روايات

رواية القصر الهادي الفصل السادس 6 بقلم دينا عماد

رواية القصر الهادي الفصل السادس 6 بقلم دينا عماد

رواية القصر الهادي الجزء السادس

رواية القصر الهادي البارت السادس

رواية القصر الهادي الحلقة السادسة

رجعوا مريم وسامى للبيت متأخروش كتير فى الرجوع
اول ما دخلوا البيت
فاطمة”فين ملك”
وارتبكوا سامى ومريم من السؤال… بصوا لبعض بقلق
سامى”هى مرضيتش تيجى معانا… ورجعت”
مريم”رجعت من بدرى”
وصرخت فاطمة
“بنننننننننننننننننننننننتى”
وساد جو من التوتر والقلق والرعب والفزع
سعد”وانت ازاى تسيبها ترجع لوحدها”
سامى”والله قلتلها اوصلك وهى قالت هتعرف لوحدها”
مريم”كنا قريبيبن من البيت”
منير”انا هروح ادور عليها يمكن تاهت”
ام سامى”حتى لو تاهت الف مين هيدلها ع البيت لو سألت… متخافوش”
سامى قال وهو خارج”انا رايح ادور عليها بالعربية”
منير”انا جاى معاك”
خرجوا وخرج سعد معاهم
فاطمة بتعيط بانهيار ومريم هى كمان بتعيط
تفكير مريم وفاطمة فى نفس الاتجاه
حصلها حاجة من الحاجات الغريبة اللى فى البلد
فات حوالى 10 دقايق فاتوا كأنهم 10 ساعات
لقوا الباب بيتفتح… وداخلة سامية
ومعاها ملك
مريم”ملك… ملك اهى ياماما”
ملك وسامية مستغربين من الاستقبال ده
والخضة والتوتر اللى كل الموجودين فيها
وسألوا الاتنين
“فى ايه”
فاطمة”كنتى فين حرام عليكى… انا كنت هموت”
ملك”بعد الشر عليكى ياماما.. انا كنت راجعة قابلت سامية خارجة من البيت قالت انها رايحة بيتها تجيب حاجات وراجعة على طول فروحت معاها… هو احنا اتأخرنا؟؟”
مريم”مش موضوع تأخير… احنا قلقنا ”
ملك”انا فعلا نسيت اتصل بيكم اعرفكم… انا اسفة”
ام سامى”وانتى مش المفروض تقولى قبل ما تاخديها”
سامية”ياماما والله مااعرف انهم هيقلقوا كده… حقك عليا يا مرات عمى”
راحت سامية ناحية فاطمة وباست راسها
فاطمة”الحمدلله انها رجعت بالسلامة… كلمى باباكى يامريم يرجع”
واتصلت مريم بمنير
“الشبكة وحشة برضه ياماما”
سامية”تعالى نطلع فوق الشبكة بتبقى كويسة ساعات من شباك اوضة سامى”
فاطمة”اطلعى يامريم طمنيهم”
طلعت مريم مع سامية… وفتحت اوضة سامى
دخلت مريم الاوضة… لفتت نظرها انها اوضة متبانش انها فى قرية فى الفلاحين
اوضة شيك … فيها مكتب وعليه لاب توب ومكتبة كبيرة منظمة وفيها كتب فى كل الفروع
ده اللى لمحته من تقسيم المكتبة المكتوب على رفوفها
وقفت مريم عند الشباك… واتصلت بمنير
“الو… ايوه يابابا ملك رجعت… كويسة والله … لما رجعت قابلت سامية وهى خارجة راحت معاها ورجعوا… مع السلامة”
خلصت مريم… وخرجت من الاوضة مع سامية
بعد ما حست ان وجودها فى اوضة سامى قربها منه
وهما خارجين… سمعوا صوت من اوضة تانية
“ده جدى صحا … هروح اشوفه وكويس انه صحا وانتوا هنا علشان كان عايز يشوف عمى منير”
بصت مريم فى ساعتها…كانت 4وربع
سرحت … ياترى لسه قد ايه ويمشوا من البلد قبل المغرب
“انا هنزل لماما”
“طيب”
نزلت مريم لمامتها… ودخلت سامية لجدها
بعد 5 دقايق وصل منير وسامى وسعد
سامية قالت لسعد ان جدها صاحى وواعى وبيسأل عليهم
طلع سعد ومنير للجد… وبعد شوية نادوا على فاطمة والبنات
الوقت بيمر بسرعة… والتوتر بيزيد
فاطمة وبناتها خايفين ييجى الليل وهما لسه فى البلد
لما وصلت الساعة 5الا ربع… قامت فاطمة تسلم على كل الموجودين وده كان بمثابة قرار انها بتنهى الزيارة فى الوقت ده بالظبط وتحاول تنقذ ما يمكن انقاذه بالخروج من البلد قبل المغرب ودخول الليل
وبعد محاولات فاشلة من سعد ومراته بدعوتهم للمبيت
خرجوا فاطمة ومنير وملك ومريم من البيت وركبوا عربيتهم
والكل بيودعهم من على باب البيت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القصر الهادي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!