رواية السكرتيرة الفصل الثاني 2 بقلم ريم محمد
رواية أسيرة الماضي الجزء الثاني
رواية أسيرة الماضي البارت الثاني
رواية أسيرة الماضي الحلقة الثانية
_نورا بتوتر:أنا هقدم استقالتي
_أدهم: استقالتك مرفوضة
_نورا:بس أنا مش مُناسبة فى الشُغل دَ
_أدهم بقسوة:ومش مناسبة مقدمة فى الشركة ليه ،طالما بدأتي شُغل تكمليه
_نورا:يعني إيه
_أدهم:يعني هتفضلي شغالة هنا لحد ما أقولك أمشي
_نورا:بس أنا مش موافقة
_أدهم:ورايا على مكتبي
*روحت مكتبه وأنا عايزة الأرض تتشق وتبلعني معقولة دَ أدهم بس معاه حقّ!*
_أدهم بجدية:خدي أقري الشروط دى
_نورا بإنتباه:تمام
_نورا:بس أزاى يعني مرتبطش بحد؟؟
_أدهم:ودَ أهم شرط
_نورا:أنتَ بتهزر يا أدهم؟؟
_أدهم بعصبية:يا إيه ،انطقي قولتي إيه؟؟
_نورا بخوف:الى تشوفه حضرتك
_أدهم بتسلية:تمام ، روحي مكتبك وأنتِ السكرتيرة بتاعي مش تبع مُراد
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
_مُراد:أظن دوري خلص
_أدهم:لسه،أولاً إيه القرف اللي عملته دَ؟؟
_مُراد:عملت إيه؟
_أدهم:يعني إيه تزعقلها وتخليها تدخل المستشفى
_مُراد بدهشة:مش دَ طلبك؟؟
_أدهم:طلبي، شوية قسوة مش يغمي عليها وبعدين أنا بس الى أعاملها كدا
_مُراد:لسه بتحبها يا أدهم بلاش عِند
_أدهم:مبحبش حد بس أنت حسابك معايا تقيل يا مُراد كله إلا نورا
_مُراد:طيب طالما كدا سيبني أنا كمان أصالح أمنية منا لسه بحبّْها
_أدهم:براحتك،بس أعتبر نفسك أجازة
_مُراد:مكنش العشم يا صاحبي بتبعني عشان وحدة سِت؟؟
_أدهم بعصبية:مُراد،بلاش عبط وأمشي دلوقتى
_مُراد بمرح:سلام يا صاحبي
&&&&&&&&&&&&&&
الفون رنّْ وكان أدهم كُلّْ شوية يطلب مني طلبات
“فى مكتب أدهم”
_نورا بجدية:ممكن أتكلم مع حضرتك
_أدهم:خير؟؟
_نورا بتردد:أنت كويس؟
_أدهم بإستهزاء:كويس؟؟ ويهمك فى إيه؟
_نورا:يهمني أوى أعرف
_أدهم:وأنا المفروض أصدق؟
_نورا:صدقني أنا
_أدهم: الموضوع دَ أنتهي من زمان، دلوقتى أنا مُديرك وبس
_نورا:تمام، أظن دلوقتي أنا وقت البيرك بتاعي
_أدهم:هتروحي فين؟
_نورا:أنا شايفة إن دى حاجة تخصني؟!
_أدهم:شكلك نسيتي الشروط ومن ضمنها أنّي أعرف كُلّْ تفصيلة عنك
_نورا:بس دى حياتي الشخصية تخصني أنا
_أدهم بإستمتاع:الى يخصك يخصني
_نورا: المفروض أروح مطعم عشان أتغدى
_أدهم:أقعدي كُلي هنا
_نورا بإستغراب:هنا فين؟؟
_أدهم:هيكون فين فى مكتبي
_نورا:بس مينفعش حضرتك
_أدهم:وأنا بقول هينفع
_نورا:أصل صحبتي مستنياني ننزل سوا
_أدهم:مبحبش أعيد كلامي كتير
_نورا:لأ، أدهم بتاع زمان أحسن
_أدهم:بتقولي حاجة؟
_نورا:أبدًا بقول شكرًا لذوق حضرتك
_أدهم:عُيونك منفوخة ليه؟
_نورا بتوتر:عادى من السهر
_أدهم:وبتكدبي كمان!
_نورا:لازم أمشى دلوقتى يا أدهم بيه
_أدهم:تمام، بس هعرف كُلّْ حاجة بطريقتي
&&&&&&&&&&&&&&&
“فى بيت نورا”
_أمنية:مُراد صاحب أدهم عشان كدا عمل كُلّْ دَ
_نورا بصدمة:لحظة يعني مُراد الى بتحبّْيه هو نفسه مُراد صاحب أدهم
_أمنية:اه
_نورا:مقولتليش ليه أنه هو
_أمنية:أنتِ كُنتِ قولتلي إن مُراد هو مُديرك
_نورا:كان مُديري،دلوقتي أدهم مُديري
_أمنية:الوجع وراكِ وراكِ
_نورا:اه، معرفش رجع ليه ،مش قادرة أتحكم فى مشاعري من إحساسي بالندم وكمان بحبّْه
_أمنية: عارفة، أستني مُراد بيتصل
_مُراد:ألو ازيك يا أمنية أنا أسف على الى عملته بجد
_أمنية:أسفك مرفوض ومعتش تتصل بيا تانى
_مُراد:أستني يا أمنية،منك لله يا أدهم أنت السبب
&&&&&&&&&&&&
_نورا:قفلتي فى وشه ليه؟
_أمنية:إذا كُنتِ نسيتي الى عمله فيكِ أنا منستش بقى كُلّْ دَ يطلع منه خليه يتربى شوية
_نورا: خايفة أروح الشركة كُلّْ لمَّا أشوفه أحس أنّي هنهار ،هو الماضي بتاعي الى مش قادرة أتخطاه
_أمنية:ربنا يهونها من عنده
&&&&&&&&&&&&&&&&
“فى الشركة”
_أدهم:كويس أنك جيتي بدري وماشية على شروط العقد
_نورا:شُغلي أهم حاجة
_أدهم:تمام،جهزي نفسك عشان صفقة مُهمة هتم أنهاردا
_نورا بعملية:تمام
*دخلت المكتب وبحاول أسيطر على نفسي أنّي أشُوفه قدامي بفتكر كُلّْ حاجة وصعب أتأقلم على الوضع*
&&&&&&&&&&&&&
“داخل قاعة الإجتماعات”
*الإجتماع بدأ وأنا قاعدة مُندمجة مع أدهم وهو بيتكلم وقد إيه هو وسيم وقمر كدا بس بفتكر الى حصل بحس أنّي عايزة أطلع فى مكان لوحدي ومحدش يفكرني بحاجة وفجأة أتفزعت بسبب أدهم
_أدهم بعصبية:هي الصفقة على وشها؟؟، مفيش صفقة هتم
*طلعت أنا وأدهم والغربية مشفتش مُراد خالص طول اليوم*
&&&&&&&&&&&&&&&&&
_أدهم:تحبي نقضي يوم سوا أنا وأنتِ سوا؟؟
_نورا بدهشة:أنتَ بتتكلم جد؟
_أدهم:يلا ، قبل ما أغير رأيي
_نورا بإستغراب:بصفتك مين؟
_أدهم:بصفتي مُديرك ودى مكفأه
&&&&&&&&&&&&&&
“فى المطعم”
_نورا:هو مفيش غيرنا؟؟
_أدهم:أيوا
_نورا بصدمة:دَ نفسه؟
_أدهم:عشان دَ أول مكان أتعرفت عليكِ فيه
_نورا بألم:بس دَ برضو
_أدهم:أشششش،خلينا ننسى كُلّْ حاجة ونستمتع بس
_نورا:تمام
*ولقيت أدهم بيعزف بيانو*
_أدهم:أتعلمت بيانو عشان عارف أنك بتحبّْي عزف البيانو
*وبعدها روحنا معرض الرسم*
_أدهم:عايزك تبقي رسمة هادية ومش مُلفتة للإنتباه
_نورا:كلامك غريب؟؟
_أدهم:العميل الى كان فى الإجتماع طول الوقت مركز معاكِ
_نورا:ويهمك لدرجة دى
_أدهم:خلص الوقت ،يلا عشان أروحك
_نورا:وقت إيه؟
_أدهم:قصدي اليوم خلص وياريت تنسي كُلّْ دَ ومش هيتكرر تاني
*طلعنا ولقيت أدهم بيسوق بسرعة*
_نورا:وقف هدي السرعة
*علفكرة أنا ندمانة على الى حصل وبأنب نفسي ومستعدة أعمل أى حاجة ،أنا بتعذب زيي زيك بالظبط*
_أدهم ببرود:وصلنا وقولتلك أنا مُديرك وبس
&&&&&&&&&&&&
*دخلت البيت وأنا منهارة ومش قادرة أستحمل فضلت أعيّط وأفتكر كُلّْ حاجة معقولة كُلّْ دَ وهم وهو لسه بيكرهني؟!*
&&&&&&&&&&&&&&&
*عدَّى كذا يوم ولقيت أمنية بتخبط على الباب فتحت*
_أمنية:شفتي الخبر؟
مُراد أتصل بيا وقال إن أدهم خطب وحدة لبنانية أسمها سيا
_نورا بصدمة:خطب؟؟
*وفى نفس الوقت أتبعتت رسالة ليَّا على الفون من أدهم بيقول*
“أنتِ السبب فى كُلّْ دَ”
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أسيرة الماضي)