روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الأول

رواية الحربايه والثعبان البارت الأول

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الأولى

في منزل بسيط جدا
بيبو: ياماما جعان عايز اكل بقي
معمر: ياميسر قومي حضري الفطار لابنك
ميسر اتعدلت ونفخت بزهق: ليه عمال تصرخ زي الديك من الصبح , هو انا مقدرش اخد راحتي وانام لحد الضهر
دعاء داخله بكوبايه الشاي : صباح الخير
معمر شافها ابتسم: صباح الورد
الولد جري عليها: عمتو
دعاء ضمته لحضنها: حبيب عمتو
ميسر بصتلها بقرفه : فين الشاي بتاعي
دعاء: فكرتك نايمه عشان كدا معملتش حسابك
ميسر: ازاي هيجيلي نوم في ام المخروب ده
دعاء تنحتلها وميسر كملت بنرفزه: ليه بتبحلقيلي كدا روحي اعمليلي كوبايه الشاي
دعاء : حاضر فيه ثانيه واحده
معمر: دعاء معلش بعد ما تعملي كوبايه الشاي ممكن تكوي لي الهدوم دي
دعاء : عيوني يا ابيه معمر , يله يا بيبو تحب تاكل ايه ع الفطار
الطفل بيبو : بيض مقلي
دعاء بضحكه : هعملك حالا احلي بيض مقلي
ميسر : الله يوجع دماغك ع الصبح
معمر : ليه تعكري مزاجك من الصبح’خدي الشاي بتاعي ‘ وتتحل المشكله وهشرب كوبايتك الي بتعمها دعاء وانا هستحما وامشي ع طول للشغل وارجعي نامي براحتك
ميسر قامت لمت شعرها وطلعت تبدء الخناق مع دعاء وامها زي كل يوم
ميسر : دعاء روحي ودي الهدوم لـ اخوكي , واعملي الفطار لبيبو , بس اخبزي عيش ابيض ع البوتجاز ابني بيحبه
دعاء : ايه
ميسر بزعيق : اظن بتكلم بالعربي مش تركي
دعاء : انا كدا هتأخر ع الجامعه ممكن نمشيها عيش فينو
ميسر شدت منها الهدوم وكرمشتهم بغل وشوحتلها: انسي الي طلبته متعمليش حاجه
دعاء: يا ميسـ
ميسر بشخط : خلاص قلت متعمليش حاجه
بهيه ام دعاء ومعمر بهدوء: انتي ليه مضايقه من الصبح كده يا بنتي ياميسر
ميسر بستفزاز: انا عايزه افهم , هو الكلام في البيت ده جريمه , لو عايزني اخيط بؤي واقفله ده يمشي معاكي , لاني عارفه كويس اي قيمتي في البيت هنا
معمر من عتبه الباب: ميسر في ايه ع الصبح بدري
ميسر شاورت له : تعال وانت تسمع بنفسك وانا بتهزق
بهيه : يابني والله ما قولت لها حاجه
ميسر : تقدري تقولي دلوقت مين يمنعك هنا محدش يقدر يمنعك
معمر: يا امي كفايه بقي ايه الداعي للخناق معاها ع الصبح
دعاء : يا ابيه امي مقلتلهاش حاجه , ولا انا كل الي قولته لو عجنت هتأخر ع الكليه
ميسر : انتي بت مش سهله ,تقدري تقلبي اخوكي ضدي, بس صبري له اخر واخره هتدفعه التمن مفيش وقت بيفضل ع حاله ابدا
معمر بضيق: ياجماعه حاولوا تتكلموا معاها بهدوء , انتم عارفين انها حساسه , هاتي هدومي
ميسر رمتها في وشه بغل ومشت متعصبه
بهيه: هو انا اتكلمت
دعاء ابتسمتلها:ماما روحي يله افطري عملت بيض انما ايه خمسه وهكون عندك
بهيه مشت ودعاء اخدت قميص اخوها وصاحبها وراحتله لقته صاحي
دعاء: داغر صباح الخير ،ده انا كنت جايه اصحيك
داغر بضجر: صوت مراه اخوكي العالي يصحي شارع كامل
دعاء ابتسمت: هش وطي صوتك لتعملنا ليله لو سمعتك
داغر: عارف ان ده بيحصل بسببي لو مش عاطل وبشتغل مش هتضطري انتي ولا امي تبقوا خادمينها
دعاء: حبيبي متفكرش كدا وبعدين احنا بنشتغل في بيتنا فامسمهاش خدمه وبعدين انا بحب اعمل الحاجات الصغيره خد كوتلك القميص ده وهتلبسه عشان بتبقي فيه قمر
داغر: انا رايح اشوف شغل ادعيلي يادودو اني اشتغل ع الاقل هترحم من تريقه ميسر عليا
دعاء: ان شاء الله هتشتغل وتبقي الدنيا معاك زي الفل, انا حطيت الفطار يله شهل وكل, انا لازم اروح الكليه
داغر: روحي يله وانا هفطر
دعاء: وعد ياداغر هتفطر
داغر: وعد هاكل
دعاء: هتأكد لما ارجع والله لو مأكلت استلقي وعدك من الي هعمله فيك
داغر بضحكه: وانا خفت منك وهاكل
دعاء: يله سلام
داغر: في رعايه الله
………….قصص منه محمد كاتب………….
في فيلا رياض
ناني: هو مفيش اي تحمل للمسؤليه مفيش مره تعملي حاجه وتكمليها
الشغاله: والله العظيم انا ع اخري ياست هانم
ناني: وانا شايفه انك مش بتعملي اخرك يا امال
امال: انا حطيت الهدوم في الغساله وعليت درجه الحراره عشان البقعه تروح
ناني: انتي بوظتي الهدوم لرحاب قلت لك متحطيش هدومها في الغساله انتي عارفه انها هتتعصب انتي مش مسؤله ابدا ابدا ،اتفضلي خدي حسابك وامشي من هنا ،دوريلك ع شغل في مكان تاني
امال بدموع: لكن ياهانم
ناني بشخط: ملكنش مش هسمعلك
الجده: ايه المشكله انتي ليه متعصبه منها ياناني؟؟!!
ناني: يا ماما مش بتشتغل كويس وبجد مش قادره اتحملها , عشان كدا هشوف شغاله غيرها
الجده للشغاله: روحي شوفي شغلك وخدي بالك المره الجايه
امال: حاضر يا ست هانم
ناني بضيق: لكن يا امي
الجده: تعالي بس اقعدي واسمعيني, امال بقالها فتره طويله شغاله عندنا , وكل الناس بتغلط , وده مش سبب عشان تطرديها وتقطعي عيشها
ناني: يا ماما انتي الي بتشجعيها تغلط وتتمادا عشان كدا هي مهمله
الجده ابتسمت: هم بشر زينا ياناني ،هتفهم لما تشرحلها براحه مش بتضخيم الموضوع
ناني: خلاص انتي عندك حق هقوم اباشر الفطار , تحبي ابعتلك كوبايه لبن الاول
الجده: ياريت بس كوبايه صغيره
ناني وهي بتقوم: طيب
………….قصص منه محمد كاتب………….
في بيت دعاء
بهيه: انا عمري ما عملتك ع انك زوجه ابني من يوم ما دخلتي البيت
ميسره : كله كلام الحقيقه اني مراه ابنك لايمكن اكون بنتك ابدا
بهيه: لاء يابنتي الحقيقه مفيش فرق بين مراه ابني وبنتي , لما تعتبر البيت بيتها والي فيه اخواتها
ميسر بعنجهيه: والله فيه اي حاجه تانيه مفروض افهمها , مش كفايه جوزي بيشتغل عشانكم ،وكل مرتبه رايح ع طلباتكم الخاصه شوفتيني فتحت بؤي
بهيه بكسره: عارفه ابني عليه مسؤليه كبيره وعايزاكي متقلقهوش ع امور تافه بتحصل في كل بيت
ميسر بسخريه: تصوري عمري ما شوفت حرامي بيهزق ظابط, معمر عمره ما قلق من كلامي قلق بسببكم انتم
بهيه : بندعي في كل سجده داغر يلاقي وظيفه بشهادته ويشتغل ويشيل الحمل مع اخوه
ميسر بغل وحقد: اه صلي يمكن ربنا مستني دعائك اهو جه ابنك المبجل , وقادره اشوف ع وشه الفشل , انجزي ومتقعديش تشتكيله عشان وراكي شغل كتير
داغر بص لامه وحط وشه في الارض وطلع من البيت بدون ولا كلمه !!!!!
……….
في فيلا رياض علي السفره وجبه الفطور
آمير بيتكلم ع الموبيل: ايوه قرأت الملف لاء فيه تغيرات بسيطه هقولك عليها لما اوصل الشركه ,اه شويه وابقي ع وصول (قفل وبصلهم بأجمل ابتسامه) جود مورنينج
الكل ردوا عليه الصباح ورياض والده وقاله: امير جدتك وامك نازلين فيا تبكيت عشان حملتك مسؤليه الشركه كلها
أمير: مفيش حاجه من دي ’ انتم عارفين انا نفسي ابقي رجل اعمال ناجح زي بابا وعشان كدا بشتغل ليل مع نهار , بالمناسبه عندي اخبار مفرحه ليك يا بابا انا بدئت اصدر الجواكت الجلد
رياض: ده كويس جدا والنتيجه
آمير: النتيجه هايله ومبشره بعت العينات لـ اروبا وانا في انتظار الرد
رياض: ربنا يوفقك انا موجود معاك
آمير: عارف
الجده بصت لحفيدها بضيق: ممكن تبطل كلام في الشغل , واحنا بناكل ،اتكلم في المكتب وحاول تقضي وقتك دلوقت معانا
ناني بعتاب: قوليله
آمير ضحك: جدتي انا اسف ،المره الجايه مش هتكلم اوعدك
رياض: فين رحاب هي مش رايحه الجامعه النهارده
رحاب دخلت: لاء رايحه صباح الخير عليكم جمعاء (ضربته في كتفه) آمير قوم وصلني للكليه
ناني بتعنف: رحاب مش هتفطري الاول
رحاب بدلع: مامي مليش نفس اكل
الجده: يابنتي طقه الفطار دي اهم وجبه
رحاب: اعمل ايه يا ننانه مش جعانه قوم يا آمير
ناني: هو انتي ع طول مستعجله ومش بتفطري , وكمان تقومي اخوكي من ع الفطار
رحاب اخدت تفاحه : مبسوطه امشي
ناني: امشي
امير شاور لهم: سلام
رياض: باي
……………….قصص منه محمد كاتب………………
في الجامعه داخل المدرج
الدكتور فضل يشرح وجمال فضل يشد من رحاب القلم ويهزروا سوي لحد ما دعاء زقت الباب ودخلت وجريت قعدت وراه في اخر المدرج
الدكتور شافها وقال: دعاء
دعاء قامت: افندم يا دكتور
الدكتور بص في ساعته: اتاخرتي لتاني مره
دعاء بحرج: متأسفه جدا بس الاتوبيس فاتني
الدكتور: بس ده مش عذر مقبول , انا بحب الانضباط وده مش عندك
طالبه ما بسخريه: معلش يا دكتور اصلها بتقف قدام الفرن تعجن وتخبز عشان كدا بتتأخر
المدرج كله ضحك عليها ورحاب زعقت في البنت: ايه الوقاحه دي’ انتي معندكيش اخلاق تتكلمي عن زميلتك كدا
الطالبه: مالك يارحاب كنت بهزر
جمال: بس ده مش اسمه هزار دي اهانه
الطالبه: وانت بقي حسيت بالاهانه مش كدا
دعاء لمت حاجاتها وهي بتجري ع برا: انا اسفه
رحاب:دعاااء
جمال قام طلع وراها وده ضايق رحاب منه جدا وطلع يشوفها لقاها قاعده ع السلم تعيط
جيمي: انتي كويسه اشربي ميه
دعاء اخدتها منه وشربت وغسلت وشها وبتدهاله
جيمي بحنيه: خليها معاكي معايا غيرها
دعاء بهمس: شكرا
جيمي: العفو
………….قصص منه محمد كاتب………………
في الجامعه بعد انتهاء اليوم
رحاب: ليه مردتيش عليها وحرقتي دمها
دعاء : خلاص سيبك لو رديت يبقي انا نزلت لمستواها
رحاب: بس انا لو كنت مكانك ادبـ حها
دعاء: عشان انتي صحبتي بتزعلي عشاني اوي
رحاب: طبعا لو مزعلتش عشانك ازعل ع مين (ضربت جبينها ) اوبس
دعاء: ايه الي حصل؟؟
رحاب بمكر و بخبث : مسحت امر مهم
دعاء: ايه هو
رحاب: التكاليف الي بعملها كلها اتمسحت من ع الاب توب ومش عارفه حتي اتمسحت ازاي
دعاء: يارحاب ده مفيش وقت كتير وهنقدمه
رحاب: بالظبط ومش عارفه هركز ع المراجعه للامتحانات ولا ع التكاليف ،دودو تساعديني انا عارفه انتي كمان محتاجه تراجعي قبل الامتحانات والموضوع هيبقي صعب عليكي
دعاء: انا
رحاب: من فضلك انا عامله مسوده كل الي عليكي تكتبيه, لو حتي عايزه الاب توب بتاعي خديه
دعاء بهدوء: لاء عندي كمبيوتر اخويا هكتبه متقلقيش
رحاب: ثانكيو دودي
جمال: هالو
رجاب: هاي جيمي احنا رايحين نتغداء تحبي تنضمي معانا يادعاء
دعاء: لاء روحوا انتم
رحاب: تعالي
دعاء: رحاب لازم اكون في البيت ع معادي
جمال: تعالي اوصلك في سكتنا
دعاء بحرج: لاء الف شكر مفيش داعي سلام
رحاب: سلام ( مسكته من دراعه) يله واقف ليه يا جيمي
دعاء شاورتلها باي ولفت مشت تركب الاتوبيس
رحاب بصتله: شيفاك مهتم جدا بدعاء
جيمي : ازاي يعني مهتم
رحاب برفعه حاجب: يعني الطريقه الي طلعت وراها بيها
جيمي : بصراحه كدا بدئت اعجب بيها ،بس هي متكبره عليا nice جدا
رحاب : nice فعلا
جيمي بمراوغه: مش هنقدر نتغداه سوي هوصلك للبيت , لازم اروح لمام ضروري
رحاب عوجت شفتها: اتس اوكيه ‘مفيش مشكله
استوب ورايكم في اول بارت جمال او جيمي مش مصري وهنفهم مع الاحداث

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى