روايات

رواية الفرعون العاشق الفصل الأول 1 بقلم آلاء محمد

رواية الفرعون العاشق الفصل الأول 1 بقلم آلاء محمد

رواية الفرعون العاشق الجزء الأول

رواية الفرعون العاشق البارت الأول

رواية الفرعون العاشق الحلقة الأولى

– ايه الد*م ده وايه إلى مبهدلك كده
– مفيش حاجه يا ماما
– الأم: – مفيش حاجه ايه يعنى ايه انطقى يا طيف ايه إلى عمل فيكى كده
– طيف :- يا ماما قولتلك مفيش حاجه
– الأم: – طب ادخلى اجهزى دلوقتى علشان تقابلى العريس وبعدها حسابى معاكى بعدين
– طيف بتوتر :- ع … عريس ايه ان … انا مش موافقه اصلا
– الام :- والله توافقى متوافقيش الناس زمانهم على وصول وابوكى اداهم كلمه
– طيف :- يا ما … ولم تكمل حديثها حتى قاطعتها الأم

 

 

– الأم: – خلص الكلام يا طيف ادخلى اجهزى دلوقتى علشان ميحصلش م-شاكل
– ذهبت طيف إلى غرفتها مسرعه وقلبها يكاد ان يتوقف من كثره خوفها
– يا نهار اسو-د اعمل ايه دلوقتى
يلهو*ى على إلى هيحصلى لو عرفو … يا مصيبت*ك يا طيف يا مصيبت-ك
– فرح :- طيف انتى لسه ملبستيش … الناس بره مش عايزين بابا يتكلم
– قامت طيف بمسح دموعها ثم وقفت مستعده للخروج وهى تحمل فى قلبها وج*عا يكاد ي-نهى حياتها فى طرفه عين
– الاب: – تعالى يا طيف متتكسفيش
ادخلى سلمى على عريسك يا حببتى
– طيف ويداها تر*تعش
ثم مدت يديها بالسلام
– الأم :- معلش بقى عروسه و مكسوفه
*************************
– لازم ننزل مصر فى أقرب وقت
– بس يا فندم كده هيكون خط-ر واحتمال نتكشف بسهوله
– متخافش احنا مرتبين كل حاجه وكل خطوه ومعروف طريقها رايح فين
– بس احنا كان المفروض ننزل الشهر الجاي
– لازم تسبق عدو-ك بخطوه يا حضره الظابط
هما الاخبار وصلتلهم بأن القبض عليهم هيكون ليله تسليم الصفقه
وهيفضلو فاكرين كده لان الخطه هتتغير فى وقت قياسى
– تحت امرك يا فندم
– اللواء بهجت عبد الخالق
عمر المالكى ويوسف هادى
انتو من اكفئ الظباط إلى موجودين عندى وانا واثق فيكو تمام الثقه واملى فيكو كبير من بعد ربنا اننا هننتصر
– تمام يا فندم احنا جاهزين فى اى وقت
– لازم نجند حد فى المخابرات المصرية المافيا دى مش سهله وخطير-ه جدا لازم نكون حذرين
************************

 

 

– وانتى بقي يا عروسه فى كليه ايه
– طيف بتو-تر :- طب بشري
– العريس: – تمام انا من عرق صعيدى ومحبش ان مراتى تكمل بقى وتتعلم وتفضل طالعه وداخله كتير
– طيف نهضت من مكانها :- وانا محبش ان حد يتحكم فيا ويقيد حريتى
– الاب :- طيف عيب كده
اقعدى مكانك
– عادت طيف إلى مكانها ثم وصلتها رساله
” العريس إلى عندك ده تبعنا يعنى مننا وعلينا لو مش عايزه فضا-يح ف وافقى عليه ”
– وبعد انتهاء الموعد ذهبت طيف إلى ابيها
– طيف :- بابا انا خارجه بس فى حاله طوارئ فى المستشفى ولازم انزل حالا
*******************************************
– لازم يدخل العمليات فورا
– بس يا دكتور حاليا المستشفى كلها مشغوله فى غرف العمليات لان المصابين والجرحى كتير جدا
– نظرت إليهم طيف لا تدرى ماذا تفعل فهى الان واقفه مكتوفت اليدين تتركه للمو*ت ام ماذا تفعل
ثم نظرت إليه وقالت موجه كلامها إلى الممرضه
– طيف :- حاولى تجبيلى الأدوات المهمه على الاقل وانا هعمل العمليه هنا
– الممرضه بدهشه: – يا دكتور ده خطر جدا وحضرتك بتخاطرى بمهنتك لواحد اساسا بيو*دع
– نظرت لها طيف وهى غاضبه :- إلى بقوله يتنفذ فى اسرع وقت ممكن
– ثم نظرت طيف إلى المريض الملقى أمامها وقالت :-
مش عارفه اي إلى يخلينى اضح*ى بمهنتى علشان انقذك بس جوايا صوت بيقولى انك لسه باقيلك عمر فى الدنيا
***********************
– لازم اخسر*ه كل حاجه لازم ارجعه لنقطه الصفر من اول وجديد
– هو حاليا فى عداد المو*تى يعنى خلاص كام ساعه بالكتير وهنسمع عنه احلى الأخبار
– والصفقه؟!!!
– ماشيه زى ما هى ولا فى أى حد عرف بحاجه
– تمام والطياره هتتحرك على امتى
– اول ما نسمع خبره
***********************
– الممرضه: – مش معقوله دى اكيد معجزه ازاى واحد واخد واحد وعشرين طلق*ه ولسه عايش !!!!!! انا اول مره فى حياتى اشوف حاجه زى كده
– طيف ودهشتها لا تقل شيئا عن الممرضه وهى تنظر إليه كنت حاسه انك هتعيش الصوت إلى جوايا مش كان كدب
– ايه التهريج ده احنا فى مستشفى هنا ولا فى شارع
– طيف :- الأمر تتطلب انقاذ روح يا دكتور واكيد مش هتاخر انى اعمل كده
– كريم: – حضرتك بتعرضى نفسك للمسائلة القانونيه يا دكتوره وبما انى مدير المستشفى هحولك للتحقيق للمخاطر*ه بحياه شخص
– طيف بنظره لم تحمل الكثير من الاهتمام :- إلى حضرتك شايفه صح اعمله يا دكتور …. واه صحيح اسمك ليس له علاقه بشخصيتك على الإطلاق لانك لا تعنى للكرم اى شئ ثم تركته وذهبت
– كريم: – ماشى يا قدر لما اشوف اخرتها اي معاكى ويا انا يا انتى
*****************************************

 

 

– طيف: – اخبار المريض ايه
– الممرضه: – هو بقاله حوالى 6 ساعات مش بيهلوس غير بإسم واحد
– طيف نظرت إليه من خلف الزجاج ثم قالت فى نفسها :- يا ترى حكايتك اي وانا ليه مهتمه بيك اصلا
********************
بصوت عالى للغايه يحمل الكثير من الشر – ازاى ازاااااااااى يعنى ايه ممات*ش انتو حسابكو معايا
– ياباشا ده واخد واحد وعشرين رصاص*ه هنعمله اي تانى
– غورو من وشششششى
********************
– بعد مرور 10 أيام
– الممرضه بسعاده :- دكتوره المريض فاق
– طيف بلهفه: – انتى بتتكلمى بجد
– الممرضه: – ايوه يا دكتور فتح عيونه وحالته كويسه
– طيف لم تنتظر كثيرا فأخذت نفسها وذهبت مسرعه إلى غرفه المريض …. ثم حاولت ان تسيطر على أعصابها
– طيف وهى ممسكه بيده لكى تقيس النبض :- حالتك عام…. ولم تكمل جملتها
– انتى مجنو*نه انتى ازاى تلمسى ايدى كده من غير ما تستأذنى
– طيف وغير مستوعبه من صدمتها: – انت مجنو*ن انا دكتوره
– ولو دكتوره مش ليكى الحق انك تلمسى ايد مالك عبد الرحمن من غير اذنه
– طيف وقد تتطاير الغضب من عيناها: – انت معندكش د*م انا انقذت حياتك بفضل ربنا وجاي فى الاخر تتعامل معايا بالأسلوب ده
– مالك وقد قبض على يديها وعيناه تكاد تشبه لهي*ب الجمر
انتى ازاى تتجرئ وتقولى كده لمالك عبد الرحمن
– نظرت له طيف وعيناها بها غرور يكاد يعادل غروره

 

 

ثم قبضت على يديه أيضا بقوه وازاحت يديه
ثم نظرت له وقالت
مهو احنا مش بنروح ندرب ملاكمه من شويه
– مالك وهو مازال ينظر إليها: – شكلك داخله على أيام سود*ه
– طيف :- مش هتكون اسو*د من ايامك لو شوفتك قصاد عينى تانى

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الفرعون العاشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى