روايات

رواية الحكايات السبعة الفصل السابع 7 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الفصل السابع 7 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الجزء السابع

رواية الحكايات السبعة البارت السابع

رواية الحكايات السبعة الحلقة السابعة

والبيت كله فرحان لضحي وبيجهزو للمقابله عادل بفرح وسرور .
يوم المقابله :
جه عادل هو وأبوه للمقابله عائله ضحي ليتم الجواز .
الاب ويوسف وأحمد ومحمد فكرنهم 😂😂
قاعدين داخل الغرفه مع عادل وأبوه يضحكون بصوت عالي .
الغرفه الثانيه .
قاعدين فيها البنات .
ضحي : هما وصلو لحد فين في الكلام انا مش سمعه حاجه غير الضحك بس .
ايه : مدام في ضحك يبقا خير ان شاء الله اطمني .
ندا : أو لسه متكلموش اصلا .
ضحي : ايه كل ده ولسه متكلموش دول بقلهم ساعه 😂😂 .
حور : ايه مالك ما تهدي شويه انتي وقعه ليه كده ايه البنات دي .
ضحي : بس انتي بكره هنشوفك انتي هتبقي عامله ازاي .
حور : لا يا اختي انا مش عايزه اتجوز دلوقتي خالص .
نور : بس يا حور مش من كتر العرسان اللي وقفنلك علي الباب .
😂😂😂😂😂😂😂
الكل بيضحك وبهدي ضحي شويه .
بعد كده :
يوسف خرج ونده علي الام جهزي الحاجه ساقعه .
البنات فتحو الباب وندهو علي يوسف بصوت خفيف . ايه طلعت جابت يوسف من الصاله الغرفه .
ضحي : ها يا يوسف اي الاخبار .
يوسف : بضحكه . مفيش اخبار .
ضحي : ونبي قول اتكلمو في ايه .
يوسف : خير خير ان شاء الله.
ضحي : بعصبيه يوه بقاااا
ايه : حبيبي يا يوسف قولي اي اللي بيحصل جوه .
يوسف : ايه قولت ايه حبيبي .
ضحي : لا مش وقته خالص الجو ده .
الام ندهت علي يوسف يياخد الحاجه الساقعه
خد يوسف الحاجه الساقعه ودخل بيها عند الرجاله .
وبعد شويه قراه الفاتحه .
خرج احمد يعرفهم أنهم قرأو الفاتحه عشان يزغلرطو
******************
ام زغرتط لولولولولولولولي البنات اول ما سمعو كده اول وحده زغرتط كانت ضحي من كتر فرحتها 😂😂😂😂😂😂😂 وبعد كده الكل زغرط والكل يبارك لضحي .
ايه : الف الف مبروووك يا ضحي واعقبالك يا ندا يا حبيبتي وتفرحي عمر بقا .
ندا : حبيبتي أن شاءالله بعد القضيه نشوف موضع عمر ده .
ايه : 😂😂 الواد بيسال يوسف عليكي كتير .
ندا : اه طبعا يا بنتي هو انا شويه .
ضحي : يا بنات انا بجد فرحانه اوي اوي بقا الواد الأمور ده يبقا خطيبي .
ايه : اه يا حبيبتي افرحي بقا .
ندا : لا تستني هو لسه مش خطيبك يا ضحي .
ضحي : حرام عليكي ع العموم حتي ولو مدام قرينا الفاتحه يبقا خطيبي .
😂😂😂😂😂😂
*********************★**
تاني يوم :
تاني يوم صبح فجأة الباب خبط رجل البريد جايب رساله مكتوبه وفلاشه لندا هنبدا احداث القضيه هتبدا .
الاب : ندا يا بنتي .
ندا : ايه يا بابا نعم .
الاب : رجل البريد جايبلك الحاجات دي .
ندا : رجل البريد ايه الجو القديم ده هات يا بابا لما اشوف ايه ده .
**★★★★★★★★
ندا خدت الحاجه ودخلت الغرفه تشوف ايه ده
وفجاه لقت الحاجات دي باقي الادله اللي نقصها عشان القضيه .
ندا في الاول اتعصبت جامد وفتكرت أن خالد بيستخف بيها .
ندا جريت علي التلفون عشان تهزق خالد 😂😂😂😠😠
ندا : الو يا استاذ خالد
خالد : الو يا استاذه ندا خير ايه سبب اتصالك .
ندا : بسبب الحاجات اللي حضرتك بعتها .
خالد : حاجات ! حاجات ايه يا استاذه ندا وبعدين لو عايزه حضرتك تكلميني مش محتاجة سبب يعني. 😂😂😂😂😂
ندا : استاذ خالد بجد حضرتك مبعتش اي حاجه بجد .
خالد : والله مبعتش حاجه هو في يا ندا بظبط .
ندا : تمام يا استاذ خالد سلام .
خالد : سلام ايه يا ندا بعد ازنك اسمعي كلامي واتنزلي عن القضيه دي الموضوع ده كبير اووي عليكي .
ندا : بستهزاء 😏 نتقابل في المحكمه.
★★★★★★★★★★★
بعد كام يوم بدأت المحكمة.
خالد في المحكمه اتكلم مع القاضي عشان يطلب منه عدم تأجيل القضيه مره اخرى حتي لو ندا مش معاها اي دليل . ووافق القاضي ع كلامه .
وطلب من ندا تقدم الادله اللي معاها .
خالد : نظر لندا بستهزاء 😏
ندا : يا سيدي القاضي انا معايا ادله هتقلب القضيه
سلمت ندا الادله للقاضي .
وكانت الصدمه لخالد أن القاضي حكم لصف ندا وندا كسبت القاضيه .
خالد : بعد القضيه راح لندا وقلها انتي عملتي ايه .
ندا : ولا اي حاجه التلميذه كبرت يا مستر خالد .
خالد : بغضب 😠 انتي جبتي الحاجات دي منين يا ندا .
ندا : من عند ربك والله .
خالد بدأ يتعصب جامد علي ندا ويمسك ايديها جامد اوي وندا ابدات تتوجع جامد .
ندا : سيب ايدي انت اتجننت .
خالد : اتجننت انا مخسرش من واحده زايك انتي فهمه 😠
وفجاه يظهر البطل عمر ويشيل ايد خالد من ندا 😂😂😂😂.
عمر : التزم بادبك يا استاذ خالد يا اما هقعدك في بيتك .
خالد : اه قولي كده بقا انتي جايبه معاكي بلطجيه .
عمر وقف ما بنهم وقال لخالد :
انت استاذ كبير وهيبقا شكلك وحش أوي لو عملت معاك مشكله هنا صح .
خالد بص حوليه وقال : انا مش هرد عليك عشان مش هنزل مستوايه ليك .
عمر : ماشي يا عم اتفضل بقاا .
خالد سبهم ومشي .
★★★★★★★★★★
ندا : شكرا يا استاذ عمر .
عمر : علي ايه بقا .
ندا : يعني ايه علي وقفتك معايا دلوقتي.
عمر : ماشي يا ستي المهم انتي كسبتي القضيه دلوقتي صح .
ندا : اه صح الحمدلله.
عمر : طب ايه .😉
ندا : ايه عايز ايه .
عمر : عايز ….. اتقدملك مش انتي قولتي لما تكسبي القضيه .
ندا : اده مين اللي قالك حاجه زاي كده .
عمر : لا مهو انا عندي رجلتي برضو 😂😂 .
ندا : ماشي انا ليا تعامل مع رجلتك دي لما اروح .
عمر : المهم قولتي ايه .
ندا : انا لسه معرفقش كويس .
عمر: بس كده بصي انا هقولك احنا نخطب دلوقتي ومتخفيش مش هيتم الجواز اللي لما تكوني مرتاحه .
ندا : اه بس انا مش هسيب شغلي .
عمر : وانا مطلبتش انك تسيبي شغلك بالعكس أنا هساعدك علي قد ما قدر .
ندا : تمام بس معلش سبني افكر .
عمر : خدي راحتك بس مش اووي يعني 😂😂😂
★★★★★★★★★★★★
البيت :
ندا روحت البيت وهي مبسوطه طبعا كسبت القضيه وعريس 😂😂😂😂😂
بس للاسف لقت الام حزينه .
ندا : ماما مالك يا ماما .
الام : بحزن اخواتك الشباب عايزين يسفر ويسبوني .
ندا : يا ماما حرام عليكي والله خوفتيني طيب وفيها ايه .
الام : حتي انتي يا ندا .
الاب : خلاص يا ام ايه هما رجاله مش بنات عشان يقعدوا جمبك لزم يشوفو حالهم بقا .
الام : 😭😭 لا انا مش عايزه حد من عيالي يسبني .
ندا : وبعدين يا ماما انتي ربنا رزقك ببنات وكلنا هنتجوز وهيكون عندك ولاد تاني يا ماما عادي .
الاب : خلاص بقا انا مش هقعد الرجاله كمان جمبي .
دخل احمد ومحمد بابا احنا جهزنا الاوراق .
احمد : أن شاءالله السفر علي السنه الجديده أن شاءالله.
محمد : ع شهر واحد .
الام : 😭😭😭😭 .
الاب : خلاص يا ام ايه بقا بدل ما تدعيلهم أن ربنا يوفقهم في حياتهم ومشوارهم .
الام : انا بس صعبان عليا فرق حد فيهم .
احمد : يا ماما احنا هنكلمك كل يوم والله فديو متخفيش .
محمد : خلاص بقا يا ست الكل 😂😘😘
الام : ربنا معاكي يا حبيبي.
ندا : طيب يا جماعه بما أن كده انا عندي خبر حلو .
الام : خير انتي كمان .
ندا : فكره يا ماما الظابط عمر .
الام : اه ماله .
ندا : عايز يتقدم لي ☺️☺️
الاب : يلا على بركه الله .
الام : ع طول كده يا ابو ايه .
ندا : اه صح يا بابا انت عايز تخلص مني ولا ايه .
الاب : 😂😂😂😂😂 امال ايه عايز افرح بيكو بقا ونخلص من زحمه دي .

الكل بيضحك 😂😂😂😂😂 .
بعد كده :
اتخطبت ندا لعمر وايه ويوسف اتجوز وراحو شهر عسل وندا وضحي اتفقوا أنهم هيجوز في يوم واحد
وأحمد ومحمد خلاص سفرو .
ونورا اتخرجت وشتغلت في بنك مع ضحي .
وحور بقت في سنه ثالثه .
★★★★★★★★★★★★

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايات السبعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!