روايات

رواية الحب كدا الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى ابراهيم

رواية الحب كدا الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم سلمى ابراهيم

رواية الحب كدا الجزء الثاني والعشرون

رواية الحب كدا البارت الثاني والعشرون

رواية الحب كدا الحلقة الثانية والعشرون

هنا بعياط..بس انا مش هقدر انك تتعامل معايا بالاسلوب دا…..
يوسف..اسلوب اي..انا ولا عليت صوتي ولا مديت ايدي….بتكلم معاكي بمنتهي الهدوء…..
هنا بعياط اكتر..بس انا مش متعوده على معاملتك دي…..
يوسف..بقولك اي..ادخلي نامي في الاوضه..ونا هنام في الاوضه التانيه..زي ما كنا في الاول…..
هنا حست قلبها وجعها..لا ييوسف بالله عليك….متعملش فيا كدا….
يوسف كان هادي جدا عكس اللي جواه..انتي اللي عملتي فيا وفنفسك كدا…يلا ادخلي نامي
هنا..بس انا مبقتش اعرف انام منغير ما انام في حضنك….مش هعرف
يوسف..ونا مش عاوز احضنك….ومش هعرف انام ونتي في حضني…..
هنا عيطت اكتر..لي كل دا…هو نت مبقتش تحبني….
مردش عليها وجاي يدخل الاوضه مسكتو..رد عليا ييوسف….بتعمل فيا كل دا لي

 

يوسف..عشان كدبتي عليا….عشان خرجتي منغير ما تعرفيني..عشان كان ممكن حسام الكل”ب دا يعمل فيكي حاجه ونتي لوحدك….عشان انا دلعتك زياده عن اللزوم…..فاهمه..ولازم تتعاقبي علي كل دا
هنا بدموع شديده..بس دا عقاب قاسي اوي عليا يا يوسف…..انت لو ضر”بتني هيبقي اهون عليا من معاملتك دي
يوسف..انا مبمدش ايدي علي بنات الحمدلله……يلا يا هنا…ادخلي نامي
هنا..طب انت ماكلتش……هجيبلك تاكل…..
يوسف..مش عاوز…..انا هنام عشان تعبان بجد…نزل ايديها اللي كانت مسكاه اوي …وسابها ودخل ينام…….فضلت هنا تعيط اوي..قلبو وجعو عليها لكن قدر علي نفسو ودخل ينام..ونام بسرعه لانو كان هلكان جدا….
فضلت هي زعلانه جدا…قامت دخلت الحمام واتوضت وخرجت تصلي..حست بعدها براحه نفسيه شويه…ودخلت حطت راسها عالمخده ونامت….
جهه الصبح خرجت صباح من إلاوضه بتاعتها لقت سهام…..
صباح..صباح الخير يا سهام……
سهام..صباح النور….عامله اي
صباح بابتسامه..بخير…اتمني تكوني بخير انتي كمان……
سهام بابتسامه..دانا زي الفل…..واكتر كمان…متعرفيش الراحه النفسيه اللي انا فيها
صباح..عشان مش هيبقالكو اخ…صح
سهام بتوتر خفيف..قصدك اي…..
صباح..قصدي انتي عارفاه كويس..بس متقلقيش ابوكي مش هيعرف حاجه..انا خلاص استعوضت ربنا……
سهام بتمثل..انا معملتلكيش حاجه…..تماام

 

صباح قربت منها بهدوء..هو نا قولتلك انك عملتي حاجه……ولا اللي علي راسه بطحه يحسس عليها…….
بلعت ريقها سهام وابتسمت لها صباح وسابتها ومشيت..واول ما لفت ضهرها اتحولت صباح ملامح وشها لغضب شديد……
صحيت هنا الصبح بدري اوي وكان يوسف لسه نايم…دخلت اتسحبت علي اوضته وقعدت عالارض ادامو….
هنا بهمس..وحشتني اوي……انا بجد مش قادره استحمل من يوم واحد…انت هتفضل معايا كدا كتير…..عشان خاطري سامحني بقا…وقربت منو با”ستو من خدو..وحشتني اوي…وسابتو وقامت وكان يوسف نايم بس حس انو كان حلم تقريبا……
صحي يوسف من النوم وكانت هي بتحضر الفطار…..
دخل يوسف الحمام ومتكلمش معاها ولا كلمه……خرج بعدها..
هنا بحزن..صباح الخير يا يوسف…..
يوسف بصلها كدا ببرود..صباح الخير….
هنا..الفطار جاهز…..
يوسف..ماشي…..ودخل الاوضه عشان يلبس وهي قعدت عالاكل مستنياه وحاطه ايديها علي خدها بحزن…..خرج يوسف بعدها وقعد ياكل منغير ولا كلمه…..قامت هنا دخلت تلبس ولبست وخرجت وماكلتش اي حاجه ….يوسف لاحظ وكان عاوز يسالها بس مرضيش……

 

ونزلو سوا هما الاتنين….
حليمه..صباح الخير يحبيبي….
يوسف..صباح النور….انا ماشي ..ومشي خطويتين
هنا بحزن..يوسف…..بصلها يوسف كدا ومردش وخرج…….
حليمه بابتسامه..مالك..اي حصل بينكم……
هنا بدموع..محصلش حاجه……اعمل اي في البيت…..
حليمه..انتي كنتي فين يبت انتي امبارح……
هنا..كنت عند صباح…….
حليمه..اه…يعني يوسف زعلان منك عشان خرجتي من غير اذنو
هنا بحزن..لو سمحتي..قوليلي اعمل اي فالبيت عشان انضف واخلص
حليمه..متتكلمي عدل يبت انتي…هااا بدل ما هتلاقي قلم نازل علي وشك
هنا سكتت ومردتش عشان الموضوع ميكبرش…..
حليمه..ايوه كدا…اخر”سي…يلا ادخلي اغسلي المواعين اللي جوه
دخلت هنا وكانت دموعها نازله وبس…….
خرجت منه من البيت وقررت انها تدي لنفسها فرصه تانيه..الدنيا مش هتقف علي يوسف….وصلت المستشفى…..
فريد بفرحه..منه…عامله اي

 

منه..الحمدلله..ونت عامل اي….
فريد..انا بخير الحمد لله……ممكن نتكلم شويه……..
منه..طب ممكن بعد الشغل عشان دماغي مش رايقه دلوقتي…….
فريد..تمام..هستناكي في الكافيه اللي تحت
منه..تمام يا دكتور فريد
راحت حليمه لعادل…
عادل..خير عاوزه اي
حليمه..احنا هناخد ورث هنا امتي
عادل..قربنا خلاص اوي…..هنمضيها عليه كلو
حليمه..ماشي..مستنيه بفارغ الصبر
خرجت سهام عشان تشتري شويه طلبات للبيت وكان فيه شاب ماشي وراها في كل حته..وهي لاحظت دا وقفت كدا وندهت عليه
سهام..تعالي هنا ياض انت
امين..اي يحلوه……
سهام..انت عمال ماشي ورايا في كل حته لي….
امين..عاوزه الحق ولا ابن عمه
سهام..الحق طبعا…….
امين..بصراحه..انا بحبك اوي من زمان….ونفسي اقولك من زمان بس مش عارف

 

سهام..ازاي يعني..انا اول مره اشوفك
امين..مهو..انا كنت براقبك من بعيد….بس دلوقتي خلاص..عاوزك انتي وبس…انتي بجد قمر ونفسي نبقي مع بعض
سهام..اممم….افكر…عن اذنك………وسابته ومشيت وهي فرحانه ان في حد بيحبها كدا…..
بعدها اتصل علي صباح
امين..الو ..تمام كدا قولتلها
صباح..جدع يا امين…انا بقي عاوزاها تحبك اوي…عشان نكمل
امين..ولا تقلقي يا ست صباح..افديكي برقابتي…دا اخوكي الله يرحمه جمايله كانت مغرقاني
صباح..تسلم يا امين…يلا مع السلامه
امين..مع السلامه….وقفلت صباح..انا هوريكي يا سهام…..
نزلت منه مع فريد
منه..خير يا فريد
فريد..احم..منه في حاجه كان نفسي اقولهالك من زمان بس للاسف انتي كنتي مع صاحبي
منه فهمت لكن..مش فاهماك يا فريد
فريد..منه…انا…بحبك اوي بقالي كتير

 

منه بصتلو بصدمه مع انها كانت حاسه بس لما سمعتها منو حست بحاجه غريبه….
منه..فريد بصراحه انت..فاجأتني……
فريد..خدي وقتك وفكري….انا عارف انك لسه مفوقتيش من اللي انتي فيه..بس انا بجد مش قادر اخبي مشاعري اكتر من كدا
منه..فريد..انا مشاعري ملخبطه جدا دلوقتي….مش عارفه افكر..ممكن بس نبقا اصحاب شويه لحد ما اشوف هقدر ولا لا
فريد..ونا معاكي جدا في الحل دا..خلينا أصحاب الاول
ابتسمت منه ليه وحست انها مرتاحه شويه
كانت الساعه وصلت 6 باليل ولسه فاضل ساعتين علي خروج يوسف لكن مكانش فيه مرضي
يوسف..انا همشي بقا….خلصت كل المرضي
عايده..تمام يا دكتور..اتفضل انت….
خرج يوسف ورايح البيت
حليمه..انتي يا زفته انتي…..احنا لما قعدنا ناكل انتي مكالتيش حاجه
هنا بتعب شديد..انا واكله…….
حليمه..متأكده…..دانتي شغاله من الصبح
هنا..انا تمام…….وصل يوسف
حليمه..حمدالله ع سلامتك يحبيبي

 

يوسف..الله يسلمك..ومبصش لهنا خالص ودا تعبها اكتر ….
حليمه..اطلع غير هدومك وتعالي شوف البت اللي مكالتش حاجه من الصبح دي
يوسف قال من ورا قلبو..براحتها….احنا مش في حضانه ..انا طالع اغير
اول ما طلع كانت هنا مش قادره تتمالك نفسها مفيهاش طاقه وكمان زعلانه جدا ..وقعت في الأرض..
حليمه بخضه..بت يا هنا..اي حصلك..الحق يا يوسف……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحب كدا)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى