روايات

رواية انتقام عاشق الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ميفو السلطان

رواية انتقام عاشق الجزء الخامس والعشرون

رواية انتقام عاشق البارت الخامس والعشرون

انتقام عاشق
انتقام عاشق

رواية انتقام عاشق الحلقة الخامسة والعشرون

نزلت نيران لكي تذهب الي يونس لتتفاجا باحد الضباط يقتحم عليها البيت ويطلبها صعقت من ذلك لتقول برعب.. حضرتك عايز مين..
هتف.. نيران الريميسي
هتفت.. ايوه يا فندم..
هتف.. اتفضلي معانا.. معانا امر بالقبض عليكي.
شهقت .. القبض عليا ليه حضرتك فيه ايه.
ليقول.. والله يا فندم كل حاجه هتعرفيها هناك. شدها فصرخ وسعيده تصرخ الا انه اخذها . لتذهب الي محبسها وهنا كانت المفاجاه فكانت بلاغات متعدده عليها من كثير من التجار بشيكات بدون رصيد لتصعق هيا من ذلك .حاولت ان تعلم ما حدث اتصلت بخالد فهو المسؤول عن الشركات والمناقصات ولكنها لم تستطع ان تصل اليه .حاولت ان تتصل بيونس لتجده خارج البلاد شعرت بالقهر من رعبها حاولت ان تبين لهم انها غير مسئؤله عن الشركه ولكن المحقق لم يعتبر كلامها جادا او ان امضائها هيا المسئوله لتحبس نيران وتذهب الي الحبس ولكنها بعثت مرسال الي خالد كي يعرف اين هو ولماذا لم ياتي اليها ولكنه لم يقابله لتتهمه بالتلاعب في الشركه .استدعته النيابه بعد ان تكون قد قضت اياما في الحبس الا انه نفي اي علاقه له بها وانها المسئوله عن الشركه وان الشيكات بامضتها فهو كان يجعلها تمضي علي كل شئ لتحاول ان تتناقش مع المحامين ان يتواصلو لحل مع اصحاب الشركات لتصاب بمصيبه اخري ان الشحنه التي جائت المينا قد احترقت عن اخرها وانها غير مؤمن عليها لتنكشف ارصدتها في شركتها احس انها انهارت وليس في يدها شئ لتقضي اياما واسابيع في الحبس .
اتي يوما دخل عليها خالد في محبسها لتهب اليه وتمسكه.. سايبني هنا ليه عملتلك ايه انا ماعرفش حاجه عن الفلوس دي انت ما أمنتش علي الشحنه انت عملت فيا كده ليه.
دفعها بعيدا وهتف.. مش عارفه ليه عشان تتربي يا بنت عمي.
نظرت اليه برعب.. يعني يا خالد انت اللي عملت فيا كده.
ضحك.. ايه رايك مش استاذ عشان تبقي تفضلي البيه عليا عشان تعرفي اني رجعتك جربوعه تاني وفوق كده هحبسك تنذلي لخلق الله.
نظرت اليه غير مصدقه…… انا بنت عمك لحمك ودمك انا يا خالد ليه حرام عليك تخرب بيتي وتحبسني.
هتف…. عشان ماحدش يرفض خالد الرميسي يا بنت عمي ايه كت فاكراني اهبل تيجي جربوعه ونجدناكي من واحد بيذلك وخدتي فلوس وبقيتي هانم وانت كتي بتشحتي اهوه هتتسجني وتشحتي تاني.
هتفت.. ليه الغل ده ليه تحبسني.
ضحك ….ودلوقتي تمضي علي اصول الشركات ماهي هتتعرض في المزاد اتا اولي ..انت عليكي عشره مليون هنجدك من خمسه مقابل الاصول وتنحبسي بخمسه يبقي انا كده خدت الشركات من سكات وانت اتحبستي بالباقي.. اصول الشركه بتتباع والمحاسبه اتباعت وعليكي لسه ديون شوفي بقه هتجيبي خمسه مليون منين يا بنت عمي.
هتفت…. دا كلو عشان مارضيتش اتجوزك..
ضحك.. وانت فاكره انك لو وافقتي دلوقتي هخرجك.. لااا انت كده بالنسبالي انتهيتي انت كده هتتنشي سنين في السجن وتطلعي تترمي في الشارع واه مالكيش حاجه عندي ماتفكريش تجيلي الفيلا والوليه سعيده طردتها يعني نضفت البيت يلا بقه اشوفك بعد سبع تمن سنين كده ابقي طمنيني عليكي.. ليخرج الملفات ويهتف امضي ..
سالت دموعها بشده اقتربت بقهر وتمضي علي التنازل عن اصول شركاتها له ليخرج ضاحكا َوتنهار هيا من البكاء فلم يعد لها احد ولم يعد معها ماتملكه ليمر عليها شهر محبوسه بلا سند ولا احد يسال عليها.
عند يَونس كان قد سافر بعد ان قابل نيران ليهرب من نفسه ان لا يعود ويطاردها مره اخره فهيا قد جرحت كرامته بشكل قاسي اراد ان يبتعد يهدئ نفسه ويعود يسترضيها بعد ان يكون عالج جرح كرامته فمهما فعلت لن يتركها …مكث في الخارج شهرا كاملا ليعود اخيرا هو وابنه عمه يمارس عمله في شركته .
دخل عليه بدر صديقه …هتف….. حمدالله عالسلامه يا كبير.
هتف يونس.. الله يسلمك ايه الاخبار الشغل ماشي كويس.
هتف بدر.. ماشي يا سيدي اتسحلت عشان سيادتك تأجز وتبعد عن الدنيا نفسي اعرف ايه اللي طفشك مره واحده.
هتف يونس بوجع….. مفيش يا بدر مافيش..
هتف بدر…. اسكت شفت اللي جرا لطليقتك.
قطب يونس جبينه……. طلقتي.. نيران ايه اللي جرالها.
هتف بدر….. مش محبوسه بقالها شهر وعليها شيكات والدنيا قايمه عليها.
هب يونس صارخا…… انت بتقول ايه نيران مراتي محبوسه.
هتف.. ايوه يا سيدي عليها شيكات بخمسه مليون ومحبوسه علشان كده وخالد ابن عمها تقريبا فكسلها ماحدش راضي يدفعلها.
صرخ يونس….. وماعرفش نيران تتحبس وماعرفش قلبي محبوس ومتبهدل يا نصيبتك يا يونس رفع التليفون وصرخ في المحامي لياتي له ..ما ان دخل عليه حتي هتف ….اسمع نيران تخرج انهارده فاهم تندفع الفلوس وتخرج انهارده.
بهت بدر.. هتدفع خمسه مليون يا يونس انت ايه علاقتك بيها.
هتف…. وادفع عمري كله اسمع يا متر انهارده فاهم انهارده تطلع وماتعرفش اني انا اللي دافع الفلوس.
هتف بدر.. وماتعرفش ليه هو فيه ايه انت هتخبي خمسه مليون.
هتف..ايوه هخبي خالص عشان ماتحسش بذل او وجع اني شمتان او بتجبي عليها لازم اختفي لحد ماتخرج واروحلها والله ماهسيبها دقيقه بعد ماتخرج شالله اخكفها انما ماتعرفش اني دفعت مليم .. اسمع اللي بقوله نيران تخرج معززه مكرمه وترجع لشركتها تشتغل وتكمل عادي وتجبولها شغل كمان انت فاهم يا بدر تكلم الشركات اللي نعرفهم يودولها شغل لشركه المحاسبه بتاعتها فاهم.
استمع بدر ولم يكن يونس يعلم ان الشركات قد اخذها خالد مقابل بعض الشيكات التي ورطها فيها.جلس يونس والقهر ياكله…. شهر يا قلبي وانا ماعرفش شهر متبهدله من غيري شهر يا عمري محبوسه غلبت احذرك من التعبان ده بس اقول ايه انت اللي عملتي في روحك كده يا رب تتعلمي وتبعدي عنه بقه وتحرسي علي بقيه شركتك.نفسي اجري اخدك في حضني بس انت وجعتيني قوي يا رب هون قربها ليا .
عند نيران استدعاها وكيل النيابه ليخبرها انها قد تم التنازل عن الشيكات فقد دفعت لها لتستعجب وتسال ولكنها لم تعرف .فكرت من يكون قد فعل لها هذا دق قلبها.. لتتذكر يونس.. لكنها ازاحت الفكره من راسها فهو ليس في البلد .
كان يونس ينتظرها بالخارج ويقف يتاملها ويطمئن عليها انها خرجت تمني ان يذهب اليها ولكنه خاف ان تنهره فهيا في حاله ضعف خاف ان يشعرها بالحرج ..كانت تقف مع المحامي ليدير عربته وينوي ان يذهب لليها وياخذها عنوه ..
افرج عنها اخيرا لتخرج الي الشارع لا تعلم اين تذهب ليس لها احد وليس معها مال ظلت تهيم في الشارع لا تعلم اين تذهب… ظلت تدور وتدور جلست علي احد المقاعد وحيده لا تعلم ماذا تفعل.. طب اروح فين خالد قالي ماشوفش وشك وداده سعيده ماعرفش بلدها وماعيش تليفوني ..طب اعمل ايه يا رب اروح فين ماليش حد لتقوم وتدور تبحث عن عمل ظلت تهيم ولا يوجد هناك اي فرصه لها .اتي الليل وتستكين تحت احد الاشجار وحيده ودموعها تسيل ماذا تفعل لتنام من تعبها لاول مره في الشارع رجعت نيران مره اخري وحيده بلا سند ولا احد يراعيها كانها خلقت لتتعذب مرعوبه بمفردها .اتي الصباح كان بيدها خاتم لتذهب وتبيعه فكان معها القليل من المال لتعيش عليه ايام وهيا تبيت في الشارع بلا ماوي .ذهب الي احد المساجد تستنجد بشيخ المسجد حاول ان يبيتها في حديقه المسجد رغم انه ممنوع وبحث لها عن عمل .وجد لها عملا اخيرا عامله نظافه في احد المصانع لترضي بها علي الفور .بدا في العمل وقد وفر لها المبيت في احد حجرات التابعه لاحد البيوت القديمه كانت حجره عالسطح ولكنها تفي بالغرض بدل ان تنام في الشارع وقد وفر لها شيخ المسجد بعض الفرش من اهل الله لتقفل اخيرا علي نفسها ولا تتعرض لاي اساءه من متشردي الشوارع .
مرت عليها الايام رتيبه تعمل في المصنع تنظف وتمسح وترتب في المخازن مع بقيه العاملات وتعود الي حجرتها وحيده متهالكه كانت تقريبا لا تاكل لانها كانت تلم اموالا لدفع اجره السكن فنقص وزنها كثيرا كانت تعيش علي الكفاف . كانت تنام تتذكر سلسالها عليها تتلمس مكانها وتحس باسم يونس علي قلبها وتمنت ان تكون معها .. كانت تنام لتعتاد علي تلك العيشه كانت عيشه صعبه .لكن في كل مكان يوجد السئ والجيد وكما وجد في الدنيا من ساعدها علي وجود الماوي لها كشيخ الجامع بدا احد رؤساء العمال التودد لها والتحرش بها وكان يعلم انها وحيده بلا مأوي .هنا بدات معاناه اخري كان السواد قد حل علي حياتها لتصده بكل السبل ليبدا في التنغيص عليها والاثقال من متاعب العمل فكان يزيد عليها عن بقيه العاملات وهيا تتحمل وتتحمل لان ليس لها خيار اخر …لتمر ايام واسابيع وهيا في تلك الحاله المريعه.
مر يومان بعد ان خرجت واحس يونس بقلبه ينبض فحبيبته قد عادت امنه ..عند يونس كان بدر قد عاد اليه بمفاجاه فجعته دخل عليه بدر.
هتف يونس… ها ايه الاخبار كلمت الشركات تحول شغلها لشركه نيران.
هتف بدر…. ايوه يا سيدي والرد جالنا عجيب ان الشركه ماعادتش بتاعه نيران.
قطب يونس.. ماعادتش بتاعه نيران امال بتاعه مين٠
هتف …..الشركه بقت بتاعه خالد الريميسي خد الشركه من ضمن الرد عالشيكات وهيا مضت عليهم لما كانت محبوسه.
هب يونس.. ازاي امال هيا بتعمل ايه دلوقتي ايه قاعده عند خالد.
هتف ….بدر والله ماعرف ده اللي عرفته.
قام مسرعا …. لا انا لازم اشوفها واطمن عليها.. هيا قاعده معاه ازاي بعد اللي عمله فيها ايه هيذل فيها والله انهش قلبه حبيبي لازم ارجعه لحضني واياك تجيب سيره اني دفعت فلوس .،لازم تحس نفسها معززه مكرمه امال حاجتها راحت ازاي بس .. ليقوم مسرعا ويذهب الي فيلا الريميسي ليقابله خالد ليهتف.. ايه النور ده يونس باشا مشرفني خير يا رب .
نظر اليه يونس.. انا مش جاي ليك يا خالد انا عايز اشوف نيران .
انفجر خالد ضاحكا ليهتف.. ماتشفها انا مال اهلي.
قطب يونس جبينه.. نعم.. طب ناديها يا بيه.
هتف خالد.. اناديها منين انت مخبول دانت غلبان اوي.
صرخ يونس ….بقلك ايه انا علي اخري ناديها من فوق.
هتف خالد.. والله صعبان عليا.. تدفع خمسه مليون لواحده َو جاي تدور عليها ماتلاقيهاش بجد قلبي واجعني عليك.
بهت يونس ….ما الاقيهاش.. انت بتقول ايه.. فين نيران انطق.
هتف بشماته….. رجعت للشارع اللي خدناها منه رجعت للذل تاني مش احنا خدناها مذلوله َنضفناها اهوه رميناها تاني تنذل في الشارع.
هوي قلب يونس ليهجم عليه…. انت بتقول ايه يا وسخ نيران فين .
تجمع الحرس وبعدوه عنه ليهتف خالد….. نيران انا رجعتها جربوعه في الشارع خرجت من السجن مالهاش حد بقالها شهر في الشارع مع كلاب السكك عشان تبقي تقف لخالد الريميسي .
صرخ يونس اه يا وسخ بنت عمك يا وسخ ترميها في الشارع.
صرخ خالد… ايوه عشان تبقي تفضلك عني وترميلي دبلتي وتقلي هرجعله عشان فكرت تسيبني وترجعلك بس انا خلاص خدت حقي منها اللي ترمي خالد الريميسي تستحق كل ده
بهت يونس…. نيران كانت هترجعلي نيران رمتلك الدبله هاج وحاول ان يهجم عليه اه يا وسخ طب والله مابقاش راجل ان ماكت اخرب بيتك يونس بيقلك هيعيش عمره عشان يخرب بيتك انت عارف مين هو يونس.. يونس هيخليك شحات وهيمشيك في الشوارع مذلول. نيران مايتعملش فيها كده واسكت نيران انا هاخد تارها منك واحسرك علي مالك ودنيتك يا اوسخ خلق الله انا ماشي بس من هنا ورايح خاف علي نفسك يونس مش هيسيبك ليدفع الحرس ويخرج كالمجنون
ذهب الي بيته كان مهتاجا ليستدعي الحرس ويصرخ فيهَم ان يبحثو عنها بكافه الطرق دخلت عليه تاليا ابنه عمه لتهتف ….فيه ايه مالك مجنون كده فيه ايه.
صرخ ….حاسس اني بندبح حاسس اني هيجيلي ذبحه مراتي في الشارع لوحدها خرجت من السجن عالشارع لوحدها.. انا سيبت مراتي في الشارع ليه مارحتلهاش وقلتلها انا اللي دفعت الفلوس وخدتها في حضني ليه ايه الكبر ده عشان قالتلي مانتش راجل ازعل اوي مانا ذلتها ايام واسابيع ذلتها وما كتش راجل ايه عايزها تتراضي من سكات تقعد تحب زي الروايات وتتراضي وخلاص ايه الكبر ده مالهاش تزعل علي حالها مالهاش تنقهر ايوه مش راجل الراجل مايبعدش سنه ومراته بعيد حتي لو عملت ايه …ايه براقبها من بعيد وجاي اخاف لا دانا كتت قعدتلها عافيه تشتم وتهين ومانطقش هانتني ميت مره ارجع عادي براحتها مانا شتمت وهينت وهيا مانطقتش اعمل ايه هتجنن هتجنن عقلي هيروح وقلبي هينخلع اعمل ايه مراتي في الشارع اجيبها ازاي يا تري فين نايمه في انهي شارع بتاكل ايه حد عمل فيها حاجه دا حبيبي رقيق مابيعرفش يأذي قطه هموت يا تاليا هموت عليها.ماكنتش عايز اخليها تعرف اني دفعت بس غبي غبي كنت رحت وخدتها ان شالله احبسها حبيبي فينه هموت .
لتحاول ان تهدئه….ايه يا يونس انت مالك ماهي هانتك وانت سافرت ونسيت ايه .
صرخ ..مانسيتش ومابنساش انا بعشقها هيا في دمي روحي انت بتقولي ايه انا سافرت عشان اتهانت بزياده عشان احاول اهدي وارجع تاني انذل الف مره زي ماقالت هتفضل طول عمرك تحت رجلي ليوه هفضل انا تعبان روحي مش معايا نيران مراتي مش معايا ..هموت يا رب ايه ده انا عايش ليه يتعمل فيا كده ليه ماشوفش فرح ولا حبيبي يشوف اروح فين هو ذنب ناظم مره وخالد مره واحنا متقطعين بينهم ظل يخبط علي راسه مارحتلهاش ليه ليه يا سوادك يا يونس مراتك فين .،والله لاحرق قلبك يا انجس خلق الله حبيبي كان جايلي حبيبي كان جاي وانا بره طفشان مني لله انا استاهل بس هيا لا هيا لا عملت ايه في دنيتها تستحق كده قلببي بيتمزع .
نظرت اليه تاليا بضيق ..، طب اهدي هنلاقيها وكل حاجه هتبقي كويسه اهدي ماتعملش في نفسك كده.
صرخ ….اعمل في نفسي نفسي دانا هموت دانا مش عارف اتنفس البت اللي هموت عليها ماعرفلهاش طريق من غير مليم في الشارع من غير بيت معهاش حتي قرش تصرفه . يا رب ردهالي يا رب رجعهالي.. ليظل جالس بقهر يشعر بالحنون لا يعلم اين حبيبته التي خلعت قلبه
مرت الايام والاسابيع والشهور والحال كما هو نيران تري العذاب ألوانا من ذلك الحقير الذي يصب عليها حنقه لانها لا تمتثل اليه ويونس يعيش جحيما لا يعرف اين حبيبته التي هلكت قلبه في بعادها ليقوده الي الجنون فهو لم يعد يحتمل فكان يتهيأ ابشع القصص التي تكون قد مرت بها لبس سلسلتها وهيا لا تفارق قلبه وقلبه يأن من الوجع والقهر لتمر اياما لا يعلمها الا الله كيف سيتلاقي الشتيتين بعد ان تفرقا.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اصغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام عاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى