روايات

رواية العشق الممنوع الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مارلي إيهاب

رواية العشق الممنوع الجزء الخامس والعشرون

رواية العشق الممنوع البارت الخامس والعشرون

رواية العشق الممنوع الحلقة الخامسة والعشرون

بعد مرور شهر ونصف حدث فيهم الكثير من الامور
حورية زاد تعلقها الكبير بالعاشق المجهول ودايما شاردة فيه
.،،..،.،،..،.،.
عمار مضايق من شرود حورية وبعدها عنه اللي بدأ يلاحظه في اخر فترة و حاسس ان بيجاد انتصر عليه وطول الوقت عصبي بسبب الموضوع ده
. . . . .. . ……….
بيجاد طول الوقت عصبي منعهم انهم يشوفوا بعض في الكلية و في الشركة ومع ذلك حاسس بسرحانها طول الوقت وحاسس ان عمار انتصر عليها لان في معتقده هي بتحب عمار ودايما شرده فيه
..،.،.،.،.،..،.،.،.،.،.،.،
ايهم اتغير كتير عن الاول واظب علي الصلاة والصوم كل اسبوع و كمان انتظم في حضور كليته
وبقي بيذاكر ويشتغل وبقي ليه مكتب لوحده بيساعد والده فيه واهله مستغربين منه جدا ومن تغيره وكمان انتظامه علي الصلاة في كل معاد صلاة ينزل يروح الجامع يصلي ويرجع الشركة والده كان مصدوم من افعال ابنه ولكن مش قادر يحدد هو مبسوط بيه ولا خجلان من ابنه بقي يصلي وابوه اللي المفروض قدوه ليه مش بيصلي ولا بيمسك حتي المصحف قدامه ابنه اتعلم كل ده ازاي مش عارف مين علمه برده مش عارف
.،.،.،..،.،..،.،…،.،.
مهاب منجحش مع روز وعرف انه مهما يقرب من اي بنت مش بينجح علاقته بيها حاول يتواصل مع كاميليا و لكن هي رفضت رفض قاطع وخصوص بعد ما عرفت انه فكر يتجوز غيرها
.،.،..،.،.،.،..،.،..،،..،.،
وجية حياته بقت عملية اكتر من الاول طول الوقت في الشغل و سهر في اول ما المشكله القسم خلصت تاني يوم حاولت تتكلم معه ويتفهموا ولكن رفض حاولت تقنع عيالها يتحايلوا عليه ويقنعوه يرجعها ولكن عمار كان رده صارم
..،.. انتي بعد اللي عملتيه في ابويا اللي عمره لا زعلك ولا حتي حاول يضايق بكلمة رغم كمية العيوب اللي فيكي مستحيل يجي ليا عين اقوله يرجعك طول الوقت مستحمل تكبرك وعجرفتك طول الوقت مستحمل اهملك فيه وفين مش همك غير منظرك الاجتماعي ومقابلات العمل وصحابك ده بس اللي كان بيهمك فاكرة واحنا لسه عيال مكملوش الخمس والست سنين فاكرة لما كنتي بتسبيني باليوم و الاتنين مع الخدم وفي النهاية ابويا يسيب شغله وماله و يجي هو و يراعينا و يقعد معانا ليه علشان ميحسسناش باللي انتي بتخلينا نحسه
وقال بصوت مهزوز والدموع….. فكرة لما بابا كان مسافر وانا في سته ابتدائي وكنت تعبان جدا بسبب دور البرد اللي كان عندي وجتلك الاوضة
و صحيتك من النوم فاكرة وقتها عملتي اية فاكرة ولا افكرك زعقتيلي وزقتيني وقولتيلي غور علي اوضتك حتي مسألتنيش جاي ليه يوميها روحت علي اوضتي وفضلت اعيط من الوجع والسخونية اللي كنت فيها ومن السخونية اغمي عليا وابويا جه تاني يوم الصبح قبل ما يدخل اوضته دخل يطمن عليا وشافني مرمي علي الارض وهو اللي شالني و جابلي الدكتور و انتي كنتي فين ها كنتي نايمة ولما بابا جاب الدكتور واطمن عليا وجه يتخانق معاكي وانا كنت خلاص فوقت بس خوفت اخرج برة تضربيني وتزعقيلي كالعادة لقيت بابا بيزعق ليكي وبيقولك كنتي فين و ابنك مرمي علي الارض لو مكنتش لحقته كان ممكن يجراله حاجه
رديتي بكل برود وكأن معملتيش حاجه
… وخلاص بقي كويس وبعدين حتي لو ده حصل انا همسك عمره وقتها قلبي فعلا اتكسر الكلمة دي عمري ما نسيتها ولا هنساها وبقيت ابعد عنك وابويا بقي هو الاقرب ليا و لقلبي انتي عمري ما اعتبرتك امي انا ابويا كل حياتي يا سهر هانم وانا لو كنت عايز ارجعك ليه علشان نور متعلقة بيكي مش عارف ليه رغم ان عمرنا ما شوفنا حاجه عدله منك اتفضلي امشي روحي عندي خالتي حبيبتك واللي تفكركم واحد.
سهر بدموع… عمار انا كنت صغيرة ومش عارفة اتعامل بس متنكرش لما كبرتوا بقيت اهتم بيكوا
و
عمار بسخرية…. الاهتمام في الكبر ملهوش لازمة الاساس من الصغر هو اللي بحدد حبك لينا وانتي عمرك ما حبتينا رغم اننا ولادك اسمعي بعد اللي عملتيه لابويا انا كرهتك سامعة كرهتك انا ماشي وسيبهالك
ومن يومها مشفهاش او هي حاولت تقرب منه وكانها بتثبت فكرة انهم مش مهمين عندها
. .،.،..،.،.،……..
اما بنسبة لنور بقت تركز في دروسها وبتحاول تنسي مي وهادي واللي عملوه فيها
،..،….،.،..،.،……،،..
اما زياد كل مرة بيزيد تعلقه في المذاكرة بشدة وهو اللي بيحاول ما يسبش الكتاب من ايده
.،..،.،.،.،.،.،.،..،.،.،.،.،.،.
انجي طول الوقت قاعدة في البيت ومضايقة من حزن بنتها وهي تعبانة من قاعدة البيت
،..،،.،.،.،.،،.،.،.،.،..،.،
في صباح يوم جديد كانت حورية تجلس علي مكتبها وهي شاردة كالعادة
دخل بيجاد وقال…. صباح الخير
حورية لم ترد لانها لم تري اصلا بسبب شردها زاد سخطه علي عمار اكتر
بيجاد بحده…. حورية
حورية التفتت ليه بسرعة وقالت….. نعم
بيجاد بغضب… انت اية نظامك طول الوقت سرحانة ومش فايقة مالك
حورية بخجل…. انا بس
بيجاد بغضب… كدة مش هينفع لو هتفضلي كدة تشوفي مكان تاني تشتغلي فيه لان الدلع ده مش هيمشي معايا وانا بقول كفاية كده عليكي هنا
حورية بدموع وعزة نفس… حضرتك مش من حقك ابدا تحاسبني وانا مش في معاد شغلي واللي حضرتك بتطلبه بعمله سرحاني مضرش حضرتك في حاجه ابدا بالعكس شغلك كله موجود وانا بعتذر جدا يا فندم لو كنت ضايقتك بعد اذنك انا فعلا شغلي هنا انتهي ومسكت شنطتها وهو انتبه للي قاله ومسك ايديها وقال هو بيحاول يهدي… حورية لو سمحتي انا مقصدش حاجه انا بس كنت متعصب وعصبيتي طلعت عليكي اسمعيني
حورية بضيق… لو سمحت ما تلمسنيش انا ده اخر يوم ليا هنا ومتشكرة لحضرتك اوي
بيجاد مسك ايديها الاتنين وقال بهسترية… اسمعيني يا حورية انا قولت كدة علشان بحبك ايوة بحبك وبغير من عمار دايما لانك قريبة منه اسمعيني هو عمره ما هيقدرك ولا يحبك زي
حورية بصدمة قالت… عمار مجرد صديق مش اكتر
بيجاد بهسترية…. خلاص بما انه بنسبة ليكي صديق انا بحبك يا حورية و عايز اتجوزك
حورية بعدت عنه بسرعة وقالت بصدمة… انا لا مستحيل
بيجاد بصدمة… مستحيل يعني اية وليه اصلا
حورية بدموع… انا بحب واحد تاني وهنتجوز انا وهو
بيجاد بصدمة وغضب.. مين عمار ولا زياد
حورية بدموع… لا ده ولا ده واظن انه ميخصكش هو مين انا شغلي انتهي هنا بعد اذنك
خرجت وهو كان يقف بصدمة ليس عمار ولا حتي زياد اذن من هو كان يقف بسبب صدمته لا يقدر علي الحاق بها
.،.،.،.،.،.،،.
حورية خرجت برة الشركة والدموع في عيونها كانت تقول. …. مش هتقولي انت مين بقي بحب في واحد مجهول الهوية طب ليه ليه يارب كده و بعدين ازاي بيجاد ممكن يفكر في عمار كدة عمار صديق ووهو معتبرني كدة زي اخته
كانت تقول هذا الكلام في نفسها لا تريد ان تصدق ان عمار لا يرها اخته ولا يرها صديقة
ركبت تاكسي علشان تروح بيتها
..،.،.،.،.،..،.،.،.،..،،.،.،..
في الشقة كان يجلس زياد ويمسك كتاب الكيمياء ويذاكر بجدية
سمع صوت الباب يفتح نظر وكان والده اللي ابتسم وقال… ازيك يا حبيبي
زياد ابتسم.. انا الحمدلله بخير اتفضل يا ابا
سيد جلس وقال… عامل اية في المذاكرة
زياد بابتسامة… الحمدلله لحد الان انا كويس جدا يا بابا
سيد ابتسم…. ربنا معاك يا بني واشوفك في اعلي المراتب
زياد بابتسامة… يارب يا ابا
سيد… طيب انا كنت جاي اطمن عليك واشوف احوالك همشي علشان معطلكش
زياد ابتسم… تعطلني براحتك يا بابا
سيد ابتسم… حبيبي يلا باذن انا
زياد ابتسم… مع السلامه يا ابا
سيد… مع السلامه
خرج سيد وزياد فتح الكتاب من تاني ويبدا مذاكرة
من جديد
،..،.،..،،..،.،،،..،.،..،.،،
في البيت حورية روحت وجلست في غرفتها بدون كلام
انجي دخلت وهي حطه الاكل في صنية وقالت بهدوء… مالك بس يا بنتي حالك متشقلب كدة ليه في حد مزعلك بقالك شهر ونص علي الحالة دي في اية اتكلمي انا امك عمرك ما خبيتي عليا حاجه
حورية بدموع….. انا اترفدت من الشغل
انجي بحزن… ده اللي مزعلك وبعدين ده انهاردة بس لكن حالتك دي من شهر ونص وانا عايزة اعرف في اية يا حورية
حورية بدموع تلمع بقهر…. قلبي موجوع والالم بيكبر جوه كل يوم عن اللي قبله بندم علي اليوم اللي اتولدت فيه بسبب الالم مش عارفة ليه مكتوب عليا كل شخص اتعلق بيه و احبه يروح مني يعني ابويا كنت متعلقة بيه جداً وراح مني في غمضة عين ومن واحدة زبال*ة معندهاش لا دين ولا اخلاق ولا رحمة
والتاني احبه وانا اصلا معرفوش واتعلق بيه و برده معرفوش تقدري تدوي قلبي ها تقدري تشيلي قلبي من مكانه وترجعيه تاني صغير ونضيف مفيش الم ولا جرح ولا ذكريات تطاردك طول الليل انا تعبانة و متعلجتش مجرد ما بنام بليل بفتكر الحادثة و بفتكر الست اللي بسببها عشنا متالمين و عشنا بنحاول نشتغل واتبهدلنا لان عمود البيت مش موجود مات مات بسبب الفقر لو كنا اغنيا زيهم كنا قدرنا ناخد حقه لكن احنا فقراء و الفقراء لازم ينداس عليهم بالجزمة وبدات تصرخ وتتكلم بهسترية وجنون وصوت عالي تعرفي اني فكرت انتحر اكتر من مرة علشان اخلص من افكار طول الليل والاحلام اللي مش بتخلص تعرفي كنت بخبي عليكي علشان متزعليش علشان متشليش همي واخسرك زي ما خسرته زمان ابويا حبيبي سندي وضهري اللي اتكسروا من بعده مقدرش اقولك قد اية انا مقورة مش هتحسي بيا زاد احساسي بالانتحار لما حبيت شخص انا معرفوش حتي اسمه معرفش شكله انا بحب خيال واحد مش موجود او موجود بس انا انا انا يا ماما مش عارفة مش عارفة هو مين نفسي اعرفه وجلست علي الارض تبكي بقهر وصراخ وهي تقول… بس يقول هو مين وانا وللهي العظيم هعمله اللي هو عايزه بس يقولي هو مين هو مين
انجي تقف بصدمة من حالة بنتها وتبكي بوجع علي حالتها و نزلت جنبها علي الارض وحضنتها وقالت بقهر و دموع…. انا اسفة يا حبيبتي ان بسببي شوفتي ابوكي كدة انا اللي رفضت اروح معه اليوم ده وهو خدك انتي انا اسفة اسفة يا حبيبتي وبعدين حرام عليكي تقولي انتحار ليه يا حبيبتي حرام عليكي عايزة تموتي كافرة لو عايزة اوديكي لدكتور نفسي تعالي نروح بس متزعليش نفسك ابدا يا حبيبتي
انجي محبتش تسالها علي الشاب اللي هي بتحبه وهي في الحالة دي حضنتها لغاية ما تهدي خالص
.،.،.،..،.،.،،،.،.،..،.،.،.،.،.،
في البيت عند ايهم رجع من شغله اخد شاور ومسك كتابه وبدا يذاكر بهدوء حتي سمع صلاة المغرب قام اتوضي وصلاة المغرب
وبعدين قام تاني يكمل مذاكرة
وده بقي الروتين بتاعه اليومي
شاهندا دخلت عليه اوضته وشافته ماسك الكتاب بيذاكر
شاهندا بهدوء.. ايهم عايزة اتكلم معاك في موضوع
ايهم بهدوء… اتفضلي
شاهندا بتوتر… بصراحه كنت عايز تصالح ريهام وترجعوا ترتبطوا من تاني انا شايفة انها لما بعدت عنك بقيت تعمل حاجات غربية
ايهم…… ياتري اية هيكون رده
.،..،.،.،..،.،.،.،.،.،..،.،،.،.
في الشركة وجيه الام
وجيه للسكرتيرة…. اعملي اعلان اني عايز ناس تشتغل في الحاسبات ويكونوا متخرجين يا من تعليم فوق المتوسط او بكالوريوس
السكرتيرة…. حاضر يا فندم
وجيه بهدوء… اتفضلوا انتي
السكرتيرة… بعد اذنك
وخرجت السكرتيرة اما وجية اتصل علي عمار
وجيه بهدوء… الو عمار رجعت البيت طيب اطمن علي اختك مش عجباني الفترة دي وانا لما اجي هتكلم معاها تمام يا حبيبي باي
باي
وقفل وهو مش عارف بنته مالها
..،.،..،.،.،.،..،،.،
هنا ينتهي البارت اتمني ينال اعجابكم
ياتري رد ايهم هيبقي اية
وهل حورية هتذهب تتعالج ولا لاء
وهل بيجاد هيسكت علي رفض حورية
وعمار هل هيستسلم من بعد حورية عنه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الممنوع)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى