رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الفصل الخامس عشر 15 بقلم مارلي إيهاب
رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الجزء الخامس عشر
رواية العشق الممنوع الجزء الثاني البارت الخامس عشر
رواية العشق الممنوع الجزء الثاني الحلقة الخامسة عشر
في الطائرة كان يجلس بدر بجانب اخته بفرح شديد
ريتاج بابتسامة… تنام بقي علي ما نوصل لسه بدري
بدر بابتسامة… لا مش هنام انا قاعد هتفرج علي السحاب و الدنيا من فوق احلي من تحت بكتير
ريتاج بابتسامة… ماشي خليك قاعد احنا اول ما نوصل هنستلم الاوض و تاني يوم هنحضر المؤاتمر و تالت يوم هنرجع مصر
بدر بصدمة.. فين المتعة هنا بقي يعني انا جاي علشان اتحبس في الاوضة ولا اية انتي مقولتيش كدة
ريتاج بابتسامة… متقلقش هخرجك هنروح نرتاح شوية و بعدين اخرجك و لو بابا وافق ممكن ناخد يومين كمان هنا لسه هشوف ظروفي اية
بدر ابتسم.. اوك
ريتاج بابتسامة.. انا هنام و يستحسن تنام علشان تقدر تخرج
بدر بابتسامة.. لا متقلقيش نمت او لا هخرج
ريتاج بابتسامة.. ماشي
حطت راسها علي كتف اخوها بهدوء حتي تنعم بنوم هادئ
وهو ظل يتأمل السحاب و ثم بعدها ابتداء يأتيه سلطان النوم و نام هو الاخر
……………………
في صباح يوم جديد
في غرفة وجية كان يجلس ويسند ضهره علي السرير وهو سرحان
انجي بقلق… مالك يا وجية شكلك مش عجبني اية اللي مضايقك ماسة و نور و مشاكلهم اتحلت و عمر و كمان حليت مشكلته بدر و ريتاج بتحاول ترجعه زي الاول في اية بقي
وجية ابتسم بمشاكسة… مفيش يا جيجي انا كويس انتي بس اللي بقيتي خفيفة شوية
انجي بابتسامة.. خفيفة يعني علشان بخاف عليك و بقلق ابقي خفيفة زعلانه منك وللهي يا وجية
وجية مسك ايديها و قربها من حضنه وقال… انا ميرضنيش ان حبيبتي و ام ولادي تزعل مني
قبل ايديها بحب
وهي ابتسمت… انا مستحيل ازعل منك انت بذات يا وجية
وجية ابتسم بمشاكسة وهو يغمز لها بعيونه…. تعرفي يا جيجي انك وحشتني جدا جدا
انجي بابتسامة….. ياراجل وهو مين اللي طول الوقت بيفكر في المشاكل بتاعة ولاده و ماهملني
وجية بمشاكسة.. لا انا غلطان ولازم اصلح الغلط ده
انجي ضحكت بدلع
وجية بابتسامة… اية الجمال ده يا جيجي
انجي ابتسمت بحب
ووجية قرب بحب وشوق لها والتهم شفتيها بحب شديد وهي بدلته قبلته بشوق و احاطت رقبته بايديها
وهنا تسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح..
…………………
في غرفة السفرة كان يجلس عمار و زوجته و اخواته مالك و نور و مليكة و اولاده ماسة و وجية
مليكة باستغراب… هو بابا و ماما معقول مصحيوش لغاية دلوقتي هروح اطمن عليهم
عمار بهدوء… سيبيهم براحتهم يا مليكة لما يحبوا يقوموا هيقوموا
مليكة بهدوء.. حاضر
عمار بهدوء….. مالك ها اية اخبار المستشفى اللي انت شغال فيها مش كنت اشتغلت في المستشفى تبعانا احسن ما تشتغل في مستشفى حكومي مش هتتقدم فيها
مالك بهدوء… بالعكس انا اكتشفت حاجات كتير اوي تخليني اكمل فيها فيها ناس غلابة كتير فعلا محتاجين دكتور يبقي عنده ضمير و يعالج بضمير مش مجرد يكتب روشته و مش مهم التشخيص ياريت لو اكتر من واحد من اللي شغالين في المستشفيات الخاصة يجوا عندنا بس يكون هدفهم انهم يعالجوا مريض مش يكسبوا من وراه وقتها المستشفىيات الحكومية دي هتبقي في مكان تاني يا عمار
عمار بهدوء… معاك حق يا مالك ربنا معاك و يوفقك
مالك بهدوء… يارب
مليكة كانت سكته و مش بتتكلم وتلفونها رن معلن عن و صول رساله
فتحتها و بان علي ملامحها التوتر
وقالت بتوتر حاولت تخفيه… انا هقوم بقي علشان اروح افتح الصيدليه
عمار بهدوء… تمام
قامت بسرعة وخرجت و كان مصطفى يقف ينتظرها
مليكة اول ما شافته هيتحرك علشان يجي معاها كالعادة
مليكة بتوتر.. لا خليك يا مصطفى انا هروح لوحدي بالعربية
مصطفى بهدوء…. اسف يا فندم انا لازم وجية بيه هو اللي يقولي اذا كنت هاجي ولا لاء
مليكة بعصبية… قولتلك خليك مش بتفهم انا وبابا واحد انا مش عايزك تيجي معايا انا حرة وياريت تخليك في حالك بدل ما تترفد
و تركته يقف مصدوم امام الحراس بعدما اهانته
وعزم في نفسه انه سوف يترك هذا الوظيفة
طلعت مليكة بعربيتها حتي وصلت لشارع معين و نزلت من عربيتها و اتجهت لعربية اخرى
وركبت فيها
مليكة بغضب.. مش قولتلك مش هعرف اجي ليه مصر علي حاجه انا مش عايزيها يا سليم ولا هو تحكم وخلاص
سليم ببرود…. افهميها زي ما تفهميها فين المشكلة اني اطلب من حبيبتي انها تقابلني
ثم تكلم بحنية…. وبعدين انتي و حشتني
ثم اقترب منها و وضع يده علي رجليها وهي جسدها ارتعش وشالت ايده بعصبية.. سليم ميت مرة اقولك مش بحب الطريقة دي متلمسنيش بعد كدة فاهم
سليم ابتسم ببرود… ليه بس يا حبي مفيش حواجز بين الحبيب و حبيبته
مليكة بعصبية…لا فيه حواجز يا سليم و تاني مرة متلمسنيش و بعدين انت بتماطل ليه مش هتجي تتقدم
سليم بهدوء… لا طبعا ازاي هاجي
مليكة بعصبية… امتي
سليم بهدوء…. شوفي عايزني اجاي امتي و انا هاجي يا مليكة
مليكة بهدوء… يعني بجد لو قولتلك تعالي كلم بابا بكرة هتجي
سليم ابتسم… في ايه يا مليكة هو انتي ليه محسسني اني هضحك عليكي مثلا و مش هتجوزك طب ليه يعني ما انتي عارفة اني بحبك
مليكة ابتسمت بخجل… وقالت… خلاص هقول لبابا انهاردة و هاخد منه معاد و اشوف امتي
سليم بابتسامة.. اوك تعالي اوصلك للصيدلية علشان اطلع علي المكتب
مليكة بهدوء… لا لاء علشان العربية مش هعرف اروح بليل هروح بيها و هاجي كمان بيها بدل ما بابا يفتحلي اسئلة ملهاش اول من اخر يلا باي
سليم بابتسامة.. اوك همشي وراكي
مليكة ابتسمت ليه بحب ونزلت لتركب عربيتها وتذهب للصيدليه و لكنها. تشعر بتأنيب الضمير بسبب اهانتها لمصطفي
………… …. ……..
في بيت رحمة رجعت بيتها و ابنها كمان رجع البيت
رحمة بهدوء… ابوك ليه لغاية دلوقتي يا عمرو مرجعش ندي مستني اية بسلامته
عمرو بحزن.. باين مش ناوي يرجعها يا ماما
رحمة. بعصبية… اتجنن ده ولا اية وهي مالها هي باللي الزفته بنتها عملته ليه ليه كدة ابوك خرف علي كبر ولا ليه هو طول عمره دماغه متركبه غلط
عمرو مسك ايديها وقال.. اهدي يا ماما لو سمحتي وهما احرار احنا ملناش دعوة
رحمة هزت راسها بضيق من افعال عمر الذي لا تنتهي من حماقته
…………..
اما عمر اتنقل هو وبنته و ابنه للفندق ووزعوا جاتوا علي الحراس علي اساس ان بنته هيتم كتب كتابها و زواجها في البلد وهيفضل اسبوع هناك
كان الثلاث غرف مفتوحين علي بعض يعني علي كل غرفة باب و لكنه يوصل للغرفة الثانية بدون الخروج من الغرفة
كانت تجلس رهف علي الكنبة وهي لا تشعر بذره ندم واحدة علي ما ارتكبته من ذنب كبير في حق الله و في حق نفسها و اهلها
دخل عمر و نظر لها بحتقار مش قادر ينسي عملتها وانها السبب في فضحته امام وجية و اسرته و قدام نفسه
رهف بهدوء… احنا هنفضل هنا كتير
عمر بغضب.. انا مش عايز اسمع نفسك فاهمة ولا لاء تقعدي هنا زي الكنبة اللي قاعدة عليها فاهمة ولا لاء
رهف بهدوء… طيب انا جعانة دلوقتي اكلني و بعدين هسكت و مش هتسمع نفسي
عمر اتعصب قوي و قال بغضب… انتي اية يا بت جبله مش بتحسي مفيش د*م خالص كدة اللي ماشي في وريدك ده مش احمر خالص ابيض
رهف بهدوء… يعني المشكلة دي اية علاقتها بالاكل هموت من الجوع يعني و بعدين ما انتم حليتوا الموضوع ليه مضيقنها عليا
عمر بعصبية كان قريب من التسريحة اللي كان عليه بعض البرفانات زقهم بايده بعصبية شديدة وقعهم علي الارض كسرهم
اسر خرج من اوضته وقال بخوف.. في اية
عمر قال بغل و غضب… انا هدخل اوضتي بدل ما اجاي اموتك في ايدي ياريتك كنتي موتي و ريحتيني
ودخل عمر اوضته و هي مازالت تجلس ببرود وكانها لم تفعل شئ
رهف بهدوء… اسر اطلب لينا اكل علشان جوعت
اسر نظر لبرودها الشديد بصدمة وقال.. انتي ليكي نفس تاكلي وامك اطلقت بسببك
رهف بهدوء… هما اصلا مكنوش مناسبين لبعض يا اسر
اسر بصدمة… هو انتي مجنونة يا رهف ولا شكلك كدة ولا اية نظامك لا بجد اية الا مبالاة اللي عندك دي يا بنتي في اية انتي بتتكلمي بجد دي طلقيه ابوكي طلعت بتحس عنك. يا شيخة وقعدت امك معاها انتي بجد ازاي كدة
وتركها و دخل غرفته هو الاخر
وهي جلست تنظر للغرفة بهدوء ثم قامت بهدوء وفتحت الشنطة بتاعتها و طلعت حقنة شكلها غريب واخدتها ودخلت الحمام و معها سلك خفيف
وجلست علي البانيو ثبت طرف السنك علي ايديها ومسكته بفمها وهي بتجهز الحقنة التي ادمنتها ولا تقدر علي الاستغناء عنها
جهزت الحقنة و ثبتت ايديها بهدوء و دخلت سن الابره في ايديها و عضت علي السلك بشدة
حتي انتهت من اخذها وقامت وهي تنظر لوجهها في المرايا وجهها التي كله معلم من ضرب عمر فيها
و الهالات السودة اللي تحت عنيها و شفتيها الزرقاء
نظرت لنفسها وقالت بلامبالاة…… عادي كل حاجه دلوقتي عادي
وخرجت وخبت الحقنة في الشنطة زي ما كانت
وجلست تتذكر اول مرة اخذت فيها حقنة كانت معه الشاب التي دمرها من جميع الجهات
فلاش باك
كانوا يجلسون في الفندق وهما يشربون الحشيش و قال… بت يا رهف اية رايك تجربي السحر ده معايا
رهف بهدوء… مش كفاية الحشيش اللي ادمنته بسببك يا محمود
محمود بخبث… يا بت متبقيش هبلة الحقنة دي هتوديكي في عالم تاني خالص غير اللي انتي عايشة فيه هتسفرك يا حبي
رهف بهدوء… هات
محمود رفع كم التشريت و شد سلك الشاحن وربطته علي ايديها وجامد وهي اتألمت وقالت بوجع… براحة يا محمود
محمود بخبث.. متقلقش يا جميل
وابتدا يجهز الحقنة وهي تتالم من السلك اللي مربوط علي ايديها
ودخل سن الابره في درعها وهي غمضت عنيها بوجع
محمود بخبث… بالشفا يا قلبي
رهف بدموع… بتوجع اوي
محمود بخبث.. يابت متبقيش طرية كدة انشفي
رهف بدموع…. محمود لو سمحت متدنيش الحاجات دي تاني
محمود وهو يحتضنها.. يابت متبقيش خايبه كدة انا مش بحب البنات الخايبة كلها كام شهر و تبقي 16 سنه يا قلبي اكبري بقي وبعدين يرضيكي حودة يشرب و ياخد حقن لوحده
رهف نظرت له وقالت بدموع… بس اهلي لو عرفوا
محمود قاطعها… محدش هيعرف ولا حاجه انتي بس حطي شوية مكياج لو في حاجه بانت ولا حاجه
رهف هزت راسها بدموع
باك
رهف بهدوء….. انا اللي مشيت في الطريق ده بمزاجي و محسبتش اللي ممكن يحصل و محسبتش انه ممكن يضحك عليا
……………….
في غرفة عمر كان يجلس وهو يفكر هل يرجع ندي ولا لاء
عمر في نفسه…. هي غلطت و غلط كبير كمان انا معملتش كدة من فراغ و بعدين يمكن لو كانت اهتمت شوية مكنتش والبت قدرت تعمل كدة
بس كمان حرام اسيبها وانا عارف ان ملهاش حد
غير اختها وهي متجوزه ارجعها و خلاص طيب اروح ليها بيت ابوها
هقوم اروح وخلاص وربنا يقدم اللي فيه الخير
قام عمر و بدل ملابسه و جهز نفسه و خرج
وذهب في اتجاه بيت ندي بعدما قال له عمرو انها تركت منزل امه و ذهبت الي بيت والدها
….؟……………
في مكتب ماسة كانت تجلس و تنظر لملف براءة خالد وهي لا تعلم لم رجعت في قرارها امس انه سوف لا تعطيه الملف و لكن جابته معها
سمعت صوت الباب ينفتح بدون استأذن
ماسة اضايقت.. مش تخبط الاول يا استاذ انت داخل زريبه
انس ببرود.. اعتبريها زي ما تعتبرها وبعدين ابقي شدي علي السكرتيرة لانها مش بره يعني يستحسن تغيريها
ماسة بغضب… خليك في حالك انت فاهم
انس ببرود… مانا في حالي يلا هاتي الملف خليني اغور من وشك بينحسني
ماسة بغضب… ما تحترم نفسك يا بني ادم
وحدفت الملف في وجهه وقالت.. ادي الزفت غور بره
انس وطي وخد الملف وقال بصوت بارد… انتي محتاجة حد يربيكي لو بابي مش فاضي ولا مامي مستعد اني اعيد تربيتك تاني
ماسة بغضب.. اخرس و متجبش سيرة اهلي علي لسانك انت فاهم وانا متربية غصب عنك و عن اللي يتشددلك واتفضل اخرج بره
انس ببرود… انا كدة كدة خارج مش. ناقص اشوف وشك بيقرفني
وتركها وخرج وهي بتغلي منه ومن وقاحته
…………….
في بيت ندي الباب خبط ذهبت لتفتح رات عمر يقف امامها
ندي بدموع… نعم
عمر بهدوء… عايز اتكلم معاكي. يا ندي
ندي دخلته و سابت الباب مفتوح وقالت… اتفضل قول اللي عندك.
عمر بهدوء… انا جاي انهارده علشان اخدك و نروح عند ماذون و اردك لعصمتي تاني
ندي بدموع… وانا المفروض افرح بالخبر ده يا عمر
عمر بهدوء… ومتفرحيش ليه
ندي بدموع… بقالنا عشر ايام مطلقين لا فكرت تكلمني ولا تعتذر علي ضربك ليا و لا انك سبتني عايشة في بيت مراتك قصدي طلقتك و خلصت حوار بنتك من غير ما تعرفني كل حاجه انا اصلا اكيد مجتش علي بالك انت مفكرتش فيا اصلا انت لو حتي كنت عملت حساب للعشرة مكنتش عملت اللي عملته يا عمر انا دلوقتي اللي بقولك كفاية تصدق انا معاك كنت حاسة اني مسجونة ممنوع اطلع ممنوع افتح شباك اهوي شقتي ممنوع اتكلم مع حد ممنوع اخرج اجيب طلبات بيتي كله ممنوع ممنوع ممنوع
خلاص العشر ايام دول حسسوني اني اتحررت من سجنك يا عمر مش عايزه ارجعلك تاني كفاية كدة كفاية بقالي 16 سنه متجوزك فيهم مخرجتش غير 4 مرت معاك كمان في مناسبات و بعدين مشوفش الشارع حتي اختي هي اللي تجي ليا لكن انا مروحش ليها كفاية مش عايزة ارجع ليك اتفضل امشي
عمر نظر لها ببرود وهو يكتم غضبه جواه…. ده اخر كلام عندك
ندي بدموع… ايوة اخر كلام عندي
عمر ببرود.. براحتك
خرج عمر من المنزل وهي قفلت والباب و بكت بشدة وهي بتقول.. حتي محاولش يتمسك بيا محاولش
…………………….
في بيت روفان كانت تجلس وتضع الهاتف علي اذنها
وتتحدث وهي تعبانة… وجية تعالي بسرعة انا تعبانة
وجية بضيق… بقولك. اية يا روفان انا مش ناقصك
رفان بتعب وهي تبكي… بقولك. تعبانة ارجوك تعالي
وجية بغضب… ماشي يا روفان عارفة لو طلعتي بتكدبي لا اخلي يومك اسود و لا يكون فيها طلاقك
وقفل السكة و ترك المكان الذي فيه وركب. عربيته
وطلع علي بيت روفان.
………………………..
هنا ينتهي البارت
اولا التفاعل بجد ماحبطني التفاعل سئ انا عايزة البارت يوصل 100 لو سمحتم وان شاء الله هيوصل
وياريت بلاش تم دي وترودوا علي الاسئلة كل التعليقات تم انا عايزة توقعتكم
ياتري رد فعل ندي صح ولا غلط
رايكم في رهف و تصرفتها
رايكم في مليكة و سليم هل هيكملوا مع بعض
مستنية توقعتكم
البارت القادم يوم يوم الاتنين 11/6
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العشق الممنوع الجزء الثاني)