روايات

رواية الحكايات السبعة الفصل الثاني 2 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الفصل الثاني 2 بقلم سحر حسين

رواية الحكايات السبعة الجزء الثاني

رواية الحكايات السبعة البارت الثاني

رواية الحكايات السبعة الحلقة الثانية

فعلا ايه راحت مع البنات وعملت عمليه بسيطه لمامتها .
نرجع للبيت تاني….
احمد : ماما هي مش ايه اتاخرت اوووي الساعه بقت 9 بليل …
‏الام : اه والله يا بني انا رنيت عليها تلفونها مقفول وانا كمان قلقانه عليها اوووي ..
‏احمد : طيب يا ماما ما ترني علي العياده يمكن تكون هناك لسه ..
‏الام : ايوه صحيح والله نسيت ثواني اجيب التلفون ….
‏…..الام بتتصل علي العياده ومحدش رد ……
‏الام : محدش بيرد يا احمد اعمل ايه 🥺
‏احمد : طيب معاكي نمرت الممرضه اللي معاها
‏الام : ايه كانت مسجلها عندي خد التلفون دور عليه اسمها ساره ….
‏……. احمد خد التلفون وتصل على ساره …..
‏احمد : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
‏ساره . الممرضه : وعليكم السلام مين حضرتك…
‏احمد : انا احمد اخو الدكتور ايه
‏ساره : اه اهلا وسهلا يا فندم ..
‏احمد : اهلا بيكي ممكن تقوليلي هي الدكتور ايه فين ؟
‏ساره : يعني الدكتور فين !
‏احمد : ايه لسه مروحتش لحد دلوقتي…
‏ساره : ازاي كله ده احنا قفلنا العياده الساعه ٥ ..
‏احمد : نعم الساعه ٥ امال هي راحت فين دلوقتي!
‏ساره : اخر حاجه اعرفها أنها قالتلي عندها شغل بره العياده ومشيت مع اخر حاله …
‏احمد : طيب فين بيت الحاله دي ؟
‏ساره : والله معرفش دكتور ايه مقلتليش …
‏احمد : تمام ماشي شكرا
‏ساره : طيب لو سمحت يا استاذ احمد ممكن تعرفني اول متعرف حاجه عنها 🥺
‏احمد : حاضر يا استاذ ساره سلام
‏ساره : سلام .
‏الام : ها يا احمد عرفت حاجه ….
احمد : لا يا امي ساره متعرفش حاجه عنها ..
‏الام : وبعدين يا احمد
‏احمد : مش عارف
‏الام : روح عند ابوك الورشه وعرفه
‏. الاب شغال نجار عنده ورشه بتاعته …..
‏احمد: لا يا امي بلاش اخاف على ابويا
‏الام : طيب وبعدين….
بعد شويه تلفون الام بيرن رقم غريب ….
احمد : بيرد علي التلفون …. الو
صوت ايه بتعيط …..الو
احمد : بخوف ايه انتي فين يا بنتي من الصبح
‏ايه : بخوف … يا احمد انا في قسم الشرطه قول لبابا وهات ندا وتعالي بسرعه ونبي 😭😭😭
‏احمد : طيب اهدي وانا هتصرف .
‏………..تييييييييت الخط قطع ……
‏…..وهنا دور ندا …..
‏احمد : ندا يا ندا
‏ندا : في ايه يا احمد مالك !
‏احمد : في مشكله مع ايه وهي في قسم الشرطه ومحتاجالك اوووي…..🥺🥺
‏ندا : طيب يا احمد روح عرف بابا وانا هتصرف ..
‏. . ندا شغاله مع محامي كبير وشاطر ….
‏ندا : الو … استاذ خالد..
‏الاستاذ خالد : ندا ! خير يا ندا مالك في ايه
‏ندا : اتي في مشكله معاها كبيره وانا محتاجه لحضرتك تكون معايا ….
‏ملحوظه :
‏. ندا بتحب الاستاذ خالد بس من طرفها هي بس ….
‏الاستاذ خالد : طيب يا ندا روحي انتي وانا هكون معاكي بعد شويه ……
‏. ندا : حاضر يا استاذ خالد.
‏……راحوا عند ايه يعرفو ايه هي المشكله…..
‏الاب : لو سمحت يا ابني انا عايز اعرف بنتي هنا ولا لا
‏حارس باب الظابط : بنتك اسمها ايه يا حج …
‏الاب : اسمها ايه يا بني وهي جراحه
‏الحارس : اه ثانيه واحده ….
‏الحارس دخل لظابظ يقوله اهل المتهمه بره وعايزين حضرتك …
‏الظابط عمر : دخلهم يا ابني
‏الحارس : تمام يا فندم …💂
‏الحارس فتح الباب وقالم اتفضلو ادخلوا
‏الاب : فين بنتي فييين ايه ايه اللي حصل معاها بظبط يا ابني عارفني 😭
‏ندا : اهدا يا بابا … انا ندا محاميه واختي ايه ممكن اعرف ايه اللي حصل..
‏الظابط عمر : ممكن تهدو شويه …. للاسف الدكتوره ايه متهمه بلقتل….
‏الاب : ايه بنتي انا لا مستحيل ده يحصل ..😭😭
‏ندا : طيب لو سمحت ممكن اشوفها بعد اذنك ….
‏عمر : تمام بس خمس دقائق بس ….
‏ندا : شكرا جدا ….
‏عمر : بصوت عالي .. انت يا بني
‏الحارس : تمام يا فندم ..
‏عمر : هات المتهمه ايه هنا ..
‏الحارس : تمام يا فندم 💂
‏ ….. بعد شويه ….
‏ايه : بخوف واشتياق … باااابااا
‏الاب : بنتي ايه ….
‏……… حضن الاب لايه …….😔😔😭
‏. بقلم “سحر حسين”
الاب : ايه يا بنتي اللي حصل
ندا : احكي يا ايه براحه ايه اللي حصل
ايه : كان عندي حاله روحتلها البيت وعملت عمليه بسيطه لام بنتين من طبقه الاخيره وانا راجعه في عربيه طلعت قدامي فجأة كان فيها شابين كانو بيعكسوني وبعد كده قطعو عليا الطريق ونزلوا منها وقاعده يرخمو عليا وانا بجري بالعربيه دوست واحد فيهم وبعدين جريت من خوفي وبعدين…….😭😭😭
الظابط عمر : وبعدين اللي الدكتوره دسته ده من أكبر رجال الأعمال …..
وهو دلوقتي في حاله حرجه في المستشفى لو مات في حال بنتك يا حج هيكون صعب جدا عشان للاسف مفيش شهود إن هو حاول يتحرش بيها ع كلام بنتك ……..
ندا : طيب مش يمكن يكون في امل أنه يعيش
عمر : اتمنا ذلك يا استاذه …بس دلوقتي اختك لزم تفضل هنا لحد ما يبان أحوال المريض ايه…
الاب : ايه يعني ايه بنتي مش هتروح معانا ….
عمر : لا يا حج مش هينفع خالص …
ندا : خلاص يا بابا انا هتصرف ….
……..خرجت ندا تتكلم مع الاستاذ خالد…..
وحكتله علي كل حاجه ….
‏الاستاذ خالد : طيب يا ندا انا جاي اهو …
وصل الاستاذ خالد بسلامه …😂.
‏. احم احم نكمل
الاستاذ خالد : بيعرف عن نفسه لظابط عمر ..
عمر : اهلا استاذ خالد ….
الاستاذ خالد : انا محامي الدفاع عن المتهمه ايه … وعرفت بالمشكله كله
عمر : ماشاء الله الدكتور ايه عندها محامين كتيره …
خالد : مش ممكن الدكتور ايه تخرجه بكفاله وتكمل الإجراءات من خارج القسم …
عمر : لزم اعمل اتصالاتي الاول انتظروني شويه
الاب : لو سمحت يا ابني اعمل اي حاجه عشان بنتي تروح معانا امها هتموت من خوفها عليها ….
عمر : انا هعمل اللي عليا يا حج ….
الكل ينتظر خارج المكتب والخوف في قلوب الكل وعمر بيعمل اتصالاته حتي يساعد ايه واهلها
وفجاه خرج عمر ……
الاب : هااا يا ابني عملت ايه …
‏عمر : ينظر ليهم بصمت …… للاسف يا حج ابو المريض سلطته اكبر مني وتم رفض الطلب ….
‏. الكل عياط مستمر …..😭😭😭
‏عمر : ولكن يا حج …
‏الاب : ايه يا ابني …
‏عمر : بنتك هتروح معاك دلوقتي وده علي مسؤلتي الشخص….
‏الاب : بفرحه كبيره …. بجد يا ابني والله … ربنا يباركلك…
‏عمر : بس بشرط يا حج بنتك لزم تكون هنا كل يوم انا بس خرجتها دلوقتي عشان لسه المريض عايش ……
‏الاب : تمام يا بني انا هجبها بنفسي والله كل يوم
‏عمر : استاذ خالد حضرتك اللي مسؤل قدامي لو حصل حاجه
‏خالد : وانا تحت امرك يا استاذ عمر
‏. خرجو كلهم من القسم والفرحه في قلوب الكل ❤️❤️🙂🙂
‏ندا : انا متشكره جدا يا استاذ خالد مش عارفه من غير حضرتك كنت عملت ايه …..
‏خالد : العفو يا ندا متقوليش كده انتي اختي واختك اختي برضو محصلش حاجه…..
‏ندا : في سرها اختك ماشي يا اخويا
‏. 😂😂😂

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحكايات السبعة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى