روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الخامس عشر 15 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الخامس عشر

رواية الحربايه والثعبان البارت الخامس عشر

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الخامسة عشر

في منزل عائله دعاء علي السفره
داغر بهدوء وهو بياكل : انا مسافر الامارات شهر كامل , هاخد دوره تدريب ,تمرين ع الشغل
ميسر بسعاده: ده حلو اوي, يعني هتاخد مرتب درهم اماراتي قلتها صح, اما البت الفت محظوظه ووشها حلو عليك , واحنا لسه بنتكلم عن جوازكم , داغر حقق نجاح كبير
معمر بص لميسر ورجع لامه وقال: امي كنت بفكر يعملوا الخطوبه قبل ما داغر يسافر
بهيه بقهر: امممممم
داغر بضيق: معمر اظن قولتلك قبل كده , انا مش هقدر اتجوز الفت
معمر بص لميسر ورجع بصله بغضب: لكن ليه ؟؟ فيها ايه معاها دبلوم وطيبه وعرفناها والاهم من كل ده من بيئتنا وهتأقلم ع وضع عيشتنا
داغر وهو مكشر بستياء: بس دي حياتي ’ سبني اقرر مين البني ادمه الي هتكملها معايا , وانا مش هتجوز الفت_بص لميسر وقام _ مفيش فايده انك تجبرني اتجوزها , ولو ضغطت عليا هسيب البيت
معمر تابعه وهو ماشي وخبط ع التربيزه بنفعال: هي دي قيمتي, وقيمه كلمتي عنده
بهيه: اهدء يابني هحاول اقنعه
ميسر: ازاي هتقنعيه مستحيل يتفق معاكي
معمر بغضب: لاء وبيهددني انه هيسيب البيت, لو عنده الشجاعه يعملها ويمشي مفكرني هجري وراه, انا الي ربيته من وهو صغير واشتغلت عشان اقدر اصرف عليه ,واطلعه باش مهندس ،ولما بقي قادر يكسب من ماله الخاص واقف يهددني , بجد هايل
ميسر بتولعها: خلاص كان محتاج وعشان كدا كان بيحترمك , وهو دلوقت مش محتاجلك , ودي قيمتنا عنده ،ليه تزعل نفسك كمل اكلك
معمر قام: مش عايز اكل
بهيه حاولت تمسك ايده : يابني اسمعني
ميسر قامت بزعيق فيها: روحي طيبي خاطر المحروس داغر
بهيه حطت ايدها ع خدها ونزلت دموعها: ايه ذنبي في كل ده يارب
……………قصص منه محمد كاتب…………………
في بيت عائله آمير
ناني فتحت الكياس: شوفي ده كده ياماما وده كمان
الجدة: ماشاء الله حلوين اوي
ناني: كلها براندات يارب دره يعجبها ذوقي
الجده: متقلقيش دي الالوان تحفه وحاجات كلها ماركه
ناني: بصراحه دره اعز صديقه ليا وجايه من فرنسا واكيد الاذواق هناك احلي واعلي
الجده: برضو الي انتي جيباهم حلوين , وياستي لما توصل ابقي خديها معاكي للشوبنج تختار كلامي صح يادعاء
دعاء لسه هتنطق ناني وقفتها: ماما ليه تهتم اصلا
الجده: ليه متكنش مهتمه , احنا بنتكلم عن حماه رحاب , وهي الي هتجهزلها كل حاجه زي اختها عندي حق يادودي
دعاء بحزن : ايوه ياجده
رحاب دخلت وأأعدت بغرور تفتح الكياس : واو عملتي شوبنج كتير , حاسه انك متحمسه بزياده لطنط دره المره دي
ناني: اكمنها مش بتنزل القاهره كتير , وجايه بعد مده طويله ,وفيه موضوع خاص
رحاب: كمان وايه هو
ناني: دي مفاجأه هتعرفيها لما يجي الوقت المناسب
رحاب: اوكيه اللون ده ماستربيس (تحفه) بجد
ناني مبتسمه: الحمد لله انه عجبك
رحاب: اللون ده دايما بيجذبني
الجده: دعاء اتصلي بأمير فكريه يحجزلي معاد عند الدكتور
دعاء قامت: حاضر هتصل بيه
الجده لناني: مكنش يصح تتكلمي معاها بالطريقه دي
ناني بكل برود: انا قولت لها ايه زي ماتكون بتتمني لينا الخير اوي ،واعتقد موضوع السلسله ظهرها ع حقيقتها , معنديش اي ثقه فيها ،وحاسه انها هتدمر كيان البيت , وللسبب ده مش عايزه اشاركها في اي حاجه
الجده كتمت غضبها وسبحت بالسبحه وناني غمزت لرحاب الي مبسوطه ان دعاء بقت منبوذه لكن ميعرفوش ان دعاء واقفه وسمعت كل كلامها الي بيـ قتل فيها بالبطئ
………….قصص منه محمد كاتب…………
في جناح دعاء طلعت وقعدت تعيط بشكل يدمي الحجر
آمير داخل شافها راح عليها: انتي بتعيطي هنا
دعاء عيونها كلها دموع وصوتها فيه رعشة خفيفه: امال اعمل ايه , انت مش بتتكلم معايا , والكل في الييت اخد جنب مني , زي ما كون بقيت ميكروب معدي
آمير بحزن لحالها: تمام يادعاء بطلي عياط
دعاء : عارف انك مش طايق تشوفني في اللحظه دي
امير حط ايده على كتفها يعتذر لها : اوكيه انا آسف , اتعصبت عليكي , وكنت وقح معاكي
دعاء زاد عياطها اكتر : انا مش زعلانه لانك اتعصبت , ولا حتي اتواقحت انا مقهوره يا آمير , لانك مش بتثق فيا ولسه مش مصدقني , ومقتنع اني خبيت السلسله
آمير بنزعاج: حاولي تفهمي وجهه نظري احنا بنصدق الامور الي بتحصل قدام عنينا
دعاء: مش كل الي بتشوفه عنينا بيكون حقيقي احيانا العين بتكون خداعه
آمير: كل فرد في البيت يهمني اعمل ايه عشان اشيل المراره الي بينا
دعاء ببكاء : هو انا اقدر اعمل ده واخلي جوزي يكون مش واثق فيا , قولي انا ليه اعمل حاجه تجرحني قدامك , هستفاد ايه قولي , بس انا متأكده ان فيه حد في البيت هنا عاوز يوقع بيني وبينك حد بيخطط اسقط في نظرك
آمير بصلها شويه واخد بعضه ومشي ودعاء نزلت دموعها على خدها !!!
…………قصص منه محمد كاتب……………
في غرفه ميسر بتتخانق مع ابنها انه مش بيذاكر وبتضربه وهو جري منها لقت موبيلها بيرن اخدته وردت وامها بلغتها ان اختها الفت انتـ حرت لبست العبايه وجريت ع برا شافت بهيه وداغر شتمتهم ودعت ع داغر وراحت جري ع بيت امها
ميسر: بقي انا فكرتك بتهزري, معرفش انك بت مجنونه , وهتنتحري بجد, الحمد لله امك لحقتك قبل ما تمـ وتي وداغر يكمل حياته عادي
الفت: مقدرش اعيش من غيره ايه فايده الحياه لو هو مش معايا فيها
ميسر بصتلها بغيظ : اسكتي والا هضربك , الحوارات دي تنفع في الافلام والمسلسلات , انتي مجنونه قال واقعه في حبه قال
الفت من بين دموعها الكتير: هو اننا نقع في الحب خطيئه , انتي واخده معمر عن حب
ميسر بكيد: ايوه بس معمر هو كمان بيحبني , وانا اجبرت امه تيجي تطلبني , والشهاده لله نفذ لي طلبات كتير
الفت قفلت عيونها وشهقت بقهر
ميسر: بطلي عياط مكنتش اعرف انك هتـ نتحري فكرت امك بتهزر والله معمر قرب يجي من شغله وهتكلم معاه تاني في الموضوع ولو عايزه تتجوزيه هعمل البدع لحد ما احقق رغبتك متقلقيش بطلي عياط
…………
في جناح دعاء طلعت تتصل بأمير يمكن يخفف عنها لكنه رافض يرد عليها واخد صفهم اتصلت بأمها يمكن لما تسمع صوتها ترتاح وبالفعل اتصلت
بهيه: ازيك ياحبيبتي
دعاء : ازيك انتي ياماما
بهيه: معقول يا دعاء تنسيني
دعاء جففت دموعها: معقول انساكي برضو يا امي , بس ملهيه في شغل البيت ،ها المهم طمنيني عليكي وع كل الي عندك
بهيه: ربنا ميحطش الي انا فيه في حد , بقيت زي الكوره بين داغر ومعمر
دعاء بقلق: ليه حصل ايه ؟
بهيه: معمر مصمم نروح نطلب الفت لداغر , وداغر هدد بأنه هيسيب البيت
دعاء: ايه يسيب البيت جراله ايه داغر ليه بقي متهور كدا
بهيه نزلت دموعها: اقولك ايه بس كل يوم بواجهه مشكله ،الفت حاولت تنتحر
دعاء: ايه تنتحر وهي عامله ايه كويسه
بهيه: الحمد لله عملولها غسيل معده واختها واخوكي عندها
دعاء: مكنش ينفع الي الفت عملته ليه ترخص نفسها وتحاول تجبر واحد مش عايز يتجوزها
بهيه: دماغها وتصرفها انا خايفه من الضجه الي هتحصل من معمر وميسر , ميسر شتمتنا وراحت تجري ع اختها
دعاء: هي مالها الحياه قاسيه علينا كدا ليه يا امي
بهيه: ايوه يابنتي بس المره دي الموقف اقسي واشد
دعاء: وقررتي ايه
بهية: منا متصله بيكي اشوف رآيك وتقوليلي اعمل ايه , وننهي الحرب دي قبل ما القيامه تقوم
دعاء: امي لو واحد سكت الامر هيتحل لوحده , وابيه معمر طبعا مش هيسكت , بس انتي افضل مني تقنعي داغر , انا بجد معنديش حل حاليا , ومقدرش انصحك في الوقت الحالي اهتمي بنفسك هتصل بعدين
دعاء قفلت مع امها وانفجرت في العياط هي محتاجه لحد تفضفض معاه وفي نفس الوقت صعبان عليها امها وداغر من الوضع كله
…………قصص منه محمد كاتب……………..
في الكافيه جمال من وقت ما عرف من صاحبه محرم ان دعاء اتجوزت وهو مضايق وناقم ع نفسه وع الدنيا
رحاب بصتله : ايه الي حصل ليه من اول ما قعدت وانت ساكت
جيمي: ولا حاجه
رحاب: اتصلت بيك كذا مره وبعتلك مسدجات كتير ع الاقل كنت ترد عليا
جيمي: امبارح مام واحد صاحبي , دخلت المستشفي وكنت مشغول معاه
رحاب: امممم وعامله اايه دلوقت؟!
جيمي اتنهد بضيق : افضل بكتير
رحاب سألته بفضول : بس ماله مزاجك
جيمي: ماله يارحاب؟؟!!
رحاب: انت مخبي عني حاجه
جيمي : مفيش حاجه من دي
رحاب: امال ليه مكشر كدا
جيمي بنبرةٍ حزينة: مام عاوزني اشتغل معاها , وبتتهمني اني بضيع وقت ع الفاضي
رحاب: مامتك معها حق , انت فعلا بتضيع وقتك , تعال نحط وقتي ع وقتك
جيمي: سوري مش فاهم ازاي احط وقتي ع وقتك
رحاب: جيمي لو مأخدتش قرار بنفسي هتفضل واقف في مكانك
جيمي سألها بستفسار: وانتي ايه علاقتك بكل ده
رحاب : افكورس ليا جمال انت عارف اني بنت عصريه جدا , وانت اهم شخص بالنسبه لي وانا عايزه نكمل مستقبلنا سوي
جيمي بجفاء: اسمعيني يارحاب انتي افضل بيست فريند ليا , بفضفض معاكي بحريتي , لكن الي بتفكري فيه مش ممكن يحصل ابدا , لاني مش بفكر فيكي غير صديقه وبس , ولو كنت بحبك اقسم لك كنت هقولك بنفسي عشان ابقي واضح ليكي
رحاب قامت تدخل الحمام وكلمت نفسها في المرايا: لا يمكن تعمل فيا كدا, انا بحبك لكن جرحتني مره تانيه , احنا مش مجرد اصحاب , انا بحبك الله يلعنك , هو بيرفضني بسبب دعاء انت لسه بتحبها
بنت دخلت عليها الحمام شافتها منهاره : انتي كويسه
رحاب صرخت : انا زي الزفت ،،زي الزفت
البنت : مالك
رحاب صرخت فيها زي المجنونه: مش عايزه اتكلم مع حد ،اخرجي من هنا
البنت: استني اساعدك
رحاب زقتها وقفلت الباب وفضلت تشد في شعرها وتضرب الحيطه وتصرخ لدرجه جسمها رعش بطريقه تخوف!!!!!
استوب لهنا والحلقه الجديه نصها خاص للمتفاعلين فقط حطي كومنت برايك لو عايزه نص الحلقه تروحلك والباقي هنكمله هنا لان بظهور جيمي الروايا هتاخد منحني اخر مثير جدا جدا ياولاد ولا الغيها انا تحت امركم

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى