روايات

رواية الاختيار الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج

رواية الاختيار الفصل الرابع 4 بقلم دعاء حجاج

رواية الاختيار الجزء الرابع

رواية الاختيار البارت الرابع

دموع عاشق
دموع عاشق

رواية الاختيار الحلقة الرابعة

_ادخلى يا عروستى
ايمان بعصبية:أوعك تتوقع منى اي حاجه فاهم انت عارف انا اتجوزتك ازاى وانت عارف ان قلبي ملك محمد بس
_😳😳٠٠٠
فاق من الصدمه وقال: محمد مين ده يا روح امك وانتى على ذمتى
_مسمحش تجيب سيره امى على لسانك الظفر ده وفجاه ضر’بها بالقلم وقال: شكلك بتحبي العذ’اب وانا بحب النوع ده اوى
عند محمد ✨
والده محمد كانت نايمه على السرير ومحمد دخل ليها وقعد جنبها ومسك أيدها وقال:عارفه يا ماما النهارده روحى اتاخدت منى حياه ابنك خلاص اد’مرت يا ماما محمد قام وقال
_بس ده الصح مينفعش اسيبك عشان حبي ليها صحيح ظل’متها معايا بس والدها السبب في اللى حصل يا ماما هو اللى خيرني وجز’متك فوق دماغى يا ماما ومقدرش اختار حد تانى ابدا عليكى
بدأت تحرك صوابع ايدهااا كأنها حاسه بأ’لم ابنها
الدكتور:متخافش يا محمد امك هتبقا بخير وهترجع احسن من الاول كمان
_الحمدلله ٠٠٠
الدكتور:روح انت احنا هنتكفل بوالده حضرتك
_دكتور انا عايز اكون جنب امى اروح فين
الدكتور:للاسف ده قواعد المستشفى يا محمد مينفعش تقعد مع والدتك تقدر تروح وترجع بكره
_دكتور اي الكلام ده انا عمري ما سمعت أن مستشفي بتخلى المرضه لوحدهم
_عشان الكورونا يا ابنى ده قرار وبعدين انت مش واثق فينا ولا اي والدتك ده والدتنا كلنا
_دكتور مش هوصيك ارجوك انا ماليش غيرها في الدنيا
_بقولك ده والدتنا روح يا محمد ارتاح وامك هتكون في الحفظ والصون
محمد بالفعل طلع ٠٠٠٠٠٠
عند ايمان ✨

 

 

 

مازن بقا بيبص عليها بشهو’ه وهي بدأت تخاف من نظراته
ودخلت الاوضه وقفلت الباب عالطول ونبضات قلبها كانت عاليه جدااا
مازن اتعصب راح قعد على الكرسي وبدا يشرب حش’يش وقر’ف
ايمان غيرت هدومها ولبست ترنج واتوضت وصلت ركعتين ونامت على السرير
ايمان بدأت تشم رائحه الدخان وقالت:اي الدخان ده ٠٠٠٠ايمان فتحت الباب ولقت مازن في وضع مقر’ف جدااا
_حرام عليك يا بابا عمري ما هسمحك ابداا ٠٠٠٠٠٠
في صباح اليوم التالى ✨✨
_صباح العسل
_صباح النور
_مالك ياض حاسك زعلان النهارده
_مفيش يا داش متقلقش عليا بقولك اي
_اي ؟؟
_امى في المستشفي ولازم اروح في شويه عربيات عايزه تصليح
_خلاص روح انت وانا هتكفل بكل حاجه اهم حاجه خالتى حليمه
محمد حضنه وقال:تسلم يا داش ٠٠٠
ايمان قامت من النوم وبصت على تليفونها وقالت بنوم:محمد مرنش النهارده يعنى
ايمان فاقت لنفسه وقالت بحزن:ومستحيل يرن تانى وفجاه تليفون ايمان رن
ايمان بانتهاد:محمد ٠٠٠٠٠٠٠٠ايمان بحزن: ده ماما ٠٠٠ايمان فتحت التليفون وبحزن: عامله اي يا ماما ؟
_انتى اللى عامله اي يا قلب امك
_والله يا ماما مش عارفه اذا كان كنت عايشه ولا لا عشان اقولك انا عامله اي
_متقوليش كده يا بنتى عملتى زي ما قولتلك أوعك يكون قرب منك
_متخافيش يا ماما انا قدها وبعدين انا بنتك مش بنت حد غريب واكيدا هكون شجاعه
_ايمان انا عايزه اقولك حاجه لان ضميري بيإنبنى
_في اي يا ماما
_محمد
ايمان بانتهاد:مالو
_محمد مظلوم يا بنتى وعمل كده عشان أمه
_مالها خالتى حليمه
_عندها ورم في الكلى وابوكى استغل مرضها واستغل ضعف محمد وعمل اللى عملوا
الدموع نزلت من عين ايمان وقالت:يعنى بابا خير محمد صح يا ماما
_اه يا ايمان والشاب اختار أمه ومعا حق طبعاا ده والدته
_وانتى جايه تقولى الكلام ده بعد اي يا ماما بعد فوات الاوان
_والله لسه سامعه ابوكى وهو بيتكلم في التليفون
_ماما انا لازم اقفل سلام
_الووو٠٠٠٠ايمان

 

 

 

 

ايمان غيرت هدومها وطلعت وفجاه مازن مسك أيدها وقال:أوعك تفتكري انى سبتك امبارح عشان ضعيف لا لسمح الله انا سبتك عشان انتى بنت عمى ومش عايز اذ’يكى
ايمان زقت مازن وقالت:رايحتك و’حشه اوى واي القر’ف اللى انت شربه ده
وفجاه ضر’بها بالقلم وقال:عيب لما الواحده تقول لزوجها كده يا روح امك وبعدين انتى السبب انى اشرب
ايمان حطت أيدها على وشها ود’م نزل من فمها ومازن أخدها في حضنه وقال:انا اسف مش قصدي اعمل كده بس دماغك ناشفه اوى
ايمان زقتوا وقالت:أوعك تلمسنى فااهم
مازن اتحول إلى شيطا’ن ومسكها جامد من أيدها ودخلها الاوضه غصب عنها وهي بقت تصرخ بأعلى صوت
_انتى اللى هتخلينى اعمل كده انا مكنتش عايز اعمل كده بس انتى اللى هتخلينى اعمل كده
قلع القميص ورمي على الأرض ونزل عليها بكل و’حشيه وفجاه ايمان ضر’بتوا بالڤازه على دماغه ليفقد الوعى
ايمان رنت على محمد عالطول
_في اي يا ايمان
_الحيو’ان حاول يتعر’ضلى يا محمد وانا خايفه اوى ارجوك يا محمد انا محتاجلك اوى وعارفه انك هتيجى
_انا جاي حالا أوعك تتحركي من مكانك
_حااضر
بعد مرور ربع ساعه الباب خبط وإيمان طلعت تجري عالطول وفجاه مازن حط المسدس على رأسه قبل ما تفتح الباب
_😳😳
_افتحى الباب عادي خالص ٠٠٠٠يلااا
مازن استخبي وإيمان فتحت الباب وكان بترتعش
محمد اخدها في حضنوا عالطول وقال:انتى كويسه
ايمان مكنتش قادره تتكلم والدموع نازله من عينها
_انا جنبك في اي الحيوا’ن عملك حاجه ٠٠٠٠وفجاه مازن شد ايمان ورفع عليها المسدس
_😳😳
_اي رايك بقااا
_مازن نزل المسدس بقولك نزل المسدس
_عندنا هنا الزوجه اللى تخون زوجها تمو’ت وعاشقها يمو’ت معها
_مازن أوعك
_اوعك تقرب والا وربنا الرصاصه هتكون في دماغها
_حااضر ٠٠٠٠بس نزل المسدس الله يخليك
_بقا تفضلى الميكانيكى ده عليا يا روح امك
ايمان بكل عصبيه: الميكانيكية ده انضف منك ومن أهلك كلهم

 

 

 

 

_ههههه انت عامل ليها اي ياض س’حر ولا اي ده بتمو’ت فيك
_مازن نزل المسدس
مازن بعصبية:مش هنزل الخ’را ولازم تمو’توا النهارده
وفجاه والد والده ايمان وصلوا
{هتقولوا عرفوا ازاى والده ايمان بعد ما ايمان قفلت معها خافت على بنتها اوى وطلبت من والد ايمان يروحوا عندها احساس الام بقا يا جماعه💙}
_الله الله حلو اوى
_انت بتعمل اي يا ابنى نزل المسدس
_بقا كده يا عمى تجوزنى بنتك وهي مسحو’ره في غرام البيه
_مازن ابنى نزل المسدس
_مش هنزله ولازم تمو’ت الخاينه وانتوا كمان هتمو’توا
_😳😳
والده ايمان بلوم:شوفت طماعك وصلنا لفين هو ده اللى عايز تأمن حياه بنتك ليا
_انا اسف يا ام ايمان لاول مره احس انى اخدت قرار غلط
_هههه امال انت مفكر اي انا بتاع نسو’ان وحش’يش يا عمى
والد ايمان قرب منه وكان رايح يضر’به بالقلم ولكن مازن قال:وربنا لو تقرب خطوه لتكون الرصاصه ده في دماغ بنتك
_مش هقرب بس ارجوك نزل المسدس
محمد قرب من مازن من غير ما ياخد بالو وراح ضر’به على دماغه ليقع على الأرض
ايمان حضنت محمد عالطول وإيمان انهارت من العياط
_اششش انا جنبك
والد ايمان بحزن:انا دلوقتى عرفت أن الفلوس ولا حاجه قدام سعاده بنتى واختياري كان غلط انا اسف اوى يا ابنى
_لا يا عمى انا عذرك واي واحد مكانك هيختار لبنته الاحسن
ايمان حضنت امها
والده ايمان:انت مستنى اي يا حج بنتك مش هتلاقي زي محمد ابدا يحافظ عليها
_فعلااا
كانوا ماشين ولكن محمد وقف ورجع لمازن وقال:طلقها
_لاء
محمد ضر’به برجله وقال:طلقها يا روح امك
_قولتلك لاءء
_سيبوا يا محمد انا عارف ازاى هيطلق بنتى
محمد كان ماشي ومازن مسك المسدس وضر’بوا بالنا’ر في ضهرو
_اعاااااا
_محممممد
ايمان جرت عليا عالطول وقالت:محمد محمد
محمد بابتسامه:انا بخير متخافيش وفجاه اغمى عليا
_محمد
بعد مرور نصف ساعه تقريبا الشرطه جات وخدت مازن والاسعاف جاي أيضا وخاد محمد المستشفى
في المستشفي ✨
كانوا واقفين برا وخايفين اوى
الدكتوره طلعت وقالت أم ايمان: بنتى بخير صح يا دكتوره
_متخافيش بخير هي كانت في حاله صدمه مش اكتر
_طب اقدر ادخل ليها
_طبعااا ٠٠٠٠٠٠٠٠والده ايمان دخلت وإيمان بانتهاد:ماما محمد بخير صح
_لسه في اوضه العمليات وان شاء الله هيكون بخير

 

 

 

 

_يا رب
تسريع للأحداث كده
بعد مرور ساعه كامله ومحمد في اوضه العمليات الدكتور خرج أخيرا وقال:الحمدلله قدرنا نطلع الرصاصه
_يعنى بخير صح يا دكتور
_ايوه متقلقش ربع ساعه وهيفوق وتقدر تشوفوا
في اوضه ايمان ✨
_مفيش اخبار لحد دلوقتى يا ماما ٠٠
_لا ٠٠٠٠٠ايمان بتحاول تقوم لكن معرفتش وأمها جرت عليها عالطول وقالت:الدكتوره قالت مينفعش تتحركى الا بعد الدوا ما يعمل مفعوله
_دوا اي بس يا ماما
والد ايمان:ايمان
ايمان بانتهاد:محمد بخير صح
_اه الحمدلله ٠٠٠٠٠ايمان فرحت اوى وقالت:الحمدلله
بعد مرور ست شهور
مازن طلق ايمان اخيرااا واتحكم عليا بخمس سنين حبس
ومحمد جر’حه إلتام ووالدته بقت بخير
في المساء ✨
_انتى متاكده انى طالعه حلوه يا ماما
_والله طالعه حلوه
_مش عارفه حاسه انى طالعه وحشه اوى
_احم
ايمان بارتباك:محمد
والده ايمان طلعت ومحمد قرب منها وباسها على رأسها
_اي رايك طالعه وحشه صح
_فعلاا
ايمان بحزن: كنت عارفه
محمد شد ايمان ليا وقال:انتى طالعه زي الحوريات وبعدين لو طالعه وحشه هتفضلى في نظري احلى واحده
_بجد ياااض
محمد ابتسم وقال:كلامك بيئه اوى انا غيرت رايي
ايمان مسكت ايد محمد وقالت:وربنا امو’تك وامو’ت وراك
_يا بت المجنونه
_مجنونه بيك يا رزل
محمد اخدها في حضنوا وإيمان قالت :بحبك
_بعشقك💖
_اي يا ولاد مش يلا المأذون قاعد من بدري
محمد حط ايدو في ايد إيمان وطلعوا واخيرا كتبوا كتب الكتاب واصبحوا زوج وزوجه
{بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير 💖}
محمد شال ايمان وهي انكسفت اوى وقالت:محمد نزلنى
_عمى عندك اعتراض
_لا طبعا ده مراتك

 

 

 

 

الكل قعد يضحك عليهم
بعد مرور أربع شهور تقريبا ✨
_في اي يا ابنى ؟
_مش عارف يا عمى ايمان مالها
_يعنى اي ؟
ايمان طلعت وقالت:انا حامل
والد ووالده ايمان فرحوا اوى وباركوا ليهم
_بقا كده يا محمد انا قلبي كان هيقع
_والله ده فكره ايمان يا عمى
_انا اسفه يا بابا بس حبيت اقولكم بطريقه مختلفه
والد ايمان اخد ايمان ومحمد في حضنوا وقال:مبروك يا ولاد
محمد بص لايمان وقال:بحبك 💖
_بموت فيك
الخلاصه

 

 

 

 

الاختيار الصح مش بيكون بالفلوس لا الاختيار الصح بيكون بالحب بالشخص اللى هيقدر يسعد بنتك
الفلوس مش كل حاجه ممكن ناخد واحد غنى اوى ويكون بتاع حش’يش وكل يوم ضر’ب بمعنى اصح مفيش راحه بال
وممكن ناخد واحد فقير جدااا ويبقا عايز يعمل المستحيل عشان يسعادنا
انا عارفه ان في ناس هتقول مش كلوا زي مازن فعلاا بس اعتقد بردو الفقير مش واحد زبا’له مش ذ’نبوا أنه اتخلق لقي نفسه فقير ومتنسوش أن الرسول صلى الله عليه وسلم اتولد فقيراً وما’ت فقيراً صلوا عليا
تمت الحمدلله ٠٠٠

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية الاختيار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى