روايات

رواية العهد القديم الفصل الرابع 4 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الفصل الرابع 4 بقلم هي جنته

رواية العهد القديم الجزء الرابع

رواية العهد القديم البارت الرابع

رواية العهد القديم الحلقة الرابعة

في بيت مي (البنت اللي شغاله عند دكتور محمود)
رباب صاحبتها ..طب انتي مبتحبهوش وافقتي ليه
مي ..غصب عني لو موافقتش مرات ابويا
هتسود عيشتي وممكن تطلع عليا كلام وحش
علشان هو ابن اخوها
رباب ..بس كدا اكنك بتنتحري وكمان انتي
مبتحبيهوش طب مقولتيش للدكتور محمود ليه
مى..محمود ميعرفش انس بحبه اصلا
رباب ..بس انتي بتقولي انك حاسه انه بيحبك
مى.. بيحب مين هو فين وانا فين هو دكتور
وانا يادوب واحده شغاله عنده وكمان فقيره
ولو بيحبني بجد كان طلبني وﻻ حتي لمح
علي العموم الخطوبه بكرا ومعدش ينفع اي كﻻم

 

 

رباب ..بصراحه الله يكون في عونك
مي ..يﻻ بقي علشان نمشي والحق العياده
مرات ابوها ..رايحه فين ياحلوه
مي. .رايحه الشغل مانتي عارفه
مرات ابوها. ..رايحه الشغل هو انتي ناسيه ان
خطوبتك بكراوﻻ ايه اومال مين اللي هيطبخ
وينضف البيت ياختي ان شاء الله
مي ..هروح استأذن وهاجي علي طول
وخرجت مي هي وصحبتها ومشو لحد العياده
ودخلت مي وقعدت ترتب وتروق وكالعاده وصل محمود بدري
محمود. …السﻻم عليكم ورحمة الله وبركاته
مي ..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ثواني والنسكافيه يكون جاهز
جهزته وخبطت علي الباب
محمود. .ادخل ..تعرفي ان احلي كوباية
نسكافيه بشربها من ايدك وشال الكوبايه وبيشرب شفته
مى ..شكرا يادكتور ممكن اطلب طلب
محمود.. بلهفه اتفضلي يامي
مى ..ممكن استأذن النهارده بدري وكمان بكرا مش هقدر اجي العياده
محمود. .ليه ..وهو بيرفع الكوبايه علي بقه
مي ..اصل .اصل خطوبتي بكرا …
محمود من الخضه الكوبايه وقعت عليه محسش بسخونية
النسكافيه بس حس بوجع قلبه
محمود. .بتقولي ايه خطوبة مين
مى ..دكتور انت كويس طب ممكن تدخل الحمام تغسل
محمود ..اغسل ايه انتي هتتخطبي بجد ردي
مى ..وهي بتبكي ..ايوا

 

 

محمود ..مقولتيش ليه وازاي توافقي انتي متعرفيش
اني بح………..وانتي طبعابتحبيه صح ..ردي بعصبيه
مي …دكتور لوسمحت ممكن تهدي انا
خطوبتي بكرا وبحبه وﻻ مبحبوش مش فارقه
خﻻص انا وافقت وكمان حضرتك معترض ليه في حاجه
محمود ..وهو بيكتم دموعه وقهرته ﻻ ابدا
مى ..خﻻص يادكتور بعد اذنك
طلعت ومحمود مش عارف يعمل ايه مخنوق وقرر
يروح بعد الشغل لملجأه الوحيد وهي اخته حبيبته
____________________
في عيادة الدكتور …يوسف وعادل قاعدين مع الدكتور
الدكتور ..بص ياستاذ يوسف( بعد اطﻻعه علي اﻻشعه
والتقارير) …انت طبعا انسان مؤمن وعارف
ربنا وعارف ان كل شئ عنده بقدر والمؤمن
دائما مصاب وكمان الرسول صل الله عليه
وسلم قال (الصبر عند الصدمة الاولي )
يوسف ..خير يادكتور في ايه انا مؤمن بالله قول متخافش
الدكتور انت عندك ورم خبيث منتشر علي المخ وفيمراحل متأخره
عادل …وهو بيصرخ ﻻﻻﻻ متقولش كدا اخويا كويس الاشعات دي بتكذب ﻻ اخويا ﻻ
يوسف اهدي ياعادل الحمد لله علي نعمه التي
ﻻ تعد وﻻ تحصي دكتور يعني قدامي قد ايه ف الدنيا
الدكتور ..الاعمار بيد الله بس الاشاعات بتقول من شهر لثلاثه اشهر
يوسف …ياااااه ياكرمك يارب مديني الفرصه
دي كلها علشان اتوب واعمل اعمال صالحه
قبل ماموت شوفت ياعادل ربنا بيحب اخوك
قد ايه اصبر ياعادل ربنا قال (إنما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب )
عادل وهو بيبكي ..اخويا ياحبيبي افديك

 

 

بعمري كله دكتور اعمل اي حاجه علشان يخف طب اسفره برا
الدكتور ..سبحان الله انا بصبرك وانت
بتعرفني جزاء الصابرون ربنا يربط علي قلبك
بص ياعادل لو في امل في الشفا كنت قلتلك
بس خلي عندك امل دايما في الله بس في
علاج هو مسكن او بمعني اصح مخدر
علشان المسكن العادي مش هيأثر فيه
طلعو من عند الدكتور
يوسف ..عادل تعالي نشتري الشيكوﻻ اللي
بتحبها هدي وكمان هي بتحب الورد البلدي
اجيب منه بوكيه ينفع ادخل عليها بإدي فاضيه
عادل بيبص ﻻخوه بحزن وقلبه بيتقطع
يوسف ..انت بتبص ليه انت زعﻻن علشان
مجبتلكش شيكوﻻ انت كمان بس افتكر انك كبرت عليها
وصلو عند هدي
هدي ..يوسف حبيبي اتأخرتو ليه انا قلقت
عليكو وكمان تليفوناتكم مقفوله
يوسف ..حبيبتي انا الحمد لله انا كويس خالص وشوفي انا جبتلك اي معايا
هدي ..مش عايزه حاجه عايزه اطمن بس الدكتور قال ايه
يوسف ..مفيش ارهاق بس وادالي حقنه بس وشوية عﻻجات
عادل وهو بيبص علي توأم روحه بقهره… انا همشي وهاجي
الصبح علشان اطمن عليك استودعك الله
وباس راس اخوهوهونازل علي السلم قابل محمود طالع
محمود ..عادل عادل عااادل في ايه يابني
مالك سرحان وشايل هموم الدنيا علي راسك ليه
عادل اول مشاف محمود اترمي في حضنه قعد يبكي بحرقه
محمود بخضه ..مالك في عادل حد جراله حاجه
عادل ..اخويا يايوسف اخويا

 

 

محمود… ماله في ايه انطق
عادل عنده كنسر علي المخ وفي مراحل
متاخره كمان يعني كلها كام شهر بس واخويا يروح مني
محمود ..انا لله وانا اليه راجعون حبيبي يايوسف وقعد يبكي ..هدي تعرف
عادل ..ﻻ مرضاش يقولها وقالي لوقلتلها هيزعل مني
محمود.حبيبتي ياهدي دي روحها في يوسف
دا لوجراله حاجه تروح فيها انا مش هطلع اصلي مبعرف اتحكم باعصابي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العهد القديم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!