روايات

رواية انتقام أنثى الفصل الثالث 3 بقلم رشا منصور

رواية انتقام أنثى الفصل الثالث 3 بقلم رشا منصور

رواية انتقام أنثى الجزء الثالث

رواية انتقام أنثى البارت الثالث

رواية انتقام أنثى
رواية انتقام أنثى

رواية انتقام أنثى الحلقة الثالثة

سعديه أم مروان….
طلعت الدكتورة مرت مروان ع اوضته وأنا بدعي ربنا يسترها ولقيت الدكتورة بتقولى هي البنت اللى أغمي عليها دى مين وليه حصل كدا هى عندها السكر ولا حاجه
قولت لها دى لمياء زينه بنات العيله وزى الفل يكشي بس هى الأقدام في أقدام بتدخل بالخيروتعمر واقدام بيجي معاها الخر’اب وسيبتها ونزلت أشوف إيه اللي حصل وأنا مش طيقاها’ لولا أنها ضيفة كنت جبتها من شعرها
الدكتورة جيلان….
هى مالها فيها إيه وقصدها إيه بأقدام جي معاها الخر’اب؟ ؟
وحسيت الفضول هيمو’تني عاوزة أفهم إيه اللي بيجري بصيت ل أحمد قولت له حبيبي تقعد هنا معايا ولا تنزل ل بابا يا حبيبي تلعب تحت وطبعا قالي أنزل ألعب وفتحت باب الاوضه وخرجت أحمد وسيبت الباب مفتوح يمكن أسمع اى حاجه
سناء….
شوفتي المصيبه’ اللى جت ع رأسي ياما أهو جوزى هيتجوز عليا لا وكمان يتجوز أنجي اللى شايفه نفسها أحسن مني علشان دخلت الجامعه بتك ياما هتبقي مضحكة البلد يا شماته الناس فيا
كله من أبنك هو يسافر ويتجوز وأنا اشيل الطين ع دماغي والله يا بنت إحسان ما اخليكي تتهني بجوزى اة ياما نا’رقايدة جوايا
سعديه ام مروان….
ياريتك ما رجعت يا ولدى قلبت الدار كانت دخلتها دخلت شوم أكيد هى اللي لعبت عليه شكلها سهونه ومش سهله
ولقيت سناء بتقولى هو أنا فى ايه ولا فى ايه متو’لع مراته أنا فى جوزى وبيتي اللى هيتخر’ب لو أبنك متجوزش لمياء
أمي حمديه ….
كنت قاعدة مع بتي وإحسان وانجي ومقهورة من جوايا بقي بتي اللى مستنيه أفرح بها طول السنين دى فى الآخر تتجوز بالشكل ده
وفضلت ساكته
عبدالرحمن….
كان محر’وق د’مى ع أختي وع فرحتها اللي اتكسر’ت حتى أنجي حب عمري مكنتش أتخيل لما أطلب ايدها محسش بالفرحه بالعكس الحزن مالى قلبي وطلعت قعدت ع المصطبه بره البيت مش طا’يق أشوف حد وكل ما أفتكر كسر’ة أبويا أحس إنى عاوز اق”تل مروان وأخلص من أخته اللي شمتانه فى أختي
الدكتورة جيلان….
سمعت صوت واحدة بتبكي. وفهمت من كلامها أنها اخت مروان جوزى وبتقول أنه لازم يتجوز واحدة إسمها لمياء 😲
فهمت هى دى البنت اللى أغمي عليها تحت بقي انت جايبني مصر علشان تتجوز عليا يا مروان
لمياء….
مكنتش طايقه نفسي واتمنيت امو’ت ولا ان حد يشمت فيا وبالذات سناء مرات أخويا ع أد ما محر’وق د’مى نفسي احر’ق دمها علشان كدا قولت ل عمتي إحسان أنا من بدري هروح معاكي ع الشيخ درويش وفجأة لقيت أنجي داخله علينا بتعيط كانت نزلت تعملي ليمون وقالت
أنجي. …
شوفتي يا ماما سناء قاعدة مع أمها وعماله تغلط. فيا لا وكمان بتقولها أنها مش هتسيبني اتهني ب عبدالرحمن هو أنا مالى هو اللى طلب يتجوزنى ولا أنا اللى خطفته’ منها
أنا خايفه تعمل فيا حاجه أنا راحه بيتنا ومش جايه هنا تاني ولقيت لمياء قالتلي استني خديني معاكي أنا مش هقدر أقعد وأشوف مرات مروان قدامى ولا عاوزة أبص في وش سناء
عمتي إحسان. …
مافيش نزول من اوضتك حتى الوكل امك هتجيبه لكي أنتي تعبانه ولو نزلتي قدامهم دلوقتي هيقولوا انك كنتي بتمثلي الزعل ونازله كويسه بعد ما عرفتي ان مروان خلاص هيتجوزك
باتي هنا معاها يا أنجي وأنا هنزل كأني هجبلك خلجات تنامي فيها وشوف إيه اللي بيحصل تحت وهقولهم أنك تعبانه ومش قادرة تتحركي وأنى هسيب بتي معاكي علشان تساعدك لو احتاجتي حاجه وانتي يا حمديه مدخليش حد عليهم وطلعي لهم الوكل بنفسك
وهدان….
طلعت ل ابني لقيته شايل الهم. قولت له أنا الغلطان. يوم ما غصبت’ عليك تتجوز بت خوى كان غرضي يا ولدى استر’ أختك بجوازة الكل يحلم بها وهتبقي معانا فى الدار متبعدش عني
هنعمل ايه يا ولدى لو مروان رجع فى كلامه ومجوزش أختك لازم نفكر يا ولدى قبل ما نكون مسخرة. البلد
عبدالرحمن. …
سيبها يا بوي ربك هيدبرها وخليه ميجوزهاش وأنا احسره. ع إبنه ومرته وهطلق أخته
لقيت أبويا قالي الولد هيفرق العيله بعد ما كنا أيد واحدة وبنبص لقيت عمي عثمان واقف قدامنا
عمي عثمان ….
وانا مرضاش إبني يفرق بينا يا وهدان وبتك دى بتي وإذا إبني مجوزش بتك أنا اللي هخطف’ ولده لحد ما يطوع أمرنا ويتجوزها ورجله فوق رقبته.
عمري ما كنت هسمح ان إبني يهد’ العيله ويفرق بينا وحتى لو عبدالرحمن أتجوز ع بتي مش مهم دى بت أختى ومش غريبه عنا المهم منبقاش مضحكه. البلد’
مروان…..
كنت قاعد فى الصالون لوحدى مش عارف أفكر ازاى اقول ل جيلان إنى هتجوز عليها دى ممكن تطلب الطلاق وأنا مينفعشي أطلقها دى دكتورة ولها مركزها وأبوها دكتور كبير يعني نسب يشرف لكن بنت عمي مهما كانت متعلمه أبوها أساسه. فلاح الميزة الوحيدة أنها غنيه وبس
يعني لو ضمنت أتجوز لمياء وتفضل جيلان معايا يبقي كدا معايا الجاه والمال وببص لقيت أحمد بيلعب ع السلم نديت عليه
عمتي إحسان. …
نزلت لتحت وشوفت مروان وشايل أبنه ومحدش معاه من الرجاله وأول ما شافني جالي وسألني ع لمياء
قولت له كل ما تفوق تفضل تبكي ويغمي عليها تاني وهسيب بتي تبات معاها أهو تساعدها وتاخد بخاطرها
مروان….
طب ممكن اطلع أشوفها مدام الدكتورة اتأخرت كدا
عمتي….
بقي هى بتبكي منك عاوزها تفوق تلاقيك فى وشها عاوز تخلص’ عليها ولا إيه دى مش طايقه. تسمع اسمك وصعبان عليها انك كسر’ت بخاطرها خليك مع ولدك ولا روح اقعد جنب السنيورة بتاعتك كانت دخلتها داخلة شووم’ علينا
وسيبته وخرجت لقيت اخواتى عثمان ووهدان ومعاهم عبدالرحمن
قولت لهم البت ياحبة عيني كل ما تفوق يغمي. عليها تاني أنا هخلي بتي تبات معاها بس تبقي خلي مرتك يا وهدان هى اللى تطلع لهم الوكل أوعى سناء تدخل عندهم زمانها مش طايقه ولا بتي ولا بتك لمؤاخذة يا عثمان وخدت بعضي وروحت ع بيتي
وفجأة جتلي فكرة ليه أنا مخدش أطر. عبدالرحمن واخليه يحب بتي ويبقي كيدت سناء بس لا دى سناء ناويه ع حاجه ل بتي
يعني وقتها هتشعلل’ نا’ر أكتر ويمكن تعمل فيها حاجه مافيش بقي غير الشيخ درويش أروح له وافهم منه إيه الصالح
لمياء…..
كنت قاعدة مع أنجي وأمي قالت هتنزل المطبخ تشوفهم عملوا الوكل ولا لسه المفروض رجاله العيله جايين يباركوا لرجوع مروان من السفر
قولت ل انجي عمتى كلامها صح لو كنت نزلت كانت سناء قالت إنى عملت كدا علشان ادبس. أخوها فى الجوازة بس حتى لو زى ما عمتي بتقول ممكن يطلق مراته ما أبنه هيفضل هنا وهيفضل حبل الود متصل بينهم علشان الواد يعني عمري ما هخلص’ منها
أنجي. …
بصي يا لمياء أنتي تحكي للشيخ كل حاجه وشوفي هو هيقولك إيه
بس انارشامنصوراسمع أنهم بيطلبوا أطر. او صور
ولقيت لمياء قالت ليا صح وبعدين هنتصرف ازاى قولتها
أنا هنزل وقت العشا تحت كأني بجيب لنا الأكل وأحاول اصورهم
بهيه…..
يا ست أنجي الدكتورة وصلت ينفع ندخل
انجي….
نامي بسرعه وعيطي ولو ينفع تصو’تي في وشها يكون أحسن
الدكتورة….
السلام عليكم خير يا بنات فى إيه ببص لقيت بنت نايمه ع السرير وعنيها ور’مه من كتر العياط. والبنت اللى معاها تقولها أهدي أهدي
وقالت ليا منتظرينك من بدري يا دكتورة دى عماله تصو’ت وكذا مرة كانت عاوزة. ترمي نفسها من البلكونة شوفلها مهدئ بسرعه
وفعلا لقيت البنت بدأ صوتها يعلي فى البكاء وتصر’خ وتقول مش عاوزة اعيش’ لحقت بسرعه اديتها حقنه مهدئه وقولت لهم
هاجي بكره اطمن عليها أنا مش هينفع أكشف عليها وهى كدا ونزلت تحت قابلت أهلها
وهدان….
بتي عامله ايه يا دكتورة طمنيني عليها ولقيتها قالت
بنتك عندها انهيا’ر عصبي وحاولت الانتحا’ر انا اديتها مهدئ علشان تنام ومتعملش فى نفسها حاجه وهجيلها بكره ان شاء الله
بصيت ل عثمان اخوي قولت له مبسوط باللي ولدك عملوا فى بتي والله لو بتي جري لها حاجه ما يكفيني ابنك وولده كمان
عثمان…..
دخلت جوه لقيت مروان قاعد وبيلعب ابنه قولت له مبسوط وبتلعب وبت عمك كانت هتمو’ت نفسها غور أنت وولدك ع فوق ومتخرجش من اوضتك والوكل الشغاله هطلعهولك وإياك المحك ولا المح مرتك فى الدار ركبتني العا’ر
أنجي. ….
دخلت البلكونه ووطيت خالص علشان محدش يشوفني وسمعت الكلام اللى قالته الدكتورة ودخلت ل لمياء قولتها اللى حصل وان كدا لما تنزل معانا بكره محدش هيقول أنها سليمه بالعكس هيتقال أننا بنحاول نبعدها عن البيت علشان أعصابها ترتاح شويه وبدأت لمياء تروح فى النوم وأنا قعدت أفكر فى حالي
ياتري عبدالرحمن هيتجوزنى ولا قال كدا بس علشان بيهد’د مروان طب لو اتجوزنى هيكون معايا ولا هيفضل عايش مع سناء ما هى ام عياله يعني أكيد بيحبها 😔
شكلي هشتري حبك بالسحر يا عبدالرحمن

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام أنثى)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى