روايات

رواية الم الفراق الفصل الثاني 2 بقلم قدر مصطفى

رواية الم الفراق الفصل الثاني 2 بقلم قدر مصطفى

رواية الم الفراق الجزء الثاني

رواية الم الفراق البارت الثاني

رواية الم الفراق الحلقة الثانية

(لين جت من المدرسه صلت فرضها كلها وقعدت تذاكر هي لسه مرضتش علي ياسين قالت ما تخدش القرار بسرعه كدا هصلي تاني فضلت تصلي اسبوع كامل وكانت كل شويا حسه بفرحه جمدا بس عقلها يقولها مش هتعرفي توافقي بين الكلام معاه والدراسه فضلت محتارة كتير صلت كتير بس بردو نفس الاحساس مبسوطه )
عبير:ايه يالين موفقه
لين:بصي ياماما أنا صليت كتير وكان احساسي اني فرحانه اوي بس عقلي يرفض كل حاجة عشان الدراسه
عبير:بصي أنا مش جبرك خالص علي حاجة بس انتي كملي تعليمك بس بدل ما تدخلي الكليه هنا تدخلها هناك معاه وانتي توافقي بين الكليه والبيت أنا عارفه يالين انك صغيرا انتي هنا انتي الي بتعملي كل حاجة من ترويق لغسيل لي نشير لتربية اختك أنا عشان عارفه انك نفسك تعيشي هناك في المكان وكمان تدخلي الكليه الي هناك الي انتي حبها ماكنتش وفقت خالص بس لقياك نفسك تعيشي هناك وحلمك انك تدخلي الكليه الي هناك فا وفقت
لين:تمام يا ماما أنا موفقه خلاص
عبير:تمام ياقلبي أنا هقول لي باباكي انك موفقه
(نسيت اقولكم أن ابو لين مسافر بره مصر بيشتغل هناك و بياجي كل سنتين يقعد معاهم ٣شهور )
عبير :اي ياكريم
كريم:اي ياعبير
عبير:لين موفقه
كريم :تمام اقفلي وانا هتصل بي نرمين
(اتصل كريم علي نرمين )
نرمين:ازيك يا كريم عامل ايه وحشني
كريم:أنا الحمدالله يا نرمين انتي والله اكتر أنا جيت اقولك أن لين موفقه
نرمين:بجد
كريم:اه
نرمين:استني طيب ياسين
ياسين:نعم يا ماما
نرمين:هات قلم و ورقه
ياسين:حاضر
ياسين:جبت الورقه و القلم
نرمين:يلا ياكريم نتفق علي الحاجات
كريم :حاجات ايه
نرمين:الحاجات الي انت تجبها والحاجة الي احنا نجبها
كريم:من دلوقتي مش لسه بدري
نرمين:لاء عشان نكون علي اتفاق قبل كل حاجة
كريم:طيب يلا
(في حاجات اختلفوا فيها كتير وقفلو ا مع بعض)
نرمين:خلاص ياسين اتفضل علي الاوضه بتاعتك
(تاني يوم وهي نرمين ماشيه في الشارع قابلت بنت مختامرة في الشارع راحت موقفها)
نرمين:ازيك ياقمر عامله ايه
البنت : الحمدالله يا طنط انتي عامله ايه
نرمين:أنا كويسه ياقلبي ممكن رقم مامتك
البنت:حاضر يا طنط اتفضلي
(البنت أدت لي نرمين رقم امها ونرمين اتصلت بي ام البنت وافقوا أنهم يتقبلوا في كنتاكي وفعلا تقبلوا وياسين قعد مع البنت شويا بعدين مشي)
نرمين:اي ريك في البنت
ياسين:لاء يا امي أنا عايز لين
نرمين:ما دي عسل اهي ومحترمه
ياسين:أنا عايز لين
نرمين:تمام
(اتصلت نرمين علي كريم اتفقوا علي كل حاجة العروسه تجبها والي عريس يجيبه )
عبير:لين
لين:نعم
عبير:خالتك و خلانك كلهم جين عشان نجيب الدهب بتاعك
لين:هما وافقوا
عبير ايوا وافقوا
لين:جين امتي
عبير:الجمعه ان شاء الله
لين:أن شاء الله
وعدة الايام
عبير:قولي لي خالتك يا ماما
لين:مش هعرف ياماما أنا مقولتش لحد يا ماما غيرك أنا معنديش ام تانيه
عبير :لزمن تقولي دي هتبقي حماتك
لين:هاحاول يا ماما
عبير:اول ما تاجي روحي عليها و حضنيها
لين:حاضر
(نرمين جدت ودخلت من كتر ما لين مكسوفه قالت لها ازيك ياخالتوا وسلمت بالأيدي من غير حضن )
نرمين:تعالي احضنك هو أنا بشوفك
لين:حاضر
(لين حضنتها )
(وقفت لين ورا الباب و بتبص علي ياسين كان بيشرب الشاي باللبن وماسك الارسه في الايد التانيه ياخد قطمه من الارسه وبعدين يشرب شاي بصت لين علي ملامحه لقته اسمر مش ابيض بس كان قمر اوي هو مش فارق معاها إذا كان اشقر أو اسمر أو عنيه ملونه ولا عديه مش فارق اي حاجة من دي هي عارفه أن مش كل حاجة بشكل هو قمر اوي علي فكرة حتي الرجاله راحت تصلي الجمعه وجت والبنات شغلوا اغاني و رقصوا شويا و علي العصر اجتمع الجميع عشان يروح يجيبوا الدهب بتاعها)
نرمين: ما تختاريش حاجة فيها فصوص عشان
متقاعش منك
لين:حاضر
عبير :سالمي علي خيلانك
لين:حاضر
(سلمت لين علي الناس كلها إلا العريس عشان هي عارفه أن حرام تسلم عليه لكن)
نرمين:ههههه هو عريس مش بيتسلم عليه ولا ايه
لين:ها
نرمين:ها ايه روحي سالمي علي العريس
لين:حرام اسلم
نرمين:لاء مش حرام
ياسين قام وهو بيضحك ومد ايدو راحت لين بكسوف سلمت ترطيف اصبعها
ياسين:اي ريك يا امي في الخاتم الاسود دا
نرمين:لا اختاروا فضي
ياسين:بس دا هو الموضه
نرمين:الفضه احلي
خال ياسين:خلاص هات الاتنين
ياسين جاب الاتنين راح خالي قال هو انت تلبس الاتنين هاتي الفضه دي ياض
(وبعد ما جبنا الدهب رجعنا البيت قالوا لزمن العروسه تقعد مع العريس شويا دخلت وهي مكسوفه جدا )
ياسين:ازيك يالين عامله ايه
لين:الحمدالله انت عامل ايه
ياسين:الحمدالله ممكن اسالك سوال
لين:اتفضل
ياسين:هي في استخارة تصلي في اسبوع
لين باحراج :معلش بقا
ياسين:عادي انا بهزر معاكي انتي بتحبي انك تدرسي لغات
لين :اه جدا
ياسين:بتحبي ايه
لين:بحب اتعلم صيني و كوري تعرف أنا اسمي ايه الصيني
ياسين :ايه هو
لين:شاشي
ياسين:ههههههههههه خلاص انا مش هنده عليكي غير بالاسم دا شاشي
لين باحراج:اي الي أنا قولته دا
(ياسين فضل يضحك لين كتير لغايت أما خالي جيه)
خال ياسين:اي ياسين سبناك بما فيه الكفايه ولا انت لزقت بصراحة انت من حقك تلزق
لين باحراج:بعد اذنكم
خال:ياسين اتفضلي
(دخلت لين جوا عند البنات وقعدت معاهم راحت نرمين خدتها عشان ترقص معاها ورقصت وعدا اليوم علي خير)
تاني يوم لقت ياسين بعتلها رساله بيقول اذيك يالين عامله ايه أنا ياسين
لين:رضت عليه أنا الحمدالله انت عامل ايه معلش لسه شايفه الرساله دلوقتي عشان كنت في المدرسه
ياسين:أنا قولت كدا بردو طيب اكلمك بليل عشان انا حاليا في الشغل
لين:طيب ربنا معاك
ياسين:يارب ومعاكي
لين:امين يارب
ياسين:يلا سلام
لين:سلام
(لين قفلت التلفون وقعدة تذاكر جيه بليل باعتلها ياسين)
ياسين: اذيك يالين
لين :الحمدالله انت عامل ايه
ياسين: الحمدالله
لين: أما أنت فين كدا
ياسين:قاعد مع صحابي علي القهوة عشان في ماتش انهاردة قاعدين عشان نتفرج
لين:اه طيب خلاص اسيبك مع صحابك
ياسين:لاء عادي لسه الماتش مجاش
لين:عشان ما عملش دوشه ليك مع صحابك
ياسين:ملكيش دعوا أنا عايزك دتوشيني
لين:حاضر
ياسين:انتي عيد ميلادك امتي
لين:أنا عيد ميلادي في شهر ٩
ياسين:كام تسعه
لين:١٦
ياسين:أنا في شهر ٨
لين:بجد
ياسين:اه أنا برج الاسد
لين:وانا برج الميزان
(لين بتبص علي نفسها في المرايه لقيا نفسها بتضحك وبقها مش راضي يمسح الابتسامه الي عاليه بوقها وجعها بس مش قدرة تمسح الباسمه الي عاليه
اتكلموا شويا وبعدين قفله )
تاني يوم علي الابطال
(ليه راحت مدرستها و دروسها جات ذكرة وخلصت وسعدت مامتها في البيت وجيه الوقت انها تكلم ياسين هي محددة وقت تكلم معاه عشان متشغلش بالها عن المذاكرة )
ياسين:علي فكرة يالين انتي جميله اوي ولطيفه وانتي تتحبي علي طول
لين بكسوف:شكرا من زوق حضرتك
(قعدوا سألوا بعض هما بيحبوا ايه ايه ويكرهوا ايه لغايت أما لين قفلت عشان تصلي قيام الليل وتنام

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الفراق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى