روايات

رواية المارد العاشق الفصل الثاني 2 بقلم دينا التونسي

رواية المارد العاشق الفصل الثاني 2 بقلم دينا التونسي

رواية المارد العاشق الجزء الثاني

رواية المارد العاشق البارت الثاني

رواية المارد العاشق الحلقة الثانية

فجأه لقيت المايه جات علي وشي ولقيتني بقول بغرق بغرق فوقت لقيت اخويا جنبي بكبايه مايه وعمال يضحك قومت قعدت اجري وهو بيجري ويضحك لحد ما ماما قابلتني
ماما:ايه يا بنتي كل دا نوم
رديت:مش شايفه ابنك عمل ايه
ماما بضحك :منا اللي قولتله علشان مكنتيش هتصحي لو السنه الجايه
رديت :كده يا ماما
ماما:أنا هروح اجهز الفطار وانتي فوقي كده وصلي
رديت :حاضر
ماما مشيت وانا لسه حاسه اني في قلب الحلم
سميت بسم الله وقولت في سري : ايه الاحلام دي مش عيب
ودخلت اتوضيت
______________
يعني برضو يا ماما مصممه تفضلي في الشقه دي
مامت يوسف:منتا عارف يا يوسف الشقه دي غاليه عندي ازاي هتفضل من ريحه ابوك وايامنا كلها كانت فيها
رد : أنا بس كنت عاوزه تحت عيني علطول انتي عارفه اني ااوقات كتير بتأخر في الشركه ومش ببقا عارف اجي هنا كنت عاوزك تحت رعايتي دايما يا امي
ردت الام بحنان:انتا عارف أنتا بالنسبالي ايه يا يوسف ربنا يرضيك ويرضا عنك انا برضو عند قراري ومتحاولشي علشان مش مقتنعه
رد بضحك :إذا كان كده ماشي ياست الكل
الام بغمزه:فهمتك
رد عليها بمشاكسهه:الفاهم😂
قالت الأم:انتا عارف شهد دي بنت حلال وانا مش هتلاقي احسن منها ليك
رد عليها :أنا عارف والله بس انا خايف يكون في حياتها حد بعد السنين اللي قضيتها برا دي يا ترا هتفتكرني بس هي شافتني امبارح ومحستشي أنها عرفت انا مين كمان أيامها كنا لسه اطفال يعني
ردت الام :سيبها لله
قام يوسف باس راسها وقال: ونعم بالله يا ست الكل
رن الفون بصيت فيه :التنح الكبير😂😂
ردت الام :كريم
قال :هو فيه غيره
رد على الفون :ايوه يا زفت فيه ايه
كريم يقلد صوت انوثي:اه يا قاسي كل دا ومتتصلشي بيا تطمني
ضحك يوسف بصوت عالي :بطل يابني حركاتك دي عاوز ايه
رد كريم :من لقا صحابه بقا يا استاذ يوسف زمانك دلوقت طنط مغذياك من اكلها اللي مفيش منه وانا معدتي نشفت من الاكل برا
رد يوسف :حتي دي عينك فيها أنا مصدقت جئت بعد رحله الشغل اللي قضيناها
ردت ام يوسف بحنان :تعالي يا حبيبي اتغدي معانا
رد كريم :بجد
قال يوسف :ايه اللي بجد يا مفجوع انتا 😂
ردت الام :اسكت يا يوسف لحسن يزعل تعالي يا حبيبي اتغدي معانا هعملك كل اللي نفسك فيه
رد كريم بسرعه :فوريره يا طنط واكون عندك
وقفل في وش يوسف
يوسف وهو بيبص للفون بصدمه وضحك :طول عمرك هتفضل كده
ردت الام بحنان :,كفايه أنه يتيم يا يوسف هاته كل ما تيجي يا حبيبي
باس يوسف رأسها وقال :ربنا يخليكي لينا
______________
في الجانب الآخر عند براءه اللي سمعت المكالمه
كريم جاي:وحطت ايديها علي قلبها وهو بيدق بسرعه
افتكرت
Flashback
ابيه كريم
كريم بحنان :عيون أبيه كريم
قالت : ممكن تفهمني المسأله دي
قالها :بس كده دانتي تؤمري
فضل يشرح في المسأله وهي مركزه لحد ما خلص وكان قريب منها اووي قالها تعرفي يا براء
ردت بسرعه :أبيه هو انتا ليه بتقولي براء أنا براءه
قالها :بس انا بحب براء اكتر
ردت بكسوف :ماشي يا أبيه اللي تشوفه
قرب منها اكتر وهي اتوترت من قربه همس قدام شفايفها وقال:ممكن تبطلي تقوليلي أبيه
هي بتوتر:ليه يا أبيه
لو مبطلتيش هعمل حركه هندم عليها دلوقت
ردت :بس يا الا
كان بلع باقي كلامها باسها جامد وهي مستسلمه ليه وبتحاول تبعده بضعف لحد ما هو حس دموعها بعد عنها بسرعه ومشي
Endflashback
براءه في نفسها :أنا لسه فاكره اللي انتا عملته زمان يمكن زمان مكنتش فاهمه ايه اللي حصل لكن دلوقت انتا مشوفتش الدكتوره براءه القاضي هتعمل فيك ايه
بس ليه كل ما افتكر قربه احس اني قلبه بيدق بسرعه يا ترا شكلك بقا عامل ازاي عمري ما انسا انك اتعديت علي حرمه بيت صاحبك علشان كده كنت جبان ومش عاوز توريني وشك كل الفتره دي
________________
عند كريم
بقالي عشر سنين بحاول انسا اللي عملته معاكي يا براء
بس ضميري بيأنبني مش عارف انا قلبي لسه بيحبك اووي وبيحب قربك أنا وبيضعف قصاده ياترا اتغيرتي عن زمان ولا لسه زي ما انتي كل دا قولته لنفسي وانا ماشي في طريقي لبيتهم اللي حافظه عن ظهر قلب واللي ساكن فيه حبيبه عمري
______
عند صاحبتا قاعده مبهدله الدنيا جنبها فشار ولب وكل اللي في التلاجه جنبها عند التليفزيون
الام بصدمه:ايه يا شهد يا بنت المفجوعه دا
ردت :ااقعدي بس يا ماما ومسحت حبت لب من جنبها تعالي ااقعدي هنا
الام بصدمه اكبر:ااقعد دا انتي يومك زي وشك
قومي
قومت وانا بتكلم:ايه يا ماما بس حصل ايه
الام :يعني اروح السوق خمس دقائق اجي الاقي الدنيا متبهدله كده
اللي في عمرك فاتحين بيوت تقدري تقولي هتفتحي بيت ازاي
ردت :بالمفتاح يا ماما سهله ايه
الام بغضب : يا برود اعصابك يا شيخه انتي شكلك وحشك ابو ورده
ردت بفزع وضحك:لاء يا سوسو الا ابو ورده وطلعت تجري
الام حدفت الشبشب
بنتنا شقطته😂😂😂😂
قالت :والله يا ماما استهدي بالله بس انتي مش عارفه قيمتي
ردت الام :اشوفك شايله كل دا في ثواني الدنيا تكون بتلمع
ردت شهد :دا عيوني يا ماما
الام :صبرني يا ربي
ردت :ادعيلي كويس يا ماما
شغلت عصام صاصا وقعدت اروق
نديت علي ماما :ماما ماما
الام بغضب :وطي الزفت دا
رديت :دا صاصا يا ماما وبعدين أنا نويت اريحك مني وكده وقولت طالما خلصت كليه يا بخت من زار وخفف
الام :ايه هتوافقي علي ابن ام حسين
رديت :ام حسين مين يا ماما وبعدين أنا اتجوز حسين برضو ترضيهالي
الام :ماله حسين ياعين امك
رديت :ملوش يا ماما بس انا نويت ادور علي شغل
الام:اعملي اللي يريحك أنا مش هجبرك علي الجواز
شهد :ايوه كده تعجبيني يا سوسو
____________
في بيت يوسف
الباب بيخبط
يا يوسف
رد يوسف :حاضر يا ماما
فتح يوسف لكريم وحضنه وقال:منور يا صاحبي
كريم :البيت منور بوجودك وبيحط ايده علي بطن يوسف وبيقول بضحك:واضح أن خالتي مغذياك
يوسف :اهو عينك دي اللي موديانا في داهيه
دخلوا وكريم في نفسه :لسه فاكر البيت وكل حاجه يارب اشوفك يا براء
الام دخلت بترحيب:ازيك يابني عامل ايه
كريم بأدب:الحمد لله والله ياخالتي عامله ايه انتي
ردت الام :حلوه بوجودكم علطول يابني
رد:يارب علطول تبقي بخير قعدنا نتكلم
الام :مش يلا بقا يا يوسف علشان تأكلوا
كريم :ايوه مش يلا يا يوسف
يوسف بضحك:يلا يخويا
الام :براءه يا براءه
براءه سمعت اسمها بيتنده برا قلبها قعد يدق جامد حطت ايديها علي قلبها وقالت :لاء انتا تهدالي كده
ردت :ايوه يا ماما جايه
كريم اول ما سمع صوتها فضلت عينه تدور عليها
براءه طلعت ولسه بتقول ايوه يا ماما لقت!!!!!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المارد العاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى