روايات

رواية العاشق والبريئة الفصل الأول 1 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الفصل الأول 1 بقلم الملاك الصامت

رواية العاشق والبريئة الجزء الأول

رواية العاشق والبريئة البارت الأول

رواية العاشق والبريئة الحلقة الأولى

تشرق شمس يوم جديد سماء القاهرة تحمل الكثير من المفاجأت للبعض في قصر السيوفي قصر في غاية الجمال تحيط به حديقه كبيره جدا
داخل القصر وبالتحديد في غرفة بطلنا يستيقظ على صوت المنبه في الصباح الباكر يفعل روتينه اليومي ويقوم بعمل بعض التمرينات الرياضيه فهو لا يملك جسده الرياضي من فراغ ويؤدي فرضه ويدخل الى غرفة الملابس حيث يوجد جميع الماركات الفاخره من الملابس و الاحذيه و الساعات و العطور الفاخره ولبس بدله باللون الاسود حذاء من نفس اللون وايضا الساعه من نفس لون البدله والحذاء فهو لا يرتدي الا اللون الاسود فقط في ملابسه ورش عطره الفاخر وخرج من غرفته وتوجه الى الاسفل حيث يجلس الجميع نزل وقال للجميع
ادم بجديه / صباح الخير
رد عليه الجميع وجلس لكي يتناول فطوره واثناء الطعام قال لهم الجد
حسام / الكل يجهز بكره علشان زين هيرجع هو وعيلته
سليم رد عليه بصدمه / ازاي يا بابا انت عرفت مكانه فين ولا كلمته ازاي

 

 

حسام بهدوء / كنت مكلف حد يجيبلي رقمه وكل حاجه ووجه كلامه لى ادم جهز نفسك يا ادم علشان كتب كتابك على بنت عمك الاسبوع الجاي يعنى بعد مايجو باسبوع
ادم كان بيشرب وشرق مره واحده وقام بعصبيه
ادم بغضب وعصبيه / نعم ازاي ده انا لايمكن اتجوز وكمان دي انا معرفهاش ولا عمري شوفتها هتجوزها ازاي فهمني
حسام بحده / ادم انت نسيت انت بتكلم مين ولا ايه احترم نفسك وانت بتكلمني فاهم
ادم بجديه / انا اسف ياجدي بس انت مش شايف حضرتك بتقول ايه وبعدين انا لايمكن اتجوزها أو اتجوز
حسام ده اللي عندي يا توافق يا ملاكش حاجه في الورث ولا أنا جدك ولا تعرفني فاهم
ادم / ياجدي أنا
قاطعه الجد بحده / الكلام خلص اتفضل على الشركه دلوقتي وبكره تجهز نفسك علشان هتروح تستقبلهم من المطار
ادم سابه ومش وهو هيموت من الغضب
بعد ما مشي
مايا بتكلم حسام بتقوله
مايا/ ليه يا بابا كده كنت قولتله براحه وبعدين انا كنت بتمنى ادم يتجوز ملاك ويكونو هما الاتنين لبعض بس الظروف اللي حكمت علينا بس ان شاء الله ادم هيحبها وهي اكيد هتحبه
سليم بيغمز ليها / ياواد يارومانسي انت
مايا وكزته في ايده / اتلم
سيلا بمرح / اوعدنا يارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في ايطاليا تحديدا في قصر زين السيوفي في غرفت بطلتنا الجميله تستيقظ من نومها بنشاط وحيويه على اشعة الشمس الذهبيه تقوم من على سريرها وتذهب الى المرحاض لكي تأخذ حمام منعش وتؤدي فرضها فهي بارغم من انها عاشت في ايطاليا إلا انها تجيد اللغه العربيه جيدا وتعرف الدين الاسلامي
انتهت بطلتنا من روتينها اليومي ولبست فستان باللون الازرق السماوي وفردت شعرها الناري ونزلت الى الاسفل وجدت الجميع يجلسون على مائدة الطعام جلست وقالت لهم
ملاك برقه / صباح الخير
الكل رد عليها الصباح
سيف موجه كلامه لى ملاك/ عامله ايه ياملاكي
ملاك برقه وحب/الحمدلله ياسيفي
سيف / يالهوي على الرقه ياجدعان وربنا انتي لو مكنتيش اختي كنت اتجوزتك
ضحك الكل على كلام
زين موجه كلامه للكل
زين / في حاجه عايز اقولهالكو

 

 

ملاك برقه / في ايه يا بابي
زين / احنا هننزل مصر بكره
الكل اتصدم من الخبر ده
سيليا بدهشه / ليه يازين فيه حاجه حصلت ولا ايه
زين بجدية / لأ بس بابا هو اللي طلب اننا كلنا ننزل مصر لانه تعبانه ونفسه يشوفنا قبل مايموت لا قدر الله
سيليا بخضه عليه فهي تعتبر حسام مثل ابيها / ياحبيبي ياعمو لأ احنا لازم ننزل في اسرع وقت
زين مخادش باله من اللي قالته غير كلمة حبيبي وقالها
زين بغيره واضحه / حبيبك مين ياختي أنا بس اللي حبيبك
سيليا / مالك بس يازين ده زي بابا الله يرحمه
زين / لو ابوكي نفسه فاهمه
سيليا وبتحاول تكتم ضحكتها / حاضر فاهمه
كل هذا امام عيون سيف اللي هيموت ويضحك على تصرفات ابوه
وملاك اللي مش فاهمه حاجه اصلا
بس قطعت عليهم اللحظه
ملاك برقه / بابي
زين / نعم ياقلب بابي من جوا
ملاك / هو احنا هنسافر امته
زين / بكره إن شاءلله
سيف بذهول / بسرعه دي طب وشغلنا اللي هنا هنسيبه لمين
زين بجدية / أنا نقلت كل حاجه هناك
سيف / يعني مش هنرجع هنا تاني

 

 

زين / لأ احنا هنقعد هناك سنه واحده بس أنا منقلتش كل شغلنا هناك نقلت الشغل المهم بس
سيف / تمام اقوم اجهز حاجتي انا بقى تعالي ياملاكي علشان اساعدك انتي كمان
ملاك / حاضر يلا ياسيفي
استأذنو منهم وطلعو وكل واحد راح يجهز حاجاته وعدا اليوم وجيه تاني يوم الصبح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ادم كان صاحي من بدري وعامل روتينه اليومي ونزل تحت لقى الكل مستينه على الفطار قعد وقال للكل
ادم / صباح الخير رد عليه الجميع الصباح بعد الفطار الجد قال لى ادم اجهز علشان هتروح تقابل عمك انت وابوك في المطار
ادم بتأفف / حاضر اما نشوف الموضوع ده هيخلص امته
سليم موجه كلامه لى ابوه طب هما هيجو امته يا بابا
حسام / قدامهم ساعه ويوصلو المطار
سليم / تمام احنا هنمشي دلوقتي علشان نلحق يلا يا ادم
ادم بغيظ علشان مش عايز يروح رد عليه/ يلا
وذهبو الى المطار في نفس موعد وصول الطائره القادمه من ايطاليا وهما واقفين مستنين ظهر زين هو وسيليا وزين اول ما شاف سليم راحلو بسرعه واترمى في حضنه
سليم بدموع في عينيه / وحشتني أوي ياخويا كده اهون عليك ماتكلمنيش كل ده وتطمني عليك
زين /غصب عني والله أنت عارف اللي حصل علشان كده اتطريت ابعد
سليم بحب / المهم انك جيت بالسلامه ومش هسيبك تمشي وتسيبني تاني
زين / ان شاءلله
سليم موجه كلامه لى سيليا / حمدالله على السلامة يا ام سيف ولا اقول ياسيليا

 

 

 

سيليا بدموع / لأ قول سيليا انت عاوز تكبرني وخلاص
ثم وجهت كلامها لى ادم
انت ادم صح
ادم هز راسه لانه افتكرها كانت دايما بتلعب معاه قبل ماتولد ملاك
وكان رايح يسلم عليها زين وقفو بغيره واضحه
/ انت رايح تعمل ايه ياولد انت
ادم استغربو جدا وحس بغيرته
وكلمه بخبث / ايه هحضن حياتي
ادم وهو صغير كان بيقولها كده
زين بغيره / حياة مين ياض دي ليا انا لوحدي
الكل ضحك عليه وعلى غيرته وادم راح سلم عليه
سليم / اومال فين سيف وملاك
ادم اول ماسمع اسم ملاك قلبو دق بعنف وهو مش عارف ليه
زين / اهم جاي…
ولسه هيكمل كلامه لقى سيف وملاك جاين وسيف حاضن ملاك وهما ماشين ومش ظاهر حاجه منها غير شعرها الاحمر بس اول ما ادم شافهم كده حس بغصه في قلبه فجأه اول ما وصلو عندهم سيف بعد عن ملاك وهي كانت ماسكه فيه لانها بتخاف من الطياره سيف سلم على عمه وعلى ادم كل ده وملاك واقفه ورا سيف اول مابعد ادم بصلها بصدمه………………………..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية العاشق والبريئة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى