روايات

رواية الم الرحيق الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سمية عبدالسلام

رواية الم الرحيق البارت الثاني والعشرون

رواية الم الرحيق الجزء الثاني والعشرون

رواية الم الرحيق
رواية الم الرحيق

رواية الم الرحيق الحلقة الثانية والعشرون

في الشركة
عمر دخل علي آدم المكتب.
آدم =يابني هما اخترعو الباب ليه مش عشان تخبط قبل ما تدخل.
عمر_حاضر المرة الجاية، بس قلي انا مش شايف نورا في واحدة تانية، انت طردتها؟
آدم =منتا لو مركز كنت عرفت انها كانت بتنقل اخبارنا او ال كنت عايزه تنقله لياسر الدسوقي، ده طبعاً غير انها السبب في ان رحيق تقع من علي السلم.
عمر_ازاي؟
آدم =كانت متفقة مع خدامة من الخدامين عندي في القصر، تحط الزيت على السلم.
عمر بخبث_وانت طردتها بس؟!
آدم =انت عارف ان قلبي حنين فاكتفيت بطردها ومختلش اي شركة تقبلها لو قدمت فيها.
عمر_ياحنين، بس كده معملتش حاجة تاني؟
آدم =لأ اتصلت بأهلها في الصعيد مهيا من الصعيد وهربانة منهم وعشان حظها حلو طلعت حامل من ياسر الدسوقي، انا قلت اعمل ال عليا وابلغ اهلها وهما حرين فيها يعملو ال عايزينه معاها.
عمر_صحبي وعارفك متسبش حد اذاك أبداً وسبحان الله عمرك ما وسخت ايدك.
آدم =اوسخ ايدي في ناس قذ*رة، بس مش انت عندك كلية اي جابك؟
عمر وهوا بيخبط علي راسه_ااخ نسيت جيبلك خبر يعني المفروض خبر حلو.
آدم =قول ياجلاب المصايب.
عمر بضحك_تشكر ياذوق، وكمل_الست الممرضة ال اسمها نعمة اتعالجت وخرجت من المستشفي امبارح ولما وتدتها المستشفي عطتها الكارت بتاعي يعني لو احتاجت حاجة.
آدم =اكيد انت مرحتش الكلية عشان تقلي حاجة كان ممكن تقلهالي في الفون.
عمر_لأ.. هيا برا وطالبة تشوفك.
آدم بستغراب=تشوفني انا؟
عمر_ايوة اكيد عايزة تشكرك علي ال عملته معاها.
آدم =طب خليها تدخل وامشي انت.
عمر_انا اصلا ماشي رايح الكلية.
______________~__________________~
في بيت عم مصطفي
كانت رحيق راحت عند ندى وسلمت علي عم ابراهيم ووردة وسابت ندى تلبس وطلعت شقتهم.
سنية بكدب_والله ليك واحشة يارحيق، البيت من غيرك كان مضلم.
رحيق=منور بوجودك ياخالتي.
سنية في نفسها_كتك داهية انتي وخالتك وبعدين قالت ببتسامة مزيفة_تشربي ايه ياحببتي.
رحيق=لأ دنا همشي علي الكلية انا بس جيت اسلم عليكم وهمشي.
مصطفي طلع عليهم وقال_رحيق الجنة!! عاملة ايه وجوزك عامل ايه؟
رحيق راحت عنده وحضنته=الحمدلله يابابا كويسين.
مصطفي_جوزك ده ابن حلال يارحيق وهوا ال هيعرف يحافظ عليك متزعلهوش منك يابنتي.
رحيق ببتسامة=حاضر يابابا، بس هيا فين البت شهد؟
سنيه_في اوضتها بتذاكر
رحيق =طب انا داخللها
سنية=طب مطوليش عندها عشان تعرف تزاكر
مصطفي بص لسنية وقالت_قصدي اقعدي براحتك ده البيت بيتك.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
شهد كانت قاعدة بتذاكر
الباب خبط ودخلت رحيق.
رحيق=ممكن ادخل يا دكتورة شهد؟
شهد بفرحة_رحيق!!!
بس بعد كده بينت ال لا مبالاه ورجعت بصت في الكتب.
رحيق بزعل طفولي=ايه ما وحشتكش ياشوشو وانا ال قلت هاجي وتاخدني بالحضن بس تلاقيك فرحانة عشان سايبة الاوضة تعملي فيها ال انتي عيزاه براحتك، وقالت بهزار=لأ مش كل الطير ال يتاكل لحمه.
هنا وشهد انفجرت في العياط، جريت عليها رحيق وحضنتها.
رحيق بقلق=مالك ياقلبي مالك ياشهد؟
شهد بعياط_هوا انا ال اخترت ان يكون شكلي وحش ولا اخترت ان لون بشرتي تبقا سودة، كل الناس باكرهني وبتقرف مني عشان شكلي وحش وحتي امس مش بتعمل حاجة غير انها تقارني بيك لحد ما كرهتني فيك،
مع انك الوحيدة ال بتقفي جمبي وبطبطي عليا.
بصت لرحيق والدموع مغرقة وشها_انا وحشة اوي يارحيق؟
رحيق خدتها في حضنها تاني وقالت=لأ ياقلب اختك، انتي مش وحشة احنا ال اتولدنا في مجتمع حط معيار للجمال والمخالف ليه ميبقاش جميل، ميعرفوش ان الاختلاف ده اكبر حاجة جميلة حصلت، ومفيش انسان وحش، ولما ربنا يقول في كتابه{ولقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم} نيجي احنا نقول علي شخص معين وحش.
عارفة الموضوع عامل ازاي؟ عامل زي مثلآ نجار صنع باب، بس الباب ده فيه عيب صغير فالناس تعايب علي الباب، الناس هنا مش بتعايب علي الباب بس، لأ بتعايب كمان علي ال صنعه وهوا النجار، ولله المثل الاعلي، احنا لما نقول علي فلان ده وحش احنا كده بنعايب علي صنع الله لينا والعياذ بالله.
والاهم من كلام الناس انتي شايفة نفسك ازاي؟ انتي لو شايفة نفسك حلوة الناس كلها هتشوفك كده ولو شايفة نفسك وحشة برضو هيشوفك كده، اختاري انتي عايزة الناس تشوفك ازاي؟
ربنا خلقنا مختلفين عن بعض وفي نفس الوقت مميزين، كل شخص ليه الضحكة الخاصة بيه او طريقة المشي، وحتى تعابير وشك.
حبي نفسك حبي كل حاجة فيك، ان الله لا ينظر الي اجسادكم ولا صوركم انما ينظر الي قلوبكم،
انتي ممكن بشرتك غامقة شوية بس قلبك ابيض من الحليب وفي ناس جميلة في الشكل بس قلبها اسود من كتر الحقد والكره مليه، صدقيني انتي اجمل بكتير من ناس جميلة من برا وفاضية من جوا.
ومتحوليش تغيري نفسك عشان خاطر حد ويوم ما تعملي كده اعمليه عشان خاطر نفسك وبس، فهماني ياشهد؟
شهد بعياط_فهماك،، متزعليش مني علي معاملتي الوحشة ليك يارحيق.
رحيق=ياعبيطة انتي اختي الصغيرة حد يزعل من اخته الصغيرة برضو
شهد_عمرك ماحسستيني اني اختك من الاب بس.
رحيق=لأن مفيش فرق اصلا.
شهد_بحبك؟
رحيق وهيا بتحضنها=وانا بموت فيك.
_خياااااانة.
…. لسه الحكاية مخلصتش….
ممكن يحصل حاجة مع رحيق في الكلية آدم ميخلاهاش تروح تاني؟
عمر هيعمل ايه مع ندى المرة دي؟
نعمة عايزة ايه من آدم؟
طبعا مش محتاجة اسأل مين ال دخلت علي شهد ورحيق وخضتهم؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الم الرحيق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى