روايات

رواية ليل الفصل الثاني 2 بقلم آلاء حجازي

رواية ليل الفصل الثاني 2 بقلم آلاء حجازي

رواية ليل الفصل الثاني 2

رواية ليل الفصل الثاني 2

رواية ليل
رواية ليل

رواية ليل الحلقة الثانية

 

بعتلها ماسج : موافق نتجوز يا تقي بس بشرط محدش يعرف

تقي: ايه؟ ازاي؟ لا طبعا ، اول جوازة ليا تكون بالشكل ده؟ لاا لاا لاا

مازن: معنديش حل تاني يا كده يا بلاش

تقي : لا لا استني بس يا مازن احنا بنتفاهم ، طب وانت مش عاوز حد يعرف ليه

مازن: عشان ليل ، انا لسه بحبها ومحبتش غيرها ومش عاوز اجرحها ، خايف تعرف

تقي: ومش بتجرحني انا كده؟

مازن: انتِ اللي بتجري ورا واحد متجوز وعنده بنت كمان

تقي: بتستغل حبي ليك يا مازن؟ وتعمل فيا كل ده؟

مازن: مش بعمل فيكي حاجه بس معنديش حلول تانيه

تقي : خلاص موافقة

          ****************

مازن : راح قعد مع مامته كام يوم

         ****************

*ف الشركة*

تقي : ها بقي يا مازن ، نبدأ نجهز نفسنا ومثلا اسبوع بالكتير كله هيكون جاهز واي حاجه تكون محتاجها قوللي

مازن : تمام يا حبيبتي

تقي: حبيبتك؟

مازن: طبعا كده حبيبتي وحياتي كلها كمان

انا خلصت شغلي وهمشي بقي

تقي: عشان تلحق تروح البيت للسينيورة؟؟

مازن : اه هنبدأ بقي الغيرة ، عموما يا ستي انا وليل بيننا مشكلة كده وقاعد عند ماما

تقي : لولولوليييي اخيراا ، بركة والله

مازن : لا مشكلة بسيطه وهتتحل باذن الله ، مش هيحصل اللي ف دماغك برضو ، يلا سلام

          ***************

مازن : الو يا تقي

تقي : خلاص كل حاجه جاهزة وزي ماتفقنا

مازن : خلاص يا حبيبتي هنسافر انهارده بعد الفجر ، انا هروح اجيب حاجاتي من البيت وهرجعلك

تقي: تمام مستنياك

     *********************

كلمت ليل وعرفتها اني جاي اخد حاجات وامشي

وصل مازن بالعربية تحت بيته ، قفل موبايله عشان تقي ماترنش تستعجله وليل تعرف حاجه

          *بيفتح باب الشقة*

هدوء تام وشقة نضيفه و موسيقي هادية وشموع علي السفرة وليل لابسة فستان ازرق وشعرها تسريحته مهندمة والاكل اللي بيحبه

ليل بهدوء : مازن انا أسفة

مازن : انا اللي اسف يا ليل اني بعدت

ليل بدموع : هونت عليك تسيبني الايام دي كلها؟

مازن : غصب عني ، ضغط من كل ناحية علي مشاكل ف الشغل كنت محتاج ابعد

ليل : تبعد عن ليل يا مازن؟

مازن : انا غلطان ، سامحيني والله كله هيرجع زي الاول واحسن متزعليش

ليل: لا مافيش يا حاجه يا مازن مش زعلانه والله ده احنا عيشنا مع بعض ٣ سنين وخطوبة قدهم يعني احنا عشرة ٦ سنين عمر ما حاجه قدرت تفرقنا لحظة

مازن : لا فيه شيطانه ااه قصدي شيطان فرقنا ايام كتير وكان هيفرقنا عمرنا كله بس ربنا سترها

ليل: يعني مش هتبعد تاني

مازن يُقبل يديها : ابدا ، انا رجعت ومش ناوي اروح تاني

ليل: تروح فين بقي؟

مازن: الشركة

ليل: والشركة مالها ؟؟

مازن : لا دي حكاية طويلة بقي ، تعالي نشوف الاكل اللي علي السفرة ده بيقول ايه؟

ليل: يلا ، عمالك بقي مكرونة بشاميل سخنة لسه طالعة من الفرن زي ما بتحبها وكفته مشوية مستوية اوي زي ما كل مرة تقولي عليها وسلطة طحينه عشان بتحب تاكلها من ايدي مش بتحب طحينة المطاعم اللي مالهاش طعم زي مابتقول…لا وايه بطاطس مقليه جنبهم انت بتحبها مع الكفته واه هجيبلك عصير البرتقال اللي بتحبه من التلاجة انا مجهزااه

مازن: حيلك…حيلك بس ايه ده كله؟ انتِ عاملة كل اللي بحبه

ليل: طبعا لازم اعملك كل الاكل اللي بتحبه عشان بحبك يلا بقي كُل الاكل سخن ، قبل ما يبرد انت مش بتحب المكرونة باااردة

مازن وهو يمسك ايديها : ياااه يا ليل ، قد ايه انا لو لفيت العالم كله مش هلاقي حد فاهمني ويحبني قدك

ليل: طبعا يا مازن ، انت نسيت ان من وقت ماتجوزنا وانت بترجع من الشغل تحكيلي يومك ب أدق تفاصيله وانا كمان كنت كده ، لحد بس ما زينة القمر نورتنا واحنا انشغلنا شوية عن بعض يعني اكتر من سنة بس ده كله عشان عيونها ربنا يحميهالنا ، بس محلولة انا دايما سمعاك يا مازن

مازن بدموع وهو يتذكر حبه الشديد لليل وتفاهمهم وترابطهم ويتذكر وعده ل تقي ، وهو فيه حيرة شديدة

ليل برقة : هاا احكيلي يا مازن ايه اللي حصل ف شغلك ومخليك متضايق اوي كده

بدأ مازن يحكي مشاكل الشركة بإستثناء قصة تقي

ليل بتطبطب عليه : متقلقش كله هيكون بخير انا جنبك دايما

مازن : يارب يا ليلي

ليل: بحب اسم ليلي ده وحشني

مازن: بس انتِ وحشتيني اكتر

      *تاني يوم الضهر*

بيفتح مازن فونه…لقي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ليل)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى