روايات

رواية العاشق والبريئة الفصل الثالث عشر 13 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الفصل الثالث عشر 13 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الجزء الثالث عشر

رواية العاشق والبريئة البارت الثالث عشر

رواية العاشق والبريئة الحلقة الثالثة عشر

بعد مرور أسبوعين
كانت جميع الامور بخير الى الآن والجميع كانو يعيشون في سعادة وراحه وخاصة سيف الذي فاتح حسام في موضوع زواجه من سيلا وموافقة حسام وهو في انتظار عودة ادم بفارغ الصبر ليفاتحه في الامر
اليوم هو موعد عودة ادم وملاك من شهر العسل وكانت جميع العائله تتجمع سويا في انتظاره وصولهم ويتحدثون في مواضيع مختلفه قاطعهم سماع صوت سيارة ادم فعلمو انهم وصلو وذهبوا جميعا لى استقبالهم بترحيب حار وبالاخص زين وسيف فور رؤيتهم لملاك ذهبو الاثنين وضموها بشده وكانت ملاك سعيده للغايه عند رؤيتهم وضمتهم هي أيضا تحت غيظ وغضب ادم الشديد ليقول بغيظ وغضب وهو يشد ملاك
/ مش كفايه كده ولا ايه احمدو ربنا اني سمحتلكم تحضنوها بشكل ده
سيف بخبث / في ايه يا ادم أنا اخوها وده ابوها يعني مش حد غريب وبعدين ملاكي وحشتنا جدا ده أنا بفكر اخليها تنام في حضني النهارده ايه رأيك ياملاكي
ملاك ببراءة وحب / طبعا موافقه يا سيفي دا انت حتي واحشني خالص و اكي
قاطعها ادم بغضب وغيره عمياء / وحياة امك ده انتي تبقي بتحلمي لو نمتي في مكان تاني غير حضني انتي فاهمه
ملاك بتراجع عن كلامها بعد ما شافت غيرته اللي هي عرفاها قالت / احم لأ طبعا انا قصدي اني مش بقدر انام غير مع ادم معلشي بقى ياسيفي بس أنت شايفه عامل ازاي وأنا لو سبته عليك مش هيسيبك خالص
ادم بغيظ وسخريه / ليه شيفاني دراكولا مثلا
سيف بهمس / اسوء وحياتك
ملاك ببراءة مصطنعه / لا طبعا يادومي أنا قصدي انك ممكن يعني تتعصب عليه شويه
ادم بتهكم / لا والله
ملاك ببراءة / اه والله
سيلا بمرح / خلاص ياعم انت وهي ايه ده كله كلام وانت يا استاذ ادم مش هتسلم عليا ولا المزه خليتك تنسى الدنيا كلها وانهت كلامها بغمزه مما جعل الجميع يضحك عليها بشده
ادم بضحك / لأ طبعا يا ام لسانين أنا اقدر انساكي
وذهب وضمها لحضنه بحنان وسلمو على باقي العيله ودخلو قعدو في الصالون وجلسو في جو عائلي جميل وبعد قليل جاءت الخادمه لتعلمهم بموعد الغداء
حسام / يلا ياجماعه علشان بعد الغدا في موضوع مهم عاوزكم فيه
سليم بقلق / خير يا بابا في ايه
حسام / أنا قولت هتكلم بعد الغدا يلا
وذهبو جميعهم الى طاولة الطعام وجلس حسام في المقدمه وعلى يساره سليم وبجانبه مايا وسيلا
وعلى الجانب الاخر يجلس زين وبجانبه سيليا وسيف يجلس مقابل سيلا وادم يجلس مقابل لى حسام وبجانبه ملاك وبعد تناولهم طعام الغداء جلسوا جميعا في الحديقه الخلفيه للقصر
وبدء بالحديث زين وهو يقول بقلق
زين / خير يابابا كنت عايزنا في ايه
حسام بهيبه وهو يوجه خديثه لى ادم / ادم سيف طلب يتجوز سيلا وانا وافقت وابوك وافق ومستنين رأيك
ادم ببرود / وانا مش موافق
♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡♕♡
في مكان اخر يجلس كان يجلس الزعيم وهو في قمة غضبه لأنه لم يصل إلى الشي*طان الى الان ولكن دخل عليه الشخص المجهول وعلى وجهه ابتسامه فيها من الخبث مايكفي وقال له
/ الش*يطان رجع النهارده وهنقدر ننفذ خططنا
الزعيم بخبث هو الاخر / واخيرا رجع وهنتقم منه واد*مره زي مادم*رني زمان بس خلاص هانت وهاخد منه كل حاجه حلوه زي ماعمل معايا
الشخص بخبث / بس مش هنقدر نعمل كده إلا عن طريق مراته زي ماقولت بس دي طريقها صعب جدا وبعدين هي مش بتخرج من البيت خالص
الزعيم بخبث / هي مش في الجامعه لسه يبقى اكيد هتخرج ووقتها هنفذ خططنا ونخط*فها
الشخص بقلق / بس أنا خايف الشيط*ان يكشفنا وساعتها ممكن يدم*رنا
الزعيم / متخافش انت بس تنفذ اللي عليك وسيب الباقي عليا ودلوقتي سيبني لوحدي علشان اعرف افكر كويس
اومأ له الشخص وذهب
بينما الزعيم ظل يفكر فيما حدث في الماضي وما الذي فعله ادم له
♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡•♡
في القصر
كانت الصدمة حليفة الجميع وخصوصا سيف الذي توقع انه سيوافق عليه وقال له
سيف بهدوء عكس الذي بداخله / وانت بقى مش موافق ليه
ادم بهدوء وبرود / كده أنا حر اختي ومش عايزها تتجوزك وبصراحه في واحد متقدملها وانا وافقت عليه
سيف بعصبيه / نننعم ده كنت اقت•له واقتل•ها كمان ده على جثتي وسيلا هتبقى ليا أنا لوحدي ومحدش هياخدها مني حتى لو اضطريت اخطف•ها واتجوزها مش هتردد لحظه
ادم ببرود / خلصت
سيف بغضب / ايه يا اخي كمية البرود اللي فيك دي عايز افهم انت مش موافق ليه قولي سبب واحد بس ترفضني بسببه
ادم ببرود / من غير اسباب هو الشخص اللي اتقدملها كويس جدا وبيحبها اوي كمان
سيف بعصبيه وصوت عالي / مين ابن ال•••• ده وأنا اروح اقت. له علشان بس فكر فيها بص بقى يا ادم أنا وسيلا فرحنا الخميس الجاي وافقت او مش وافقت وانا اتفقت مع جدي على كده قبل ماتيجي ووجه كلامه لى سيلا انتي موافقه صح
سيلا وقد ترقرقت الدموع في عينيها وبصوت مختنق / مش هقدر اوفق وادم مش موافق وركضت الى غرفتها سريعا وهي حزينه للغايه على رفض اخيها وذهبت ورأها ملاك وهي حزينه على حالهم اما سيف فغضب كثيراً ونظر لى ادم نظره حارقه ولكن هو لم يهتم بها وتجاهله وكيف لم يشعر بنفسه الا وهو خارج الحديقه بل القصر با اكمله ويركب سيارته ويقودها باقصى سرعه ووصل الى مكان خالي يخرج فيه شحنة غضبه الجحي’ميه
اما في القصر كانو مزالو يقفون مكانهم وينظرون لى ادم نظرات عتاب واخرى غضب
سليم بغضب / ممكن افهم ايه اللي هببته ده يا أستاذ أنت مش شايف اختك كانت زعلانه ازاي وسيف كمان انت ماشوفتش هو بيحب سيلا اد ايه
ادم ببرود / اللي أنا عملته ده اللي لازم يتعمل ومحدش له دخل
سليم بغضب / يعني ايه محدش ليه دخل سيلا بنتي وسيف ابن اخويا واحنا كلنا موافقين ايه مشكلتك انت بقى قولي
ادم / ولا مشكله ولا حاجه بس انا مش موافق وخلاص وتركهم وذهب وهم يكادو ينفجرو من شدة بروده
عند سيلا كانت قاعده تعيط ومنهاره جدا وملاك بتحاول تهديها لكن مافيش فايده دخل عليهم ادم وشاف سيلا وحالتها
دي
ادم / ملاك ممكن تسبقيني على الجناح وانا جاي وراكي
ملاك معترضه / بس سيلا ••
قاطعها ادم / متحافيش عليها انا هاهديها واجي وراكي روحي انتي
اومأت له ملاك وذهبت وهو جلس بجانب سيلا واخدها في حضنه وهي كانت هديت خالص اول ماهو دخل علشان مايشوفهاش كده
ادم بحنان / بتحبيه
سيلا استغربت سؤاله جدا وبصتله وسكتت
ادم بخبث / يعني افهم من كده انك مش بتحبيه
سيلا باندفاع / لا طبعا بحبه وبعدها ادركت هي قالت ايه واتكسفت جدا منه
ادم بضحك / ده انتي طلعتي واقعه خالص
واكمل بجديه أنا عايزك تسمعيني كويس أنا موافق على سيف وفرحان اوي انه اخد الخطوه دي بس أنا عايز اعلمه الادب شويه علشان يحرم يتحداني تاني بخصوص ملاك بس مش عايزك تقوليله
سيلا بفرحه / يعني انت بجد موافق عليه
ادم بحنان / طبعا مش ده هيبسطك يبقى اكيد موافق
سيلا بسعاده وحب / ربنا يخليك ليا يا احلى اخ في الدنيا
ادم بحب / ويخليكي ليا ياحبيبتي يلا نامي بقى علشان فيه بكره مفاجأت كتيره
سيلا بحب / ماشي تصبح على جنه
ادم / وانتي من اهلها
وذهب وتركها وهي كادت تصرخ من فرحتها ولكن منعت نفسها لكي لا يسمعها احد
بينما ادم ذهب الى مكتبه قبل ان يذهب لغرفته ليتحدث في الهاتف
ادم وهو يتحدث في الهاتف مع شخص ما ويقول
ادم / هاا جهزت كل حاجه للعمليه اللى هتم
الشخص بخوف / ايوه كله تمام والعمليه هتم في معادها بالظبط
ادم ببرود / اول ماتسلمو وتستلمو بلغني على طول وقفل دون ان يسمع رد من الطرف الاخر
وذهب الى غرفته ليجد ملاكه غارقة في النوم من شدة تعبها ف اليوم كان صعب عليهم فهم ظلو في الطائره لساعات طويله ووصلو في الساعه الخامسه بعد العصر وهذه الامور التي حدثت اليوم
غير ملابسه وتصطح بجانبها واخذها بين احضانه وذهب في نوم عميق فهو اصبح لايستطيع النوم الا بين احضانها وقد ادمن هذه العاده
♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༺♡༻
اما عند سيف هذا المسكين لايزال في مكانه وسط الظلام الحالك فهو لا يعرف لما فعل ادم هذا به ولما رفض بهذه السرعه حتى دون التفكير في الامر وقد عزم امره انه لن يتخلى عن سيلا او يتركها تتزوج بغيره هو يحبها كثيرا ولا يعلم متى احبها حتى ولكن حبها كالسحر الذي سحره اصبح يدمنها بكل تفاصيلها ولا يعلم متى حدث هذ فهو لم يكن يوما يؤمن بالحب ولم يكن يظن انه سيقع به يوما ما هذا ما قاله بداخله وظل يفكر كثيراً في كيفية اقناع ادم واذا لم يوافق سيخ•طفها دون ارادتها وسيجبرها على الزواج منه يعلم انها تحبه ولكن لا تريد ان تعصى كلام اخاها الكبير ظل يفكر ويفكر حتى انه لم ينتبه كم مر من الوقت واصبحت الساعه الثالثه فجرا حين انتبه للوقت وانه ظل في هذا المكان وقتا طويلا ذهب الى القصر وكان الجميع نائم وذهب الى جناحه ولم يستطيع حتى النوم وظل شاردا ويفكر في سيلا الى ان اشرقت الشمس واتى الصباح يحمل الكثير من المفاجأت له ولجميع العائله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡•••
في جناح ادم استيقظ مبكراً وذهب لعمل بعض التمارين الرياضيه وظل يتمرن لمدة ساعتين وبعد انتهاءه ذهب الى الغرفه ليجد ملاك مستيقظه وكانت تؤدي فرضها وانتهت وذهبت اتجاه ادم قبلته من خده وقالت
ملاك برقه وحب / صباح الورد
ادم بحب / احلا صباح على احلى ورده في حياتي وضمها اليه وقبلها من خدها
ملاك / أنت صحيت امتى وكمان سبتني نايمه لوحدي
ادم / أنا صاحي من بدري وانتي كنتي نايمه ومحبتش اقلقك وكنت بعمل شوية تمارين .
ملاك / طيب يلا غير هدومك علشان ننزل نفطر
ادم بخبث وهو يسحبها من خصرها / طيب ماتيجي تنقيلي لبسي
ملاك ببراءة / طيب ما انت كل مره بتنقي لبسك بنفسك اشمعنا المره دي
ادم بخبث / تعالي وأنا افهمك اشمعنا المره دي وحملها وداخل بيها الغرفه التانيه
ملاك وقد فهمت ما ينوي على فعله وصرخت بفزع
ملاك بصراخ / عاااا ياقليل الادب نزلني انت بتعمل ايه نزلني يا ادم والنبي
ادم بخبث / ده في احلامك ياروحي أنا مصدقت اتلم عليكي ودخل بيها للغرفه
بعد وقت ليس بقليل كان ادم وملاك نازلين على الدرج ولكن وقفو في المنتصف حين سمعو صوت سيف يأتي من ورأهم
سيف وهو يوجه نظرات حارقه اتجاه ادم قال له / عايز اتكلم معاك
ادم ببرود / ورايا على المكتب
اغتاظ سيف بشده من بروده ولكنه تحلى بالصبر وذهب ورأهه بينما ملاك نزلت ووجدت سيليا ومايا يجلسون سويا ذهبت وجلست معهم وقالت
ملاك برقه / صباح الخير
سيليا / صباح الورد ياقلب مامي
مايا /صباح النور على عيونك ياقمر
ملاك / هي فين سيلا
مايا / سيلا صاحيه من بدري بس قاعده في اوضتها
ملاك / طيب أنا هطلع اشوفها واجيبها وانزل
مايا / تمام ياحبيبتي
ذهبت ملاك الى غرفة سيلا لتتحدث معها
بينما في غرفة المكتب كان يجلس ادم ببرود شديد
وسيف ينظر له بغضب واخيرا تحدث
سيف / أنا عايزك تسمعني كويس سيلا أنا هتجوزها وافقت او لا وأنا مستحيل اتخلى عنها واسيبها لغيري وممكن اهد الدنيا كلها لو مبقتش ليا وأنا مش بهدد أنا بقولك اللي هيحصل
وقف وكاد ان يذهب ولكن كلمات ادم جعلته يتوقف مكانه
ادم / شوفت بقى لما قربت لى ملاك عملت ايه لازم تعرف ان ملاك بقت ملكي يعني مش مسموح لحد يلمسها حتى لو كان انت واكمل بخبث فرحك انت وسيلا الخميس الجاي زي ما كنت عايز
ثانيه اثنتين ثلاثه
حتى استوعب ما قاله ادم هل من معقول انه يغار منه على ملاك ولكن هو اخوها كيف له ان يغير منه ولكن لايهم المهم الان انه وافق ولكنه مزال لا يصدق انه وافق
سيف / أنت بتتكلم جد صح قول انك بتتكلم بجد
ادم بضحك عليه / ايوه بتكلم بجد ولو فضلت ثانيه كمان هنا هرجع في قراري
سيف بسرعه / لا وحياة عيالك أنا مصدقت خلاص أنا خارج اهو أنا اصلا معرفكش اطير انا بقى ذهب وهو في غايه السعادة والفرح واخيرا سيتزوجها وتصبح ملكه خرج الى الصالون وجد الجميع يجلس باستثناء ملاك وسيلا
قال لهم ان ادم وافق والجميع فرحو للغايه لانه وافق واتفقوا جميعهم إن يحضرو اكبر حفلة زفاف في مصر
واستأذن سيف من سليم ليذهب ويخبر سيلا بهذا الخبر
وذهب الى الاعلى وكاد ان يدق على الباب ولكن سمعها تتحدث بما صدمه ولم يتوقع هذا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى