روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن عشر 18 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن عشر 18 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثامن عشر

رواية الحربايه والثعبان البارت الثامن عشر

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثامنة عشر

ناني دخلت وري رحاب: ليه بتعملي كدا , مبقتش قادره افهم انتي عايزه ايه؟؟؟
رحاب بعصبية وانفعال: انا كمان مش فاهمه ليه بقيتي متعاطفه مع مراه ابنك فجأه , وبالشكل ده , كنتي بتخططي معايا نطردها من البيت , ودلوقت واقفه تتخانقي معايا بسببها
ناني بنرفزه : لان الي عملتيه دلوقت غلط, انتي عارفه انها حامل ليه زقتيها كدا , انا ملاحظه انك بتتصرفي بشكل غيرطبيعي مع الكل هنا!!
رحاب: كل ده بيحصلي بسبب عزيزتك دعاء
ناني: عملتلك ايه بس
رحاب بضيق : ولا حاجه ارجوكي سبيني في حالي , مش عايزه اتكلم مع اي حد
ناني مسكتها من دراعها : اسمعيني يارحاب
رحاب سحبت دراعها منها ولفت بضهرها : بليز مامي امشي
…………قصص منه محمد كاتب…………
في الشركه الخاص بوالده جيمي
سامو صاحبه: تمام بس فيه حاجه محيراني اوي , يعني انا فاهم غضبك من رحاب , لكن دعاء المفروض تنساها ياصاحبي من اول ما ضربتك قدام الجامعه , ازاي لسه بالك مشغول بيها او بتفكر فيها انا بجد مبقتش عارف افهمك
جمال: لانك مش في وضعي عشان تقدر تفهمني
سامو: ياجيمي دعاء لاشكلك ولا نوعك , رحاب هي الي شبهك نفس المستوي الراقي وبصراحه واضح انها بتحبك
جمال: وانا مش بحبها , ولا هعرف احب دعاء بعد ما اتجوزت , لكن مش قادر انسي لما ذلتني وأهانتني قدام الكل وانا قررت اردهلها الضربه اضعاف بس بفكر اعمل ده ازاي
…………..قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عائله آمير
الجده بصتلها: حاطه الايد ع الخد مالهاش اي فايده
ناني اتنهدت بحزن : قوليلي اعمل ايه يا ماما؟؟!!! انا قلقانه بخصوص رحاب ومحتاره جدا معرفش بتفكر ازاي
الجده: اظن دعاء كانت ع حق , ناني فيه واحد في حياه رحاب , واحنا منعرفهوش ودعاء عارفاه قوليلي ايه العيب في ابن دره ؟؟
ناني: عندك حق انا نفس رآيك, لو بتحب حد المفروض تقولنا عنه, ايه الداعي تتخانق مع دعاء من غير سبب , عارفه اخوها زعلان منها قد ايه , وهي مش حاسه , المهم نطبخ ايه النهارده
الجده: شوفيهم هم يحبوا ياكلوا ايه وانا هاكل منه
ناني:هم هنا حد بيقول هم بس يتريقوا ع نوع الاكل
ناني: امال
امال: نعم يا ست هانم
ناني: اطلع اسألي دعاء تحب تاكل اكله معينه
امال: حاضر
ناني: ده انا زهقت من اختيار الاصناف كل يوم
الجده لمحتها ندهت عليها: رحاب ممكن تقوللنا اكله مامتك محتاره
رحاب: نناه لو الاكل هيبقي ع ذوق دعاء , يبقي اسأليها هي مش انا , محدش ياخد رآي هي رآيها يمشي
ناني: شايفه اسلوبها
الجده: ربنا يهديها
ناني: لما اروح وراها اعقلها
………..قصص منه محمد كاتب……………….
في غرفه رحاب واقفه في الفراند وبينها وبين نفسهاك الكل مهتم بدعاء عشان حامل واخدت رعايه واهتمام اكبر من قيمتها ازاي انزع قوتها واخليها ملهاش ثمن
ناني دخلت وراها: الاول تغلطي وبعدين تزعلي , جرالك ايه يابنتي مكنتش ده حالك , قوليلي سرك, انا بجد قلقانه عليكي , ليه رافضه الجواز كلام دعاء بصحيح
رحاب بتهكم : انتي بتثقي في اي حد في الدنيا الا انا , وبالذات بتثقي في الست دعاء
ناني: مفيش حاجه من دي, انا بحبك وخايفه عليكي
رحاب: مش دي الحقيقه من اول جات دعاء البيت جذبت انتباه الكل ,سواء آمير نناه بابي وانتي زيك زيهم ومهتمه بيها خصأ الايام دي
ناني: انا لحد اللحظه دي قلقانه بسببك , مش قلقانه ع دعاء , هي ليها وضع , وانتي ليك وضع مختلف عنها تماما
رحاب بحقد وغيره: مبقاش ليا اي قيمه في البيت خلاص , لما كان يتعصب عليا آمير بالصدفه يفضل يلف ورايا ويعتذرلي, لكن المره دي , اهاني جدا , ومجاش ولا اعتذر زي كل مره
ناني بهدوء: عشان كدا انتي الي تعتذريله مش عيب ابدا لما نغلط نعتذر وده آمير اخوكي وانتي غلطي ولازم يبقي عندك في التعامل مرونه وكمان تعتذري لدعاء , عمر الاعتذار ما يقلل قيمه الذات , ونمحي الزعل من قبل آمير , مش عايزه حد يدخل بينك وبين اخوكي فهمتي وجهه نظري ها
……..قصص منه محمد كاتب……………..
في الجنينه
دعاء: خدي التفاحه دي
الجده: اخر واحده معدتي اتملت , وبعدين عماله تزغطيني وناسيه نفسك
دعاء بضحكه جميله: لاء انا باكل
الجده اخدت التفاحه بالسكينه: كفايه يا دعاء انا شبعت هاتي اقطعلك انا
دعاء ضحكت وبتبعد ايدها: هاكل خلاص
الجده شدت منها السكينه: استني هأكلك انا
آمير قرب مبتسم: ازيكم ياحلوين جدتي بتعاملك معامله ميري
الجده: اصلها خدمتني من الصبح وجه دوري اردهولها
ناني قربت: انت رجعت
الجده: كنتي فين ياناني
ناني أأعدت: كنت مع رحاب قاعده لوحدها في الاوضه
الجده: ليه قاعده لوحدها ما تنزل تقعد وسطينا
ناني: مش عايزه تيجي وقاعده متعصبه ع نفسها
الجده: هتستفاد ايه من غضبها
ناني: انتي عارفه بتفضل متعصبه لو آمير فضل مخاصمها , ومش هتقتنع لو العالم كله حاول يقنعها هي مش بتتحمل بعده عنها
آمير بضيق: ماما انتي عارفه كويس جدا , انا متعصبتش عليها من فراغ , وانا مستحيل كنت انفعل عليها لو بتتصرف بعقل لكن اتصرفت بجنون مع مراتي
ناني: حاولت افهمها تعمل ايه عشان تصالحها
الجده بعقلانيه : امير حاول تتسامح طالما دلعتها كتير , وعاملتها كأميره طول عمرها , مينفعش دلوقت تيجي وتتعصب عليها , ده مش العقاب السليم
دعاء بصتله بتأيد : جدتي ع حق ياآمير , انت زعلان بس كمان المشكله بيني وبين رحاب واحنا هنسوي امورنا سوي , ارجوك انهي غضبك وصالحها
ناني بصتلها بحقد ولنفسها: اه يالئيمه الاخ واخته زعلانين من بعض بقالهم اسبوع بحاله , لكن محاولتيش تصالحيهم , وتنصحيه قدامنا فعلا حيه ذكيه
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
في الكافيه
رحاب بقهر: لو حكتلك حكايات دعاء الخبيثه , هتحتاج ليوم كامل تسمعها, آمير ماشي بتعليماتها
هي بس, والي بتحمله عشانه هو
جمال اتحرك بنزعاج: بس هي مش كده
رحاب: لانك متعرفهاش عن قرب , كانت اعز صاحبه ليا في الجامعه , واليوم واقفه تتخانق معايا كل يوم لانها عايزه تنزل قيمتي قدام اخويا, تخيل مبقاش ليا اي اهميه في بيتي هزت موقفي لددجه اخويا بقي يسمعلها هي بدالي
جمال بعدم تصديق: ده غريب جدا انها تضعف بنت زيك , وانا من رآي لازم تعملي حاجه توقفها لحجمها ليه تتحمليها
رحاب مثلت البراءه: اعمل ايه اخرب بيت اخويا , وبعدين انا منزلش لمستواها واقف اتخانق مع واحده زيها , جمال انا حتي مش بشارك حد احساسي ناحيتها مع اي حد في البيت, انا حكتلك لانك اليست فريند المقرب , ولان انت كمان عانيت بسبب برائتها المزيفه , عشان كدا اتكلمت معاك , عشان تخرجها من قلبك هي لا تستاهل حب اخويا ولا حبك
جمال بينه وبين نفسه : مين الغبي الي قالك اني بحب دعاء , انا كمان زيك نفسي انتقم منها اكتر منك ولازم اردلها الضربه اضعاف لانها سابتني انا
رحاب حركت ايدها قدام عيونه: سرحت في ايه
جمال انتبه: تمام سيبك من الموضوع , بلاش يغير مودك ايه الفايده لو قلقتي ع حاجه لايمكن تعمليها تحبي اطلبلك عصير فريش
رحاب: لاء انا بحب الكابتشينو وبعدين لازم اروح
جمال: تحبي اوصلك
رحاب: ماشي
جمال: استني اخلص القهوه واوصلك
استوب ونكمل لما رحاب تحب تثبت انها قادره تعمل كتير لدعاء وفعلا تنفذ خطه جديده لكن قاسيه جدا

في غرفه رحاب شردت بتفكيرها الشيطاني : مفيش جديد هيحصل لو ضيعت وقت لازم احط دعاء في قيمتها , بس الاول لازم انهي الزعل مع آمير واعمل زي ما نصحتني مامي عشان كدا مضطره اتودد لدعاء
رحاب خرجت من غرفتها وراحتلها خبطت ع الباب وقالت: اقدر ادخل
دعاء سابت التاب من ايدها : ادخلي
رحاب قربت منها: انا اسفه جدا. انا حاسه بالذنب , مكنش ينفع ابدآ ابدا الي عملته
دعاء بهدوء : رحاب انا مش فاهمه ايه الي بيحصلك فجأه, كنا اصحاب لسنين طويله , ولما ارتبطت بآمير قلت صداقتنا هتقوي, لكن حصل العكس ومعرفش انا بعملك ايه او انتي بتتغيري معايا ليه؟؟!!
رحاب : احنا لسه زي محنا اصدقاء , انا بس عندي مشاكل كتير
دعاء: وانا ع يقين انه فيه سبب قوي, وري المشكله , واكيد الشخص الي بتحبيه مش كدا
رحاب اتنهدت وسكتت
دعاء مسكت ايدها: ليه بتخبي عليا يارحاب , ليه تشيلي في نفسك لو حب من طرف واحد ابعدي
رحاب: الامر مش بالبساطه دي, لاول مره في حياتي اسمع لقلبي بدل عقلي , وهو مش عارف اي حاجه عن مشاعري , وانتي مهما قلت لك لا يمكن تفهمي وتحسي بوجعي , ولا حد هيقدر يتخيل حجم الالم الي بعاني منه
دعاء: قوليلي مين هو يعني انا اعرفه
رحاب: انا ندمانه اني قولتلك عنه, لان مامي كل شويه تسألني من يوم ما اتكلمتي مع طنط دره وكله بسببك . ازاي اقولها والموضوع كله مش تحت سيطرتي , قوليلي مش من حقي ازعل واثور واغضب, بسبب كل ده, وآمير كمان زعلان مني , وانتي عارفه انا قادره اتحمل كل حاجه الا غضب آمير مني
آمير دخل وقال مبتسم: وآمير مش بيحب يزعل منك, وانتي عارفه ،مش بحب اشوف دمعه واحده في عيونك
رحاب جريت ضمته: انا اسفه
آمير طبطب عليها بحنان: انا كمان آسف , مكنش ينفع انفعل بالطريقه دي , ع العموم اقعدي كملي كلامك انا كنت نسيت موبيلي ،وطلعت اخده وانزل
رحاب ابتسمتله: ماشي
دعاء ببساطه : اظن انتي مبسوطه دلوقت
رحاب بابتسامه بارده: طبعا
………….قصص منه محمد كاتب…………….
في جناح ناني
ناني دخلت: اتفضل قهوتك
رياض: ثانكيو
ناني بفرحه: الحمد لله آمير صالح اخته وبقوا سمنه ع عسل ’ اصل الحياه كلها بتمر في حل مشاكل الاولاد , لو رضيت واحد التاني يتقمص ولو رضيت التاني الاولاني يزعل
رياض بضيق : ليه بيحصل كل ده ياناني؟؟!!ايه الي حصل فيهم ولا احنا معرفناش نربيهم
ناني: انت عارف هم بيحبوا بعض ازاي , ومفيش حاجه من دي حصلت قبل كدا , رحاب بتحب اخوها ومتعلقه بيه , وآمير عمره ما اتكلم معاها بالنبره القاسيه دي , لكن ده حصل بعد جوازه
رياض: يعني بتحملي دعاء المسؤله
ناني: انا مقولتش كدا بس كل واحد موقفه بيتغير بعد الجواز , ولو آمير اتغير عن موقفه ده امر طبيعي , لكن رحاب مش متعوده ع القسوه دي, ودعاء بتزعل من امور بسيطه , واظن غيرانه من حب آمير لـ اخته
رياض: سألتي رحاب ليه اسلوبها كدا
ناني: سألتها وكنت هرتاح لو قالت لي عن الي جواها
رياض: انا ممكن اسألها بس مش شايف انه مناسب وهتلف , وتدور , وتحور , وانا بجد مبقتش عارف هي عايزه ايه؟؟!!انا قادر افهم سبب رفضها لداغر لكن لرامز
ناني: رامز كان شاب كويس اوي وكان الحل للمشكله انها تتجوز , لكن هي بتفكر في ايه او عايزه مين معرفش
رياض: ناني اظن بنتك كل يوم والتاني بترفض عرسان , اقعدي معاها وحاولي توصلي هي عايزه ايه؟؟!!
ناني: ان شاء الله
…………..قصص منه محمد كاتب……………
يوم جديد في جناج دعاء بتفرش ملايا السرير
آمير دخل بكياس كتير لدعاء وقال : a surprise
دعاء بدهشه: ايه ده كله
آمير: شوفي بنفسك
دعاء فتحت الاكياس: ايه ده دي العاب كتير
آمير: ايوه للبيبي مش ليكي
دعاء ابتسمت علي كلامه : بس احنا مش محتاجين الحاجات دي دلوقت خالص , ده لسه بدري ع مايلعب
آمير: الوقت هيجري في غمضه عين
دعاء: يعني عملت شوبنج في قسم الاطفال , وكدا هتتملي الاوضه لعب , مش هيبقي فيه مساحه نعيش فيها
آمير: ايه يعني نعزل في اوضه تانيه الجناح كبير
دعاء ضربته ع كتفه بهزار : اعتقد اشتريت حاجه تانيه صح
آمير: ايوه اشتريت حاجه ليا احنا الاتنين
دعاء: ايه هي
آمير طلع من جيبه تذكرتين وحطهم في ايدها ببتسامه
دعاء : ايه ده هنسافر كندا ياآ مير
آمير هز دماغه: ايوه عندي شغل في كندا , وقلت ليه اسافر لوحدي , وسألت الدكتوره وسمحتلك بالسفر فقلت اسحب روحي معايا , وبعدين منها نعمل شهر عسل بالمره هم اول ثلاث ايام شغل , وباقي الوقت هننقضيه سوي
دعاء باست خده بسعاده: الف شكر ياحبيبي
آمير: اهلا وسهلا ،بس انا ميتكلش عقلي بألف شكر انا عايز العربون
دعاء مسكت دقنه بغمزه جريئه : عيوني عشانك
………….قصص منه محمد كاتب……………
في منزل عائله دعاء
الفت اتصلت بداغر : الو
داغر: مين معايا
الفت كشرت: انا الفت ياداغر مش مسجل رقمي
داغر بضيق: متصله ليه يا الفت
الفت: متصله ليه يعني , من يوم ما سافرت ولا سألت عني ولا عن حالتي , وبتكلمني بالقسوه دي , وبتقولي ليه متصله بيك كمان
داغر: الفت متستنيش مني اي حاجه , انا ارتبطت بيكي غصب عني , وياريت تفكري ياأما تتعودي ع اسلوبي او قدامك فرصه تبعدي
الفت بحقد وغيظ : عمري ما شوفت واحد زيك من غير قلب , انت لا مهتم بحبي ولا عامل حساب لمشاعري , انا مستحمله كلامك المهين , ومضحيه بكرامتي عشان بحبك
داغر بضجر: وياستي يقولك بلاش تتحملي واحد قاسي زي , وبصراحه معنديش استعداد اخد نسخه مصغره من ميسر , وانا مستحيل اتخدع فيكي زي ما الكل مخدوع , وبلاش تضحي بحياتك عشاني , وانا بجد مش فاضي اسمع كلامك الفاضي , عندي شغل كتير لازم اعمله
الفت اتكت ع سنانها بغل: قفل السكه وقح جدا , وفعلا مش سهل السيطره عليه
ميسر دخلت بالعصير بصتلها وسألتها : مالك يابت , مبرقه كدا ليه في التلفون , في ايه؟؟!!
الفت بحقد: قوليلي تعرفي دجال
ميسر شرقت: ايه
الفت: الناس الي بيعملوا اعمال تعويذه يخالي داغر يركع تحت رجلي, قوليلي تعرفي حد
ميسر شوحتلها : لاء ياختي معرفش حد ولا عمري فكرت اعمل سحر وشعوذه
الفت رفعت حاجب بسخريه : بجد والله , بلاش تعمليهم عليا , انا مش غبيه , وعارفه انك بتسحري لمعمر انا متأكده انك عملتيله عمل
مبيسر: انتي اتجننتي انتي بتفكري تعملي سحر لداغر
الفت: اعمل ايه حبي لوحده مش واصل عنده , السحر الاسود يوصله اكيد , قوليلي في دجال تعرفيه
ميسر بتحذير: اسكتي ازاي تعملي عامله سوده زي دي , وبعدين كلهم نصابين بيطلبوا من الستات حاجات كتير غير الفلوس
الفت: مش مهم انا فقدت الامل وده اخر امل اجيبه راكع ذليل
……….قصص منه محمد كاتب………..
في بهو الفيلا قدام شاشه tv بدايه تنفيذ الخطه
رحاب قفلت الصوت وربعت : عشان كدا مش بحب اتابع مسلسل خيالي ،لما الوضع يبقي اسوء بتحصل معجزه ،وتتحل المشكله
ناني: ايوه بس ده بيحصل في المسلسلات والافلام , بعيد كل البعد عن الواقع ،ده مبيحصلش في الحقيقه
رحاب: بالظبط , اقولك ع حاجه بتحصل هنا متقلش عن اي دراما , فاكره لما طلبتي من آمير يبعت دعاء ع بيت امها , وفجأه بلغك بحملها , فكري كدا اظن زي المشهد الي حصل في الفيلم , لازم تروحي للدكتوره مع دعاء , وتتأكدي انها حامل مش تمثليه عاملنها عليكي
رحاب حطت طبق الفشار وقامت تنفذ خطتها اللعينه
ناني قامت وقفت تفكر في سرها: معقول ابني كدب عليا عشان يخفف غضبي ….لاء ابني ميقدرش يكدب في حاجه كبيره زي دي… (خبطت دماغها بصوابعها ) ايه التفكير ده مستحيل يألف انها حامل
اما رحاب راحت المطبخ وطلعت علبه عصير انانس وندهت: امال
امال بصتلها: نعم يا ست هانم
رحاب: طلعي كوبايه العصير دي لدعاء
امال: لكن ممنوع اي عصير فيه مواد حافظه
رحاب بشخط: ده عصيرها الي بتحبه اطلعي ادهولها والا هشتكيكي لمامي وبعدها هتهزقك كتير
امال: انا طالعه بلاش تتعصبي
رحاب: روحي
امال طلعت ورحاب وقفت تقطع كوكتيل فواكهه واخدت الطبق وطلعت
رحاب بأبتسامه مزيفه: دعاء انتي لسه مشربتيش العصير معقول
دعاء نزلت الموبيل: آسفه جدا كنت بكلم آمير ونسيت
رحاب: مفيش مشكله اشربي العصير وشوفي جبتلك سلطه فواكهه
دعاء: لاء مقدرش اكل ده , ده انا بالعافيه هخلص العصير , لاء مش هقدر اكله
رحاب مثلت الزعل: ده انا عملته مخصوص عشانك , عشان خاطري دوقيه , وقوليلي طعمه عامل ازي
دعاء بستغراب: بجد عملتيه بنفسك
رحاب رفعت صوابعها: ايوه عملته بأيدي الجميله وقطعت الاناناس الي بتحبيه يله دوقي
دعاء: لاء طالما من ايدك لازم ادوق شكله يفتح النفس (اكلت كتير) بجد لذيذ
رحاب بخبث: خلصيه كله والا عزعل
دعاء: وانتي مش هتاكلي منه
رحاب: اكلت تحت
دعاء وهو مندمجه في الاكل: الف شكر
رحاب: كلي الانانس كله
الليل هجم وامير كان نايم ودعاء طول الليل تتقلب من تقلص معدتها وتتقيئ لحد ما هو قام وسألها مالك وردت ان معدتها فيها تقلصات حادة وفجأه صرخت من شده الالم

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى