روايات

رواية القاسي والرقيقة الفصل الأول 1 بقلم ريم

رواية القاسي والرقيقة الفصل الأول 1 بقلم ريم

رواية القاسي والرقيقة الجزء الأول

رواية القاسي والرقيقة البارت الأول

رواية القاسي والرقيقة الحلقة الأولى

ي بيت كبير بمحافظه المنصوره
———————————————
في غرفه ذات اساس يغلب عليه الطبع الصعيدي تستيقظ بطلتنا بطلتها الجميله الرقيقه التي لا تليق الابها تتدعي ذكرها اليومي وتصلي الضحي وتتجهز للخروج
فتسمع صوت امها تنادي عليها
الام :- رباب حبيبتي قومي ساعديني علشان عمامك وجدك جايين بعد الصلاه
رباب:- حاضر يامي جايه اهو
ونزلت رباب إلي اسفل
رباب :- يلا يامي انا جاهزه
الام:- ماشي ياحبيتي يلا
وبعد ثلاث ساعات متواصله في المطبخ ينهون الاكل ويستعدوا للخروج ويقابلو الاب (عبدالله)
الاب :- اهلا بحابيبي اللي تعبين نفسم تعالي يارباب ياحبيبتي اقعدي جمبي
رباب :- حاضر يابابا انا جايه اهو
الاب :- انا مش ناسي موضوعك ياست بس نقول لجدك ونستاذنه
رباب:- يارب جدو بوافق يااارب
الام من الداخل :- اميين
الام :- انا كلمتلك خالتلك نور علشان تقعدي عندها (ملحوظه:- خاله رباب ست عمليه وليست متزوجه ولكنها صغيره بعض الشئ في السن فهي في الثامنه والاربعون من عمرها ولكن جميله )
رباب :- انا بحبها جدا ياماما بس يارب جدو يوافق
الاب والام :- اميييين
———————————————
علي طاوله الغداء اجتمع الجد واولاده الاثنين وعبدالله (اب رباب)
وزوجاتهم وبناتهم وولادهم
بعد انتهاء الغداء
رباب:- جدو عايزه اطلب من حضرتك طلب
الجد :- اطلبي يارباب
رباب:- جدو حضرتك عارف اني نفسي اشتغل في شركه القاسم المعماريه وده حلمي بس هي في القاهره ودي المشكله فممكن اروح ياجدو وهقعد عند خالتو نور ونب يياجدو ده حلمي
وقبل ان يرد الجد
فاجأئهم العم (عبد السميع) وهو رجل عديم الرحمه وخصوصا مع البنات ودائما يعاير اخوه بانه ليس له اولاد
العم (عبد السميع) واااه واااه بت جليلت الجدب بصحيح تروحي هناك تجعدي مع خالتك المخربله اللي متجوزتش علشان تتعلم كيفك لاااا انتي هتتجوزي ابني فتحي وتجعدي هناا غصبن عنك
(فوقيه مرات العم )لولولولولولولولولي مبروك ياحج ايوه اجده هو ده الكلام الصح
مش كفايه كملتي علامك يابت يارباب ده انتي هتتجوزي ابني فتحي زينه الشباب
الجد :- كووويس اني لسه عايش وبتتكلموا
ثم التفت لرباب التي فاضت عينينها بالدموع
الجد:- رباب يابنتي انتي عايزه تحققي حلمك وانا عارف انك بميت راااجل وهتشرفينا بكره هتكوني مسافررره
رباب :- شكرا ياجدو ربنا يخليك ليا يارب
الجد :- ويخليكي ليا
العم :- بس يابوي
الجد :- انا قولت كلمتي خلاص
ويقف العم ويتجه خارجا هو ومراته طبعا😂😂
وتذهب رباب لجمع اشيائها حتي تذهب غدا
———————————————
في مكان اخر بقصر اقل ما يقال عنه من ايام الفراعنه فهو مطلي بالدهب وكل شئ به من الذهب اما الفضه
يستيقظ بطلنا القاسي من نومه
ويذهب لغرفه ملابسه بعد اخذه الشاور اليومي ويتجه نحو المكان المخصص للنظارات بعد اخذه بدله رماديه اللون وعطره المفضل الذي لا يخرج بدونه وساعته الذهب ويتجه للخارج
———————————————
وفي صاله القصر الواسعه وعلي طاوله الفطور يري امه الحنونه الذي مهما اتي لها بالشغلات والخدم سوف تحضر له الطعام بيديها فاتجه اليه ووقف يقبل يدها وراسها باحترام
الام :- تعالي افطر ياقاسم
قاسم :- لا ياامي عندي اجتماع معلش سلام
الام:- سلام ياحبيبي متنساش تاكل
قاسم :- حاضر امال فين روايدا
الام :- نامت لانها كانت لتذاكر للفجر (ملحوظه روايدا مجتهده وبتحب الدراسه جدا )
قاسم :- طيب يامي خدي علاجك وافطري سلام
واتجه الي شركته او لنقول موسسته
——————————————

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية القاسي والرقيقة)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى