين بره
يامن كمان لبس وبقى زي القمر ..وراح خبط عليها علشان ياخدها
اول ما خبط انطلقت الزغاريد وسابوهم مع بعض وطلعو
يامن قال بحرج ..احم ملحقتش اعتذر لك عن اللي حصل
سكر بصتله بدموع وقالت.. هو انت ذنبك ايه انا الي المفروض اعتذر ياريت كنت اتكسحت خالص ولا طلعت اوضتك
يامن ضحك على طريقتها هي وبتتكلم بغيظ وبكا وقال..طب انتي زعلانه قوي كده ليه خلاص المكياج هيبوظ وبعدين هو لو كانت عجباه الجوازه من الاول ما كانش خلع بالسهوله دي
بصتلو بزهول وقالت ..نعم يعني ايه لو عجباه لا يا حبيبي انا اعجب اي حد اذا كان ابن عمك ده غبي فهو حر في نفسه
يامن ضحك من قلبو وبصلها باعجاب شديد وقال فعلا غبي قوي كمان …ومد ايده وقال …يلا
سكر بصتله بتوتر ومسكت يده وقالت…قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا
يامن ضحك بشده وقال انتي رايحه تفجري نفسك
واخدها ونزل بيها وتم كتب الكتاب وسط تساؤلات الناس اللي بتسال انهم كانو فاكرين ان الفرح فرح عادل وهمسات كتيره حواليهم اتجاهلوها تماما وعدت الليله على خير.
يامن طلع هو وسكر على اوضتو وهي دخلت بارتباك وبقت تفرك في ايديها بتوتر وقالت… هو ابن عمك راح فين يعني ده مكانش موجود في الفرح
يامن اتنهد بضيق وقال هعمل ايه لجنانه عمال ارن له مش بيرد
سكر قالت بغيظ…احسن عنه ما رد .. اتردت الميه في زوره
يامن ضحك وسكر اتنهدت وقالت…طب بقولك ايه انا حاجتي في الاوضه الثانيه اللي كنا فاكرين اني هقعد فيها يعني
يامن قال… اه.. اه صح كل حاجه جت بسرعه ما حدش لحق ينقل الحاجه بس قولي على اللي عايزاه وانا هخليهم يجيبهولك بقى
سكر قالت بارتباك لا مش هينفع ينفع اروح اجيبها انا
يامن اتنهدو وقال..للاسف مش هينفع ..الناس لسه تحت وفيه ناس بايته في البيت قرايبنا وكده ومش هينفع تطلعي انا هرن على عمتي وهي تجيب لك اللي عايزاه كله
سكر اتنهدت وقالت…تمام خليها تجبلي بيجامه للنوم الفستان ده خانقني
يامن رن لولدتها وقالها تجيب البيجامه وكل الي هتحتاجه بنتها
خلص مكالمتو وبيبص لقاها قاعده على السرير وبتفرك ايديها بحزن وتوتر
يامن قعد جنبها وقال زعلانه قوي كده علشان اتجوزنا ولا كنتي عايزه تتجوزي عادل
سكر رفعت عنيها فيه وقالت بدموع…انا مكنتش عايزه اتجوز اصلا بس الي مضايقني الي عملو ابن عمك ..واهانتو ليا… وبصتلو بغيظ وضربته في كتفه بغضب و قالت …وانت كمان تقول لماما انا علشانك اعمل اي حاجه …لبست حزام ناسف علشانها حضرتك
يامن ضحك بشده وقال يا بنتي وانا هعمل لك ايه في مواقف زي ده…وبعدين انا فعلا ممكن استحمل اي حاجه علشان اهلي
بصت له بزهول وقالت تستحمل..لا على فكره انت المفروض تحمد ربك انت تطول اصلا يا ابني
يامن بصلها بطرف عينه وقال ..ما بلاش حكايه تطول دي …انا لو اطول اديكي متر من عندي عشان تباني من على الارض شويه كنت عملتها
سكر بصت لنفسها وقالت ..على فكره انا مش قصيره قوي
يامن رمى البدله على السرير وقال ..طب قوليلي كده طولك قد ايه .. متر و 50 مش كده
سكر قالت بسرعه…لا والله و 55
يامن ضحك جامد وقال ..مش قصيره قوي يعني ناقصك 20 سم تاني مش كتير
وضحك وبقى يكمل لبس
سكر كانت بتبصلو بغيظ وقالت .. ليه هي الست بشرى بتاعتك طولها قد ايه يعني
يامن بصلها وقال… وايه دخل بشرى في الموضوع دلوقتي
سكر قالت ..مجرد استفسار عادي
يامن قال.. مجرد استفسار من 65 لل 70 تقريبا
سكر قالت بضيق..مش كثير قوي يعني
يامن لسه هيرد عليها الباب خبط وراح فتح وكانت والدتها جابت لها شنطه فيها الحاجات اللي هتحتاجها
سكر اتنهدت وقالت اخيرا هقلع الهم ده حساه اتقل مني
يامن ضحك وقال ده لانو اتقل منك فعلا
سكر بقت تفتش في الشنطه بس اتصدمت لما لقت مامتها جايبه لها الادوات التجميليه بتاعتها والباقي لبس نوم مش مناسب ووووو
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اه من سكر)