روايات

رواية القدر الفصل الثالث 3 بقلم أمنية يوسف

رواية القدر الفصل الثالث 3 بقلم أمنية يوسف

رواية القدر الجزء الثالث

رواية القدر البارت الثالث

رواية القدر
رواية القدر

رواية القدر الحلقة الثالثة

_وقفنا لما اليأس قال “إيثار انا متجوز ومعايا طفلين”
إيثار بصتله بصدمه وقالت”يعني ايه انا هبقى زوجه تاني وهخر’ب بيت واحده ست زيي انت ازاي اصلا جالك عين تتقدملي؟!”
اليأس بهدوء “اولا اهدي هي مش مصريه وانا سايبها من زمان بس لسه مطلقتهاش لكن مش عايشين في بيت واحد”
إيثار بعصبيه”بس مسيرك ترجع لمراتك وبيتك وعيالك”
اليأس بهدوء “اهديي اولا هي منفتحه يعني مش زي تقاليدنا هنا ودا اللي خلاني اسيبها، هي كمان اللي بتعمل مشاكل عشان نسيب بعض لدرجه انها تنازلت عن الاولاد”
إيثار “يعني انت بتحبها ومش عايز تسيبها ولا ايه”
اليأس بنظره لم تفهمها إيثار”انا محبتش غير واحده في حياتي حتى قبل ما اتجوز نزلت عشان افاتحها في الموضوع لقيتها بتحب واحد تاني فسافرت واتجوزت”
للحظه إيثار حست ان الكلام عليها بس نفضت الافكار دي من دماغها وقالت”طيب احنا مفيش حاجه بينا نتجوز ليه”
اليأس بهدوء”هو لازم الحب يدخل ما بينا علطول، فيه حاجات اهم من الحب زي الامان، الثقه، الموده والرحمه والحب هيجي مع العشره”
إيثار فكرت في كلامه ولقت انه عنده حق هي جربت حظها في الحب ومخدتش غير تضييع الوقت والعمر عدا بيها وهي مش حاسه..
اليأس “ايه سرحتي في ايه؟”

 

إيثار قامت وقالت بهدوء” ردي هيوصلك مع ماما بس الاهم تحل مشاكلك مع زوجتك وتشوف اولادك ”
اليأس بهدوء “انا وهي هيتم طلاقنا بكرا، اما العيال فهما معايا اصلا”
إيثار بصتله ودخلت الاوضه..
●●●الحمدلله
بعد يومين…كانت إيثار قاعده مع مامتها وهي بتفكر في اليأس وكلامه
ام إيثار “إيثار لازم تعرفي ان محدش هيبقالك يا بنتي انا مش هعيشلك العمر كله والعمر بيجري بينا فكري كويس واهو طلق مراته ”
إيثار بهدوء “ماما انا موافقه بس مترديش دلوقتي عليه سيبيني افكر تاني ”
ام إيثار بفرحه”ماشي يا بنتي انا مش هديله رد دلوقتي بس اتمنى انتِ متغيريش رأيك ”
بعد يومين كانت إيثار مبتسمه وهي بتسمع صوت اليأس وهو بيتصل كل يوم يسألهم، حتى عياله بدأ يوديهم عشان توافق
مكه بطفوله”إيثار بابا طيوب خالص وكيوت ومش هيزعلك خالص”
إيثار ببتسامه وخبث”مين قالك تقوليلي كدا ”
عمر ابنه التاني وتؤام مكه “بابا قاللنا نقول كدا بس قال متقلوش لطنط إيثار”
إيثار ضحكت على كلامه وقالت”هو انا ممكن اسألكم سؤال”
مكه وعمر بصولها بهدوء وحركوا راسهم بالموافقه

 

إيثار وهي بتاخدهم في حضنهم”هو انا لو جيت عشت معاكم في البيت عادي ”
مكه بفرحه”اكيد يا طنط إيثار انا بحبك اوي وبحب رسمك اوي ”
عمر بفرحه هو الآخر”اكيد يا طنط دا بابا هيفرح اوي واحنا كمان”
إيثار ابتسمت بحب وفضلت تلاعب فيهم
بعد يومين كانت نازله وهي متوقعه تشوف اليأس قدامها زي كل يوم….بس مقلتش حد وهي وخارجه في عربيه سوده وقفت قدامها …لاحظه خافت لكت محستش بحاجه غير وهي مغمي عليها
بعد فتره قامت وهي دايخه وخايفه
إيثار بخوف وصراخ”أنا فين وانتو مين”
واتفاجأت بواحد بيقرب منها بهدوء وهو مش باين حاجه من وشه غير عنيه
إيثار بخوف ودموع”انت مين وانا انا فين ”
اليأس قلع المسك وقال ببتسامه “شكرا يا رجاله اخرجوا انتو انا والمدام هنتحاسب”
إيثار كانت في صدمه تامه وقالت بصراخ وجنون”انت مجنون إزاي تعمل كدا وبتعمل كدا ليييييه؟”
اليأس ببتسامه برود”والله انتِ اللي وصلتيني لكدا ليا اسبوع مستني على نار وانتِ ولا في بالك “وشاور على اوضه في المكان وقال “ادخلى جوا هتلاقي كل حاجه فستانك ومامتك واختك وكله جوا ادخلى وانا اروح اجهز نفسي”
إيثار بصراخ”يا …..انت فكني الاول وبعدين نتحاسب”
امها من ورا”انا هفكك يا قلب امك”
إيثار بصدمه”حتى انتِ يماما ودا اللي رايحه اشتري شويه حاجات”
ام إيثار “يختي عليكِ مانتِ موقفه حال الراجل من اسبوع عايز يتجوز وانتِ ولا في بالك يلا اهو تستاهلى”

 

إيثار بصت لمامتها بصدمه….بعد ما فكتها…ودخلت الاوضه اللي اتصدمت من جمالها بصت لأركان الاوضه واللي كانت مليانه صور لطفل وطفله ضغيرين ومكنوش غير إيثار واليأس…كانت صور جميله خالص…وكان باين عليهم إنهم عارفين بعض شويه
إيثار لمامتها”هو انا واليأس دول؟!”
ام إيثار” ايوا انتو، يلا يا حببتي عشان الكوافيره مستنياكِ من بدري”
بعد ساعات طويله من التزيين…وسط الزغاريط والفرحه وصحاب إيثار اللي اتفاجأت بيهم موجودين….كانت مصدومه هو اليأس عمل دا كله امتى بالضبط؟!
وفي مكان من أجمل الاماكن…كنت إيثار بترقص مع اليأي بعد ما كبتوا الكتاب
اليأس بهدوء”تعرفي مين البنت اللي كنت بحبها”
إيثار بكسوف”هو انا حاسه انها انا بصراحه كدا”
اليأس بغمزه وقال بمعاكسه”ماهو انت جميل اهو وبتفهم اومال كنت بدوخني ليه وراك يا جدعع”
إيثار بصتله بكسوف وسكتت
●●●●

 

بعد سنه كانت إيثار قاعده مع اليأس وهي بتتكلم بطريقة ردح
“وبعدين يا خويا البنت شافتني وشها جاي الوان هي وهو وقال إيه عايزه تغيظني روحت شليت’ها”
اليأس وهو بيحضها”متجوز شبح انا”
إيثار بأسف “آسفه بقا اتكلمتك كتير اوي واكيد صدعتك”
اليأس بغمزه”رغيك عامل زي الشاورما مهما كلت منها مشبعش”
إيثار بحب”بحبك”

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى