روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثاني 2 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثاني 2 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثاني

رواية الحربايه والثعبان البارت الثاني

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثانية

في بيت دعاء
بهيه : ليه يا امير مبقتش تيجلنا زي الاول ’ ومن يوم ما غبت كل يوم بسأل عليك داغر
آمير: والله يا خالتي مسحول في الشغل ،اصلي مسكت كل حاجه بدل بابا ’ وكل وقتي بقضيه فيه وجيت وجبتلك معايا الحلويات الي بتحبيها
بهيه : ربنا يباركلك يا بني
دعاء خرجت بالشاي: السلام عليكم
أمير: وعليكم السلام
بهيه بعتاب: دعاء جبتي الشاي هاتي معاه بسكوت لـ امير
دعاء :امي نسيت حالا اجيبه
امير: دعاء مفيش داعي ،بلاش تعاملوني ع اني ضيف , امال فين داغر هو مش هنا
بهيه بحزن : الصبح راح يشوف شغل ،ورجع وخرج مضايق لانه متقبلش
امير : خالتي متقلقيش ان شاء الله يلاقي وظيفه قريب
بهيه :يارب يابني
دعاء: ان شاء الله
أمير قام: كدا هقوم انا ،وبلغي داغر يتصل بيا لما يرجع
بهية : ما تقعد شويه معايا
أمير: هرجعلك تاني واقعد معاكي بس لازم امشي حالا
بهيه: ع راحتك يابني
أمير: سلامو عليكم
دعاء: وعليكم السلام مع السلامه
بهيه :دعاء خدي علبه الحلويات دي دخليها في التلاجه
ميسر خرجتلهم وبطريقه وقحه قالت :ايه الحكايه كل ما يجي آمير زياره ،يجي شايل ومحمل اوقات ببقي مستغربه جدا، ازاي واحد زي داغر ملوش فايده ومتطفل يبقي صاحب لواحد غني وابن ناس زي آمير ،بس يمكن عشان عيونه ع اخته الصغيره
آمير كان رجع وبصلها بضيق :سوري نسيت مفاتيحي
دعاء جريت بسرعه ودخلت ع غرفتها تعيط بحرقه
بهيه دخلت وراها وطبطب عليها :متعيطيش يادعاء متقهريش روحك ،ميسر متعوده تسخر ع حياه الناس متعيطيش بالطريقه دي وتقهري نفسك
داغر دخل: فيه ايه ليه الكآبه محلقه ع البيت كله
دعاء مسحت دموعها بسرعه قبل ما اخوها يشوفها
داغر وزع نظراته ما بينهم: قوليلي حصل حاجه يا امي
بهيه: لاء مفيش حاجه يابني
داغر دقق في دعاء لما شهقت وقعد بلهفه جنبها: لاء فيه دعاء بتعيط ،اكيد ميسر قالت لها حاجه تسم البدن ،دعاء قوليلي قلت لك ايه
دعاء عيطت بصوت داغر كمل بغضب: هي مش هتقولي يمه قوليلي انتي اختي بتعيط ليه
بهيه :اقولك ايه امير جه ومعاه علبه حلويات وقعد معانا شويه وقام ودخلت ميسر تلقح انه بيجي وعيونه ع اختك
داغر قام بنرفزه: ازاي تجرؤ وتقول كلام زي ده ع اختي وامير, وامير هيقول علينا ايه لما يسمع الكلام عنه انا مش هسيبها
دعاء وقفت منعته: عشان خاطري ياخويا ,انت عارف اسلوبها ,مش عايزه مشكله تقوم في البيت امي فهميه
بهيه: اسمع كلام اختك , بلاش تكب الزيت ع النار الي ولعتها ميسر , روح لـ آمير بكره شركته واعتذرله
دعاء عيطت اكتر لما جات سيره آمير واتكرر الموقف
بهيه مسحت ع شعرها: متعيطيش يا ضنايا
…………قصص منه محمد كاتب………….
يوم جديد بأحداثه
دعاء: داغر انا رايحه الكليه
ميسر: دعاء
دعاء لفتلها: نعم ياميسر
ميسر: وصلي بيبو للمدرسه في الطريق اخوكي راح الشغل بدري عن كل يوم
دعاء: ايوه بس طريقي غيره وعندي امتحان
ميسر بقرفه: عارفه ان طريقك غيره, بس الموضوع كله عشر دقايق, مش هيعطلك عشر سنين
داغر: ماتقولي لنفسك لو وصلتيه مش هياخد من عمرك عشر سنين
دعاء بصتله بعتب وهو ابتسم في وش ميسر غصب وقال: يعني لواخدتيه للمدرسه اهو تمشي رجلك شويه كمرونه
دعاء: بتقول ايه بس ياداغر
ميسر: سبيبه يقولها خليه يحط سمه دي غلطتي لما تربي تعبان في بيتك
داغر اتك ع اسنانه: دعاء امشي هتتأخري
دعاء: السلام عليكم
داغر رد السلام وقام بضحكه: تعال يا بيبو عمك هياخدك للمدرسه يله سلم ع امك
الطفل : باي يا ماما
ميسر لنفسها: يرجع بس معمر من الشغل ان ما خليته يأدبك ماكون ميسر
……..قصص منه محمد كاتب……………
في الجامعه بعد الامتحان
رحاب خرجت وراحت قرصت جمال من صرصور ودنه
جيمي: هاي ايه عملتي ايه حليتي؟؟!!
رحاب: حليت نص نص
دعاء قربت منهم بأبتسامه: ازيكم
رحاب وجمال ردوا عليها وهي سألتها: ها عملتوا ايه حليتوا كويس؟؟!
جمال انبسط بهتمامها : كالعاده انتي عملتي ايه؟؟
دعاء: الحمد لله الامتحان كان سهل
رحاب مسكت ايده وبتشده بغيره: جمال تعال عايزه اتكلم معاك
جمال بضيق : استني لحظه
رحاب بتشد فيه: لاء عايزه اتكلم معاك
جمال: اوكيه (لف لدعاء) اشوفك
رحاب بتشد فيه لبعيد: يله
جمال سحب ايده منها بضيق: ايه حكايتك
رحاب: انا الي حكايتي ولا انت الي ليه عايز تقف معاها
جمال: اظن قولت لك انا بحبها
رحاب بحقد مكتوم: ازاي بتحبها وهي
doesn’t look like you
نهائي
جمال: ميهمنيش انا عندي الي يغيرها ويخليها زي مش كدا
رحاب: فيها ايه زياده
جمال: عندها الي مش عندنا التواضع والانا زيرو , وبجد كنتي قليله الذوق جدا لما سحبتيني بعيد وهي ابتسمت لينا بكل تواضع هي بني ادمه لطيفه ورقيقه جدا
رحاب بخبث ومكر: معاك حق تبقي مستني ايه روح وقولها كل الي انت حاسه
جمال: شايفه كدا
رحاب بحماس مزيف: شور , ليه متردد تقولها احساسك بيها’ بس رأي استني اخر يوم في الامتحانات
جمال: ده الي كنت ناوي اعمله بما انها اخر سنه
رحاب: بس لو مش هتقدر تقولها في الوش اكتبه ع كارت
جمال بصلها بستغراب : كارت هو احنا في مدرسه ابتدائي
رحاب: لاء بس البنات الي زيها بيحبوا الحركات دي , وربما لما تعمل كده تقولك ايوه
جمال: شايفه كده
رحاب ببتسامه خبث : جدا
جمال ابتسم : اوكيه هكتب مشاعري ع كارت تعالي معايا نختار الكارت يله
رحاب: اوكيه
ياتري آمير هيتقبل اعتذار داغر ؟؟!!
رحاب بتخطط لايه لجمال ودعاء
ميسر هتعمل ايه وهتولع االبيت ازاي

في شركه آمير وتحديدا في المكتب
آمير دخل شافه قاعد ابتسم: ازيك عامل ايه؟؟
داغر قام سلم عليه: الحمد لله ازيك ياصحبي
آمير: اقعد
داغر طلع فلاشه: اتفضل يا سيدي
آمير: ايه دي؟؟!!
داغر: موقع ويب الكتروني
امير: بالسرعه دي
داغر: انا واحد قاعد عاطل بحاول اضيع وقت
آمير: متقولش كدا اعتبره شغل
داغر: امير انا محروج جدا من الي عملته ميسر
آمير بتفهم : بلاش تقول اي كلمه , احنا اكتر من اصحاب ومن زماان , ويعني انا مش عارف اخلاق ميسر اتفضل الشيك ده
داغر بصله بستغراب: لايه ده ..!!
آمير: فلوس
داغر: معقول انا هحاسبك ع حاجه تافهه زي دي
آمير: كنت هدفع لـ اي حد يعملي شغلي , بس انا بدفعها لصاحب عمري , ودلوقت هتاخد الشيك والا تاخد الفلاشه
داغر ابتسم : اما عليك حركات يا امير
أمير: قولي قهوه ولا شاي
داغر: شاي تقيل
آمير بهزار: القهوه الذ
داغر بمرح: اشربها انت
آمير مسك التلفون للساعي: اتنين قهوه من فضلك (قفل وبصله بسؤال) ها بتعمل ايه الايام دي ولا لسه بتلف بالسي في ،في كل مكان لحد ما تلاقي طلبك
داغر: بالظبط وروحت لكذا مكان ادعيلي
آمير: بأمر الله تنول الي بتتمناه لو محتاج اي مساعده بجد قولي
داغر: اكيد ياصحبي
…………..قصص منه محمد كاتب………………
في فيلا رياض آمير واقف يفكر يتكلم مع امه ويخطب حب عمره دعاء وينشلها من الحياه الي بتعيشها وخصوصا بعد ما شاف ميسر وطريقتها الوضيعه معاها
رحاب ضربته بخفه في كتفه: بتفكر في ايه؟؟!
امير لف بجسمه بصلها: ولا حاجه الشغل!!
رحاب: اممم ع كلا مامي ونناه بيخططوا يجوزوك جوه
أمير: واو بجد
رحاب ابتسمتله: ايوه بس انت عارف ان انا الي هختارلك مراتك
آمير: ايوه وهتحبيها
رحاب: عفوا انت مخبي عني حاجه
آمير: ولا اي حاجه هخبي عنك ايه , وبعدين انتي عارفه اني اقدر اخبي عنك حاجه
رحاب بغرور : انا واثقه ومتأكده انك مش هتقدر تخبي عني
آمير: يبقي خلاص ويله عشان فعلا اتأخرنا ع مشورنا
رحاب: الاول رد ع موبيلك
آمير حط الموبيل ع ودنه : ايوه ياداغر امر مهم اوك انا رايح المول** تعال نتقابل هناك ٠٠تمام سلام
آمير لرحاب: متأسف جدا صحبي جاي فيه مشكله
رحاب: اوكيه داغر ده صحبك القديم مش كدا
آمير:اه هو
رحاب انكشته من دراعه: اعزموه يتغداه معانا في الكافيه
آمير: تمام هقوله
…………قصص منه محمد كاتب…………….
في المول رحاب دخلت قبل امير الي وقف يتكلم بره في الموبيل وهي ماشيه اتخبطت في شاب
رحاب مسكت كتفها بألم: هو انت اعمي’ مش قادر تشوف وانت ماشي
داغر بصصلها وساكت
رحاب طقطقت بصوابعها قدام عنيه: ماترد مش بكلمك
داغر: اما بت لسانك طويل ماتهدي
رحاب بغرور: انا لساني طويل انت اهبل ولا عبيط , لما تتكلم معايا فوق لنفسك
داغر: براحه يا ابله ليه مكبره الامور
آمير دخل بسرعه بستفسار : رحاب في ايه؟؟!!
رحاب بعصبيه : انا عارفه الشاب الوقح ده طول لسانه عليا
آمير بستغراب: داغر اتواقح عليكي
رحاب بستياء: هو ده صاحبك
أمير: ايوه هو ،واكيد فيه سوء تفاهم
داغر بضحكه: لو مكنتش لحقتني كانت طردتني من المول
أمير ابتسم: دي رحاب اختي الصغيره, هي عصبيه , عشان كدا بتقول كلام قليل الذوق سوري
داغر ببتسامه: من غير سوري كان غلطي انا اسف يا انسه رحاب
رحاب: حصل خير
آمير ضمهم من كتافهم: يله بينا
……………..قصص منه محمد كاتب……………..
في بيت دعاء
ميسر: هي الفلوس بس تطلع لامك واختك لكن تيجي عند مراتك تتعامل زي البخيل
معمر بضيق : دول مسؤليتي, وقولتلك انتي هديكي فلوس الشهر الجديد
ميسر بنرفزه: يعني عيد ميلادي الشهر ده، تديني الشهر الجاي
معمر بملل: قولتلك الظروف صعبه الشهر ده
ميسر: مقلتش ده لاختك ليه وانت بتديها فلوس المراجعات
معمر: عشان دي امتحانات لـ اخر سنه لو مدتهاش هتضيع عليها السنه
ميسر: وانا فين حياتي الضايعه، انت كل همك في الحياه عيلتك وانا اتحرق بجاز
معمر اتعصب وزعق : اروح امـ وت ولا اقـ تلهم , فهميني مين يهتم بيهم لو مش انا . اخويا مش هيشتغل غير بشهادته وانا الكبير الي لازم اهتم بأمورهم انا محصور بينك وبينهم , اعمل ايه انط من البلكونه
دعاء طلعت ع الصوت شافت امها واقفه بدموع قربت عليها: يله ياماما ادخلي اوضتك
بهيه: ادخل اهديهم
دعاء برقض: لاء يله
………..قصص منه محمد كاتب…………..
في الجامعه دعاء قاعده تفكر في كلام ميسر والحمل الزايد ع كتف اخوها
رحاب راحت لجمال تشد منه الكارت: وريني
جمال رفض: ده كلام خاص
رحاب ببتسامه خبث : طيب يله روحلها بس لو وافقت قول للجامعه كلها انكم بتحبوا بعض
جمال بتمني من قلبه : ادعيلي توافق
رحاب بمكر: اكيد
جمال قرب منها وسط الطلبه وقالها: دعاء
دعاء: افندم
جمال: هو بصراحه انا كنت عايز اقولك حاجه
دعاء بحترام وهدوء: اه اتفضل
جمال بحرج: بصراحه هو انا مش هقدر اعبرلك عنه, بس كتبتهولك في الكارت هنا , اقريه لوسمحتي
دعاء اخدته منه وفتحته وقرئت اد ايه معجب بيها وانه بيحبها بشده , قفلت الكارت وحطته في كف ايده
جمال مسكها من كتفها بقوه: دعاء
دعاء بدون ما تحس لفت عليه ولطشته بالقلم قدام كل الطلبه الي انصعقت وجمال دخل في صدمه اما رحاب فتحت بؤها مكنتش متوقعه الاهانه كدا كل تفكيرها ان دعاء هترفض حبه وبس لكن فرحت ان ده حصل لانه كدا جمال هيكرها لانها مسحت برستيجه فالارض اما دعاء جريت وجمال رماه الكارت ورحاب جريت اخدته وقرئت الي فيه وذاد كرهها وحقدها لدعاء اكتر
………قصص منه محمد كاتب………………
في بيت دعاء
ميسر رايحه جايه: ايه ده ياحماتي كل ده بتخيطي في حته بلوزه
بهيه: يابنتي انا نظري ضعيف وقاعده بخيط ع الماكنه بالعافيه
ميسر بعصبيه: ياريت تبطلي تحطي حجج ع كل حاجه عندك اعذار جاهزه عند حاجتي , اما لو بلوزه بنتك كنتي ع طول خيطيها
بهيه: والله ماهو كدا
ميسر بشخط : بطلي كلام وخيطي البلوزه , امال فين بسلامتها بنتك انا موت من الجوع , هي مش ليها معاد
بهيه: زمانها جايه قالت لي ع اتنين ودلوقت اتنين وربع
دعاء دخلت: السلام عليكم
بهيه: وعليكم السلام
ميسر: كنتي فين اتأخرتي
دعاء: ايوه اصل كنـ
ميسر بأهانه: بعدين ابقي احكي حكايتك , روحي جهزلي الغدا، وبعدها اعجني واخبزي عيش لاخوكي وانتي ياحماتي شهلي ولا البس عبايه
بهيه لضمت الابره: حالا يابنتي
ميسر نفخت بضجر : والله بختي اسود ومايل في ام المخروب ده , لازم اشيل قرش اخيط بيه عند خياطه انا نسيت كنت جايه ليه؟؟!!!!
اما دعاء دخلت اوضتها غيرت هدومها ولامت نفسها انها ضربت جمال بالقلم قدام اصطف الجامعه وعاتبت نفسها ان الي عمله اه بايخ بس هي رده فعلها كانت قويه
بهيه دخلت: حبيبتي مالك من ساعه ما رجعتي وشك ميطمنش
دعاء: لايا امي ده بس اجهاد من الامتحان
بهيه طبطبت عليها بحنان وعطف: ارتاحي يما وانا هعجن العيش
دعاء بحنيه: لاء انتي طول النهار بتشتغلي , ارتاحي وانا هخلص كل حاجه
بهيه: لاء يا ضنايا انا مش تعبانه هخلص بسرعه
…………قصص منه محمد كاتب………………
في بيت دعاء المساء
معمر بصلها بغزل : اقسم بالله قمر النهارده ولا كأنه فات ع جوزنا عشر سنين
ميسر لفت وبصتله بغنج: كلامك صح عشر سنين قضتهم في جنينه الحيوان
معمر كشر: بالله عليكي مزاجك يفضل رايق وعارف كويس قضتيهم ازي
ميسر: زي دلوقت واخدني نحتفل وجيوبك فاضيه, ساعات بحس بالندم بجوازي منك , اعمل ايه بحبك, الا انت عارف كان فيه صف عرسان كل واحد احسن من التاني بس رفضتهم عشانك وده الي بتعايرني بيه امي لحد دلوقت
معمر: عشان كدا مديولك وعارف انك بتحبيني( طلع علبه حمره وفتحها) وانا بحبك من قلبي
ميسر وسعت عيونها وشهقت: الله الخاتم ده ليا حلو اوي اواي بس خفيف
معمر: في الوزن لكن في الموده والحب غالي, ولاني مش بحب اشوفك مزاجك متعكر وخصوصا اليوم
ميسر لبست الخاتم: دلوقت عرفت انك بتحبني
معمر اتنهد برتياح: الحمد له انك صدقتي يله نلحق المطعم هيقفل
ميسر: يله ياخويا
معمر طلع لبهيه: امي هنمشي
بهيه بطبق الغسيل: مع السلامه يابني ربنا يسعدكم
ميسر: اسمعي انتي وبنتك طبقوا الهدوم وحطوها في الدولاب وبعد ما تحطوها شربوا كوبايه لبن لبيبو قبل ما ينام
دعاء بحرج: بس اللبن خلص اخر كوبايه عطتها لامي مع العلاج
ميسر: انتي وامك شويه وهتاكلونا ،ولا واحده فيكم مهتمه تسيب اي حاجه للولد الصغير
بهيه: متتعصبيش هبعت داغر يشتري لبن
معمر من بره : ما يله ياميسر اتأخرنا
ميسر: لايمكن حياتي تمشي عدله ابدآآ , طول ما انتم موجودين فيها الصبر
بهيه نزلت دموعها ودعاء طبطبت عليها
……….قصص منه محمد كاتب………………….
في المقطم
رحاب اتصلت بجمال الي رد عليها بطلوع الروح وراح يقابلها بالمحايله لانه دخل في مرحله اكتئاب بسبب معامله دعاء وانها رفضت حبه الكبير ليها
جمال دقنه طويله ومتبهدل: ليه طلبتي تقابليني
رحاب: جيمي عارفه انك مضايق بسبب دعاء, وانا كمان نفسك اتصدمت من رده فعلها, انا متاكده ان الي حصلك خلاك مقهور لكن
جمال بصوت حزين ينتحب: مش عايز اتكلم عنه لو سمحتي , حتي قدام بلاش نجيب سيرته
رحاب: عندك حق ليه اصلا نتكلم ،حتي انا نهيت علاقتي بدعاء نهائي , المهم قولي ناوي ع ايه بعد كدا
جمال بص لقدام : هسافر لداد امريكا
رحاب بدهشه: ايه تسافر كدا فجأه
جمال: ايوه هكمل دراستي هناك واشغل وقتي
رحاب: ومامتك هتسيبها هنا لوحدها
جمال: مام جايه معايا ونبقي نرجع بعدين ومتقلقيش هفضل ع اتصال بيكي
………قصص منه محمد كاتب……………………
يوم جديد في بيت دعاء ع العشاء
معمر: دعاء اندهي داغر
دعاء حطت الطبق: حاضر
داغر طلع: انا جيت لوحدي في حاجه ياخويا
معمر : من بكره تيجي الشركه الي بشتغل فيها
داغر: كل الامور تمام
معمر: ابدا عامل الطباعه اخد اجازه لمده ست شهور , والمدير طلب واحد بداله وانا رشحتك تمسك بداله فتره بعد الضهر
داغر: بس انا مليش في الطباعه انا مهندس كمبيوتر
معمر: وفيها ايه لو اشتغلت وبكدا هتاخد مرتب لمده ست شهور امي كلامي صح
بهيه بقله حيله: ايوه صح
داغر: بس انا بكسب من شغلي
معمر بسخريه : لو كنت بالعظمه دي ليه قاعدلي في البيت زي الولايه , عارف انا بصرف قد ايه ع البيت بدل ما تشيل وتساعدني واقف تدوحر معايا
ميسر بصتله بقرفه: هم كدا الناس الي تاكل ببلاش مبتحسش, ومحدش مهتم ازاي بنوفر الفلوس
بهيه: الموضوع مش كدا ياميسر , داغر عارف مصاريف البيت , ورايح من بكره يشتغل
داغر بص لميسر بقرف ومشي وهبد الباب
معمر : يعني شايفه اسلوبه , بدل ما يساعدني يمه يتصرف كدا , كلميه خليه يحس ان المصاريف عاليه عاليا جدا, انا بشتغل زي الطور طول النهار, وكل يوم بيبقي اصعب ومبقتش قادر اوفر المصاريف
ميسر: انسي يامعمر كمل اكل
معمر قام: شبعت
بهيه: يابني
ميسر قامت بغل : اه يارب امتي نخلص بقي عيشه تكفر
………….قصص منه محمد كاتب…………………
في الكافيه
امير: كويس انك رفضت تشغل معاه, لو قبلت العرض تبعه , كنت هتفضل ثابت هناك
داغر بحيره : اوقات بقول اشتغل اي حاجه بدل منا قاعد وايدي متكتفه , بس برضو مش هشتغل تحت رحمه اخويا لانه هيهني اكتر
آمير: انا اتكلمت مع ناس كتير عنك , استني نشوف ردهم هيكون ايه , ولحد ما يحصل تعال اشتغل معايا
داغر : معاك
آمير: ايوه اهو اشتغل لحد ما نلاقي وظيفه بشهادتك, وبعدين هتساعدني انا محتاس في الشغل لوحدي
داغر: انا متاح وتحت اشارتك اساعدك لسبعين سنه
آمير بتحايل : انا بجد محتاجلك معايا لحد مانلاقي وظيفه تناسبك
داغر : هفكر وارد عليك
أمير: وانا مستني
داغر: قوم بقي وصلني
أمير ابتسم واخده لحد باب البيت والعربيه الكوتش فرقع داغر نزل يتفحص العربيه
أمير نزله: ها لقيت ايه
داغر: زي ما توقعت الكوتش فرقع
أمير: والحل
داغر: هنبدله طبعا
آمير : سوري جدا لو هشغلك معايا
داغر فتح شنطه العربيه: ياعم آمير ما تقولش كدا
آمير خد المفك وحاول يفك الكوتشه لكن ايده اتزحلقت وصوباعه اتفتحت جامد
داغر: ايه الي حصل
آمير : ولاحاجه شكلي اتعورت
داغر: ده بينزف
آمير: هاتلي بس منديل
داغر: تعال جوه ده محتاج يتلف بقماشه تكتم الدم
آمير: هو انا يعني هـ موت ياعم منديل وخلاص
داغر بيسحبه: ياعم تعال جوه لازم تغسله
آمير: ملوش لزوم
داغر بأصرار: ياسيدي يله
أمير: هغسله بشويه ميه هنا وخلاص
داغر بصوت عالي : دعاااء
أمير: سيبني اغسله وخلاص
داغر: دعاااء
دعاء خرجت جري: نعم ياداغر
داغر بقلق: بسرعه هاتي ازازه ميه وشاش ومرهم آمير عور نفسه
دعاء بخضه : حالا
داغر: اقعد انت وانا هغير الكوتش وارجعلك
أمير وقف: اجي معاك
داغر اتك ع كتفه يقعد وبمرح : ياعم اقعد بصوباعك ده متقلقش
دعاء جابت شاش وبلستر تعقم الجرح وبصتله بنظره كلها حب وخدودها احمرت من الخجل وهو ركز عيونه عليها لحد ما ضاع في تفاصيلها
دعاء راسها لتحت: ازاي ده حصل
امير فاق ورد بسرعه : ده اه الكوتش للعربيه فرقع , حاولت اعمله مش عارف ايه الي دخل جوه صوباعي اتعور كدا
دعاء بطبيعتها الرقيقه للغايه: لازم تاخد بالك اكتر من كدا
امير اتخدر من صوتها الناعم جدا وبلع ريقه وقال : حاضر هحاول اخد بالي ان ده ميحصلش المره الجايه
ميسر زوجه اخوها : ايه الي بيحصل هنا ده
دعاء وقفت بخوف : ميسر
ميسر بوقاحه: لو عندك شويه خجل لازم يكون فيه سقف للوقاحه, بتعملي ايه وانتي ماسكه ايده
امير ارتبك: يا مدام فيه سوء فهم عندك انا هنا عـ
ميسره حطت ايد في وسطها وبردح : سوء فهم ليه شايفني عاميه , شوفت كل حاجه بنفسي , الطريقه الي قاعدين بتبحلقوا في بعض وتتكلموا
دعاء وشها احمر من شده الخوف: ياميسر الامر مش كدا
ميسر بنظرات احتقار مهينه جدا: مش كدا , بت ولا كلمه واحده منك , اخوكي يجي وهقوله ع كل حاجه , انتي والمحروس بسلامته
آمير حرفيا واقف مصدوم اول مره في حياته يتعامل مع فئه من الناس بالرخص ده ودعاء مرعوبه من قسوه اخوها الي ماشي معصوب وراه مراته ودايس عليهم بما فيه الكفايه عشانها
داغر دخل : بتقوللها ايه؟ ايه الي حصل يادعاء؟؟
ميسر شاورت عليه بحقد: كل ده بسببك انت الي دخلته البيت واتجرء يبحلق فيها
آمير : داغر ثق فيا مش بتقول الحقيقه
داغر حط ايده ع صدر آمير: استني لحظه (لميسر) انتي مش بتتكسفي من نفسك, تتهمي أمير بامر مخزي زي ده
ميسر بردح: اتكسف ليه ياروحي انا بقول الي شوفته صاحبك
داغر قطعها بصرخه: ولا كلمه, امسكي لسانك انتي مش بتهيني صاحبي لوحده بتشوهي سمعه اختي
ميسر: انت متقدرش تخوفني بالنبره دي, الاحسن تسيطر ع افعال اختك , بدل ما تسكتني والا راسكم هتتحط في الطين قال يتعصب عليا قال
آمير مشي بدون ولا كلمه لما شاف انهيار دعاء وقرر لازم يتجوزها في اسرع وقت ممكن
………..قصص منه محمد كاتب…………………..
في بيت دعاء بالليل ميسر قدرت تبخ سمها في ودن معمر
معمر: من هنا ورايح ممنوع الي اسمه امير يدخل البيت
داغر: ليه؟؟!!
ميسر: وبتسأل ليه؟؟!
داغر: معمر سكتها , وبعدين ده صحبي وانا اعرفه وعارف اخلاقه , لايمكن يعمل شئ حقير زي الي بتقوله مراتك , دي شغلتها تخلق المشاكل , دي طريقتها الخاصه
ميسر: ليه اخلق مشاكل انا شوفتها بتتكلم معاه
بهيه بهدوء: بس دي مش اول مره أمير يدخل فيها بيتنا
ميسر: يعني بتعترفي انهم بيقعدوا يبحلقوا لبعض
داغر اتعصب اكتر : شايف عقليتها
بهيه: بنتي مش كدا وآمير اخلاقه فوق الممتازه زي داغر
معمر: وميسر هتكدب ليه ان فيه حاجه بينهم
داغر: لانها كدايه وبتفتري ع اختي
ميسر: ليه هعمل كده ليه، انا يهمني احترام البيت , وكلام الناس ,والي هيقوله, لو الامر خرج بره الجدران هنا
داغر بنظره ضيق: انا متأكد ان الي زيك هم بس الي يفكروا التفكير القذر ده, مراتك كل همها تفجر مشاكل في البيت
ميسر: شكلك متكيف ان ده بيحصل بينهم
داغر شاورلها بتحذير : ميسر عندك
معمر: وطي صوتك واياك تنسي انك واقف قدامي
داغر بزعيق : يعني مش سامعها ازاي بتهين اختك بدل ما توقفها تسكتني
معمر بغضب: ايه الغلط في الي قالته , دي مسؤليتك وغلطتك , وانت رافض تعترف , بس لو عايز تدخله البيت يبقي تصرف من جيبك وتبقي راجل
داغر مسكه من ياقته وهبده ع الحيط وصرخ فيه: معمر
بهيه شدته وضربته بالقلم: بتمسك في اخوك الكبير وقدامي اعتذر
معمر: هيفيد بأيه الاعتذار , ده بسبب تشجعكم , كلكم بتعاملوني كحيوان , اهملت مصاريف مراتي وابني عشان ادفع لدول ودي الطريقه الي بيشكرني بيها روح الله يلعنك
بهيه بتمسكه: معمر
ميسر زقتها: ابعدي عنه بقي
دعاء جريت ودخلت في حضن امها وداغر خرج من الببيت ودعاء ملحقتش تحصله

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى