رواية التضحية الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاني
رواية التضحية الجزء الثاني
رواية التضحية البارت الثاني
رواية التضحية الحلقة الثانية
في البيت تتجنب مقابلته ذاك المتعجرف كريم لم يكن كذلك لكن جرح القلب يؤلم كثيرا
احلام : اااه ضهري
اسراء بحزن :نامي يا ماما ارتاحي و انا حخلص شغلي مكانك ؛؛
احلام : حبيبتي يا بنتي تمام … بدأت اسراء ترتب البيت نزل كريم من غرفته بعد ان كان نائم فوجدها في الصالة تنهد بضيق انها ما زالت هناك
كريم : ماما فين يا اسمك ايه تظاهرت بانها لم سامعه
كريم : انتي يا بت مش بكلمك
تنهدت و ردت اسراء بضيق : ما اسميش بنت اسمي اسراء
كريم باستهزاء : تشرفنا ..
اسراء : عايز ايه
كريم : بقولك ماما فين ..
اسراء : دور عليها ايه عيل تايه
كريم : قصري لسانك احسن الك
شوحت له في ايدها كأنه مش فارق معها
كريم : مش عارف لو ما كنتيش شغالة كنتي عملتي ايه
اسراء : عندي سؤال مالها الشغالة هيا عيب و لا حرام انا بشتغل بشرفي حاجة محللة ما ببعش تفسي و لا تولدت لقيت بابا مليونير
كريم ” قصدك ايه ..
اسراء : ما قصديش عن اذنك
كريم : فاضل تقولي اعملي قهوة
اسراء : نسكافيه بيكون احسن
كريم بغيظ : امشي تجري من هنا و عمليلي قهوة
اسراء باستفزاز : انا تعبانة اعمل لنفسك
راحت اوضتها و سابته يكلم نفسه من طريقتها
كز على اسنانه بغيظ : مش حتكملي معانا انا ناقص بلاوي ايه ده
راح اوضته لبس بدلته و نزل يروح شغله
شافته اسراء اللي فضلت تبصله بدون ما تلاحظ و لا تنتبه لنفسها انبهرت بجماله جدا
بصلها و ابتسم من طريقتها و هي بتبصله
قرب منها و هي لسة باصاله و مش منتبهة
باسها بجانب شفتيها انصدمت و حطت ايدها على خدها مكان البوسة
كريم : لقيتك بتبصيلي باعجاب قولت اطفي نارك ببوسة و ان كنتي عايزة حاجة تانية ما عنديش مانع
اسراء : انت واحد وا’طي و ….
حط أصبعه على شفايفها و همس : كلمة زيادة و اوعدك حاقصر لسانك بشفايفي
سابته و راحت اوضتها مصدومة من قلة ** أدبه و فضلت تشتم و تسب فيه طول الوقت بسرها
اسراء بغيظ : بقى اول واحد يبوسني يكون الز’فت ده
لما رجع يومها بالليل كانت مستنياه ربعت ايديها و بصتله بغيظ و ندهت عليه
اسراء : انت يا اخينا ..
كريم : بصدمة اخينا …. لا و الله
اسراء : انت ازاي تتجرأ و تبوسني النهاردة
كريم : ههههههه عجبتك عايزة اعيدها
اسراء بعصبية : ليه فاكر نفسك مين
كريم : اجري يا شاطرة الوقت تأخر روحي نامي
اسراء : مش حنام غير لما تعتذر
كريم باستغراب : اعتذر
اسراء : ايوة تعتذر عشانك قليل ** الادب
كريم : اعتذر و قليل الادب …. حاضر و لا يهمك
مشى ناحيتها بخطوات بطيئة و هيا رجعت لورى خايفة
اسراء : عايز ايه
همس كريم بخبث : حاعتذر
اسراء : لا اعتذر و انت مكانك بتقرب ليه
سحبها من خصرها اصطدمت بصدره و تلاقوا شفايفهم با’سها بو’سة قوية في الأول حاولت تزقه لكن من تأثير البو’سة استسلمت سابها و هي بتنهج و مغمضة عيونها
كريم : ههههههه مش شكل وحدة متضايقة من البوسة يعني
اسراء كانت بتحاول تجيب صوتها : انت اقذ’ر واحد شافته عيني
كريم : كلمة زيادة حافهم انك عايزاني اكمل البو’سة و كل حاجة
سابته و جريت و هو كان بيضحك عليها جامد
كريم : لذيذة بنت الايه كان نفسي اكمل يلا الايام جاية كتير
اما هيا وصلت اوضتها حاطة ايديها على شفايفها مبسوطة اوي مخضوضة ما كانتش قادرة تحدد
اسراء : انا بقيت خايفة منه فعلا يا ربي اعمل ايه
قلع هدومه و نام على سريره و هو بيكلم نفسه : اممم اعمل انا دلوقتي ياريت تيجي و انا ادفعلها المبلغ اللي هيا عايزاه من جنيه لمية الف اروح اكلمها … لا البنت مش بتاعة كدة و لا انا بتاع كدة انام احسن
رن تلفونه كذا رسالة و مسج من خطيبته اللي نسي اساسا انه خاطبها عمله صامت و رجع كمل نوم
_________________
جيباني على مالى وشي في ايه ” قالتها نورا و هي تنهج لانها كانت تركض و اخذت السلالم دفعة واحدة
بيسان : احنا لازم نسافر
نورا بعدم استيعاب : نعم يا اختي احنا مين و نسافر فين
بيسان : سمعيني انا مش حابقى في البلد اللي هو فيها لو ايه ما حصل بجد مش قادرة
نورا : و السفر حيحل ايه … حتنسي يعني السفر حيغير ايه و أهلنا حتقوليلهم ايه اصلي مش قادرة اعيش في بلد هو فيها
بيسان : انا ضربت ورق منحة لبرة و اقنعتهم و بعت اسوارتي و كنت محوشة مبلغ كدة يقضي
نورا : كل ده حلو المهم حنسافر نعمل ايه
بيسان : انا حاشتغل برة و اثبت نفسي عايزة انتقم منه انا عايشة عشان انتقم منه بس
نورا : انسي انسي و خلاص .. بيسان : لا يمكن حبكي دم
نورا : ناوية على ايه حتندمي ازاي خايفة تنتقمي من نفسك
بيسان : انتي بس تاخدي الورق ده تقنعي اهلك بيه و انا متأكدة عشاني معاكي حيوافقوا
نورا : اه ما هم ما يعرفوش انك حتغرقيني
بيسان : تتجري تقنعيهم اخر الاسبوع حنكون مسافرين فاهمة مش بكيفك غصب عنك على فكرة
نورا : يا خوفي ارجع سباحة ده اذا رجعت يعني
بيسان : ده اكيد يا قلبي ههههه انجزي بسرعة عشان خاطري أوقفي معايا انتي الوحيدة اللي بثق فيها يا حبيبتي .. نورا : حاضر ربنا يستر
راحت نورا تقنع أهلها و فعلا خلال الأسبوع كانوا مسافرين بيسان ما كانتش مفكرة في العواقب كل اللي بتفكر فيه ازاي تنتقم من واحد حاول يعتدي عليها شافها جسد بس …. بسلاحه اللي خلى يسيبها عشانه الفلوس
قدموا لكذا شركة و بالاخر لقوا شغلة مترجم اشتغلت كل وحدة فيهم في مكان … بس كانوا يقضوا بقيت يومهم مع بعض يخرجوا يلفوا
اتاجروا بيت قريب لكن نورا كانت خايفة من بيسان و يا ترى بتفكر في ايه … و كانت بتحاول طول الوقت تنصحها لكن بيسان مش سامعه غير دماغها و كانت بتخطط حتعمل ايه بالظبط
بيسان لمحت صاحب الشركة كان جنتل و شخصية كدة
مشيت في الممر اللي كان ماشي فيه و عند اما وصلت عنده تظاهرت انها اغمى عليها و وقعت بين ايدي
أدهم : ايه ده انتي مين حصلك ايه فوقي يا حضرة …
حملها و دخل بها احد المكاتب بدا يوقظها فتحت عينيها و تظاهرت انها دايخة
أدهم : انتي مين حصلك ايه
بيسان : انا اسفة استاذ أدهم بس ما كنتش مفطرة فدوخت
أدهم : انتي شغالة هنا … هزت رأسها بأه
أدهم : بس انا ما شوفتكيش قبل كدة …
&&
سافرت لتنتقم لكن هل ستنتقم من نفسها
أدهم : بس انا ما شوفتكيش قبل كدة
بيسان بدلع : انا اشتغلت هنا جديد
أدهم بعد ما بصلها كتير : اكيد الجمال ده ما شوفتهوش قبل كدة .. ب
يسان بضحك و خجل : عن اذنك يا فاندم
أدهم : استني اسمك ايه .. بيسان : اسمي بيسان شغالة في قسم الحسابات تحت
أدهم : تشرفنا بس اذا تعبانة ممكن تروحي النهاردة
بيسان : متشكرة اوي يا فاندم
أدهم باعجاب : يا ترى سكتك ايه يا حلوة نجرب و نشوف
بيسان : اول خطوة عدت كانت سهلة واضح انه حيقع بسرعة
نورا : انتي ناوية على ايه افهم ..
ردت بيسان : حتجوزوا
نورا : نعععععم تتجوزي ليه حتستفيدي ايه و بعدين
بيسان : بعدين دي سيبهالي انا .
.. نورا و هي متوترة انا خايفة عليكي
بيسان : ما تخافيش هو حظو ان كان سهل حيتمرمط و حلال اللي حعمله فيه
في اليوم التاني لبست اجمل ما لديها و ذهبت الى الشركة
نورا : ايه اللي مخليكي واثقة انه جاي …
بيسان : تقدري تقولي ثقة حبتين تلاتة .. نورا ” ربنا يستر من هبلك …
بدؤوا العمل و بعد بعض الوقت كانت تقف على ماكينه التصوير تطبع بعض الورق دخل عليهم المكتب
أدهم : احم ازيكوا الجميع ” الحمد لله
أدهم : ازيك يا بيسان ايه الجمال ده
بصت بيسان لنورا المصدومة و قالت بابتسامه : الحمد الله يا فاندم و متشكرة لذوق حضرتك
أدهم : تتغدي معايا
بيسان باصطتناع الحزن : حضرتك فهمتني غلط مش علشان ساعدتني لما اغمى عليا او باشتغل بشركتك اوافق اتغدى معاك
أدهم بصدمة : اهدي ايه بتوجاز اشتغل كنت عايز اطمن عليكي مش اكتر
بيسان ؛ الحمد لله بقيت كويسه عن اذنك
قامت تكمل شغلها كأنها غير موجود ترك المكان و خرج
نورا بصدمة : انتي انتي مصيبة
بيسان : انتي لسة شوفتي حاجة ده حجيبه مكفي على بوزوا ده انا حستوي على نار هادية
نورا : انا مش مطمنة و اديني بقولك
بيسان : انتي اسكتي بس الطبخة فاضلها تكة و تستوي
طلع من عندها وشه احمر احمر كأنه كاين في سباق
أدهم : يخرب ** بيتك خضتيني بس كدة علقتي في دماغي اكتر و اكتر يا قمر بس حجرب اما اشوف
_________
لما تتجرح اوي من حد بلاش تاخد الكل بالذنب ده يمكن في حاجة تانية حلوة مخبية ليك يمكن ربنا بعد عنك الشر عشان مخبي ليك الخير
الصدمة كانت شديدة عليه عشان كدة اي حاجة بيعملها غصب عنه
يمكن لو لقى حد يمدلوا ايده و يفضل معاه للآخر لغاية ما جرحه يطيب يتغير للأحسن و يعطي الحب اضعاف
العلاقة بين اسراء و ندى بقت قوية اوي و ندى كانت مبسوطة انه في حد يسليها لانه من زمان كان نفسها يكون ليها اخت
ندى : بس يا ستي دي حكايتي مع أحمد من يوم ما عرفته
اسراء : ندى انتي متأكدة من حبه ليكي
ندى : ايوة يعني انا مستهلش اني اتحب
اسراء : لا طبعا ازاي مش قصدي انتي جميلة اوي بس مش دايما اللي بكلم وحدة بيكون بحبها …. فيه بيكون بحبها فعلا و في بيكون محتاج جسمها و في طمعان بفلوسها
ندى : و انا حاعرف ازاي … يعني انا مش جميلة انه يحبني
اسراء : انا حاقولك .. لا طبعا ازاي تقولي كدة انتي قمر بجد تسحري بس في شباب طبيعتهم كدة
كريم : الله الله يا ست اسراء و لا اقولك يا اسراء هانم سايبة الشغل و قاعدة تتسامري ايه بقبضك عشان تقعدي و تتكلمي و تتسامري
اسراء بخنقة : انا أسفة حاروح اكمل شغل
ندى : ايه يا كريم اللي انت عملته بتكلمها كدة ليه
كريم : عشان ما تصدقش نفسها و انتي خفي شويا الصحوبية بلاش تتعلقي كدة دي مهما كان شغالة خدامة يا ندى
ندى : انتي اللي بتقول كدة و ما فيش فرق بينا و بينهم كلنا من طين يا كريم مستغربة انه انت اللي بتتكلم كدة يا كريم
كريم : يوووه انا قولتلك و خلاص عن اذنك انا مش طايق نفسي
ندى ” ربنا يريح قلبك يا كريم منها لله اللي كانت السبب بانها عملت فيك كدة خليتك جسد بدون روح ان شاء الله ربنا حيعوضك
طلع كريم و كان ماشي جمب المطبخ سمعها بتعيط
كريم : ايه اللي بتعملوا ده ليه بتاخد ذنب ناس من ناس تانية انا عمري ما كنت كدة … أنا تعبان اوي اوي
راح شركته و بدأ يشتغل بدون حياة زي اول كان بيضحك بيهزر دلوقتي بس بيتعصب و بيصرخ على كل حاجة
حتى كل الموظفين بدو يزعلوا جدا من طريقة عمله بعد ما كان صاحب ليهم ..
مشي شويا بعدها راح يشرب قهوة في كافيه بدون سيارته
و الصدفة العجيبة شافها قاعدة …
قلبه دق ليها من تاني بعد كل اللي حصل قلبه فرح بوجودها اتخنق من نفسه اوي مشى بخطوات تقيلة لغاية ما وصلها كان بيتنفس بالعافية …. الزمن كله وقف و شريط حياته معاها عدى قدامه و شاف كل لحظة وياها كان دايما هو اللي بيحاول يسعدها بس هيا كانت دايما الطرف اللي بياخد
كريم بابتسامه : ازيك
بصت ليه و تلبكت اوي و صارت ترجف و مش عارفة تتكلم
ميرا : ك … كريم
كريم : اهدي اهدي ليه التوتر ده كله انتي عاملة حاجة
ميرا : كريم انا انا …
كريم بابتسامه : انتي ايه رخيصه و لا زبا’لة و لا خسارة فيكي حبي انتي ايه
ميرا بتمثيل الدموع : كريم انت مش فاهم انا صاحبك استغلني و ضحك عليا
ضحك عليها بشدة و قالها : ايه شربك حاجة صفرة خلاكي مضيتي عالعقد بدون وعي
ميرا : انا كنت بحبك انت بس ….
كريم : هههههه بس بتحبي الفلوس اكتر معاكي حق …. بس جوزك ما كانش مستعد يجبلك الدنيا تحت رجليكي شوفي فلوسوا اكتر من فلوسي لكن اتحداكي ان بجبلك ربع اللي انا بجيبهولك … كانت دايما ماما تقولي اللي تخسروا عشان الفلوس ده رخيص اوعى تزعل عليه كان عندها حق انتي رخيصة اوي يا ميرا اوي انا بشتم نفسي مليون مرة اني حبيت وحدة زيك تصدقي لايقة عليه اوي
تركها تحت حسرتها و ندمت فهيا احبته فعلا لكنها أحبت الفلوس اكثر …. و زوجها بخيل لا يعطيها الا بالزن و مبلغ قليل اما كريم كانت شو ما بتتمنى كان خاتم باصبعها عمرو ما حرمها من حاجة
يمكن قالها اللي يوجع قلبها بيه لكن وجع قلبه كان اضعاف و صدمته فيها و في صاحبه و ان بطل يثق بحد بسببها و انها السبب بانه تغير للاسوا و صار يعامل كل الناس اسوا ما يمكن
كلام كريم مع ميرا اللي كانت حبيبته ريحه كتير
كان مبسوط و مرتاح انه فرغ عن قلبه …. و لانه شافها على حقيقتها …
كمل سهرته مع صحاب و رجع البيت كان الكل نايم ما عداها … كانت بتستنى
كريم بسخرية : ايه اللي مصحيكي لغاية كدة
اسراء : مستنياك .
كريم بغمز ” عايزة ايه ما عنديش مانع
اسراء : أستاذ كريم عايزة بس اعرف بتعمل معايا كدة ليه
كريم : مش فاهم …
اسراء بدموع : بتتعمد تقلل مني تشتمني تحسسني اني و لا حاجة
كريم : انا كدة مش عاجبك تفضلي
اسراء : ليه ليه ما تتعامل مع الوضع كأني مش موجودة هوا بس بلاش كلامك ده انا بجد بتحرق من جوايا من كلامك
سابها و طلع اوضته بدون ما يجاوبها و هو بيفكر بكلامها انه فعلا هيا ذنبها ايه …
تاني يوم ندى جت لاسراء و خدتها من ايديها و كانت مبسوطة اوي و راحوا اوضة ندى
اسراء ” بالراحة يا بنتي في ايه كان معها ظرف في هدوم حلوة أوي
ندى قالت ايه رايك ردت اسراء : الله يجننوا
ندى دول ليكي ..
اسراء : ليا أنا لا طبعا ليه
ندى حتزعليني اول هدية اجيبهالك تعملي كدة ا
سراء : ندى متشكرة بس
ندى : عشان خاطري قيسيهم بس .
. اسراء : حاضر
راحت و لبستهم كان فستان بجاكيت قصير كان حلو اوي عليها
اسراء : ده قصير اوي .. ندى بتصفير : يا بنت الايه يجنن عليكي تجنني استني سيبي شعرك كدة سايب
سحبت المشبك من شعرها هبط على ظهرها
ندى : تجنني تصدقي لو اني شاب لجريت وراكي
اسراء بخجل : مش للدرجة دي يعني
كان ماشي في الممر و كان الباب مفتوح شويا لمحها كانت وحدة تانية خالص تغيرت جدا اللبس يجنن عليها شكلها تحفة زي الاميرات شعرها اللي لآخر ظهرها …
فتح الباب ركضت اسراء و جابت روب طويل غطت فيه جسمها
كريم بتصفير : تصدقي معرفتكيش
ندى : جامدة صح انا برضو قولت كدة
كريم : بلاش تتعود عاللبس الغالي و تصدق نفسها يا ندوش فعلا اللبس الغالي نضفك ههههه بس دلوقتي حتجيبي اقطم تانية ازاي الفستان الواحد براتب ٦ شهور برأيي تقلعي و بلاش تلبسي وش غير وش الشغالة
بصت ليه بعيون كلها وجع و ك’سرة عيون كلها دموع و حرقة قلب و خرجت من الأوضة بسرعة
ندى بدموع : ليه يا اخي ليه عملت ليك ايه الغلبانة دي ليه بتاخد حقك من ناس مالهاش ذنب كدة انت قد حرقة قلب وحدة و عقاب ربنا ليك
خرج كريم من الغرفة بيكلم نفسه و بيستخطي حاله على اللي عمله كان ندمان جدا
اسراء راحت خدت كل أغراضها و سابت ليهم البيت كله
نزلت ندى عشان تصالحها لقتها سايبة المكان و سايبهالها الطقم بتاعها تجننت و فضلت تعيط
كريم شاف اسراء خارجة بالشنطة تنهد بارتياح
كريم : احسن مش عايز اشوف حد من جنسهم كلهم
جاب بيتزا و طلع يتغدى مع ندى
كريم : يالا يا قمر جبتلك بيتزا عارف بتحبيها
ندى بدموع ^ مش عايزة …
كريم : ليه بس
ندى : انا حافضل مضربة عن الاكل لغاية ما تجيبلي اسراء
كريم بصدمة : نعم يا اختي اجبلك مين
ندى : انت طول اليوم في شغلك و ماما عند قرايبها و هيا الوحيدة اللي كانت بتسليني ليه عملت فيها كدة ليه ذنبها ايه قطعت عيشها و حرقت قلبها
كريم : خلاص كولي و حجبلك شغالة تانية
ندى : لا مش عايزة شغالة تانية عايزة اسراء تاني و هيا مش شغالة هيا صحبيتي و ان ما جتش يا كريم مش واكلة ابدا
كريم : ده لوي دراع بقى
ردت ندى : ايوة سمي زي ما تسمي قولت ايه حترجعها و لا اموت من قلة الاكل
كريم : بعد الشر عن قلبك طبعا … اجيبها منين دي بقى و اكيد حتذلني لغاية ما ترجع
ندى : تستاهل …
كريم : بقى كدة طيب كولي عشان اجيبها
ندى : لا … .
كريم : انا عمري وعدتك بحاجة و اخلفت
ندى ” لا ؛؛ كريم : خلاص كلي و اوعدك حرجهالك تعرفي عنوانها ردت ندى : ايوة
كريم : خلاص حنخلص اكل و اروح ارجعها
ركضت لعندو حضنته و بدت تأكل معاه و هو بيفكر حيروح لها ازاي و يقولها ايه
فضل كريم شويا يفكر شو ممكن يعمل بهيك ورطة و ندم انه زودها معها لانه مش عارف كيف راح يرجعها و اكيد حتنشف ريقه و حتغلبه على بال ما ترجع بس عشان خاطر ندى لازم يعمل اي حاجة
وصل البيت كانت واقفة عالباب بتشتري خضار اول ما شافته تصدمت بصتله بقرف و فاتت جوا و قبل ما تقفل الباب زقه بايدو
كريم : استني تقفليش
بصراخ اسراء ” ايه في شتيمة نسيتها
كريم ” طيب استني اسمعيني و خلاص
اسراء بخنقة ” تفضل اتكلم
فات بيتها لقى بيت صغير هادي عقد الحال ساكنة في بنت من كبريائها بتحسسك انها ساكنة بقصر بنت قنوعة و هادية و راضية بكل حاجه
كريم بتردد : اسمعي انا عمري ما تأسفت لحد و لا همني حد … يوووه قصدي عايزك ارجعي
اسراء : اسفة ما صدقت ارتحت منك ..
كريم : انتي …
راجع نفسه كز على اسنانه و مسك اعصابه
كريم : اسمعي انا عارف اني غلطان و زودتها بس انا جنس البنات كله بكرهه مش انتي بالذات فما فيش بيني و بينك انتي بالذات اي حاجة
اسراء بسخرية : معقد يعني
كريم : اللهم طولك يا روح اه مقعد حتيجي معايا و لا لا
اسراء ” لا
كريم بغيظ : عايزاني اترجاكي …. حزودلك الراتب
اسراء : اخر همي فلوسك
كريم بنفاد صبر : اسمعي انا وعدت ندى اني حجيبك و هيا لا بتاكل و لا بتشرب مش عارف على شو بالظبط
نظرت له بصدمة و غيظ
كريم بتردد : انا لساني حيوديني في داهية عشان خاطر ندى يا ستي تيجي دي بتحبك اوي و ما بطلتش عياط
نظرت له و لم تجب
كريم بأمل : حتيجي
اسراء : افكر
كريم بغيظ : بت …
اسراء : شوفت مش حتتغير ارجع تاني عشان تهزئني و تحرق دمي مش راجعة
كريم : لا لا اوعدك مش حختلط فيكي خالص بس يلا
اسراء : ماشي لما اشوف ثواني حجيب شنطتي
لفت وجهها بدها تمشي رفع ايده كأنه عاوز يضربها بصت ليه عمل نفسي بيمسح على شعرو
كريم : انا تعملي فيا كدة يا بنت الايه
اسراء : بتقول حاجة
كريم بغيظ و هو يضغط على يده لا ابدا بقول يلا بينا عندي شغل
كان يود لكمها لا يدري هل اعادها لاجله ام لاجل اخته و هي لا تدري هل عادت لاجله ام لأجل ندى
عندما تتخربط القلوب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية التضحية)