روايات

رواية اللقاء الاول الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسملة أشرف

رواية اللقاء الاول الفصل الثالث عشر 13 بقلم بسملة أشرف

رواية اللقاء الاول الجزء الثالث عشر

رواية اللقاء الاول البارت الثالث عشر

رواية اللقاء الاول الحلقة الثالثة عشر

_ايه ده انتو تعرفوا بعض؟!
والد فيولا: دي احلام بنت اخويا
احلام بقلق: هو حضرتك هنا ليه اقصد جيت ازاي؟
والد فيولا: انا اللي المفروض اسأل السؤال ده، وبعدين فين فيولا؟ هيا مش كانت معاكي؟
احلام بتهتهـ ف الكلام: ايوه.. اصل..
والد فيولا: اصل ايه؟
احمد بص لوالد فيولا و والدة ادم: انا هفهمكم علي كل حاجه بس انت اقعد يا عمي.
حكيت لوالدة ادم و فيولا علي كل حاجه وطبعا دي كانت صدمه لاحلام هيا مكنتش عارفه هتقول ايه لعمها وتجبهالو ازاي وانا طبعا حكيتلهم علي كل حاجه وعلي مكان ادم وفيولا وانهم دلوقتي محبوسين في المكتبه ومش عارفين نخرجهم من هناك.. بس اللي فاجئني ان والد فيولا كان عارف هو والدة ادم طنط اعتماد علي كل حاجه وكانوا عارفين قصة الكتاب وقصة المكتبه وانها كانت مستشفى امراض عقليه… والد فيولا مكنش مستحمل الخبر وكان باين علي وشه و ان في مصيبه اكيد و جايه في الطريق..
والد فيولا بحسره: بنتي! هاتولي بنتي
احلام: اهدي بس ياعمي هيا اكيد كويسه اطمن
والد فيولا: اطمن ايه بس يابنتي! ياحبيبتي يابنتي
والدة ادم منهاره: ليه بس كده ياربي ازاي بس ده حصل.. ليه تعمل كده يا ادم
والد فيولا بص لوالدة ادم: الكتاب متحرقش يا اعتماد متحرقش
احمد: انتو هتفضلو تعيطو كده ده بدل متساعدونا ونروح نخرجهم من هناك..
والد فيولا: الوقت عدا يابني…
احلام: لا معداش.. فيولا كانت بتقولي ان ادم لما كان بيقرأ ليها الكتاب ان المكتبه بترجع لوضعها الساعه١٢وبتختفي الساعه ٧
والدة ادم بصدمه: هو ادم فتح الكتاب!
احلام: ايوه ليه؟
احمد: ايه المشكله ف انه يفتح الكتاب؟
والد فيولا: استني بس يا اعتماد.. انتو مش قولتو انكم روحتو انتو الظابط وملقتوش المكتبه ف المكان اللي كنتوا فيه؟
احمد: اايوه
والد فيولا : يبقي المكتبه عمرها مهترجع!
احلام: يعني ايه!
__
/////في المكتبه//////
ادم: طريقة ايه؟
فيولا: اننا نقرأ التعويذه دي
ادم: مينفعش كده بنعرض نفسنا للخطر.. ممكن منرجعش
فيولا: مهو مفيش طريقه نخرج بيها من هنا غير الطريقه دي
ادم مسك ايد فيولا وقالها: احنا لازم نخرج من هنا
ادم شدها ولسه بيحاولو يخرجوا من المكان شخص جه وقاطعهم..المجهول بسخرية: ما لسه بدري خليكم معانا شويه
ادم وفيولا لفو ضهرهم علي صوت الشخص ده
ادم: انت مين وعاوز ايه؟
المجهول: اما مين ده هتعرفوه بعدين عايز ايه ده بقا اكيد لازم اقولوهلكم مش كده (ضحك بسخريه) بهزر بهزر انا بحب افرفش علي ضيوفي (بيبص لفيولا) مش كده ولا ايه يا فيولا!
ادم بعصبيه: بُصلي انا وكلمني عاوز ايه وبعدين انت دخلت هنا ازاي؟
مجهول: انا جاي اخد حاجه بتاعتي.. تقدر تقول نسيتها عندكم(ببرود) اما انا دخلت هنا ازاي فـ مش هقولك دخلت هنا ازاي(بسخريه)
فيولا: حاجة ايه اللي بتاعتك وتطلع ايه بقا
المجهول بيبص للشنطه اللي مع ادم: الكتاب! جاي اخد الكتاب
ادم: بس الكتاب ده مش بتاعك
المجهول ضحك هيستيري بارد ونظره صاخبه: باباك اللي اداهولك مش كده!
ادم: وانت عرفت منين
المجهول: انا اعرف عنكم حاجات كتير اوي انتو متعرفوهاش.. المجهول قرب علي ادم ومد ايده… سيجاره؟!
ادم: مبدخنش
االمجهول: الكتاب ده بقا ابوك سرقو مني وطبعا ردوا الامانه الي اهلها.. بص لفيولا بخبث.. مش كده ولا ايه ياقطتي
ادم مسكه من لياقة القميص وقاله: ملكش دعوه بيها انت فاهم!
المجهول بيشيل ايد ادم ببرود: حيلك حيلك متخفش عليها…محدش من اللي موجودين هنا هيأذيها (تهديد)
ادم بغضب: محدش يقدر يلمسها طول منا موجود
المجهول باستفزاز: طب ولو مش موجود؟
فيولا: اوعي تفتكر ان تهديداتك دي هتخوفنا.. يؤسفني اقول انك بتلعب مع الاشخاص الغلط
ادم بيبص لفيولا وكأنه سيم مابينهم: لو عاوز الكتاب خده بنفسك.. ادم بصوت هادي… اجري
فيولا بتنهج: هنفضل نجري كده كتير
ادم: مفيش طريقه غير دي
فيولا بصت لقت علي ايدها اليمين باب..: تعالا ندخل هنا
ادم كان ماسك الأوكره بتاعت الباب وبيحاول يفتحه : الباب مبيفتحش
فيولا بتبص وراها بتشوفهم جم ولالا: حاول تاني
ادم عمال يحاول وبيزق الباب….
فيولا لمحتهم من بعيد: ادم بسرعه…
ادم كسر القفل وفتح الباب ف اخر لحظه قبل ميشوفوهم وقفلو الباب وراحو وقفوا ورا دولاب كتب كان ف الاوضه وكتمو نفسهم عشان ميطلعوش صوت ويتمسكوا.. الشخص ده والحراس دخلو الاوضه دي بس مخدوش بالهم منهم وخرجوا..
فيولا كانت بتنهج من كتر الجري: الحمدلله قدرنا نفلت منهم
ادم: ف اخر لحظه
فيولا: المكتبه دي ليها ابواب كتير اوي مكنتش متوقعة ده بصراحه
ادم: الشخص ده وراه حاجه ليه عاوز الكتاب؟
فيولا: اكيد الكتاب ده وراه حاجه
ادم: مطلعناش لوحدنا ف المكان
فيولا بتمد ايديها لادم : هات الكتاب
ادم فتح الشنطه وخرج الكتاب واداه لفيولا
فيولا مسكت وبتقلب ف الصفح: احنا وقفنا فين
ادم خد الكتاب وجاب اخر صفحه كانو واقفين فيها وبدأ يقرأ

يتبع…

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللقاء الاول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى