روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخمسون 50 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخمسون 50 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء  الخمسون

رواية الحربايه والثعبان البارت الخمسون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الخمسون

في شقه داغر دعاء سرحت في الحاح آمير انه محتاج وجودها جنبه لكن كبريائها وكرامتها بيمنعوها تروحله حتي لو روحها فيه
داغر نغزها في كتفها بمرح و قعد قصادها: بتفكري في ايه كدا
دعاء: ولا حاجه
داغربجديه: دعاء انا شايف انك لازم تروحي المستشفي, هم محتاجلك دلوقت جدا, و بصرف النظر عن الطريقه الي اتعملوه بيها معاكي بس مهما حصل هو لسه جوزك’ وانتي مراته ‘وهو محتاج لدعمك
دعاء: سهل عليا اخد قرار , لكن قولي ايه الي هيفرق لو روحتله لحد هناك ‘عشان كدا
لو سمحت بلاش تضغط عليا كل شويه , ومش بحس براحه لما برفض طلبك بأستمرار
داغر بصلها وابتسم بحزن لانه حاسس بيها ومتعاطف معاها وقام حط ايده ع كتفها بحنان وخرج لما الباب خبط فتح لقاه قدامه
داغر ابتسم بترحاب: عمي اهلا وسهلا
رياض بأحراج: ازيك يابني ممكن ادخل
داغر فتح الباب وشاورله : اه طبعا بيتك ومطرحك اتفضل رحاب عامله ايه؟!!
رياض: الحمد لله اتحسنت كتير, ورجعت لوعيها بس عندها صدمه, اتمني ربنا يرحمها وتتعافي قريب
داغر: ان شاء الله تتعافي وترجع احسن
رياض بأحراج: داغر يابني عايز اقابل دعاء اذا سمحت اقابلها
داغر: ياخبر بتقول ايه بس ياعمي اتفضل اقعد وهروح اجبهالك
دعاء راحت ع مصدر الصوت ودخلت
داغر مبتسملها: اهيه جاتلك بنفسها
دعاء: السلام عليكم
رياض: وعليكم السلام يابنتي ‘ممكن تقعدي من فضلك
داغر بنظره رجاء: دعاء من فضلك انا هروح اعمل قهوه
دعاء: خليك هعملها انا
داغر قعدها: لاء خليكي اتكلموا سوي وانا هعملها
رياض بصلها: دعاء يابنتي كل الي حصل ولسه بيحصل, هو غلط كبير لكن كل الامور حصلت فجأه وصدقيني حتي قلبي متقبلش ده ابدا وانتي عارفه ان ناني ورحاب كان عندهم سوء تفاهم بسبب جمال, لكن يا بنتي الحقيقه واضحه زي نور الشمس ممكن ترجعي بيتك معززه مكرمه
دعاء: سهل عليك تقول الكلام ده كله لانك معشتش الالم الي عانيته انا
رياض: يا حبيبتي قادرافهم
دعاء اتكلمت بوجع: انا اتهمت في شرفي , اضريت في سمعتي, اتسحقت تربيتي , انا متهمه بالخيانه كنت عارفه ان جمال بيدور ع فرصه , لكن مدام ناني و رحاب ازاي قدروا يقوله عني اني علي علاقات غراميه متعدده في الكليه
رياض : رحاب في المستشفي وهي مش في حاله تسمح اننا نتكلم ونسألها, ليه ادعيت عليكي صدقيني انا حتي مش عارف ليه بنتي قالت عنك كل الكلام ده , دعاء اتوسل اليكي بالنيابه عنهم انك تسامحي وتغفري
دعاء: عمي من فضلك متحرجنيش ارجوك
رياض: آمير ورحاب مهمين جدا بانسبه لي , وصدقيني هعرف ليه بنتي قالت عنك كدا , وناني كانت عايزه تيجي تعتذرلك لكن آمير منعها تيجي معايا هو شايف مينفعش راس امه تنزل من الخجل, بس انا عايزك تيجي معايا لو سمحتي يابنتي, واوعدك محدش هيظلمك تاني وهتيجي وانتي راسك مرفوعه
دعاء حركت دماغها بالرفض التام
رياض بتوسل: من فضلك , والله العظيم آمير وناني محتاجين لدعمك المعنوي , وانا عايزك ترجعي تعالي معايا لبيتك وحياتك وبكدا نقطع كلام الناس ارجوكي يابنتي
دعاء سكتت شويه وقالت: حاضر
رياض فرح جدا انه قدر يقنعها وهم نازلين جمال كان واقف بعربيته قدام عماره داغر وشافهم سوي وده جننه اكتر وقرر لازم يبعدها عن آمير بأي تمن!!!
دقايق ودخلوا سوي المستشفي لكن دعاء اول ما قربت من البوابه وقفت مكانها
رياض لف عليها: تعالي يابنتي
دعاء بتردد: عمي
رياض: ايوه ياروحي
دعاء: انا جيت مع حضرتك بناء ع اصرارك, لكن شايفه ان الوقت مش مناسب اظهر قدام رحاب , قصدي يعني هي مش كويسه , ولو ردت فعلها عنيفه انا الافضل استني هنا
رياض: يابنتي متقلقيش, واتمني ميحصلش حاجه , عندي يقين قوي بالله , متقلقيش تعالي يله, يابنتي يله
……………..قصص منه محمد كاتب………….
في غرفه رحاب الي مانعه الكلام نهائي
آمير دخل ببوكيه ورد: ها حاسه بأيه دلوقت
ناني: بقت احسن همست في ودنه اتكلمت مع دعاء قالت لك جايه
آمير: خليني اطمن الاول ع حاله اختي يا ماما , رحاب روحي شوفي جبتلك ورد , خلينا نحطه هنا , وجبتلك كمان اكل ايطالي من المطعم الي بتحبيه, يله قومي كلي
رحاب ساكته وبس
آمير: حبيبتي ايه الحكايه اتكلمي معايا
رحاب حطت ضهر كفها ع وشها وبكت بحرقه وهو ملامحه قفلت بحزن ع وضعها
آمير: رحاب مش عايزه تتكلمي مع اخوكي, بابا فين يا ماما
ناني: خرج مشوار وقال راجع ع طول
آمير مسح ع شعر رحاب: حبيبتي كل حاجه هتكون بخير متقلقيش , احنا جنبك ومعاكي
ناني: رحاب يله كلي الاكل الي بتحبيه
آمير: تقدر تاكل لما تجوع بلاش تجبريها يا ماما
رياض فتح الباب: ادخلي يابنتي ادخلي
دعاء دخلت بخطواتها المتردده: السلام عليكم
آمير انتصب في وقفته بندهاش ورحاب بصتلها ورجعت دارت وشها الناحيه التانيه وناني ردت السلام
رياض: رحاب حبيبتي (لف دقنها بأبتسامه ) شوفي مين جات تطمن عليكي دعاء
ناني نزلت دموع الندم : الف شكر انك جيتي , وحققتي رغبتي , مش عارفه ازاي صدقت ده ارجوكي سامحيني
دعاء: من فضلك بلاش تحرجيني بتكرار الموضوع , حبيت اجي بنفسي اشوف رحاب واطمن عليها
ناني بصوت مبحوح : مش قادره اصلب طولي ورحاب في الوضع ده من اول ما رجعت لوعيها وهي لا بتتكلم ولا بتاكل
دعاء: بأذن الله تبقي كويسه ونتمني تتعافي بسرعه
آمير قرب ووقف يبصلها وهي لفت وشها عنه رافضه تبصله!!
……..قصص منه محمد كاتب…………….
في شقه داغر
معمر: الحمد لله ان اختنا رجعت بيتها
داغر: جه حماها ياخدها بنفسه , والواضح ان دعاء راجعه متكدره , وشكلها هترجع هنا تاني
معمر: ربك والحق هم معملوش فينا وفيها شويه , بهدلوني لما روحتلهم , بس ميهمش , المهم اختنا ترجع بيتها واحنا نعدي ونفوت ع الاهانه عشانها
داغر بتنهيده : اتمني ع الله ياخويا
معمر: حيث ان دعاء مش هنا هاخد بيبو مين هيهتم بيه
داغر: مفيش حد هيراعيه احسن من امه , عايزك تنهي الخلافات معاها وترجعها
معمر بأصرار: مش هيحصل ياداغر , مش هيحصل فضلت اسمع لميسر طول عشره سنيني معاها وجه الوقت الي تسمع وتنفذ كلامي , ولو مرجعتش الفلوس هطلقها وهاخد ابني معايا
داغر : مش ده الي اقصده يامعمر اقدر اهتم بيبيو انت متقدرش , ممكن يفضل معايا ومتشغلش بالك بيه خالص , ده انا بطبخ وبغسل حلو اوي
معمر: اتكلمت مع دعاء
داغر: لا اتكلمت مع آمير
معمر: قالك ايه
داغر: ما قولت لك اختك متعنده في الرجوع , بس هو هيحاول معاها بشتي الطرق الممكنه
………….قصص منه محمد كاتب………….
نايمه ع الكنبه ودموعها سيول علي حياتها الي ادمرت بأيدها!
امها قربت منها: ميسر خدي دول
ميسر اتعدلت ومسحت دموعها: ايه دول يا ماما
امها : 250 الف بعت الشقه, اديهم لدعاء , وارجعي لبيتك وابنك
ميسر بصوت مخنوق : سامحيني ياماما دي الي كانت فضلالك, الفت اخدت كل دهبك
امها : مفيش مشكله دهبي كان ليها , ودول نصيبك , والبيت ده ملكك انتي واختك, بعد موتي
ميسر: بعيد الشر عليكي ياماما
امها: يابنتي كل واحد فينا بينزل في محطته , ولما اشوفك عايشه في بيتك سعيده هـ موت وانا مرتاحه, عملت غلطات كتير, ربنا عطاني معمر جوز لبنتي وانا عمري ما عطيته اي اهميه وعمري ما قدمتلكم اي نصيحه نافعه ابدا, اهمها احترام غيركم وشوفي دي النتيجه, بنت طفشت وخلتني مش قادره اواجهه الناس , وانتي قاعده معايا
ميسر فضلت تحرك دماغها وتعيط: متقلقيش الفت هترجع , الدنيا دي قاسيه اوي لما تحس بقسوتها هترجع , انا مش عايزه الفلوس دي خليهم معاكي
امها : بس يابنتي
ميسر بتمسح دموعها الكتير : عندي دهب هبيعه وهرجع فلوس دعاء, لاني مش محتاجه اي حاجه غير ابني وبيتي ومش عايزه افضل عبئ عليكي , وفهمت مكانه الست في بيتها وامومتها لو ضيعت بيتها بتدمر ولا كنوز العالم تعوضها
امها طبطبت عليها: ربنا يهديلك جوزك
………قصص منه محمد كاتب…………………..
في فيلا عائله آمير في غرفه رحاب
ناني: الحمد لله خرجنا من المستشفي للبيت, القاعده فيها تقصر العمر , وتجيب المرض للسليم يله نامي حبه , وانا شويه هرجعلك
رحاب مسكت ايدها: مامي اقعدي معايا, بقالنا كتير متكلمناش سوي
ناني: هقعد بس ع شرط واحد , مش عايزه اشوفك حزينه لازم الابتسامه تفضل ع وشك
رحاب بقهره: مفيش سبب ابتسم عشانه
ناني: يابنتي اخلقي السبب انتي قويه مش كده
رحاب انفجرت فالبكاء : مامي انا مش قويه اساسا
ناني حضنتها : يابنتي ليه العياط بس الي حصل وارد يحصل , لـ اي شخص والكل بيكمل ويعيش حياتة ,ويواجهه التحدي , مش بيفقدوا قوتهم, ويستسلموا
رحاب شهقت: نصحتيني كتير بس ولا مره سمعت ليكي ولا لبابي
ناني: يابنتي هو انتي الوحيده الي بتغلطي, كلنا بنغلط مش هعاتبك ع اي حاجه لما تكوني اتعلمتي الدرس وقبلتي الحقيقه واقتنعتي بيها , يبقي خلاص انتهي , ومش هنتكلم فيه تاني ونقفله لحد هنا يله نامي وارتاحي , هرجعلك بعدين يله حبيبتي
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في غرفه النوم طالعه من التوالت وقف قدامها وعيونه احتواتها بشوق كبير
آمير: شكرا انك جيتي لما طلب بابا , مش عشان انا طلبت
دعاء: مش مهم طلب مين, المهم اني اتنازلت وجيت
آمير: دعاء ممكن ننسي الماضي ‘ونبدء حياه جديده
دعاء: ممكن بسهوله تبدء حياه جديده, لكن لازم توضيحات عن القديمه
آمير: طلبتي مني مسألكيش اي سؤال, وشوفي ظهرت الحقيقه قدام الكل
دعاء بعصبيه خفيفه: ولو مظهرتش كنت هفضل متهمه , وفي موضع شك دائما , وجيت لان عمي عمره ما ضايقني او زعلني بكلمه من يوم ما خطيت البيت هنا ‘واول مره يطلب مني طلب مقدرتش ارفضه من اول يوم دخلت البيت هنا بجاهد بكل طاقتي اني اوفي بعلاقاتي وهفضل كدا لحد ما اخلص مهمتي لكن انا وانت لايمكن ترجع علاقتنا نفس الاول
آمير: ليه لايمكن, نحاول هنقدر’ انتي شخصيه رحيمه اوي
دعاء: امير انا احترامي لنفسي اتجرح , والجرح ده مش هيلتئم بسهوله
راحت سحبت مخده ولحاف وهو قرب ناحيتها ووقف يبصلها ودعاء زي ما هي لفه وشها رافضه تبصله
آمير بستغراب: بتعملي ايه
دعاء ردت بجفاء : بعد اذنك هنام
آمير حرك دماغه باعتراض : دعاء مينفعش تنامي ع الكنبه وانتي بوضعك الحالي ده
دعاء رفعت عيونها وبصتله : معنديش اي مشكله
امير: ظهرك هيألمك
دعاء بأصرار: امير هنام هنا
آمير: لو عشان متنميش جنبي اوكيه هنام انا ع الكنبه , و نامي انتي ع السرير , لوسمحتي حاولي تسمعي كلامي لو مره واحده , وبلاش توجعي قلبي
دعاء: متتكلمش عن الوجع وانت مجربتش احساس ان كلام الناس بيكون نازل فيك زي السكاكين وانت مش قادر ترد اوتبرهن لانك عارف انهم مش هيصدقوك, لان الي منك كدبوك
آمير: انا نفس وجعك انتي متعرفيش انا مريت بايه ومهما اوصفلك مش هقدر ابينلك الصوره الي انا حستها في الليله اياها
دعاء: ازاي نمت الليله الي كسرت قلبي فيها ازاي
آمير: منمتش يادعاء لانه من قمه الوجع عيوني رفضت تغفا ثانيه . من كتر منا مش قادر استوعب ازاي حالنا وصل لكدا , فضلت فتره مبتكلمش وساكت دماغي مبتطلش تفكير ولا اسأله , وعشت في توهان لدرجه بقيت حاسس اني تايهه, بس بعرف اعدي اليوم وخلاص وآسف لو ظلمتك بدون ما اسمعلك
دعاء ابتسمت بسخريه لاذعه: اسف دي الحل الامثل لكل حاجه , بس انا قلبي ماليان زعل لدرجه مش هعرف اعبر عنه ولا احكيه , تخيل انسانه مجروحه من الدنيا وانت الضماد لقلبها وتيجي انت وتزيد قلبها وجع تفتكر ده شئ هين
آميربندم واعتذار : دعاء كل الي اقدره اقلهولك اني ندمان وزعلان من نفسي بالتحديد ‘لما بحس اني ظلمتك واتهمتك من غير قصد , وارجوكي سامحيني حتي لو عايزه تنفجري فيا انا مستعد لده ‘بس بعده نهدي ‘ونرجع
دعاء: انت مفكر ان الانفجار زعيق وخناق وكلام بيوجع, الانفجار بالبعد والاعتزال قرار ‘عدم العتاب قرار , انك تقف لغايه نقطه معينه وتقول انك مش هتستمر ‘ولا تكمل ده اكتر من قرار
آمير لسه هيرد قطعه نغمه موبيله رن فتح الخط: ايوه يا بابا…حاضر نازل _بصلها_ دعاء كلمنا مخلصش ‘وانا مش هيأس , ده برضو قرار
استوب ومواجهه ساخنه بين جيمي وآمير ودعاء

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى