روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل التاسع عشر 19 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل التاسع عشر 19 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء التاسع عشر

رواية الحربايه والثعبان البارت التاسع عشر

رواية الحربايه والثعبان الحلقة التاسعة عشر

طلع النهار وآمير لبس دعاء واخدها ونزل بيها ع تحت والجده شافتها اخدتها في حضنها
ناني: مالها مراتك يا امير؟؟!!
آمير بقلق عليها: معرفش طول الليل تتقيئ , وبتقول عندها تقلصات
ناني: ومقعدها هنا , يابني خدها ع المستشفي , تشوف عندها ايه
آمير: يا امي طلبت منها نروح , بتقولي بقت كويسه
الجده: متسمعش كلامها , خدها ع المستشفي , الاهمال ممكن يضرها , يله حبيبتي قومي معاه
ناني: شوف وشها اصفر ازاي
آمير : يله دعاء
الجده: روحي معاه انتي ضعيفه لوحدك
آمير سحبها براحه: يله حبيبتي نطمن
ناني: طمني يابني بعد الكشف
الجده: احنا هنا ع نار يا آمير
آمير وهو طالع بيها : حاضر هطمنكم
ناني: شايفه وشها اصفر كركم , ومهمله في صحتها , ورافضه تروح للدكتوره كمان
رحاب نزلت وربعت ايدها وببرود : ده انتي قلقانه عليها اكتر من نفسها
ناني: لانها مهمله في كل حاجه حتي طفلها
رحاب في سرها: اتمني يحصل الاكتر وبعدها الجو هيبقي في غايه الاستمتاع
……..قصص منه محمد كاتب…………..
في العياده بعد الفحوصات الدقيقه
الدكتوره بهدوء : الحمد لله الوضع كويس , لكن يادعاء لازم تهتمي بصحتك , وتتبعي النظام الغذائي وتمشي عليه بالظبط , لان المره دي ربنا ستر, ياعالم المره الجايه من فضلك اهتمي بأكلك جدا
آمير: يعني هي كويسه
الدكتور ابتسمت: اطمن لكن تاخد حذرها جدا جدا , ومتلغبطش في الاكل تمشي بالظبط ع الجدول الي انا عملهولها , وتاخد الفوار ضروري مكمل غذائي هيساعدها
دعاء: شكرا يادكتوره
آمير : الف شكر
الدكتوره وهي خارجه: الشكر لله
آمير بص لدعاء و حط ايده ع شعرها: متقلقيش كله تمام , ارتاحي شويه ع ما اطمن جدتي وماما
دعاء من شده التعب والاجهاد غمضت عيونها ونامت!!
آمير رد: ايوه ياماما الحمد لله دعاء والبيبي بخير
ناني: مترجعش بيها الا لما تكون كويسه , والدكتوره تطمنك تاني وتالت, شويه وباباك جيلك في السكه
آمير بستعجال: ماما معايا مكالمه تانيه هرد واكلمك باي
ناني: باي
آمير رد: ازيك ياخالتي بهيه
بهيه: ازيك انت يابني عامل ايه؟؟
آمير: انا بخير وحضرتك ؟؟!!
بهيه: الحمد لله حبيبي دعاء عامله ايه؟؟!
آمير: هي كويسه بس تعبانه شويه
بهيه بفزع: فيه حاجه تقلق
آمير: لاء يا خالتي , احنا في المستشفي وجبتها ع الوقت المناسب
بهيه: والدكتوره قالت لك ايه؟؟!!
آمير: هي محتاجه راحه تامه في السرير , هخليها تكلمك بس تفوق
بهيه: يابني مش هقدر اجيلكم معمر مش في البيت , اهتم بيها وخليها تكلمني لما تصحصح
آمير: حاضر خدي بالك من نفسك مع السلامه
بهيه: في حفظ الله
بهيه قفلت ورفعت ايدها للسماء: يالله احفظ لي بنتي في حمايتك
………………قصص منه محمد كاتب……….
في منزل عائله آمير
رحاب نزلت: ها ايه الي حصل
ناني: كان ممكن تحصلها مشكله كبيره وكانت هتجهض وربنا ستر
الجده: الحمد لله ربنا جاب العواقب سليمه بس الي حصلها من ايه
ناني: اكيد اكلت حاجه عملتلها تقلصات في الرحم
امال انتبهت: ناني هانم ممكن اقولك ع حاجه , بس من فضلك متقلقيش, الست الحامل ممنوع تاكل اناناس في اول شهور الحمل , وامبارح ست دعاء اكلت منه كتير لان رحاب هانم
رحاب قطعتها بنفعال: انتي غبيه امشي من هنا , غوري يله, ايه الغباء ده هي الحامل تتعبت من فاكهه , اه انا شوفت دعاء ماسكه طبق سلطه فواكهه مليان اناناس لانها بتحبه , لو كنت اعرف انه مضر كنت اكلته بدالها
ناني: دلوقت بس عرفت ازاي جالها تسمم غذائي فجأه , هي الغبيه دي عايزه تخسر ابنها بسب اهمالها الجسيم
رحاب بضيق في سرها : للاسف خطتي فشلت بالكامل
………..قصص منه محمد كاتب…………..
في جناح دعاء مستلقيه ع السرير
رحاب خبطت ودخلت: دعاء عصيرك المفضل جه
دعاء بتحاول تقوم بوهن وهي رجعتها: لا خليكي مرتاحه , عملتي ايه بس في نفسك , شوفي وشك اصفر في يومين
دعاء بتعب: انا كويسه مجرد ضعف , وهبقي بخير خلال ايام بسيطه
رحاب: مامي قالت لي ان الدكتوره طلبت منك ترتاحي في السرير , ده معناه انك مش هتقدري تسافري كندا مع آمير مش كدا
دعاء بقهره: ايوه, آمير هيسافر لوحده ليومين او اربعه ايام
رحاب بفرحه جواها: متزعليش , ولا تتوتري , اهتمي بصحتك وبس !يله جبتلك العصير اشربيه لو سمحتي
دعاء اخدته منها بأبتسامه صغيره من شده التعب والاجهاد
رحاب قامت : خلصيه كله اتفاقنا
دعاء: حاضر
رحاب وهي خارجه من الغرفه: ثانكيو
رحاب خرجت ودعاء لسه هترفع الكوبايه في دخول ناني زعقتلها: دعاااء ايه ده , انتي طلبتي عصير اناناس تاني
دعاء: لاء يا طنط مش انا
ناني: انا اتأكدت انك عايزنا دايما عايشين في قلق , تعبتي ولسه بتشربي نفس العصير
دعاء: لاء مش غلطتي يا طنط انـ
ناني قطعتها بعصبيه: امال غلطه مين قوليلي , ولا هتحاولي تلبسيها لحد فينا المره دي, بس خلاص انا فهمتك انك بتعملي كل ده عن عمد عشان توتري كل الي في البيت
دعاء: طيب اسمعيني
ناني بصوت عالي: امااال
امال جات جري: نعم يا ست هانم
ناني: خدي العصير ده من هنا حالا , ولو طلبته منك مره تانيه وعطتيها هطردك , خديه من هنا
دعاء: ع الاقل اسمعيني
ناني بشخط: كفايه مش عايزه اسمعك, انتي عايزه تجذبي انتباه جوزك , مش مهتمه بضغوطه
ناني طلعت ودعاء لنفسها: معقول رحاب عملت كده متعمده تأذيني ….لاء مش معقول تنحدر للمستوي الرخيص ده…. تقتل ابن اخوها….لاء اكيد متعرفش زي ان الاناناس مضر للحامل .. لكن متوقع منها اي حاجه ..لاء لازم اخد حذري منها …..ومخدش من ايدها اي اكل تاني
………..قصص منه محمد كاتب………….
في الصالون في فيلا عائله آمير
ناني بحده: يابني مرضتش اشد عليها لتعيط , وانت ترجع تلومني , آمير ده جنون ،معقول فيه واحده عاقله ومثقفه ومتعلمه تعمل عمايلها , هي مش صغيره وعارفه كل حاجه , معقول متعرفش ايه الي تتجنبه في فتره حملها
آمير بضيق: عندك حق لازم تاخد بالها , هتكلم معاها
ناني بشده : مش بس بالكلام فهمها انها متكررش الغلطه دي تاني , وع فكره هي بتعمل كده عشان تلفت انتباهك ولا البنات اليومين دول بيعرفوا كل حاجه , كنت عايزه ابعتها لبيت امها وهي تهتم بيها بس بيتهم مش نفس مستوي هنا , لقدر الله جرالها حاجه هنا , كله هيلومنا احنا اننا مش بنهتم بيها , ونندم مدي الحياه
آمير قام من مكانه : ماما متقلقيش انا طالعلها
ناني: يكون في عونك يابني ع مابلاك
اما آمير طلع ودخل ع دعاء بدون ولا كلمه وأأعد ع حرف السرير وظهره ليها وهي اتعدلت
دعاء: مفيش عامله ايه؟؟؟ ولا انت كمان هتقولي كان غلطك
آمير: امال مين , انا اعتبرتك انسانه عاقله ومثقفه تعرف الصح من الغلط , لازم لوحدك تعرفي مشاكلك الصحيه
دعاء بتعب شديد : مكنتش اعرف, لو عندي نبذه بسيطه ان الاناناس مضر بالحمل عمري ما كنت دوقته ابدا, هو انا مجنونه اضحي بأبننا واعمل كدا في نفسي
آمير: اظن مش صعب تعرفي كل المعلومات من ع النت , حتي مش محتاجه تروحي للدكتوره , لكن انتي مش مهتمه ولا بصحتك ولا بصحه البيبي , ولا مهتمه براحتي وقلقي ومشاعري دعاء انتي لوحدك المسؤله عن صحتك وبقولك لو حصل اي حاجه للطفل بسببك انا
دعاء قطعته: يعني الطفل ده بالنسبه لك مهم عني
آمير: مفيش حاجه من دي , ليكي اهميتك , وهو له اهميته (قام يبدل هدومه) انا بس بقولك خدي حذرك المره الجايه
…………..قصص منه محمد كاتب………….
في الكافيه
جمال مثل اللهفه والشوق وقال: كنتي فين متقبلناش من مده طويله
رحاب ابتسمت ابتسامة واسعة: استني احنا اتقابلنا من ثلاث ايام , يعني مش من مده طويله
جمال مثل الربكه : انا لو مقبلتش اصحابي لمده يوم او اتنين بحس انها فتره طويله , احنا لازم نتقايل يوميا زي الاصحاب العاديين
رحاب بفرحه: يعني بتطلب مني نتقابل يوميا زي اصحابك
جمال: نايس ولو مش يوميا لازم نعمل كده , ونتقابل بستمرار رحاب, ممكن اصرحلك بحاجه
رحاب: اكيد
جمال بمكر وكدب : انتي مش بيست فريند عاديه انتي مميزه جدا, لدرجه اللحظات الي بشاركها معاكي مقدرش اشاركها مع حد تاني
رحاب: سو فاني
جمال مسك ايدها بين ايديه وهي اتفاجئت لكن فرحت جدا انه اخيرا بادلها نفس المشاعر
جمال شال ايده وابتسم: ها كنتي فين بقي
رحاب حكتله عن دعاء وانها حاولت توتر كل الي في البيت وتمثل الاجهاض!!!
رحاب: تصوري كنت مفكر ان دعاء بنت محترمه وبسيطه ومختلفه عن غيرها ’ عشان كدا جريت وراها ’ لكن بفضلك اتضح مفهومي الغلط
رحاب: ربما متعرفش دعاء , هي نموذج للحقد والنفاق والكدب متسألش , ممكن تسميها السكينه الحلوه
جمال اتنهد: الحمد لله انك مش كدا
رحاب شاورت ع نفسها بغرور: معقول انا اتقارن بيني وبين دعاء
جمال: لا, لاء, اطلاقا, انتي عندك مكانه اعلي منها’ ومش هكدب عليكي كان عندي مشاعر حب ناحيه دعاء , او اعتبريها غبائي , وعارف بحبي ليها جرحتك كتير, مقدرتش اقدر مشاعرك كنت منجرف ناحيه دعاء, اكتر من الازم , مكنتش اعرف اني بظلمك, لكن ياتري فيه فرصه تسامحيني
رحاب بسعاده لا توصف: طالما عرفت غلطك , ده يكفيني
جمال: لاء الغلطه الي ارتكبتها لازم اعتذر عنها , واظن عارفه الانسان بيتعلم الدرس الصح من اخطائه , عشان كدا قررت اخطط لمستقبلي بحكمه شديده
……..قصص منه محمد كاتب…………………
في منزل عائله دعاء
معمر: امسكي دول مصاريف الشهر
ميسر: كويس انك قبضت بدري المره دي , ده يادوب بيكفوه مصاريفنا بالعافيه
معمر: تقصدي ايه مش هتدي امي منه
ميسر عوجت شفايفها: سيبها انت مش ابنها لوحدك , سيب داغر يتحمل مصاريف البيت , انت هتصرف ع البيت ولا هتوفر حاجه لنفسك وللزمن
معمر: تمام زي ما تقولي هقول ايه بعد كلامك
ميسر: وع فكره اختي عندها حق , المكان هنا مش مناسب نعيش فيه , كنت بفكر ادخل مع امي جمعيه اقبضها 100 الف , واشتري حته ارض في مكان كويس , ونبني عليه بيت ملكنا
معمر ابتسم بتريقه: وهم الـ 100 الف هيجبولك ارض في حته كويسه , وكمان تبني منهم بيت بتقولي اي كلام
ميسر: لاء ما انت هتاخد نصيبك من البيت هنا , الفت اه اختي ومتعوده ع طبعها , بس كمان عارف اخوك داغر وانا لايمكن اعيش معاهم تحت سقف واحد , وغير كدا البيت هنا صغير والاوض قد الحق, وابننا بيكبر ومحتاج اوضه لوحده وزي ما انت شايف البيت عباره عن اوضه بصاله مش هعرف اعمله مكان خاص عشان كدا نشتري بيت لنفسنا ويبقي ملكنا لوحدنا
معمر: ايوه بس ليه نبني بيت , انا عدلت في البيت لسنين طويله،لو حوشت الي صرفته عليه كان زمان معايا فلوس كتير, ميسر البيت ده ملكنا ومعنديش اي نيه اسيبه , داغر مرتبه كبير يشتري لنفسه شقه , وبالنسبه لدعاء هنديها نصيبها لو عازت , وحتي لو ماخدتهوش هي متجوزه من عايله غنيه , يعني جوزها مش هيبص لشويه ملليم بالنسبه له
ميسر بتكشيره ومدت البوز : يعني هفضل عايشه في الحي القذر دايما
معمر : احنا عشنا فيه نص عمرنا اتحملي كمان شويه, داغر هو الي هيمشي من هنا , ووقتها هبيع البيت واشتري بيت في مكان اجمل, كلمي اختك تقنعه يشترلهم شقه
ميسر ابتسمتله: ماشي كلامك , وع اي حال اضحي كمان شويه عشانك
معمر : وتضحيتك تجبرني احبك دايما
ميسر حطت الفلوس في البوك : طب يله ننام , عندك شغل الصبح بدري
…………قصص منه محمد كاتب………….
في جناح آمير يوم السفر بيحضر هدومه بنفسه وبيفر في الدولاب بزهق
دعاء راحتله: تحب اساعدك
آمير بنبره ضيق : لو سمحتي ارتاحي, اظن الدكتوره طلبت منك تنامي ع ضهرك
دعاء: انت مضايق
آمير: مفيش حاجه من دي
دعاء: امال ليه مكشر في وشي
آمير: لان بسببك باظ الهوني مون , وكان نفس بجد تسافري معايا نعيش يومين مع بعض , نلف الدنيا سوي , وكنت حذر لدرجه بخاف جدا عليكي, ع العموم متعمليش ضغط ع حد هنا طول منا مسافر من فضلك
دعاء: انت مسافر اسبوع معقول هتسافر ومزاجك مقفول كدا , والي حصل مش مسؤله عنه اتحملت الوجع والالم ورافض تسمعني وعليا اسمع بس التهكم منك , آمير انا بحاول معملش مشكله هنا, وبعد كل محاوله تحصل حاجه وترمي اللوم كله عليا
آمير: دعاء انا مش بتهكم عليكي انا بفهمك
دعاء مستحت دموعها: فهمت
آمير: ولما فهمتي ليه بتعيطي حبيتي انا مسافر اسبوع هتفضلي تعيطي
دعاء نزلت دموعها: عشان هكون وحيده هنا, لكن انا مليش اهميه بالنسبه لك
آمير مسك دقنها وابتسم : انتي عارفه ان ده مش صحيح, انتي كمان مهمه بالنسبه لي , وزاد اكتر لان فيه طفل هيربطنا ببعض اكتر, لكن اهميتك مستحيل تقل ابدا عندي ,وهتفوتني الطياره وانا بعدل مزاجك وملمتش هدومي لسه
دعاء: انا هساعدك
آمير مسك ايدها واخدها تقعد: لاء اعملي حاجه واحده , تقعدي وانا هلمهم في السريع
دعاء: آمير سيبني اساعدك
آمير برجاء ولطف : لاء معلش اسمعي كلامي ربنا يخليكي
دعاء قعدت تبص للشنطه بحسره وآمير عشان ميزعلهاش فضل يهزر ويضحك معاها وهم بيطبقوا سوي الهدوم
استوب وتعالوا لما جمال يوصل لدعاء بأذن من آمير ومن هنا يبدء الثعبان بخططه الشنيعه الي ملهاش حصر

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى