روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثلاثون 30 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثلاثون 30 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثلاثون

رواية الحربايه والثعبان البارت الثلاثون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثلاثون

في المستشفي وصلت بهيه قاطعه النفس تماما لكن تحت اصرار داغر الي مش مصدق ان اغلي الناس راحت انهم ينعشوها بجهاز القلب
دعاء وصلت وداخله بتجري: داغر
داغر ببكاء: دعاء امي
دعاء بنهيار: امي حالتها عامله ايه
داغر بعياط: معرفش
دعاء: يعني ايه متعرفش هو ايه الي حصلها
داغر: وقعت من ع السلم ونزفت دم كتير ويظهر وصلت ع هنا بعد فوات الاوان
دعاء اتجمعت الدموع في عينيها: متقولش كدا وبعدين ازاي وقعت من ع السلم
داغر: انا مكنتش موجود في البيت , الفت الي كانت معاها , وبتقول نايمه ومسمعتهاش
دعاء لمحت الدكتور راحت عليه: دكتور طمنا
الدكتور لداغر: زي ما قولتلك, لما وصلت الحاله جايه متوفيه , لانها فقدت دم كتير لكن لو كانت اتلحقت بدري كان فيه امل لـ انقاذها البقاء لله
دعاء جريت ع اوضتها لقت الممرضه بتغطيها بالملايا
دعاء شالت الملايا وقلبها رجف بصدمه وعدم تصديق: امي فتحي عنيكي , امي انا دعاء انا جيت اطمن عليكي قومي فتحي عنيكي بوصلي واتكلمي معايا امي
آمير دخل سحبها وهي بتصرخ صرخات مخنوقه جوه حضنه وهمس كلمات من القران الكريم
…………قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله جمال
الشغاله خبطت : ممكن ادخل
رحاب: تعالي في ايه؟؟!!
الشغاله: سولا هانم عاوزاكي لان فيه ضيوف في الرسببشن طالبينك
رحاب: لو هم ضيوفها انا هقابلهم ليه. قوللها عندها صداع ونامت
الشغاله: حاضر
رحاب: اقفلي الباب وراكي , وبلاش تدخلي كل شويه وتزعجيني , بدون سبب
الشغاله خرجت وقفلت الباب وراحت الرسبشن لسولا وقالت: مدام رحاب نايمه ياهانم
سولا بستغراب: هو ده وقت للنوم
الشغاله: بتقول عندها صداع ومش عايزه ازعاج
سولا: تمام روحي اعمللنا قهوه
صديقه سولا: خلاص ياسولا نقابلها المره الجايه
بنت الصديقه: بس كان نفسي اقابلها ده انا جايه مخصوص عشانها
سولا: انا آسفه جدا لو مش تعبانه كانت جات اكيد
صديقه سولا: احنا لسه مسافرين روما كمان اسبوعين ممكن نيجي تاني ونشوفها
البنت: تمام عيد ميلادي الاسبوع الجاي طنط سولا تحضر وتجيبها معاها
سولا: طبعا هجبها معايا ونحتفل بعيد ميلادك
الصديقه: انا رتبت للحفله وعزمت كل اصحابنا الي بقالنا يما متقبلنهاش من وقت
سولا: فكره عايله نحتفل اكيد
…………قصص منه محمد كاتت………..
في جناح دعاء الي عيونها دبلت من كتر البكاء
آمير قاعد قصادها: حبيبتي ليه رافضه تاكلي اي حاجه , انا جبتلك سندوتشات وكوبايه لبن
دعاء قفلت عيونها بشده ونزلت دموعها بصمت
آميررفع دقنها : من فضلك كلي اي لقمه حتي لو صغيره
دعاء حطت وشها بين ايدها وعيطت
آمير ضمها: دعاء وحدي الله لازم تجمدي وتبقي قويه
دعاء: اجيبها منين القوه , وامي ماتت وسابتني في الدنيا , امي مبقتش موجوده ومش هشوفها تاني هعيش من غيرها ازاي يا آمير
آمير مسح على شعرها بحنان وقال: انا ملناش سيطره ع الحياه والموت بس انتي مش لوحدك انا معاكي وجنبك , واامك كان نفسها تشوفك دايما سعيده
دعاء ببكاء: اه يا آمير, امي حبيبتي ماتت, ازاي هيزول الالم , ازاي هيقل الوجع
آمير شاركها دموعها : فكري لو شافتك في الحاله دي , هتتألم كتير
دعاء: نار يا آمير الفراق نار
آمير ضمها لحضنه ومسح على شعرها : عارف ومقدر حالتك , بس لازم تاكلي هتتعبي , والتعب مش هيرجع الي راح يله حياتي كلي اي لقمه عشان خاطري
ناني خبطت ودخلت واعدت جنبها بمواساه: دعاء وحدي الله وبعدين انا عارفه انك قويه وعندك عزيمه
دعاء ببكاء: حتي انا كنت معتقده كدا لكن موت امي هز قوتي ومبقتش قادره اتحمل امي كانت مصدر قوتي من يوم ما سبتني حاسه ان عزمتي مكسوره
ناني: يابنتي متقوليش كدا , حتي لو الاب والام مش موجودين في الدنيا بيبقوا دايما مع اولادهم صلي وادعي لله قادر يخفف عنك في الدنيا , ويخفف عنها في الاخره , وصدقيني هي حاسه بيكي يله كلي
دعاء اخدت من ايدها وبدئت تغصب نفسها وتاكل
آمير قام براحه: كدا اقدر امشي وانا مطمن
دعاء: استني احضرلك القهوه
آمير: لاء مفيش وقت عندي اجتماع مهم , لازم اكون من ساعه في الشركه , ولو سمحتي هدي نفسك وبلاش عياط
ناني: اطمن انا معاها ومش هسيبها ابدا لحد ماترجع بالسلامه
آمير باس دماغ امه وطبطب ع دعاء واخده بعضه وغادر من المكان!!!!
……….قصص منه محمد كاتب………….
في الكافيه
سامو: يعني مليت وزهقت
جمال: جدا مبقتش طايق اقعد دقيقه
سامو ضحك: اه لو سمعتك
جمال موبيله رن عوج شفته ورد: خير يارحاب فيه حاجه
رحاب: انت فين ياجمال
جمال: انا في الشغل هكون فين
رحاب: عارف الساعه كام
جمال: انا عندي شغل كتير
رحاب: احنا بقالنا اسبوعين متجوزين وبدئت تتجاهلني تماما
جمال: مش مسأله تجاهل
رحاب: بس انا حاسه انك متعمد تسهر في الشركه عشان تتخلص مني
جمال بتهكم: بتقولي ايه انتي حاسه بكلامك
رحاب: ايوه حاسه عشان كدا بقوله , انا هنا قاعده بين اربع حيطان وهـ موت من الملل وات بدل ما تقعد تقضي وقت معايا او نسافر شهر عسل مقضي وقتك كله في المكتب
جمال: رحاب ريلاكس لو سمحتي هنتكلم لما ارجع البيت وهتأخر شويه عندي شغل مهم
جدا لازم اسهر عليه , روحي اقعدي مع اصحابك في النادي, او روحي زوري مامتك, كدا هيضيع الزهق وتحسني مزاجك , قولتي ايه؟؟!!
رحاب بنفخت بضجر : مش هعرف اروح لمامي , دعاء امها ماتت ومامي هناك
جمال: بجد خبر محزن جدا
رحاب: ع كلا بليز حاول ارجع بدري , خلص شغلك وتعال نخرج نتعشي, في اي مكان بره
جمال: هعمل اقصي جهدي, لكن عندي شغل مهم جدا ,وهرجع لما اخلصه باي
رحاب بضجر: باي
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في فيلا جمال
جمال سألها بقلق : مام لسه منمتيش خير
سولا: اخيرا رجعت البيت قاعده مستنياك
جمال: بلغت رحاب اني هتأخر الليله
سولا: اممم ماهي قالت لي بس انت عارف لايمكن انام ابدا لحد ما ترجع البيت , اظن الوضع مش جديد فاليه متفاجئ
جمال: متزعليش بس انا قولت زمانك نمتي عشان عندك ميتنج الصبح بدري قوليلي ليه شكلك مضايقه فيه حاجه حصلت
سولا: جمال عايزه اكلمك عن رحاب
جمال عقد حواجبه وبترقب : مالها
سولا: مواقفها غريبه شويه , مش عارفه اشرحلك ازاي
جمال: ليه عملت ايه
سولا : يابني دي لا بتقدر, ولابتحترم حد غير نفسها دي ولا مهتمه بأي حاجه , وانتي عارفني اني مش من الامهات الي بتعمل من شئ تافه قضيه كبيره , ونظام الحماه الي بتجر شكل مراه ابنها , لكن يابني لازم تتهذب اكتر من كدا
جمال: مام ممكن تقوليلي هي عملت ايه؟؟!!
سولا بدئت تحكي لجمال وهو بينه وبين نفسه بعد ما سمع : مش قادر اتحمل اسلوبها السيئ زي ما هو صعب اتحملها معايا….. لكن لسه موصلتش للي بيدور في ذهني….. لازم اتأقلم معاها لكن لو زادت المشاكل بينها وبين مام ……وفضلت احكم بينهم ….. لاء لازم القي حل سريع للمشكله دي
……….قصص منه محمد كاتب…………..
في منزل عائله دعاء
الفت بتحضر السفره: ده انا كنت مفكرها هتبقي كويسه
ميسر عوجت بؤها: حتي لو كانت , اكيد عضمها اتكسر , ولو كانت نجت منها هتبقي راقده في الفرشه , ولازم نخدمها طول حياتنا , ده غير ولادها هيلزقوا في سريرها ,ويشاركوها حزنها
الفت: عندك حق, احسن انها ماتت بدل الاعاقه , واحنا نتحمل خدمتها
ميسر: لما اروح اشوف معمر لبس عشان يجي يفطر
الفت: وانا هروح اشوف داغر صحي ولا فينه
الفت طلعت وشافته واقف قدام الكرسي الي كانت بهيه دايما تقعد عليه
الفت حطت ايدها ع كتفه: داغر ليه واقف هنا الفطار برد
داغر عيونه مليانه دموع: مش عايز اكل
الفت: شوف ياداغر قله الاكل مش هيرجعها , الناس الي من المفروض يمشوا بيمشوا , والحياه مش بتقف
داغربصوت مخنوق بقهره: لكن حياتي وقفت بعد وفاه امي , ومهم قلت انتي مش هتقدري تفهمي ده
الفت: يمكن ماليش علاقه دم معاها زيك , لكن كنت دايما بعتربها زي امي , بس مقدمناش غير الصبر , وننسي الالم ونتأقلم نعيش من غيرها , يله تعال افطر والا انا مش هفطر
داغر مسح دموعه: الفت بلاش تبقي عنيده, انتي لازم تاكلي عشان الجنين
الفت: لو قعدت تاكل انا كمان هاكل يله بينا
داغر مشي جنبها : يله
…………..قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله جمال تحديدا ع السفره
رحاب: قررت ايه؟؟!!
جمال بعدم فهم: عن ايه
رحاب: عن سفرنا لشهر العسل
جمال: اه اكيد هرتب في خلال ايام بسيه متقلقيش
رحاب بضجر : هستني قد ايه كنا زمنا راجعين
جمال ساب الشوكه وبصلها: رحاب انا عندي شغل كتير , مقدرش اسيبه واسافر كدا فجأه وياستي هنسافر في خلال اسبوع او اسبوعين
رحاب قفلت ملامحها بتهكم: اسبوع او اسبوعين
جمال بهدوء: يس
رحاب : لو هي دي مشكله, مامتك تتولي الشغل ,واظن دي شركتها
جمال : اه تقدر لانها شركتها , بس لو هي موجوده , عشان كدا لازم اتولي انا الامور
رحاب ضمت حواجبها بسؤال: ليه هي رايحه فين
جمال: امريكا خالو تعبان جدا , ولازم تسافر تطمن عليه , ومتقلقيش هرتب بروجرام ممتاز واخدك ع هناك
رحاب : وعد
جمال بهدوء : وعد يله كلي
…………قصص منه محمد كاتب…………..
في منزل عائله جمال خرجت ع سنجه عشره وطالعه
سولا: انتي رايحه ع مكان
رحاب : ايوه رايحه النادي مع الشله ليه
سولا : بس بسأل , اظن قبل ما تتجوز كنتي بتخدي اذن من عائلتك قبل ما تخرجي , ولا بتخرجي منك لنفسك
رحاب : قصدك ايه
سولا : يعني من يوم ما اتجوزتي, وانتي ناسيه اني موجوده معاكي في البيت , ومش بتهتمي ابدا تقوليلي رايحه فين وتاخدي اذن مني
رحاب: اتصلت بجيمي وبلغته وهو عارف اني خارجه , وعارف رايحه فين وهبقي مع مين عشان كدا مفيش داعي ابلغ حد غيره , او اخد اذن غير منه هو
سولا بضيق: كنت غلطانه بخصوصك ,فكرت لوهله انك انسانه عاقله ,وبتقدري الاكبر منك بس كل يوم بتخيبي املي في امور كتير
رحاب : حتي انا غلطت في حاجات كتير اخدتها عنك , فكرتك هتكوني حماه سبور ,ولطيفه وحبوبه , وفري, لان ده موقفك معايا من اول ما قابلتك, لكن دلوقت اتغيرتي تماما تماما وبقيتي الحماه الغير نموذجيه
سولا بتهكم مسحوب بحده: انا مش كده , وبجد مش عايزه اشد معاكي , انا بفهمك الاصول, البيت هنا بيتك , وانتي زوجه لـ ابني وعليكي مسؤليه مهمه , لازم تتحمليها
رحاب ربعت ايدها بتكبر وغرور: اوكيه انتي بتروحي الشركه ,والندوات ,والحفلات ومستمتعه بحياتك , وعايزني افضل محبوسه في الفيلا مش كدا, سوري مقدرش اعمل شغل البيت لان ده انا مش متعوده عليه, واوردي الشغالين هم بس الي بيعملوه وبمتياز , واظن عندك ثقه كبيره فيهم , الافضل سبيهم هم الي يخدموكي , بلاش تسحبيني للامور دي باي
رحاب
……..قصص منه محمد كاتب…………..
في الصالون سولا قاعده منفخه وبتشكتي منها لجمال
جمال: مام اظن خلاص قولتلك
سولا بنفعال: متقوليش انا , هي الي لازم تفهم , دي بتتكلم معايا في منتهي الوقاحه ,وقله الادب هي مش مدركه اني امك ,دي بترد عليا الكلمه بكلمه قدام الخدامين
جمال بتنهيده طويله: اوكيه مام ,هتكلم معاها لكن اعملي الي قولتهولك , هي مسأله اسابيع قليله وهصلح كل حاجه, لو فضلتوا تمسكوا في خناق بعض طول الوقت هتكون العيشه صعبه فأرجوكي اتعاملي بهدوء مع الموقف وعدي , مام لو مش عايزه حياه ابنك تتعكر وحياته تستمر هاديه رجاء , دول يادوب عدوا ايام قليله لسه متجوزين وكل يوم خناق
سولا: يابني ليه ابقي عايزكم تتخانقوا , انا عايزها تتحمل المسؤليه وتتعامل بأحترام
جمال: هتتعلم صدقيني ,اديها بس شويه وقت انتي عاقله هي طايشه
سولا: يابني انا مش عايزه اتحكم فيها , انا عايزها تحترم الناس وتقدرني مش ديكور انا معاها
جمال: هتحترم اديها بس شويه وقت عشاني
سولا وهي قايمه بغضب: اوكيه اتكلم معاها وفهمها
جمال قعد بينه وبين نفسه قرر يخلص تماما من رحاب عشان يوصل لهدفه وبسرعه
…………قصص منه محمد كاتب…………………
في منزل عائله دعاء
دعاء ببكاء : البيت هنا بعد امنا بقت كل حاجه كئيبه
داغر : حياتنا بقت فاضيه , عارفه كانت امي كل يوم تقعد مكانك منتظراني ادخل من الباب كانت بتفضل قلقانه , والخير الي انا فيه بسبب دعوه امي (عيط بحرقه) ليه حاسس اني فقدت شغف الحياه ومش عايز امشي خطوه فيها من غيرها
دعاء: بعد ابونا كانت امنا ملجأنا , بعد ما ما ماتت فقدنا الملجأ الوحيد , عشان كدا لازم نحط مرهم ع المنا بنفسنا , ونتحمل كل شئ بنفسنا , لكن مفيش حد في كل سجده بتدعلنا
داغر ضم اخته وبكاء: ازاي هنكمل حياتنا من غيرها ياختي ازاي
ميسر دخلت بضجر: يارب ارحمنا , مش هيبطلوا نواح , والله اعصابي تلفت من اول ما ماتت داغر مش مبطل نواح وجات دعاء تشاركه
الفت قلبت شفتها بسخريه: بتنوح بدل ما تقترح عليه ينسي ويكمل حياته , بتعيط معاه, انتي محظوظه غيري معمر مش نفس داغر زعل يومين اما دول مش مبطلين اواء ع امهم, بقولك ايه انتي لازم تتصرفي وتعملي اي حاجه تقطعي بيها رجل دعاء من هنا , امها ماتت ليه كل يومين والتاني جايه
ميس : وانا مالي , انتي الي تفكري في طريقه تمنعها من البيت هنا, بعد ما بعتي امها القبر شهلي واعملي ده مع دعاء
الفت اتوترت واتجمد الدم في عروقها : ازاي تتهميني كدا ؟ بقناعه اني موتها الكل عارف انها وقعت من ع السلم
ميسر رفعت حاجب بخبث: محدش بيمـ وت من وقعه سلم , لكن ماتت من النزيف, لو كانت راحت المستشفي في الوقت المناسب كان ممكن ينقذوا حياتها, وانا بس الي عارفه الحقيقه , لان انا الوحيده الي كنت عارفه انك مش طيقاها, وان انتي الوحيده الي كنتي رافضه وجودها لانه مأزمك لانها مسيطره سيطره كامله ع داغر
الفت بتوتر وانزعاج:وقفي كلامك الخايب ده
ميسر: مش خايب معمر طول عمره بيسمع كلمتي وبياخد بقراري , وعشان كدا عمري ما انزعجت منها وبعدين ليه وشك جاب الف لون, لو فيه حكايه مش هقولها لحد اظن لملمت وراكي بلاوي وده هيبقي سر مابينا

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى