روايات

رواية المريض والدكتوره المجنونه الفصل الأول 1 بقلم سندس عمر

موقع كتابك في سطور

رواية المريض والدكتوره المجنونه الفصل الأول 1 بقلم سندس عمر

رواية المريض والدكتوره المجنونه الجزء الأول

رواية المريض والدكتوره المجنونه البارت الأول

المريض والدكتوره المجنونه
المريض والدكتوره المجنونه

رواية المريض والدكتوره المجنونه الحلقة الأولى

قصتنا بتبدا.. في مستشفى الامرا*ض النفسيه،،،
ميار:-انا يا دكتور اللي همسك الحاله دي…!
دكتور عصام:-دي حاله خطيره يعني. مش هينفع يا ميار..
ميار:- لا انا همسكها”…
الدكتور:- ميار انا عارف انك عنديه و مجنونه بس صدقيني مش هينفع مش هتعرفي تتعملي معاه..”
ميار:- معاه..! هو شاب..؟”
الدكتور:- ايوا شاب اسمه سوفيان عمران*
ميار:- تمام يا دكتور انا عاوزه امسك الحاله بتاعته…
_________________
الدكتور:- متاكده…!
ميار:- ايوا..”
الدكتور:- “تمام يا ميار اتفضلي امضي انك هتستلمي الحاله”
*ميار مضدت انها هتستلم الحاله*
ميار:- _هيا الاوضه رقم كام يا دكتور_
الدكتور:- *رقم 103*
ميار:- _تمام يا دكتور_
الدكتور:- *ميار مش عايز جنان و مصايب فاهمه علشان انا عارفك*
ميار:- *انا.. دانا ملاك مش عايزك تقلق خالص*
الدكتور:- *ربنا يستر انا مش بقلق غير من الكلمه دي*
ميار:- _لا له.. تقلق_
*و خرجت من المكتب*
=وراحت علي اوضه سوفيان..
*ملك خبطت*
سوفيان:- *ادخل*
*ملك دخلت ، واتصدمت لما لقت شاب وسيم وبعضلات قدمها*
ملك:- _السلام عليكم_
سوفيان:- *وعليكم السلام*
__________________
ملك:- “انا الدكتوره ملك اللي هتمسك حالتك”
سوفيان:- *امم مش بطاله*
ملك باستغراب:- *ايه دا متحرم نفسك يلا انت.. انت مفكر نفسك رايح تشتري تيشرت*
سوفيان بص ليها بقرف وسكت…
ملك:- *المهم دلوقتي هو انت بقي ايه اللي مخليك تيجي هنا*…!
*سوفيان بص ليها بحزن وسكت*
ملك:- _علي فكره انت ممكن مش تعتبرني الدكتوره بتاعتك ممكن تعتبرني اختك وتحكيلي_
سوفيان:- *مستعده انك تسمعيني*
ملك:- “ايوا مستعده”
“وراحت جابت كرسي وقعدت جنبه”
ملك:- *احكي انا سمعاك*
*سوفيان خد نفس عميق وابتدا انه يتكلم*
سوفيان:- *انا كنت عايش مع والدي و والدتي في الفيلا بتاعتنا وعمي كان بيحقد علي بابا علشان بابا و عمي لمت ورثه بابا كبر الورث بتاعه وابتدا انه يفتح شركه ورا التانيه وجبلنا فيلا لان احنا قبلها كنا فقره جدا و عمي لما شاف بابا كبر الورث بتاعه وفتح شركات وجبلنا فيلا وبقي غني وهو مكنش عمل اي حاجه بالورث بتاعه صرفو وكان بيحقد علي بابا علشان كده بس بابا كان غيرو خالص بابا كان بيحبه جدا وكان بيقعد يقولو لو محتاج مساعده قولي بس مكناش نعرف ان عمي بيخطط لينا خطه شيطا*نيه من اسبوع بابا قالنا اننا هنخرج وفعلا قلنا البسو وخرجنا ركبنا العربيه انا وبابا وماما واختي اللي عندها 18 سنه وانا ماشين علي الطريق الرئسي لقينا شويه بلطجيه طلعو علينا ووقفو العربيه بتاعتنا نزلت من العربيه وطلعت المسد*س بتاعي بس ملحقتش اعمل اي حاجه لانهم كانه ضر*به علينا نا*ر وانا كمان ضر*بت نا*ر بس المسد*س بتاعي مكنش فيه غير طل*قتين بس خلصو حولت اني اضر*بهم بس كانه كتير جدا وضر*به علينا نا*ر وبابا وماما ما*ته واختي وقعت في الارض لما خدت طل*قه في رجلها وانا خد طل*قه في دراعي وسبونا و ماشيو وانا دخلت في حاله اكتئاب بعد ما روحنا المستشفى وابن عمي جي طلع تسريح بالد*فن لبابا وماما واختي في المستشفى وانا مش عارف اخرج واروح ليها*
ملك بصدمه من كل اللي حصل:- “طب ومين اللي عمل كده”
سوفيان:- *عمي*
ملك:- “ثواني انت بتقول ان ابن عمك جي طلع تسريح بالد*فن لباباك و مامتك”
سوفيان:- “ايوا ابن عمي دا صحبي جدا وزعل لما بابا وماما ما*ته لانه كان بيحبهم جدا بس ميعرفش ان ابوه هو السبب”
ملك:- *وانت عرفت منين اللي عمك هو اللي عمل كده انت بتقول ان بلطجيه طلعو عليكو*
سوفيان:- *مهو انا بعد ما وقعت في الارض وابتديت افقد الوعي شوفت عمي وهو راكب العربيه وبيبص علينا وبيضحك وبعد كده فقد الوعي*
ملك:- _بجد انا مصدقه ايه دا هو في ناس كده بجد_
سوفيان:- *واكتر من كده*
ملك:- _طب ومين اللي جابك هنا_….
سوفيان:- اسر ابن عمي لما لقاني حالتي النفسيه بقت وحشه جبني هنا وهو بيبقي مع اختي سارا في المستشفى…”
ملك:- *طب هتعمل ايه*
سوفيان:- *لا من نحيه هعمل فنا هعمل*
ملك:- _طب انا عادي اروح اشوف اختك_
سوفيان:- *بجد ممكن تعملي كده*
ملك:- “اه طبعا بس قولي اسم المستشفى”
.. سوفيان قالها علي اسم المستشفى.. وملك استاذنت ساعه وخرجت..
ووصلت المستشفى ووقفت الدكتور وسالت علي غرفه ساره بس لما سالت الدكتور اتصدمت صدمه كانها وقعت عليها زي الساعقه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المريض والدكتوره المجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى