روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الخامس والثلاثون

رواية الحربايه والثعبان البارت الخامس والثلاثون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الخامسة والثلاثون

في منزل عائله آمير ع الموبيل
آمير: فيه ايه عماله تتصلي بستمرار وازعجتيني
دعاء: هو كلامي بقي للدرجه مزعج
آمير: انا مقصدتش بالطريقه دي انا بس مشغول من الاجتماعات هنا ليه مش بتفهمي لما مردش يبقي اكيد مشغول ايه الاحتمال التاني الي هيكون غير كده
دعاء: قولي انت ايه المحتمل التاني , غير انك بتعبر عن غضبك ناحيتي , مره واحده حاول تتخيل ان انا فيه حاجه هنا قلقاني مضيقاني , وانت بعيد
آمير بحده في الكلام: دعاء انتي عندك بسبب نفسك مش انا, اظن عطيتك فرصه تاتيه , بس كررتي نفس الغلطه
دعاء بعصبيه : قولت لك مش غلطتي ياآمير
آمير بعصبيه مماثله : بالله عليكي اعترفي لما تغلطي ’ الاعتراف مش هيقلل من قيمتك ابدا , انا بحاول ارجع الصفقه الي ضاعت عشان اسعد بابا ,عايز يرجع موقفه ناحيتك لوضعه الطبيعي , مش عارف ليه مش قادره تفهمي كدا
دعاء: فهمت !سلام يا آمير
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
منزل عائله دعاء
الفت: امي كان عندها حق ‘كنت لازم امشي فتره محدش هنا مهتم بيا
داغر رفع عيونه من الاب توب وبصلها: كلامك مظبوط روحي لـ امك فتره
الفت: داغر
داغرساب الجهاز ورحلها: شوفي يالفت انتي محتاجه راحه وهدوء اعصاب ‘وامك هتهتم بيكي
الفت: ما انت ممكن تهتم بيا لو كنت عايز , لكن ليه تهتم بيا بعد ما ابنك مبقاش موجود خلاص
داغر: انا مسافر ست شهور للامارات ,الشركه داخله مشروع جديد , وهضطر اتعود ع نظامهم
الفت: هتسبني في حالتي دي ‘وانا محتاجه لك
داغر: انا مضطر مقدرش اقول لاء’ والا هخسر وظفتي
الفت: خلاص ,اسافر معاك
داغر: ازاي اخدك معايا ,انا هقيم في فندق تبع الشركه, لايمكن اخدك معايا ,وبعدين انا مسافر مع مجموعه كلها رجاله
الفت: ماشي ,سافر هعيش من غيرك, نجيت من
المـ وت , وهنجي تاني مره
داغر قام رجع مكانه وبص في الجهاز ورجع بصلها بضيق
………….قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عائله آمير
دعاء نازله وجمال وقف تحت بصلها وقال: نبجور
دعاء بتعدي شمال راح معاها راحت يمين اتحرك معاها ورحاب من فوق شافتهم
جمال بغلاسه: عدي, عدي
دعاء اتحركت لكن وقفت لما حست انه داس ع طرف العبايه لفت تضربه لكن لقتها انها شابكه في مسمار وهو قرب وفكهالها ودعاء مشت وجمال بيرفع عيونه شاف رحاب
جمال طلع السلم جري: رحاب اسمعيني
رحاب: مش محتاج تفسر مفكر ايه؟؟ مفكر تقدر تعمل مني غبيه, شوفت نظراتك ع دعاء
جمال : بتحاولي تلمحي لـ ايه , فكري قبل ما تقولي اي كلمه تانيه, والا هتكون النتيجه سيئه جدا , بالنسبه لك
رحاب :بتهددني
جمال بصراخ: اتأدبي يارحاب
رحاب: متصرخش في وشي, بتصرخ في وشي, في وبيتي , في اوضتي, انا مسكتك متلبس
جمال: متلبس بالجريمه ,كنت بعمل ايه ؟اسمعي انتي متقدريش تستخدمي بيتك ,وتحطيني في وضع ادعاء ,ضدي
رحاب: انا مش بتهمك ,شوفتك وانت واقف معاها امبارح ,في الجنينه ليه؟؟!!
جمال: كانت بتسخر مني , هي مقهوره اني موجود هنا
رحاب: عظيم برغم بعد كل الي قالته , من شهمتي ساعدتها , لما عبايتها شبكت في السلم
لاني كنت وراها لو صرخت واتهمتني اني دوست ع عبايتها , انا مش حابب عايلتك تتهمني ودلوقت انضميتي ليهم من خلال شكك فيا’ انا راجع بيتي وتقدري ترجعي لو حبيبتي ‘غير كدا تقدري تخليكي في بيتك طول حياتك
رحاب طلعت تجري وراه بفزع: جمال اسمعني
ناني: رحاب ايه الي حصل؟ ليه ماشي كدا اتخانقتم
رحاب شاورت ع دعاء بغضب شديد : من ساعه وصولها البيت لايمكن حد فينا يعيش مرتاح, هي لوحدها الي عايشه مرتاحه , لانه بقي بيتها لوحدها , واحنا مجرد ضيوف وبس
ناني بصت لدعاء بغيظ: انتي قولت لها انها ضيفه
رحاب: اتخانقت معاه بسببها , وهو قالي كده (مقدرتش تكمل لان حصلها عدم اتزان ومسكت دماغها_
رياض بفزع: ايه الي حصلك؟؟!!
دعاء: طنط خلينا ناخدها اوضتها
ناني: هي فعلا مش كويسه
رياض قرب: خديها ياناني اوضتها ‘يله هتصل بالدكتوره
ناني لرحاب: خالي بالك امشي ع مهلك
………….قصص منه محمد كاتب……….
في غرفه الجده
الجده بعتاب: كدا برضو يارياض ,محدش يقولي
رياض بضيق: اقولك ايه يا امي ,انا مش ساعه ماشفتها كدا مش فاهم حاجه, اعتقدت ان البيت هنا لينا كلنا , ولما اموت هسيبه لولادي, لكن يظهر بدء الجشع يزداد في البيت هنا ,وانا لسه عايش
الجده: بتقول ايه ما تفهمني
دعاء: هي غلطانه ياعمي انا مقولتش ان البيت ملكي لوحدي , قلت كلام تاني
رياض: ليه رحاب بتقول ع طول انهم بيتخانقوا بسببك
الجده: والله منا فاهمه حاجه, دعاء ايه شكوتك ناحيه جمال ’ ده انسان مؤدب وواخد باله من رحاب ع اكمل وجهه ساب بيته عشان راحتها
دعاء: هو مش زي ما واضح
الجده: بلاش تقولي عليه كده سامعه ,ربنا بينزع البركه من الي بيخلقوا مشاكل بين واحد ومراته
دعاء: ياجدتي ياعمي والله العظيم ما قلت حاجه لجمال , هو الي بيضايقني ,وبتجاهله في كل مره
رياض: اشتكيتي زمان من رحاب ودلوقت من جمال ايه الي بتحاولي تحقيقيه, عايزه رحاب وجمال يسيبو البيت هنا , وبعد كدا تركنينا انا وناني , وتتحكمي في البيت
دعاء نزلت دموعها وطلعت تجري ع الجنينه!!!!
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
ناني ع الموبيل: انا خلاص ضجيت , ارجع في اقرب وقت ممكن
آمير: مقدرش ارجع بسرعه لسه عندي شغل كتير لازم اخلصه هنا ولو عملت كدا هتحمل خساره كبيره
ناني: هي مراتك هنا تعملي مشاكل , انا عارفه كل ست بتحب تسافر مع جوزها لكن واضح ان دعاء مكنش ليها رغبه تسافر معاك , عايزه تفضل هنا تخلق مشاكل بين جمال ورحاب
آمير :ماما هتكلم معاها
ناني: وقولها لو عايزه تروح تعيش عند اخواتها تقدر تروح, لكن بحق الله متسبهاش تخرب بيت بنتي
آمير: هتكلم معاها يا امي , طمنيني رحاب عامله ايه؟!وسألتي رحاب مراتي قالت ايه لجمال
ناني: اختك نايمه الدكتوره عطتها مهدء , وابوك بيتصل بجمال بعد ما مراتك قالته انهم ضيوف هنا لكنه رافض يرد عليه كنت بفكر اتصل بسولا في امريكا تتكلم معاه
رياض دخل: هو ده آمير
ناني: ايوه
رياض: افتحي سبيكر الاول ,قبل ما نتكلم مع سولا نحاول نراضيه ,وانا متأكد انه هيسمعلنا , ولو مسمعش هنسيب الامر لسولا قولي لـ آمير
ناني: آمير سمعت ابوك , ويظهر عنده حق
آمير: تمام سلام , عشان سايب الناس
رياض راح لدعاء بهجوم: كنت دايما بعتبرك بنتي ,وقفت جانبك دايما ,عمري ما توقعت تبقي ظالمه لبنتي
دعاء: انا معملتش اي حاجه ,الي بيحصل بين رحاب وجمال دي مشكلتهم ,مليش فيها اي دور
الجده: سيبها !جوزها يتصرف معاها ,لما يرجع
دعاء: حضرتك بتحمليني المسؤليه
الجده: ليه فيه حد تاني
جمال دخل بخطواته: انا المسؤل دي غلطتي كله مني , لو رحاب كانت عايزه تيجي تعيش هنا كانت المفروض تيجي لوحدها, لكن انا مكنش يصح اجي عشانها
رياض: يابني زي ماهو بيت بنتي , ده بيتك انت كمان
جمال: لاء ياعمو , مبقاش بيتها بعد جوازها بيتي بقي بيت رحاب زي ما البيت هنا يخص دعاء
ناني: جمال ياحبيبي متأخدش اي حاجه قالتها دعاء في قلبك واضح ان عقلها فك منها
جمال: ارجوكي ياطنط انا مش بشتكي من حدا ابدا, لاني مش عايز مشاكل في البيت هنا بسببي من فضلك نادي لرحاب , بلغيها اننا هنمشي حالا ,من غيرها بيتي بقي مهجور, حتي مام مش في البيت
رياض: يابني حاول تفهم رحاب تعبانه والدكتوره قالت محتاجه لرعايه
جمال مثل الخضه وقال: دكتوره! عن اذنكم هطلع اشوفها
……………….قصص منه محمد كاتب……………….
في غرفه رحاب
رحاب ببكاء: انا آسفه جدا ياجيمي, ارجوك سامحني
جمال مسك ايدها: انا الي آسف ليه تعيطي لازم تهدي
رحاب : حسيت انك سبتني للابد
جمال: معقول ممكن اسيبك انتي عارفه قد ايه بحبك, انا جيت اخدك بيتنا لو فضلنا هنا فتره اطول المشاكل هتزيد شوفي ازاي فقدتي الثقه فيا
رحاب: لاء الموضوع مش كدا انا بثق فيك لكن مش واثقه اطلاقا في دعاء
جمال: معقول اقدر انسي الي عملته فيا دعاء هي اتهمتني بالزور وادعت ان عندي علاقات كتير والله اعلم ايه كمان شوفي انا بحبك كتير وللسبب ده مش عايز تكون بينا مسافات بسبب دعاء
رحاب: ماشي
جمال: يله لمي هدومك واحنا هنمشي اول ما النهار يطلع
رحاب: اوكيه
جمال مسح دموعها: متعيطيش
ناني كانت واقفه وسمعت كل كلامهم وبسرعه البرق راحت وفتحت الباب ع دعاء
ناني: حالا تلمي هدومك
دعاء: قصدك ايه؟؟!!
ناني: تلمي هدومك وهطلب من السواق يوصلك بيت اخواتك
دعاء: ازاي اسيب بيتي وامشي , لما مشيت اتصلتي بلآمير وقولتيله ارجع ورجعت بناء ع رغبتك
ناني: وغلطت وانا معترفه بغلطتي مكنش عندي اي فكره انك هتخلقي المشاكل دي كلها لبنتي رحاب مش كويسه ومش هسمح لها تمشي هاخدها لدكتور نفسي ومش هسيبها تمشي لحد ما تتعافي احسن لك تمشي لبيت اخواتك عشان نعيش براحه بال
دعاء: انا آسفه آمير طلب مني متحركش من هنا لحد ما يرجع تقدري تسأليه بنفسك ويؤسفني اقولك مش هقدر اسمع كلامك
ناني بصتلها ومشت ودعاء قفلت الباب لحد ما موبيلها رن
دعاء: الو
آمير: بعد اللحظه مستنيش مكالماتي
دعاء: من غير ما تسمع مني حكمت وأمرت
آمير: اتفضلي قولي فيه ايه عندك
دعاء:آمير انا معملتش حاجه ‘اقسم لك بالله ماليا علاقه بالي حصل
آمير: لكن امي بتقول حصلت خناقه بين جمال ورحاب بسببك
دعاء: هي فاهمه غلط عندها سوء فهم
آمير: ليه اتكلمتي مع جمال بالسخريه دي
دعاء: انتي قولتلي ان ده بيتي , وانا كررت الي انت قولته لرحاب وجمال, جمال بيعلن حبه ليها لكن لما مبقتش قادره تقف ع حيلها استخدمني اداه يعذبها بيها
آمير: انا حاسس بالمرض والتعب يادعاء امي بتقول كلام عكس كلامك وانا مبقتش عارف المفروض اصدق مين ‘شوفي انا هنا في شغل اسمحولي اركز ع شغلي , ازاي اقدر اركز وانا في جو توتر
دعاء: انا مش عايزاك تتوتر بسببي بس انا قلقانه جدا ولو شايف اني لو مشيت كل الامور هتبقي هاديه هنا حالا امشي
آمير: مين بس طلب منك تمشي لاء طبعا مش هيعجبني انك تسيبي البيت ولا حتي تفكري في كده
دعاء: بس ده الي طلبته مني امك
آمير: هتكلم معاها لكن من فضلك حاولي تحسني علاقتك معاها حبيبتي اختي تعبانه وابويا وامي قلقانين عليها جدا حاولي تكوني ودوده مع الكل مين عارف لو علاقتك رجعت وديه مع رحاب جايز تسامح وتنسي
دعاء: حاضر ياآمير هعمل كل الي عليا عشان محدش يقلقك حاضر
آمير: حياتي انا مش قلقان بس ع رحاب انا قلقان عليكي انتي كمان اعملي اي حاجه وانسفي الاسفين الي بينك وبين عايلتي لو سمحتي
دعاء: اوكيه
آمير: خدي بالك من نفسك سلام
دعاء: سلام

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى