روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن 8 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثامن

رواية الحربايه والثعبان البارت الثامن

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثامنة

علي شط البحر
دعاء: امير
آمير: افندم
دعاء: مش اتاخرنا ع البيت الساعه عدت اتنين
أمير ضمها: هنرجع نتمشي شويه كمان , المكان ده كنت دايما بتخيلك ماشيه معايا فيه , وقلت اول ما نرتبط هجيبك
دعاء: هو الصراحه حلو اوي
آمير بصلها مبتسم: ولسه فيه اماكن هاخدك عليها نخلد ذكريات لينا سوي
دعاء: انت روعه جدا ثانكيو حبيبي
آمير: بصراحه انا الي بقولك ثانكيو, المفروض كنا نسافرشهر عسل بس للاسف مقدرش احققلك ده , لاني ماسك شغل جديد ومقدرش اسيبه في الوقت الحالي , بس اوعدك هنسافر اي بلد تختاريها
دعاء: حبيبي ممكن في اي وقت نسافر لكن دلوقت خلينا هنا وبجد مبسوطه ومزاجي سوف فاني جدا وتوعدني نيجي هنا تاني
آمير: يعني دي رغبتك بس
دعاء: ايوه
آمير مسح ع شعرها بحنيه : ياستي عيوني عشانك
دعاء: تسلم عيونك ويله بينا بقي
آمير مسك ايدها بين ايديه : نتمشي شويه كمان
اتمشوا ورجعوا مبسوطين وداخلين بيضحكوا ويهزروا لقوا ناني قاعده
آمير ببتسامه واسعه: ماما انتي لسه صاحيه
ناني وقفت في مكانها : هي حصلت قبل كدا انام وانت مش موجود
آمير: اسف بس الوقت سرقنا وروحنـا
ناني قطعته بحده: مش مهتمه كنت فين؟؟ لكن البيت له قاعده ونظام ع الاقل اتصل , قولي انك هتخرج وترجع بعد نص الليل , عشان مقعدش قلقانه ومتوتره
دعاء بهدوء: طنط ناني دي مش غلطه امير انا
ناني بنرفزه : انا بتكلم مع ابني مش مستنيه تفهميني
آمير بضيق من اسلوبها مع حبيبته وقال: ايه الي حصل يا ماما انا بلغت رحاب هي مقلتلكيش
ناني: رحاب عيله انت مش قادر تبلغني
آمير: ابلغك ازاي وحضرتك مكنتيش في البيت
ناني: بس عايشه مامتش ع الاقل اتصل بيا تطمني
آمير: ماما مش ملاحظه انك بتكلميني كأني عيل صغير
ناني: يعني مش معترف بغلطك ولو شويه , لو انا مش مهمه بالنسبه لك , يبقي انا واحده عبيطه الي قاعده مستنياك لوقت الفجر
ناني مشت وآمير محروج من تعاملها معاه قدام مراته وانها بتحاسبه ع انه طفل صغير
واخد زوجته وطلع ع جناحه متعصب جدا
آمير: بجد مش فاهم هي ليه غضبانه كدا رغم اني قولت لرحاب
دعاء: يمكن نسيت تقولها
آمير بحمقه: ازاي يعني انا هروح اسألها واشوفها ازاي نسيت!!
دعاء: تروح فين مفيش فايده من الكلام معاها دلوقت , يمكن تقاوح معاك ويكبر الموضوع ,بص انهي الموضوع لحد هنا وتعال ننزل نعتذرلها
آمير: مكنش ينفع امي تتكلم معاكي بالطريقه المهينه دي
دعاء: أمير هي كانت متعصبه وانا مش زعلانه منها , ده انا عايزه انزل اعتذرلها بنفسي
آمير بتهكم: تعتذري ليه هو انتي غلطي في ايه , هي اهانتك
دعاء: لكن يا آمير
آمير اتنهد بقهره : سبيها هتروق الصبح قومي هات لي بيجامه الوقت اتأخر ولازم اروح الشركه الصبح
دعاء: حاضر
ناني كانت طالعه تصلح الي عملته لانها حست انها زودتها مع ابنها حتي دعاء قلت لها كتير بدون سبب لكن للاسف سمعت كل كلمه آميرقالها واخدته ان دعاء بتسخنه عليها وانها تطلع ملاك بريئ
…………قصص منه محمد كاتب………..
في منزل اهل دعاء ميسر ربطت ضهرها ورقدت ع السرير
معمر: فيه ايه مالك ليه رابطه ضهرك
ميسر: مبقتش قادره ع خدمه البيت من فطار لغداء وعشاء , ولو قلت كلمه صغيره لـ امك تمسك المرض وتعمله عذر
معمربرجاء وتوسل : ميسر بالله عليكي متطلبيش من امي اي حاجه هي ست كبيره , ولو تعبت هتكون مشكله بالنسبه لينا , لازم ناخدها لدكتور وعلاج واشعه وتحاليل , وموضوع يطول شرحه ,فهمتي
ميسر: يعني عايزني خدامه في البيت واعامل اهلك كأنهم العيله المالكه
معمر: مين تبقي خدامه في بيتها , كانت دعاء بتعمل كل ده وعمرها ما في مره اشتكت ابدآآ
ميسر: لاء ياحبيبي بلاش تقارني بأختك , انا شايفه موقفك مختلف من ليله امبارح, ده بدل ما كنت تقول كلمه لداغر تسكتني
معمر: انا قلتلك كده مش عايز مشاكل , أمير بقي واحد من البيت ولو حصلت قدامه خناقه هنفقد احترامنا قدامه
ميسر:الكلام ده تروح تقوله لاخوك , بس انتم كلكم الي جواكم ليا شبه بعض
معمر بخنقه: انا غلطان وده مش هيحصل تاني , بس ليا رجاء واحد متطلبيش من امي تشتغل من فضلك
ميسر: هات لي خدامه ،مقدرتش اشتغل لوحدي انا بقولك بوضوح
معمر: انتي عارفه كويس اني مقدرش ادفع مرتب شغاله مقدرش
ميسر: لكن يامعمر
معمر: خلاص هدبرها مبسوطه، اتأخرت علي الشغل والشاي كمان برد يله سلام
ميسر بصوت عالي: انا عارفه ولا هتعمل اي حاجه اهو كلام ،بس انا هجيب واحده، عيشه تقرف
…………..قصص منه محمد كاتب…………….
في منزل عائله آمير ع السفره
دعاء بأبتسامه مشرقه: صباح الخير
رياض والجده: صباح النور
آمير: صباح الخير
الجده: صباح الفل رياض امال فين ناني
رياض: ناني في اوضتها
الجده: في اوضتها مش هتفطر هي تعبانه
رياض: لاء هي كويسه الحمد لله , بس بتقول مش عايزه تفطر ,هتاكل بعدين , دعاء ناولي العصير لجوزك
دعاء: حاضر
أمير قام: لاء مش عايز انا هروح اشوف امي
أمير ماشي لمحها قاعده في الليفنج بتقلب في التلفزيون
آمير راحلها: يعني انتي قاعده هنا واحنا مستنينك ع الفطار
ناني بتكشيره: مش جعانه
آمير قعد قدامها : لسه زعلانه
ناني: وانت يهمك
آمير بهدوء : ماما معملتش ده عن قصد هي طلعت في دماغي نتمشي كدا فجأه
ناني اتعصبت : هو انا اعترضت, انا ولا ههتم اعمل الي انت عيزه , روح زي ماتحب خد مراتك وفسحها لحد نص الليل مين انا عشان امنعك
آمير: اوكيه انا آسف انا غلطان كان لازم اقولك
ناني: دي غلطه مراتك لازم يكون عندها اخلاق هي مش زريبه عايشه فيها, فهمها هي مش جاي تفهمني ولما اقول كلمه اطلع الحماه الشريره مش كدا
أمير بضيق: ماما دعاء مالها هي اتحايلت عليا امبارح انزل اعتذرلك وانا رفضت
ناني: لو مهتم بزعل امك مكنتش عملت كده
آمير: انتي زعلك يهمني انا قلت اعتذرلك الصبح, وبجد انا آسف والمره الجايه هاخد الاذن قبل ما اخرج يمين بالله لاخد اذنك تعالي بقي نفطر انا اتاخرت
ناني بتكشيره: قولت لك مش جعانه
آمير انكشها من دراعها: هتروحي معايا ازعلي بعدين ان شا الله تعلقيني في النجفه بس لما ارجع والمصحف اتاخرت ياحبيبتي يله بقي ياناني ياقمر
ناني ابتسمت: بتعرف تثبتني
امير بضحكه: ابن مين انا ناني يله نروح نفطر يا حلوه
………..قصص منه محمد كاتب…….
في منزل عائله دعاء
في غرفه بهيه بتصلي الضحي سمعت صوت صرخه ميسر
بهيه خرجت: مالك بتصرخي ليه؟؟!!
ميسر: ياحماتي رجلي اتخبطت في الكنبه وشكلها اتكسرت
بهيه: كفالله الشر وريني رجلك
ميسر بتريقه: هو انتي هتعرفي منين تكنيش دكتوره اه بتوجعني اوي
بهيه: خلاص ادخلي ارتاحي ولما يرجع معمر ياخدك ع الدكتوره
ميسر بخبث: ازاي ارتاح ومين يعمل شغل البيت
بهيه بقله حيله: انا يابنتي هعمله , قومي ادخلي اوضتك استريحي
ميسر: لو مصره اوي هروح ارتاح ربنا يخليكي ياحماتي , اعملي الغداء بالمره , واخبزي العيش
بهيه وهي ماشيه في اتجاه المطبخ: متقلقيش هخلص كله
ميسر لنفسها: بنتها تستمتع بوقتها مع جوزها واهله في العز وهي هنا تدعي المرض وانا اتحمل العبي كله عليا مش هسمح بهدوء حياتهم للناس الي خلوني اشتغل زي الحمار
………قصص منه محمد كاتب………..
في بيت عائله آمير
رحاب نازله: مامي هروح معاكي النادي , ونعمل شوبنج بس بليز نرجع بسرعه
ناني: حاضر
دعاء: طنط ناني عايزه اتكلم معاكي
ناني بوش جامد : اتفضلي
دعاء: انا كنت عايزه اعتذرلك بعد ليله امبارح , عارفه ان الوضع معجبكيش , بس هنحاول انه ميحصلش مره تانيه
ناني اتكلمت بجديه: ايوه امير مش غلطان , انا صدمتي منك كام يوم جيتي ع هنا ,وبدئتي تعملي الي يحلالك ,ولا عامله حساب للي في البيت!!!
دعاء: لاء ياطنط مفيش حاجه من دي, وكنا هنقولك بس حضرتك كنتي خارج البيت
ناني: والله مفيش تلفون تتصلوا بيا او تقولي لابني اتصل بأمك , وبعدين ايه المشوار المهم الي خرجتي جوزك عشانه
دعاء: قلقت ع امي وروحت اطمن عليها
ناني: وهو يصح تقعدي لوقت متأخر في بيت عايلتك مع آمير
دعاء: لاء يا طنط هو الموضـ
ناني قطعتها : شوفي يادعاء بعد الجواز البنات الي كل شويه يروحوا ع بيت اهاليهم ع امور تافهه مبيعمروش بيوتهم ابدا , وايه الي حصل فقلقتي يعني ع امك
دعاء بتجاهد دموعها لا تنزل : جالها سخونيه
ناني: بس وعملتي فوض اول ما جه آمير , كنتي ممكن تزوريها بالنهار , وبعدين مش شايفه انه مش مناسب لـ امير يروح عندكم كل شويه , الوضع الاول كان مختلف قبل جوازكم كان بيروح لصاحبه بس دلوقت بقي بيروح بيت اهل مراته , وانتي لازم تحافظي ع كرامته
دعاء بصوت مخنوق: هاخد بالي المره الجايه
ناني: ده احسن لك لو عايزه تكسبي احترامنا لازم تحترمينا , وبدل ماتركزي ع عايلتك حاولي تركزي في بيت جوزك لان ده بيتك حاليا
دعاء: حاضر
رحاب: مامي قلتي كتير لدعاء , عشان امر صغير بصيلها دي قربت تعيط
ناني: هو انا قلت حاجه غلط
رحاب: تمام كفايه شوفيها هي محروجه جدا , خلاص دوده اطلعي البسي و تعالي للنادي انا ومامي رايحين نلعب تنس
دعاء: انا مـ
ناني بحده: ملوش لزوم خرجت بالليل خليها هنا يله يارحاب
ناني طلعت ع براه ورحاب طبطبت ع كتف دعاء وهي مبسوطه جدا من جواها
رحاب: مامي كنتي قاسيه شويه ع دعاء
ناني: لانها اتعاملت معايا بستخفاف , امير ايني الوحيد وانا بحبه كتير لكن مش معني كده تستغلني اه اتجوز واحده من اختياره لكن البيت له قواعد وهي هتمشي عليها زي منا عايزه واتمني تكون الغبيه دي فهمت والا انا هعرف أوصلها الامر بطريقتي
رحاب : مامي انا رآي تخليها دايما مشغوله في اعمال البيت الدماغ الفضيه ملعب للشيطان مش كدا وزي اي بنت بسيطه هتخطط وتلعب في دماغ جوزها
ناني: عندك حق انا هتعامل معاها حسب قيمتها , مش عايزها تسيطر ع ابني وتهمشنا , لانها هتمشي ع حسب الي اتربيت عليه في بيت اهلها
رحاب: فعلا يله اتأخرنا اطلعي اركبي العربيه
………..قصص منه محمد كاتب…………
في منزل عائله دعاء بهيه واقفه تغسل المواعين
داغر دخل: امي بتعملي ايه
بهيه: بغسل المواعين
داغر: مش قولتلك بلاش تعملي اي شغل النهارده لو تعبتي تاني
بهيه: يابني انا كويسه متقلقش عليا ميسر من اول النهار اشتغلت بس رجلها اتخبطت في رجل الكنبه وانا قعدتها عن الشغل
داغر: الست دي مبتتحملش تريحك ليوم واحد مثلت بخبطتها
بهيه: خلاص ياداغر ليه بتكرها كتير ليه هتألف انها اتخبطت
داغر: كأنك متعرفهاش , سيب لي كل حاجه واطلعي استريحي
بهيه برفض: هستريح لما اخلص , قولي عملت ايه في الشركه الي روحتلها
داغر: عاجلا او اجلا ربنا هيرحمني ياامي برحمته , لحد امتي هفضل متحمل قسوه الحياه بالطريقه دي
بهيه: بأذن الله هتلاقي شغل بشهادتك بدعوه امك , يله ياضنيا روح غير ع ما اجهز السلطه وناكل انا وانت سوي
داغر: حاضر
……….قصص منه محمد كاتب…………
في منزل عائله امير
الجده: هي ناني ورحاب لسه مرجعوش من النادي
رياض: فعلا اتأخروا كنت لسه بقول في بالي
الجده: كان زمانهم هنا من ساعه
رياض: اعتقد انتي عارفه طبع مراه ابنك تطلع من النادي تعمل شوبنج و تنسي طريق البيت
الجده: بس رحاب مش كدا هي بتزهق من اللف الكتير
رياض: انا فوجئت انها راحت مع امها الصبح
الجده: قولي فيه حاجه حصلت في البيت؟؟!!
رياض: لاء مفيش حاجه حصلت
الجده: بس دعاء مكشره جدا ،وكأنها عايزه تعيط وصوتها مخنوق
رياض بنرفزه : ماما بجد ناني بتبالغ في الامور, ليه وليه امبارح خرج امير هو ومراته يتفسحوا دول لسه عرسان جداد اشتكت انهم خرجوا من غير ما يقولولها بزمتك مستاهل الانزعاج
الجده: لاء مش مستهال طبعا سيبهالي انا هفهمها
رياض بعصبيه: ياريت يا امي مش عايز مشاكل في حياه ابني
الجده: اهدء يارياض لاحسن البنت تسمع
………….قصص منه محمد كاتب……………
آمير رجع البيت شاف دعاء قاعده سرحانه ووشها متغير جدا
آمير: بتفكري في ايه
دعاء مسحت بسرعه دموعها ولفتله: آمير بجد خضتني
آمير بشك : انتي متغيره ماما قالت لك حاجه زعلتك
دعاء حركت دماغها: لاء انا اتأسفتلها
أمير: ها وقالت لك ايه؟؟!!
دعاء: مقلتش حاجه كله تمام وراحت النادي مع رحاب
آمير: انا ورحاب بنقولها دايما قبل ما نخرج من البيت , وبتزعل وتقلق لو مقولنالهاش , كانت قاسيه عليكي
دعاء ابتسمت في وشه: قولت لك مقلتش حاجه ادخل خد شور
آمير: اوكيه اعمللنا كوبايتن نسكافيه نشربهم سوي في الجنينه
دعاء: حاضر
دعاء طلعت بالنسكافيه وامير نزل وقعد واخد منها المج وشرب
دعاء: ها النسكافيه لذيذ
آمير: من ايدك يبقي لذيذ
رحاب قربت: سوري اني هقطع عليكم وازعجكم
آمير ضحك: ايه الكلام ده بس ياحبيبتي انتي دايما بتزعجينا ايه الجديد
رحاب: مش هرد عليك , دعاء اشترتلك حته فستان تحفه يارب ذوقي يعجبك
دعاء: وايه لزومه يارحاب
رحاب: ازاي بقي انتي مرضتيش تروحي معانا , وبصراحه شوفته تخيلته عليكي قيسيه وقوليلي رآيك
دعاء: مش محتاج اكيد هيعجبني طبعا ده جاي بالحب شكرا جزيلا
رحاب: ولا يهمك
آمير: مفيش حاجه ليا
رحاب: انا ع طول بشتريلك , بس حاليا اشتريت لصاحبتي الحبوبه
آمير: وانا مش همنعك تشترلها , بس بلفت نظرك متنيسش اخوكي
رحاب: انت عارف ان ده مستحيل
آمير بستفهام: دوده ليه بصحيح مروحتيش معاهم النادي تغيري جو
دعاء : مأخدتش الاذن منك عشان كدا مروحتش
أمير: بتقولي ايه انتي مش محتاجه لاذن طالما رايحه مع امك واختك اي مكان
رحاب: اهو قالك كدا معاكي بلانش تروحي المره الجايه , واحنا مش هنبطل لعب تنس وشوبنج
دعاء: خلاص هروح المره الجايه
رحاب حكت جبينها : عندي حاجات كتير عايزه اورهالك , تعالي اوضتي لما تكوني فاضيه
دعاء: حاضر
رحاب قامت بمرح مزيف: سلام ياشباب
دعاء: سلام
آمير: هي لطيفه جدا اشترت هديه عشانك, انتي كمان اشترلها هديه
دعاء: اكيد
استوب ياتري ايه الي هيحصل في حياه دعاء وحياه بهيه انتظروني وبارت اقوي

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى