روايات

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم عادل عبدالله

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الجزء الخامس عشر

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني البارت الخامس عشر

رواية المتعة الحرام الجزء الثاني الحلقة الخامسة عشر

الضابط : يعني التحريات اثبتت انك يوم اختفاء مراتك خرجت من الشركة الصبح قبل الساعه ١١ الصبح وده نفس توقيت اختفائها تقريبا ورجعت تاني للشركة بعدها بحوالي ساعتين !!!
سامي : انا مش فاكر بالظبط اي اللي حصل في اليوم ده ، لكن هو ده معناه اني اعرف مكانها فين ؟؟؟!!!!
الضابط : يا استاذ سامي يوم اختفاء مراتك انت خرجت من شغلك وخلال الساعتين شوفت مراتك بعيد عن البيت علشان تبعد الشبهة عن نفسك وقتلتها ورجعت تاني لشغلك ، ودلوقتي انت لازم تعترف وتقول اللي حصل بالظبط وعملت اي في جثتها ؟؟
سامي : ومين اللي قال لحضرتك انها اتقتلت علشان تسألني عن جثتها ؟؟؟
الضابط : طيب هي فين ؟؟؟
سامي : وانا هعرف منين يا فندم !!! اذا كنت انا اول واكتر واحد بدور عليها علشان ولادي !!!
الضابط : مفيش فايدة من كل محاولات التضليل دي ، كل الادلة ضدك ، والجريمة ثابتة عليك .
سامي : جريمة اي يا فندم ؟ هي فين الجريمة اصلا ؟؟
الضابط : مهما تحاول تضللنا خلاص مش هتعرف ، كل الادلة بتقول انك انت الوحيد اللي تعرف سهام فين وحصلها اي !!! ياريت تتكلم وتعترف بسرعة وده هيبقي في مصلحتك اكيد ، انما لو انكرت دلوقتي فمسيرك بردو هتعترف بكل حاجة بعد ساعة او بعد عشرة اوبعد يوم او حتي اسبوع !!! انا وانت مش هنخرج من المكتب ده الا لما تقول كل اللي حصل ، حتي لو قعدنا هنا شهر .
سامي : يا فندم انا من اول يوم وانا بقول الحقيقة ومش كدبت في ولا كلمة .
الضابط : احنا عرفنا عن طريق تحرياتنا انك خرجت من شغلك يوم اختفائها ورجعت تاني يبقي النتيجة الحتمية انك لك علاقة باختفائها يبقي لازم تثبت العكس انك مش خرجت من شغلك او تقول خرجت روحت فين ورجعت تاني لو كنت مش قابلتها !!
سامي : انا احيانا فعلا بخرج من الشغل وبرجع تاني بس ده غالبا بتكون مأموريات خاصة بالشغل .
الضابط : طيب افتكر اليوم ده خرجت ولا لأ وكنت فين بالظبط .
سامي : يا فندم الكلام ده من اكتر من ٢٠ يوم مش هقدر افتكر بالظبط لكن حضرتك ممكن تتأكد من الشركة نفسها لأن اي دخول او خروج من الشركة والمأموريات بتتسجل في الدفاتر .
الضابط : طيب يا سامي هتفضل معانا يوم او اتتين لغاية ما نعمل استعلاماتنا لكن اوعدك لو كنت بتكدب هيكون عقابك عسير .
سامي : اكيد يا فندم اللي اسمه وائل ده اما انه خطفها او ان قتلها .
الضابط : للأسف التحريات والكاميرات اللي قدام بيته اثبتت انه مش خرج من بيته في اليوم ده الا بعد الساعة ٣ قرب العصر .
سامي : طيب الكاميرات دي مش وضحت اذا كانت سهام راحت بيته اليوم ده ولا لأ ؟؟
الضابط ” بنظرة تعجب ” : انت للدرجادي بتشك فيها ؟؟!!!
سامي : والله انا دلوقتي وبعد غيابها ده كله ممكن اشك في اي حاجة من اي حد .
الضابط : لا يا استاذ سامي ، زوجتك مش دخلت بيته في اليوم ده خالص .
سامي : حضرتك عايز تقول ان وائل ده برئ ؟؟
الضابط : هو فعلا بالنسبة لأختفاء مراتك برئ ومش له اي علاقه باختفائها الغامض ده .
سامي : وانا يا فندم اقسم بالله برئ ومعرفش عن سهام اي حاجة من اخر مرة شوفتها فيها قبل ما انزل اروح شغلي .
الضابط : انا عايز اصدقك لكن لازم يكون قدامي أدله علي برائتك والا هتفضل هنا لحد ما نعرف الحقيقة .
سامي : وانا ذنبي اي يا فندم في البهدلة دي ؟؟ خرجني من هنا ولو ثبت عليا حاجة اقبض عليا وعاقبني وابقي ساعتها اعدمني .
الضابط : لولا بلاغ اخو مراتك واتهامه لك كنت خرجتك ، لكن ما دام فيه بلاغ واتهام لك مش هقدر اخرجك طول ما فيه شبهات حولك ، لكن لأني شايفك راجل محترم لحد دلوقتي ممكن مش ادخلك الحجز وتقعد في اي مكتب مؤقتا لما نشوف صدق كلامك او كدبه .
سامي : طيب بالله عليك تحاول تتأكد من الشغل في اقرب وقت علشان انا مش وش بهدلة بالشكل ده ابدا .
استمر سامي في احد المكاتب حتي الصباح ومغادرة الضابط للقسم .
جاء بعده ضابط اخر وتعجب من وجوده في احد المكاتب وعندما علم منه بسبب وجوده بالقسم أمر العساكر بايداعه في الحجز !!!
ظل سامي يصيح ويصرخ بأنه برئ طوال الوقت حتي اصيب بالاجهاد حتي جلس بين المحبوسين !!!
وبعد ساعات قليلة تم اخراجه من الحجز لمكتب الضابط .
الضابط : معلش يا استاذ سامي حضرتك تقدر تتفضل تمشي .
سامي : بجد ؟؟
الضابط : ايوه خلاص احنا اتأكدنا انك برئ ومش لك علاقة بأختفاء زوجتك .
سامي : ممكن اعرف اتأكدتوا ازاي ؟
الضابط : ده شغلنا بقي ، وعلي العموم احنا عرفنا انك خرجت من شغلك وروحت البنك تصرف فلوس للشركة ورجعت تاني للشركة بعد ساعتين وده واضح في كاميرات الشركة وكاميرات البنك كمان ، وده معناه انك بعيد نهائيا عن اي شبهة بأختفاء سهام زوجتك .
سامي : ارجوك يا فندم انا مش وش البهدلة دي ، ياريت تكون اخر مرة .
الضابط : فعلا دي اخر مرة هنحقق معاك لأنك فعلا برئ وبأذن الله في القريب العاجل نوصل لمكان سهام زوجتك .
سامي : ان شاء الله .
نزل سامي من قسم الشرطة وهو في قمة الاجهاد نتيجة الجهد العصبي وقلة النوم ، وذهب سريعا الي منزله وقبل ان يستلقي لينام بلحظات اتصلت به عايدة
عايدة : كنت فين من البارح تليفونك مقفول ليه ؟
سامي : كنت بايت في القسم .
عايدة : تاني ؟!!
سامي : ايوه .
عايدة : ليه يا سامي ؟ في حاجة حصلت تاني ؟
سامي : كانوا شاكين فيا اني انا سبب اختفاء سهام .
عايدة : وبعدين ؟ بقلمي/ عادل عبد الله
سامي : اتأكدوا أني برئ .
عايدة : ازاي ؟
سامي : هبقي احكيلك لما انام واصحي لأني بصراحة تعبان اوي ومش نمت من يومين .
عايدة : طيب يا سامي نام وارتاح ولما تصحي كلمني .
استيقظ سامي مساء علي صوت الموبايل !!
نظر سامي في موبايله وكان المتصل صلاح !!!
تعجب سامي من اتصال صلاح به وعندما انتهت الرنة وجد ان صلاح اتصل به اكتر من ٥ مرات !!!
اتصل سامي بصلاح ليعرف سبب الاتصالات العديدة المتكررة .
سامي : ايوه يا صلاح ، معلش كنت نايم .
صلاح : معلش يا سامي عايزك ضروري دلوقتي .
سامي : معلش يا سامي نتقابل بكره علشان تعبان اوي ومنمتش اكتر من ٤ ساعات من يومين .
صلاح : مش هينفع استني لبكره لازم اقابلك حالا .
سامي : طيب تعالي الببت لأني مش قادر اقوم وانزل دلوقتي .
صلاح : طيب انا مسافة السكة هكون عندك .
قفل سامي مع صلاح وبعدها اتصل مباشرة بعايدة
سامي : تخيلي مين اتصل بيا دلوقتي ؟
عايدة : مين يا تري ؟
سامي : صلاح .
عايدة : صلاح !!!!! ده عايز منك اي ده ؟؟
سامي : مش عارف ، انا صحيت علي رنات الموبايل كان اتصل بيا اكتر من ٥ مرات ، ولما كلمته قالي انه عايزني ضروري ، حاولت أجل مقابلته لبكره علشان تعبان لكنه قالي انه لازم يقابلني النهاردة !!!!
عايدة : غريبة اوي !!! هو اخر مرة اتكلمتوا فيها امتي ؟
سامي : يوم ما طلقك .
عايدة : بص يا سامي سيبك منه علشان ممكن يكون عايزك في حاجة تافهة .نام انت وارتاح وابقي كلمه بكرة الصبح .
سامي : مش هينفع ، ده بيكلمني عامل زي المجنون !!
عايدة : خلاص شوفه عايز منك اي .
سامي : هو هيجي عندي هنا كمان شوية ولما ينزل هكلمك .
عايدة : اوكي .
سامي : ولا هتكوني نمتي ؟
عايدة : لا مش هنام ، هستني اكلمك .
بعد حوالي نص ساعة صلاح وصل وبمجرد ما سامي فتح الباب صلاح دخل جري وقاله …

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المتعة الحرام الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى